Khamis, 12 April 2012

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


Taklimat dan Bengkel IQPSS & INILAM Sekolah Ahli <b>...</b> - PKG <b>Langkap</b>

Posted: 04 Apr 2012 12:00 AM PDT

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


Terang Bulan.: <b>Lekir</b>

Posted: 04 Apr 2012 06:01 AM PDT

5 bulan bertarung dalam peperangan,
kau merupakan kubu kuat kami.
Kami tidak mungkin diterima kubu lain.
Bukan salah kami saudara-saudara lain disingkirkan,
sudah menjadi ketentuan pihak atasan.
Kamilah pendekar baru,
hadir tatkala ramai yang sudah pergi.
Bermula satu kisah menjadi bahan ejekan,
sebelum menempa nama sebagai legenda Melaka.
Darah segar sentiasa menjadi pergaulan,
seratus lebih pendekar menempatkan diri,
di bumi Lekir.

Kubu yang kecil ini mungkin tidak seindah kubu Tun Perak,
atau sebesar Jebat,
atau mungkin seluas Tuah.
Namun kamilah penggerak kubu ini.
Pendekar Tuah, Jebat, Lekiu dan Kasturi,
tidak pernah sama dengan pendekar Lekir,
kerana kapsyen kami,
"We Are Different (Kita Berbeza)"

Itulah laungan  keramat.
Selamanya Lekir diingatan,
selagi hayat dikandung badan!

Oleh: Faisal Dee
Tahun: 2012

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


belog CIK WAN : kembara usahawan (KUS &#39;12) <b>di</b> felda <b>trolak</b> timur

Posted: 12 Apr 2012 03:43 AM PDT

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
nanti nak ceritakan pengalaman yang sangat best!
semuanya baru bagi diriku ini
p/s: sebab jap lagi kena buat report jugak

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


sekupangdua: LYNAS <b>DI LUMUT</b>? LYNAS NIZA NAGNGEH MAKIN <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2012 11:18 PM PDT

Apabila kecoh pasal pusing cerita kononnya MB DS Zambry Kadir nak jual tanah 1000 hektar kepada VALE yang buah Syarikat gergasi Brazil, nampaknya dendam kesumat sebab tempoh jadi MB Ngangah yang agak pendek, silambei ni nampaknya bukan setakat itu cuba kaitakan Dr Zambry dalam isu VALE sebaliknya mula menakutkan Rakyat yang kononnya VALE akan membawa kemusnahan seperti LYNAS di kawasan Menteri Besar DS Dr Zambry Kadir sendiri

Nak kata tak belajor tapi enginier... Sekalipun enginier lift tapi enginier ler jugak, tak kesah ler kalau memang dia suka sangat menyebut dan mintak disebut IR, yeler kekadang nak bagi tahu orang yang di cerodik, tapi cerodik buah P#€¥£R pun cerodik juga, bangga kekadang bawak riak, itu yang tak boleh, macam tittle HJ itu tuntutan tak pulak orang tarok nama tambah Hj. Para sahabat hingga hari ini pun tak kita dengar letakan haji didepan nama

Sebut pasal VALE ni pulak tau ker dia atau memang-memang nak bonggokan rakyat! Jangan terlalu ingat Rakyat macam Lembu. Lynas yg kononya dijerit mulut besar Zuraidah semacam pakar berkaitan dengan radio aktif, tetiba pulak VALE dikaitkan, amenda ler dema ni kilang besi pun dema nak hasut orang macam loji nuklear pulak yang nak dibuat di Teluk Rubiah

Baca dulu sejarahnya, kenapa pulak tak dema cerita yang VALE ni bermula, tanah ni kepunyaan sapa, dan pernah ker dema cerita bagaimana beroperasinya VALE dimerata duni, contohnya di Negara-negara Arab yang kebanyakannya di bina dengan persetujuan Kerabat Diraja, banyak peluang pekerjaan termasuk melonjakan ekonomi sesebuah negera, mungkin strategi ini kot nak kait dan malukan institusi diraja bila kecoh dan buat pendedahan yang dirancang agar dapat memalukan orang lain terutama musuh kesumat yang buatkan jeninnya tak bertahan lama, idea dia ker atau gabungan ngangeh? Almaklumlah semua rakyat tau sapa sebenarnya menteli busak dan sapa pulak kuasa meneteli musat... Hehehe

Nampaknya tak terhenti disitu sahaja, kawasan Dr Zambry bakal di hijaukan dengan Fitnah adalah fokus malaun nie... Hehehe komer jangan kata teman kasor berbahasa, sebabnya teman tengok dema ni terutama bloggers cacaian dema suka benor caci maki orang lain, jadi ibarat orang pekak ler yop,kalau nak bercakap dengan dema ni kenaler menjerit sikit hahahaha...

INILER AKIBATNYA, KALAU YANG BERCAKAP LANTANG TAPI INTINYA ORANG LAIN PULAK YANG BAGI, HEHEHE PATUTLER DEMA MANGGIL DIA NGANGEH KATA ORANG PERAK... NGANGEH LER SI LAMBEI OIIII....

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


1200 penduduk dipindahkan akibat banjir <b>di Kampar</b> – Perak Today

Posted: 11 Apr 2012 09:58 PM PDT

    Kira-kira 254 keluarga dari sekitar Kuala Dipang, dekat Kampar dipindahkan ke pusat pemindahan banjir apabila rumah mereka dinaiki air sejak jam 5 pagi tadi.

    Paras air naik sehingga ke paras bumbung dan disifatkan penduduk banjir terburuk sejak 30 tahun lalu.

    Ketika ini, semua mangsa ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar dan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir turut melawat mangsa sebentar tadi.

    Pegawai Daerah Kampar, Ismail Hassan, berkata antara kawasan terjejas teruk termasuklah Kampung Kuala Dipang, Kampung Pasir, Kampung Baru Kuala Dipang dan Kampung Nyior.

    Tegasnya, kejadian berpunca limpahan air Sungai Kampar akibat hujan lebat sejak tengah malam tadi dan diburukkan lagi dengan kejadian dua tebing sungai yang pecah.

    Pada sidang media selepas melawat mangsa banjir, Zambry berkata selain Kampar, banjir juga berlaku di kawasan Ijok, dekat Selama selain Daerah Batang Padang.

    "Kita juga menerima laporan kira-kira 300 keluarga di Ijok terpaksa dipindahkan akibat banjir dan masalah sama juga berlaku di Daerah Batang Padang.

    "Di Daerah Kampar pula, kira-kira 1,200 penduduk terpaksa dipindahkan ke dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar pagi ini selepas rumah mereka dinaiki air akibat hujan lebat yang turun mulai jam 11 malam tadi.

    "Air Sungai Kampar melimpah lalu mengakibatkan rumah penduduk yang terletak di tepi sungai terjejas teruk dengan kejadian banjir yang disifatkan penduduk yang terburuk setakat ini," katanya.

    Kerajaan negeri katanya, melalui Majlis Keselamatan Negeri akan menyalurkan bantuan sewajarnya kepada mangsa yang kebanyakannya tinggal sehelai sepinggang

    Beliau turut mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membaiki segera ban sungai yang pecah bagi mengelak masalah banjir menjadi lebih serius.

    Ditanya samada banjir berpunca daripada kegiatan pembalakan, Zambry berkata, hujan lebat luar biasa merupakan punca yang menyebabkan kejadian banjir di beberapa kawasan di Perak.

DS Zambry Melawat Mangsa banjir <b>Di kampar</b> – Perak Today

Posted: 12 Apr 2012 03:16 AM PDT

DS Zambry Melawat Mangsa Banjir Di Sekitar Kuala Dipang Yang Kini Ditempatkan Di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaaan (SMK) Kampar Selepas Rumah Mereka Dinaiki Air Sejak Awal Pagi Tadi

House PK: BANJIR TERBURUK <b>DI KAMPAR</b> MENDAPAT <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 07:00 PM PDT

"Ini kejadian banjir paling buruk pernah berlaku di kawasan ini dan saya terpaksa meminta pertolongan jiran untuk menyelamatkan ibu bapa serta abang yang lumpuh apabila paras air semakin naik," demikian kata Alias Mohamad, 49, ketika menceritakan cetik cemas menghadapi banjir yang menenggelamkan rumahnya sehingga ke paras bumbung.

Katanya, khuatir dengan keselamatan kedua-dua orang tuanya, Mohamad Abdul Rauf, 80, dan Yun Megat Din, 76, beliau terpaksa akur untuk memindahkan mereka ke pusat pemindahan banjir di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampar bersama abangnya, Nazri Mohamad, 55.

Mereka sekeluarga tinggal di Kampung Kuala Dipang yang terletak tidak jauh dari Sungai Kampar.

"Kira-kira jam 5 pagi, paras air mula naik dan kami sekeluarga terpaksa dipindahkan ke tempat yang lebih selamat," katanya ketika ditemui di tempat kejadian pagi ini.

Alias adalah salah seorang daripada hampir 1,200 mangsa banjir yang terpaksa dipindahkan ke dewan SMK Kampar selepas rumah mereka dinaiki air sehingga ke paras bumbung.

Tinjauan Peraktoday.com di tempat kejadian mendapati, kebanyakan rumah yang terletak berdekatan dengan Sungai Kampar ditenggelami air sehingga ke paras bumbung.

Read more...

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


HOTEL REGAL LODGE TERBAIK <b>DI IPOH</b> |

Posted: 01 Apr 2012 04:46 AM PDT

Pasti ramai antara korang yang selalu datang ke Ipoh ibu negeri Perak Darul Ridzuan, Tak kiralah untuk melancong ataupun tugas. Mesti ada antara korang yang sukar mencari hotel untuk menjadi tempat penginapan korang. Saya ada satu hotel yang pasti korang akan berpuas hati. Hotel Regal Lodge di Ipoh. Terletak di tengah-tengah bandaraya Ipoh di sebelah Hotel Tower Regency yang juga merupakan hotel lima bintang.

Hotel ini hanya bertaraf tiga bintang. Tetapi perkhidmatan yang diberikan cukup terbaik. Cukuplah dikatakan televisyen di bilik Superiornya sahaja sudah LCD TV berjenama Sharp 32 inci. Memang puas hati. Biasanya di hotel, Mini Bar disediakan tetapi kita perlu bayar untuk dapat menikmati air Coke atau apa jenis pun dengan harga yang mahal. Di hotel ini, ada disediakan dua air tin Coke dan 100 Plus, satu potato chip dan satu Mamee Hot Cup dan ia percuma. Best kan?? Kira Mammee dan air yang disediakan cukup untuk korang kalau bermalam di sini.

Mula-mula menjejakkan kaki ke Regal Lodge saya terpegun dengan susun atur bahagian Receptionya. Apa yang menarik perhatian ialah pakaian seragam staf di Reception yang cukup elegant dan cantik. Macam gaya hotel lima bintang je Hotel Regal Lodge ni.

Inilah ruang Reception Hotel Regal Lodge ini. Pintu kecil di bahagian hadapan ialah laluan ke Restoran Candle Light yang cukup cantik reka bentuknya dengan para waitersnya memakai rantai berlampu biru di dada mereka menghantar makanan di dalam restoran yang gelap itu. Jika korang datang ke Ipoh, Perak eloklah datang dan cuba menginap di sini. Korang takkan menyesal. Di dalam bilik air sudah disiapkan gayung untuk memudahkan pelanggan mencebok apa yang patut. Jika duduk di dalam biliknya tak terasa seperti duduk di atas bangunan tinggi sebaliknya seperti duduk di dalam banglo yang comel sahaja.

Harga bilik Superiornya pada hari minggu juga berpatutan iaitu RM139 tanpa sarapan pagi. Sarapan pagi tu korang bolehlah menjelajah Bandaraya Ipoh untuk mendapatkannya. Lagi best daripada sarapan di hotel. Boleh dikatakan semuanya sama sahaja.

Teh"O"Suam : Kena try ni!!

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Banjir <b>Di</b> kuala Dipang

Posted: 12 Apr 2012 05:04 AM PDT

Number of View :450
 Banner

GAMBAR BANJIR DI KUALA DIPANG

KAMPAR: Kira-kira 1,145 penduduk daripada beberapa buah kampung di Kuala Dipang dipindahkan akibat banjir yang melanda kampung tersebut selepas hujan lebat turun sejak malam Rabu hingga pagi Khamis.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, seramai 767 orang ditempatkan di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar sementara 378 lagi di tempatkan di Dewan Pulau Bergading dekat Malim Nawar.

Beliau berkata hujan lebat yang turun sejak semalam menyebabkan banjir melanda di beberapa kawasan di negeri itu.

"Kira-kira 300 keluarga di sekitar Ijok di daerah Larut Matang turut terjejas dan dipindahkan akibat banjir," katanya.

HOT ITEMS 2012

MAKE MONEY SO EASY, REG HERE

AGENT77 2012

Dr Zambry berkata beliau telah mengarahkan Majlis Keselamatan Negara memantau keadaan banjir dan operasi menyelamatkan mangsa banjir di kawasan yang terjejas.

"Semua agensi perlu bekerjasama membantu memindahkan mangsa banjir," katanya.

SUMBER : MSTAR ONLINE

10 Artikel Pilihan Ramai...

Sungai Rapat Online: Banjir <b>Di</b> Kuala Dipang semakin kritikal <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 05:42 AM PDT

Seramai 1,145 penduduk dari tujuh buah kampung di sini dipindahkan sejak pagi tadi setelah kediaman mereka dinaiki air sedalam lebih tiga meter berikutan hujan lebat sejak petang Rabu hingga awal pagi Khamis.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, seramai 767 orang ditempatkan di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar sementara 378 lagi di tempatkan di Dewan Pulau Bergading dekat Malim Nawar.

Beliau berkata hujan lebat yang turun sejak semalam menyebabkan banjir melanda di beberapa kawasan di negeri itu.

"Kira-kira 300 keluarga di sekitar Ijok di daerah Larut Matang turut terjejas dan dipindahkan akibat banjir," katanya.

Portal Kami: Banjir <b>Di</b> Kuala Dipang 1145 Mangsa Dipindahkan

Posted: 12 Apr 2012 05:33 AM PDT


KAMPAR: Seramai 1,145 penduduk dari tujuh buah kampung di sini dipindahkan sejak pagi tadi setelah kediaman mereka dinaiki air sedalam lebih tiga meter berikutan hujan lebat sejak petang Rabu hingga awal pagi Khamis.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, seramai 767 orang ditempatkan di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Kampar sementara 378 lagi di tempatkan di Dewan Pulau Bergading dekat Malim Nawar.

Beliau berkata hujan lebat yang turun sejak semalam menyebabkan banjir melanda di beberapa kawasan di negeri itu.

"Kira-kira 300 keluarga di sekitar Ijok di daerah Larut Matang turut terjejas dan dipindahkan akibat banjir," katanya.


Dr Zambry berkata beliau telah mengarahkan Majlis Keselamatan Negara memantau keadaan banjir dan operasi menyelamatkan mangsa banjir di kawasan yang terjejas.

"Kita pohon kementerian terlibat di peringkat kebangsaan untuk membantu mangsa banjir di negeri ini dan kita telah arahkan Majlis Keselamatan Negeri (MKN) untuk memantau situasi ini," katanya.

Tinjauan di beberapa kawasan di Kampar hari ini mendapati terdapat puluhan kereta yang rosak tersadai di bahu jalan dan sehingga petang ini terdapat kawasan yang masih ditenggelami air.

Ban di tebing Sungai Kampar berhampiran Kampung Nyior juga rosak sepanjang kira-kira 20 meter mengakibatkan air dari Sungai Kampar melimpah ke kawasan berhampiran.Beberapa buah rumah juga kelihatan tenggelam hingga ke paras bumbung.

Seorang peniaga kedai perabot kayu jati di Kampung Nyior, Mohd Yusri Basiran berkata kesemua perabot di kedainya yang bernilai kira-kira RM600,000 musnah. "Saya tidak ada di kedai semasa air naik. Dua pekerja saya yang sedang tidur di salah sebuah bilik di kedai ini hanya menyedari air naik apabila air sampai ke paras katil pada kira-kira pukul 6 pagi ini," katanya yang membuka kedai perabot itu pada tahun 2010.

Katanya kesemua perabot berkenaan perlu dibaiki dan dicat semula.

"Kayu jati tidak rosak bila kena air. Tapi saya kena ganti kusyen pada kerusi dan sofa," katanya.

Sementara itu, Hairof Tak, 57, berkata beliau hanya menyedari air naik ketika beliau bangun tidur untuk ke tandas pada kira-kira pukul 7 pagi.

"Air naik begitu cepat. Saya dan isteri saya tidak sedar langsung. Kami hanya sempat menyelamatkan diri. Semua perabot dan barang elektrik termasuk televisyen dan mesin basuh tenggelam. Motosikal saya juga tidak sempat diselamatkan," katanya sambil menjelaskan rumahnya ditenggelami air hingga ke paras bumbung.


07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Lynas issue: Not learning from bitter experience « Lim Kit Siang

Posted: 12 Apr 2012 05:11 AM PDT

— Richard Pendragon
The Malaysian Insider
Apr 12, 2012

APRIL 12 — Every Malaysian should know that Australia has a land mass 58 times bigger than peninsular Malaysia. But the Australian government and people have not permitted rare earth processing to take place on Australian soil.

With a population that is vigilant and a government that answers to the people, Australia dares not permit a rare earth plant because the health and environmental risks are too high. Why does Malaysia – a country with less scientific and engineering expertise – think it is all right to go ahead with the plant?

The USA has closed most of its mines, and so has China. In inner Mongolia, vast tracts of lands and thousands of square kilometres have been rendered hazardous, with toxic runoffs destroying everything in their path, and with high radioactivity, tainting and polluting precious water supplies.

This chain reaction will continue for thousands of years.

It is a scene that Chinese officials do not want the world to see. Several villages close to rare earth plants have already been relocated because of pollution.

Malaysia is now planning to build the world's largest rare earth plant. This is truly madness of the highest order. We must remember the Chernobyl meltdown which was not supposed to have happened and similarly too the Fukushima nuclear plant meltdown in Japan.

Peninsular Malaysia would be dead meat if any unexpected catastrophe happens.

Bukit Merah

The history of the rare earth industry in Malaysia is little known to most Malaysians. Most Malaysians in fact think that the Lynas project in Pahang is the first time Malaysia has been associated with this industry.

Few Malaysians actually know that there was a rare earth plant in Bukit Merah, Perak, which has been closed some 10 or more years ago, following a ruling by the High Court of Malaysia that the company involved was in negligence, and that the radioactive waste generated by the plant was dangerous and had to be removed and secured in a safe place away from people for hundreds of years.

The evidence of the hazardous legacy of this rare earth plant is still present in our midst as a reminder to every one of the risks involved. All you need is to take a trip to Bukit Merah and you will see the existence of a restricted site where the toxic radioactive waste has been stored in specially engineered concrete cells, and entombed deeply in a repository, to prevent any leakage of radiation from the radioactive waste for the next few hundred years.

The company that was involved in the rare earth plant was called Asian Rare Earth Sdn Bhd (ARE). This was a joint venture established between Mitsubishi Chemical Corp (MCC) of Japan, Beh Minerals Sdn Bhd, the local partner and the government, through Tabung Haji in the early nineties.

ARE was based in Menglembu, Ipoh and the joint venture was founded on the basis that the local partner would supply the raw materials (tailings from the many tin mines in Perak) and MCC would provide the technology and expertise to extract the rare earth minerals, by a cracking process.

In this cracking process, along with the extraction of rare earth minerals such as Monazite, Xenotime, Zircon, Yttrium etc, a waste product called thorium hydroxide is produced and this substance is radioactive.

Experts brought in to present evidence in support of the court hearing against ARE testified that prolonged exposure to radiation leaked from the radioactive waste materials from ARE's rare earth plant would be harmful to the health of the residents living in the Menglembu area, where the plant was located.

ARE was subsequently closed and wound up.

The shareholders of the company had to engage a highly specialised radioactive waste management consultancy firm from the US, called Dames and Moore, to relocate, treat and dispose of the radioactive waste from the dump site in Menglembu to a safe repository. The cost of the whole exercise ran into hundreds of millions of US dollars to contain radiation leