Ahad, 25 Mac 2012

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


Otai Manjung: USTAZ MOHD HURI <b>DI LEKIR</b>

Posted: 08 Oct 2011 09:09 PM PDT

03.10.2011, Kg Batu 12, Lekir, Perak.


Kupasan isu semasa oleh Ustaz Mohd Nuri Al-Amin Ketua Penerangan PAS Perak anjuran PAS KAwasan Lumut.

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


2 penunggang motosikal maut dalam kemalangan <b>di</b> Perak

Posted: 19 Mar 2012 08:51 PM PDT

IPOH: Dua penunggang motosikal termasuk seorang remaja maut dalam kemalangan berasingan di negeri ini, semalam.

Ketua Trafik negeri, Deputi Superintendan Mohamad Roy Hashim, berkata dalam kejadian pertama, seorang remaja maut selepas motosikal yang ditunggangnya terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kereta di Jalan Hutan Melintang-Teluk Intan, malam tadi.

kemalangan maut

Gambar hiasan: kemalangan maut

"Mangsa dikenal pasti sebagai Mohamad Hazrul Hasan, 19, berasal dari Hutan Melintang," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Katanya, dalam kemalangan jam 11.20 malam itu, mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah apabila motosikal yang ditunggang bergesel dengan sebuah kereta dari arah bertentangan mengakibatkan pemuda itu tercampak ke atas jalan.

"Mangsa mengalami cedera parah di kepala dan badan meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di sebuah klinik di Hutan Melintang dan mayatnya dihantar ke Hospital Teluk Intan untuk bedah siasat," katanya.

Kemalangan maut motorsikal

Dalam satu lagi kejadian, Mustakim Saat, 23, maut selepas motosikal yang ditunggangnya merempuh penghadang jalan di Kilometer 243.5 Lebuhraya Utara Selatan dekat Kuala Kangsar.

Beliau berkata, kejadian berlaku ketika mangsa yang dalam perjalanan dari Kuala Kangsar ke sini gagal mengawal motosikalnya lalu terbabas dan merempuh penghadang di tengah lebuh raya berkenaan.
"Mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala," katanya

Tag: Kemalangan


07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


"Outstation" at <b>Parit Buntar</b> - CERITERA SARA

Posted: 09 Mar 2012 02:40 AM PST

Isnin lepas, saya pergi ke Parit Buntar. Temankan Nisa, labmate di CAIRO. Pergi atas arahan supervisor yang sama. (-___-)" 
Memandangkan hari Selasa, sama dengan lepas subuh supervisor ajak berkumpul, kami bertolak ke Parit Buntar selepas makan tengah hari di UTM IC. KL dengan Parit Buntar, adalah dalam 4 jam. Bergantung pada pemanduan dan cuaca.
Dalam perjalanan, kami singgah di RnR Rawang arah Utara untuk solat. sambil-sambil "recharge" apa yang patut.. Pergi "Outstation" 3 hari 2 malam, dengan kapasiti 3 orang ke daerah sempadan 3 negeri.. Hahaha...semuanya 3. Kalau tak salah, masa dekat Ipoh, hujan lebat mencurah-curah ke bumi. Selaku co-pilot yang tak bertauliah ni, haruslah mata ikut kuyu. Ye tak? Hujan kat luar beb!.. Tapi bertahan juga. Sampai di Hentian Rehat Sg.Perak, kami berhenti lagi. minum-minum.
Sampai di Pekan Parit Buntar dalam pukul 6.30pm. Sesat jugalah nak mencari Parit Buntar Inn. Maklumlah, banyak sangat paritnya. Di tambah pula dengan aktiviti menambah baikkan jalan di sana-sini sinun tu. Lagilah bertambah sosat! Nak refer google maps pun tak membantu sangat.
Kami check in dekat Parit Buntar Inn sekitar pukul 7malam. Rehat-rehat. Lepas mandi dan bersolat, keluar ronda Pekan Parit Buntar sekejap sambil cari makan. 
Next destinasi : Ladang ayam, Kampung Kedah, Parit Buntar..
Kita story next entry ok!..
Oh ya! Bayaran untuk semalam di Parit Buntar Inn untuk Superior adalah RM98 dan kena charge RM20. Tapi RM20 ni akan dipulangkan bila nak check out nanti. Affordable. Tapi memandangkan Parit Buntar Inn ni terletak di kawasan Pekan Lama, sunyilah amat!.

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


JeMaRi AsMaRa: KERANG BERDARAH <b>DI PANTAI REMIS</b>

Posted: 11 Feb 2012 09:43 PM PST

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Satu lagi entry tertunggak.. Selasa 07.02.2012 yang lepas kami ke Pantai Remis, Kuala Selangor. Saja singgah masa on the way balik kampung.
Sempat la juga 3 beranak ni bergambar..
Pantai Remis ni antara pantai peranginan di Selangor. Tapi pantainya tidaklah sesuai untuk mandi manda, sekadar ambil angin dan jalan-jalan boleh la..
Banyak gerai jualan di Pantai Remis ni..
Untuk yang bawa anak-anak tu bersedialah dengan RM ye.. Macam-macam ada, dari makanan, pakaian, mainan, macam-macamlah..
Medan selera pun ada. Ibu tak pasti apa menu yang ada, sebab masa kami sampai gerai baru buka. Yang ada cuma nasi putih, ikan bakar, kerang bakar, ABC dan air kotak. Yang lain-lain belum siap katanya..
Agak-agak Yusuf kata apa tu?
Kami order kerang, sotong, ikan cencaru, ikan pari.. semuanya bakar. ABC dan nasi putih. Meh nak komen satu-satu okey..
ABC.. RM3.00 semangkuk. Tapi sangatlah biasa-biasa, bahan pun ala kadar, susu pun macam tak ada. Cuma nampak special sebab dia cucuk sebatang wafer di atasnya. Lain kali kalau datang lagi, dah tak mau dah order ABC.. :-(
Kerang.. Sila rujuk tajuk di atas okey. Juga rujuk gambar ketiga dengan memek muka Yusuf. Tu Yusuf kata; "Eeee.. ada darah!!".. Hmmm, kerang tu tak masak sebenarnya. Kerangtu di masukkan dalam satu penyepit berjaring dan diletak atas api. Yang tepi-tepi, kerangnya rentung. Yang dalam-dalam banyak tak masak. Sabar ajelah..
Ikan cencaru.. Hmm, satu lagi versi RENTUNG!! Sampai ekor ikan tu rupanya sebiji macam arang. Cuma ibu tak snap gambar je, sebab masani tangan dah kotor makan kerang..
Ikan pari.. Alhamdulillah, yang ni okey sikit. Cuma daun pisangnya rentung dan melekat-lekat pada ikan..
Air asamya, bolehlah. Macam kat kedai-kedai ikan bakar lain juga..
Sudahnya, Yusuf yang beria-ia makan lapar tak berapa nak makan pun. Dia kata semua hitam-hitam. Huhuhu..
Ini adalah komen jujur dari seorang pengguna. Tiada niat nak buruk-burukkan peniaga disitu. Semoga ada penambah baikan dari segi makanan dan perkhidmatan yang diberikan..
Okeylah, ibu nak ke IKEA lepas ni. Jumpa lagi ya..

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


i n t a n h i j a u: DIJUAL <b>DI TELUK INTAN</b> HARI INI...

Posted: 20 Mar 2012 09:07 AM PDT

Kepada para blogger yang dihormati.

ڤيهق کامي سداڠ مڠومڤول معلومت تنتڠ بلوݢݢر-بلوݢݢر يڠ برأصل دري تلوق اينتن. تيدق کيرا سام اد اندا بلوݢݢر ڤوليتيک، سوسيال، سني، عموم، ڤريبادي، سوکن دان سباݢايڽ، اندا اداله ڤارا بلوݢݢر يڠ کامي ألو-ألوکن.

سکيراڽ اندا اداله بلوݢݢر تلوق اينتن اتاوڤون اندا سأورڠ بلوݢݢر يڠ منتڤ د لوار تتاڤي برأصل دري تلوق اينتن، بوليهله هانترکن معلومت برايکوت: نام بلوݢ، علامت بلوݢ، نام ڤنوه، نو. تيليفون دان اي-ميل کڤد

Pihak kami sedang mengumpul maklumat tentang blogger-blogger yang berasal dari Teluk Intan. Tidak kira sama ada anda blogger politik, sosial, seni, umum, peribadi, sukan dan sebagainya, anda adalah para blogger yang kami alu-alukan.

Sekiranya anda adalah blogger Teluk Intan ataupun anda seorang blogger yang menetap di luar tetapi berasal dari Teluk Intan, bolehlah hantarkan maklumat berikut: Nama blog, alamat blog, nama penuh, no. telefon dan e-mel kepada :

ybanuarsudinn56@yahoo.com.my

Terima kasih.

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2012 04:42 PM PST


MOHD. SHUKRI (kiri) menunjukkan sebahagian dadah dan peralatan memproses dadah yang dirampas di Malim Nawar di Ipoh semalam.

IPOH - Satu sindiket memproses dan mengedar dadah jenis pil ekstasi dipercayai antara yang terbesar di Lembah Kinta tumpas dalam serbuan polis di Malim Nawar, Kampar dekat sini pada 3 Februari lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, dalam serbuan di sebuah rumah yang dijadikan makmal dadah di Taman Malim Permai, Malim Nawar itu pihaknya berjaya merampas dadah bernilai hampir RM9.2 juta.

"Sebanyak 46.2 kilogram serbuk disyaki ekstasi yang mampu menghasilkan 462,000 pil dadah jenis sama berjaya dirampas.

"Seorang wanita berusia 31 tahun dipercayai anggota sindiket yang bersendirian di dalam rumah itu semasa serbuan turut diberkas," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di sini semalam.

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


uptome360: Asal-usul nama <b>Bota</b>

Posted: 18 Mar 2012 12:25 PM PDT

Bota merupakan sebuah tempat di tepi Sungai Perak, di selatannya ialah Kampung Gajah dan Teluk Intan. Sementara di utaranya ialah Parit dan Lumut, Perak. Bota terbahagi kepada 2 kawasan utama iaitu Bota Kanan dan Bota Kiri.
Mengikut kepercayaan penduduk tempatan, nama kawasan ini diambil bersempena sejenis gergasi yang wujud di sini. [1] Bota ialah sejenis gergasi besar yang hidup dalam tanah, menyembunyikan diri dalam gua di dalam tanah. Bota akan keluar daripada tempat persembunyian pada ketika-ketika tertentu sahaja dan amat meminati kanak-kanak yang tidak memakai seluar.
Kebanyakan masanya dihabiskan di dalam tanah dan jarang dilihat oleh manusia. Menurut nenek-nenek tua di kawasan ini, badan gergasi Bota ini menyerupai warna tanah itu sendiri terutama di kawasan berlumpur, di tepi rimbunan buluh kuning dan di tepian sawah padi di mana ikan puyu dan tilan biasa ditemui. Makanannya didapati di dalam tanah juga dan sesekali akan mencari makanan dalam bentuk daging manusia atau haiwan. Manusia dan haiwan bukanlah makanan kegemarannya kerana ia hanya keluar sesekali sahaja terutama pada rembang petang.
Gergasi Bota ini dikaitkan dengan kehilangan seseorang. Jika seseorang penduduk didapati hilang, mereka percaya Bota yang bertanggungjawab dan penduduk tersebut telah melanggar pantang 'kewujudan' Bota di sesuatu kawasan. Anehnya Bota ini tidak banyak tapi boleh berada di mana-mana sahaja terutama di kawasan Sungai Perak.

07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


Pas Tambun: Gelombang Perak Kite <b>Di</b> Taman Bertuah <b>Chemor</b>

Posted: 20 Mar 2012 01:09 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Gelombang Perakite bersempena konvoi pimpinan jelajah ke Perak. Pimpinan turun padang bertemu pengundi di Taman Bertuah, Chemor. Antara yang hadir Tuan Guru Presiden, Dato Seri Nizar, Ustaz Abu Bakar Husin, ...

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Putrajaya claims <b>Bukit Merah</b> cleanup a success « Dr. Dzul&#39;s Blog

Posted: 22 Mar 2012 10:08 AM PDT

 Well and good. I am most pleased if it is so. But for God sake, please dont confuse the issue. It is by no means a reason at all for Lynas Advanced Material Plant, LAMP, to be given the consent and license to operate in Gebeng. Yes, Bukit Merah clean-up could have been a success after spending RM300 millions and more. Imagined if it was a failure….An Environmental Disaster ya!

But what could be more fallacious and perverted a logic, for that 'success' to be made a compelling reason why Lynas be allowed to operate in Gebeng, Kuantan! The fact that you have observed an increase occurence, over and above the baseline incidence of lymph node diseases, rhinitis and leukemia, must immediately point to the 'causative relationship' of offending substance/s from the 'effluent' of ARE.  That should be the most logical and tentative position one could possibly surmise, pending a thorough epidemiological study.

- Dr Dzul.

Ongkili said the readings cited by an anti-Lynas group were no higher than background radiation in Perak. — File pic

KUALA LUMPUR, March 22 — Putrajaya dismissed today claims of excessive radiation at the abandoned Asian Rare Earth (ARE) plant in Bukit Merah, Ipoh and its nearby dumpsite, and said readings by environmentalists this week were comparable to the background level there.Save Malaysia Stop Lynas, a group opposed to the Lynas Cort rare earths plant being built in Kuantan, had claimed the radiation near Bukit Merah was around 0.19 microsievert per hour while the reading near the dump site stood at about 0.2 microsievert per hour.

But the Ministry of Science, Technology and Innovation told Parliament during an emergency debate on the matter that Perak had a background reading of 0.2 to 0.75 microsievert per hour.

"This shows we have been successful in decontaminating the area," Minister Datuk Seri Maximus Ongkili said.

The Atomic Energy Licensing Board (AELB) had vouched on March 8 that the ARE site would be safe enough to be converted into a public park once the Bukit Kledang waste disposal site was completely sealed, which is expected to be done next year.

The ARE plant, which was shuttered in 1992, has been used as a cautionary tale by those opposed to Lynas's RM2.3 billion rare earth plant.

Mitsubishi Chemicals was forced to shut down the plant following public protests over radiation pollution.

Two decades on, the company is still undertaking a RM300 million cleanup at the site that has been blamed for increased instances of leukaemia, including seven fatal cases in the neighbourhood over the past five years.

"In 1983, the Barisan Nasional (BN) government under Tun Dr Mahathir (Mohamad) allowed the plant to operate saying it was safe.

"We hope the government doesn't repeat the same mistake in Gebeng," said Batu Gajah MP Fong Po Kuan during the debate, referring to the site of the Lynas refinery.

The DAP lawmaker had filed for the emergency motion, which was approved by the Dewan Rakyat Speaker this morning.

PAS research director Dzulkefly Ahmad also said the matter cannot be reduced to mere measurements of radiation but must also clinical records, claiming a 40 per cent occurrence of lymph node disease among children in the area as well as the previously cited seven deaths from leukaemia.

But Ongkili today said "the Health Ministry has monitored records and found there is no trend and cannot establish a direct link between the plant and occurrence of cancer."

Thousands of anti-Lynas protestors attended an opposition-backed rally by Himpunan Hijau last month in the largest protest yet against the rare earths plant that is expected to fire up later this year.

Critics of the refinery want Putrajaya to direct the nation's nuclear regulator to reverse its decision to approve Lynas's temporary operating licence (TOL), which will let the Australian miner embark on a two-year trial run.

They allege that Lynas has not given enough assurances on how it will handle the low-level radioactive waste that will be produced at the refinery.

The government has been under pressure from groups to shut down the rare earths project over safety fears, but Putrajaya has stood its ground on the project that was first earmarked for Terengganu.

Parliament earlier this week approved the formation of a Parliamentary Select Committee (PSC) on the controversial rare earths refinery. Pakatan Rakyat (PR) subsequently announced a boycott of the panel, saying it has no power to decide the fate of the RM2.3 billion project.

Lynas maintains that waste from the Gebeng plant — which will be the largest rare earths refinery in the world upon completion — will not be hazardous and can be recycled for commercial applications.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Cikgu Halijah Mahmud: <b>Kuala Kangsar</b>

Posted: 23 Mar 2012 05:36 AM PDT


Dilahirkan kira-kira 45 tahun dahulu, Kuala Kangsar tetap mekar di hatiku meski aku tidak lagi bermastautin di sana. Sebenarnya aku masih mempunyai kakak, abang dan adik di kampong kelahiranku, Kati. Selain mereka, keluarga sebelah bapa dan ibuku juga masih di sana. Cuma sebaik sahaja berkahwin aku meninggalkan Bandar Diraja Kuala Kangsar kerana mengikut suami ke utara Tanah Air. Bekerja dan seterusnya menetap di Alor Setar. Malah kemudiannya melahirkan seorang putera dan 3 puteri di sini.
Meskipun begitu lama meninggalkan Kuala Kangsar namun bagiku Kuala Kangsar cukup banyak menyimpan memori ketika aku melangkah ke alam remaja. Aku masih ingat semasa kecil, sekiranya ingin ke Kuala Kangsar emak akan membawa kami menaiki bas. Sebelum balik kami sempat menjamu selera makan laksa dan ais kacang di warung tepi jalan. Kalau tidak menjamah laksa dan ais kacang di situ sperti tidak lengkap perjalanan ke Kuala Kangsar. Sebenarnya bukan kami sahaja yang akan singgah di gerai tepi jalan itu. Semua orang baik dari Karai, Sayong, Ribu, Lubuk Merbau semuanya akan singgah di situ dahulu. Kiranya gerai tepi jalan dekat jam besar itu tempat pertemuan - nadi Kuala Kangsar zaman itu. Sebenarnya dulu Kuala Kangsar bukan seperti sekarang. Gerai menjual laksa dan ais kacang cukup hampir dengan bulatan hala ke Bukit Candan dan berhampiran pejabat pos. Di bahagian depannya ada deretan kedai. Di situlah aku menunggu bas Pak Nun bersama-sama kawan-kawan untuk ke Sekolah Menengah Bukit Merchu ketika menyambung pelajaran ke Tingkatan 6.
Namun sekarang Kuala Kangsar sudah banyak berubah, reka bentuk dan bangunannya sudah jauh maju berbanding dulu. Gerai laksa dan ais kacang sudah tidak ada di kawasan yang aku katakan tadi. Malahan bertambah lagi beberapa gerai di lembah dalam satu bangunan yang cukup indah. Ramai orang akan ke 'lembah' setiap kali ke Kuala Kangsar. Sambil membeli-belah labu sayong yang begitu popular di Kuala Kangsar, ada juga orang membawa anak mereka menaiki bot menyusuri Sungai Perak - melihat keindahan pekan Kuala Kangsar dan juga istana Iskandariah yang gah tersergam di atas bukit. Cantik dan mempersona.
Demikianlah Kuala Kangsar tempat aku dilahirkan kira-kira 45 tahun dahulu. Meski telah meninggalkannya begitu lama namun, Kuala Kangsar tetap segar dalam ingatan. Bak kata orang 'tempat jatuh lagi dikenang...".. Moga Kuala Kangsar akan terus berkembang sesuai dengan perkembangan dan peredaran zaman..

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


Senyumkini.net: Lelaki mati dilibas parang | Portal Pemuda Terkini

Posted: 18 Mar 2012 08:27 PM PDT

26 Rabi'ul Akhir 1433H. 
MANJUNG - 19 Mac: Seorang lelaki dilaporkan meninggal dunia akibat ditetak dengan parang dalam kejadian di Jalan Ayer Tawar- Pantai Remis berhampiran Changkat Keruing, malam kelmarin.
Pemangku Ketua Polis Daerah Manjung Deputi Superintendan Ahmad Mat Isa berkata, kejadian berlaku pada jam 10.15 malam apabila mangsa yang menuju ke Ayer Tawar telah dihimpit sebuah kereta.
Menurutnya, mangsa yang dalam perjalanan balik ke rumah setelah menghadiri kenduri t berhenti untuk bertanyakan motif keretanya dihimpit.
"Mangsa yang dikenali sebagai K Mohan,32 telah dilibas dengan parang di bahagian belakang kepala oleh pemandu kereta jenis Ford Renger apabila mangsa berkenaan bertanyakan motif keretanya dihimpit.
"Bersama mangsa ialah isteri dan anak yang berumur dua tahun serta seorang lagi rakannya selamat dalam kejadian berkenaan," katanya dalam sidang akhbar di sini semalam.
Ahmad berkata, mangsa mati ketika dalam perjalanan ke klinik Kesihatan Changkat Keruing dan dibawa ke Hospital Besar Ipoh untuk bedah siasat.
"Motif kejadian masih lagi dalam siasatan dan kita tidak menolak dakwaan bahawa mangsa mengenali orang yang menyerangnya kerana ketika kejadian dua penyerang berkenaan memakai penutup muka.
"Selepas melibas mangsa dengan parang kedua-dua penyerang terus melarikan diri.
"Daripada siasatan kami, kereta digunakan penyerang menggunakan nombor kereta palsu dan kereta berkenaan adalah kereta curi," katanya.
Katanya, orang awam yang mengetahui berkenaan kejadian itu boleh menghubungi beliau di talian 019-4483377 bagi membantu siasatan.
"Kita ambil keterangan isteri dan jakan mangsa tentang kejadian itu.
"Orang awam juga dialukan untuk menyalurkan maklumat berkenaan bagi membantu siasatan," katanya.

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Sejarah : Banyak yang pertama <b>di Taiping</b> - TAMAN TUANKU <b>...</b>

Posted: 13 Mar 2012 04:24 AM PDT

SEJURUS memasuki sempadan Kuala Kangsar - Changkat Jering melalui Lebuh Raya Utara-Selatan Plus, suasana sekeliling mula bertukar mendung dan dingin. Pemanduan dari Kuala Lumpur sejauh 270 kilometer itu mengambil masa kira-kira 3 jam 5 minit ternyata memenatkan.

Namun, semua itu terus dilupakan sejurus memasuki tol Changkat Jering, Taiping yang menjadi susur keluar tol selatan melalui lebuh raya dari Kuala Lumpur.

Wartawan Horizon teruja untuk meneruskan perjalanan kembara bagi mengetahui lokasi menarik yang terdapat di Taiping.

Suasana aman dan damai yang segera menyapa setiap tetamunya, ternyata sesuai bagi mereka yang ingin lari sebentar daripada kesibukan hidup di kota.Sesuai dengan nama Taiping yang bermaksud aman selamanya dalam bahasa Hakka.

Taiping terletak di atas permukaan muka bumi yang tinggi terutamanya di bahagian Bukit Larut.

Ia merupakan lokasi paling kerap menerima taburan hujan di negara ini iaitu sekitar 4,000 mm setahun. Lantaran itu juga keadaan muka buminya sentiasa lembap terutama di Taman Tasik Taiping. Namun begitu, keadaan tersebut tidak menyebabkan Taiping dilanda banjir kecuali kawasan paya bakau di sebelah barat.

Sesuatu yang paling menarik mengenai Bandar Warisan itu ialah landskapnya yang masih mengekalkan ciri-ciri peninggalan sejarah. Bangunannya bercirikan seni bina kolonial seperti utilitarian, neo-classical, palladian dan minnan. Mengikut sejarah, Taiping dulunya dikenali sebagai Klian Pauh. Bandar itu menjadi tumpuan setelah penemuan bijih timah oleh Long Jaafar.

Kemakmuran dan kekayaan menerusi lombong bijih timah menyebabkan British telah membangunkan Taiping menjadi sebuah bandar pentadbiran yang serba lengkap. Namun pada 1937, kedudukannya sebagai ibu negeri telah berpindah ke Ipoh.

Rekod tertua Taiping


MUZIUM Taiping yang diiktiraf sebagai muzium tertua di negara ini dibina pada tahun 1883.

Hakikatnya, keistimewaan Taiping sebagai bandar warisan tidak boleh dipertikaikan lagi apabila Majlis Perbandaran Taiping (MPT) menyenaraikan rekod 31 perkara yang terdapat di sana merupakan yang tertua di Malaysia. Daripada muzium, tasik zoo, landasan kereta api sehinggalah pejabat pos dan telegraf pertama di Malaysia. Di sinilah bermulanya landasan kereta api tertua iaitu menghubungkan Taiping dan Port Weld (Kuala Sepetang).

Begitu juga dengan muzium tertua yang dibina ketika zaman penjajahan British, zoo tertua (Zoo Taiping), pusat pemetaan atau pejabat topografi pertama negara dan sebagainya. Oleh kerana itu, Taiping antara lokasi tarikan di Perak sebagai destinasi pelancongan. Ketua Bahagian Pelancongan, Pendidikan dan Seranta MPT, Hanim Ramly, memberitahu, Zoo Taiping dan Safari Malam merupakan tarikan utama pelancong dari luar dan dalam negara bertandang ke Taiping.

"Pengunjung yang singgah ke Taiping pasti tidak akan melepaskan peluang untuk melawat Zoo Taiping dan Safari Malam yang sebelum ini dikenali sebagai Taman Mergastua Sultan Idris Shah," ujarnya. Tambahnya, pengunjung yang mengunjungi zoo itu berpeluang mempelajari dan menyaksikan kira-kira 1,300 ekor haiwan daripada lebih 200 spesies burung, reptilia dan mamalia yang dipamerkan dalam suasana semula jadi dan kurungan terbuka.

"Di sini pengunjung diberi kebebasan untuk mengambil gambar dan melihat haiwan-haiwan yang jarang kita temui dengan lebih dekat dalam habitat semula jadi mereka.

"Selain itu, pihak zoo turut menyediakan pakej pendidikan dengan harga murah untuk murid sekolah dan mahasiswa yang datang secara berkumpulan melawat zoo ini," katanya.

Zoo terbuka

Sementara itu tambah Hanim lagi, bagi kumpulan pelancong dewasa mereka diberi pilihan mengupah seorang renjer zoo sebagai pemandu pelancong untuk memberi penerangan lengkap mengenai haiwan yang ada di zoo.

REKREASI di Tasik Taiping pasti mengimbau nostalgia lama dihampar dengan tasik indah dan pepohon menghijau.

Lokasinya yang terletak di kawasan Taman Tasik Taiping dan berhampiran kaki Bukit Larut, memberi ruang kepada para pengunjung untuk 'bermesra' dengan alam. "Kawasan seluas 13.7 hektar daripada 40.5 hektar kawasan tasik telah dipilih pihak MPT untuk dijadikan zoo yang satu-satunya terletak di sebelah utara Semenanjung Malaysia.

"Zoo Taiping telah memulakan satu pembaharuan dengan memperkenalkan pameran haiwan dengan menggunakan konsep terbuka. Ia diperkenalkan dengan mengambil kira habitat asal haiwan tersebut," katanya.

Tasik terindah

Pemandu pelancong bagi syarikat R2 Travel and Tours, Anis Sabhee berkata, lokasi yang paling menarik dan hampir dilupakan ialah kewujudan landasan kereta api pertama Malaysia antara Taiping dan Pelabuhan Kuala Sepetang (dulu Port Weld) yang dibina pada tahun 1885. Ketika itu katanya, kerajaan British telah membina landasan tersebut untuk memudahkan mereka mengangkut bijih timah ke Pulau Pinang dari Taiping.

"Pengunjung dapat menyaksikan beberapa monumen binaan landasan dan batu tanda serta bangunan usang sebagai bukti kewujudan infrastruktur yang dibangunkan British di sini.

"Kesemua ini dapat disaksikan di celah-celah bangunan dan kawasan penempatan penduduk di Port Weld atau jeti Kuala Sepetang," katanya.

Kunjungan ke Taiping tidak sah jika anda tidak ke Taman Tasik Taiping yang dibuka pada tahun 1880. Merupakan tasik bekas lombong ia dicatatkan sebagai taman riadah dan rekreasi pertama dibuka di negara ini.

Inilah stesen kereta api Port Weld yang dibuka pada tahun 1885 untuk memudahkan pengangkutan bijih timah.

Berada di taman itu, pengunjung dapat menikmati pemandangan landskapnya yang indah, dihiasi pokok-pokok angsana berusia ratusan tahun. Ia tidak mungkin dapat diperoleh di mana-mana lokasi lain kerana usia ratusan tahun itu tidak mampu ditukar dengan 1,000 pokok bunga sekali pun.

Selain 10 kolam besar, tasik tersebut juga lengkap dengan kemudahan tandas, laluan berjoging dan pondok berehat.

Selain itu, Bukit Peranginan Maxwel atau Bukit Larut (1870) juga menyamankan. Untuk sampai ke puncak yang ketinggiannya 1,250 meter dari paras laut, pengunjung perlu menggunakan kenderaan pacuan empat roda yang disediakan.

Di samping kesemua tarikan wajib itu, banyak lokasi lain yang boleh diteroka pelancong.

Bagaimanapun, sedikit komentar membina penulis, dengan kekayaan warisan dimiliki Taiping pihak berkenaan seharusnya melipat gandakan promosi untuk menarik lebih ramai pelancong luar.

Jika Melaka mampu mengajak pelancong asing singgah menghayati kesan sejarah lampau, kenapa tidak Taiping.

07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


Pabila Penaku Menari: D. Som Sak kini Ketua Polis Daerah <b>Tapah</b>

Posted: 07 Mar 2012 02:00 PM PST

 BERTUGAS.Timbalan Ketua Polis Perak Tengah, Suprintendan D. Som Sak secara rasmi dilantik sebagai Ketua Polis Daerah Tapah pada majlis serah terima tugas di Tapah, Perak baru-baru ini.

Beliau mengisi kekosongan ditinggalkan Asisten Komisioner Roslan Bek Ahmad yang kini dinaikkan pangkat sebagai Ketua Polis Daerah Kuching mulai awal tahun ini.

Majlis serah terima tugas antara Som Sak dengan Timbalan Ketua Polis Daerah Tapah, Deputi Superintendan Abdullah Arshad itu disaksikan Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Abdullah.

Som Sak, 51, yang berketurunan Siam berjanji akan menggunakan pengalaman hampir 20 tahun dalam bidang kepolisan untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada penduduk di daerah itu dan mahu kerjasama daripada penduduk.

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


<b>Kuala Sepetang</b> « Cikgu Hamzah Suleiman

Posted: 09 Mar 2012 06:07 AM PST

Pernah sampai Kuala Sepetang?

Apa yang menarik di Kuala Sepetang?

Perjalanan ke sana akan melalui hutan-hutan bakau di kiri (mungkin di kanan juga… Tak perasan). Ke sini, CH dari arah Taiping. Ke Kuala Sepetang gara-gara …

Sedap ke? Cuba tengok gambarnya…

Kami ambil mi udang dan nasi goreng udang.

Kalau tengok gambar di atas, menjelaskan bahawa rasanya….. Sangat menyelerakan!

Di Kuala Sepetang, ada banyak gerai yang menawarkan mi udang dan nasi goreng udang. Kami singgah Mak Jah dan rasanya memang sedap. Tak terkata.

Gerai lain, kami tak tahu, sebab kami tak singgah dan rasa.

Model iklan. Boleh?

CH : Kalau lah dekat…

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


Pemuda <b>Padang Rengas</b>: Peluang Kerjaya <b>di</b> CIMB

Posted: 12 Mar 2012 10:57 PM PDT


Peluang Kerjaya Di CIMB

Group is a regional universal bank operating in high growth economies in ASEAN. CIMB Group has the widest retail branch network across the region and is an indigenous ASEAN investment bank. We operate across ASEAN under several corporate entities, which include CIMB Investment Bank, CIMB Bank, CIMB Islamic, CIMB Niaga, CIMB Securities International and CIMB Thai.

1. Asst Manager
2. Executive
3. Clerk
4. Manager
5. Web Application Developer / Programmer
6. MIS Analyst
7. And Many More (Total 18 Vacancies)

Maklumat lanjut di sini

07 di kamunting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kamunting - Google Blog Search


Suara Hati...: Juruwang pasaraya <b>di kamunting</b> disuruh pegang <b>...</b>

Posted: 18 Jan 2012 04:12 PM PST

[unable to retrieve full-text content]SAYA adalah salah seorang juruwang (cashier) yang bekerja di sebuah pasar raya di Kamunting, Taiping. Pada tarikh 11.01.2012, lebih kurang pukul 3 petang, pihak pengurusan telah membuat mesyuarat di antara semua ...

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


IMPIAN DAN KENYATAAN...: Sepetang <b>di Kuala Kurau</b>

Posted: 11 Mar 2012 06:08 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]2012 (2). ▼ March (1). Sepetang di Kuala Kurau. ► February (1). Trip to Pantai Remis 18/2/2012. ► 2011 (55). ► December (5). Totoi Kena Paksa.... Semalam di Penang · Cianjur Hotel - 9/12/2011 · Pasar Baru 11/12/2011 ...
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved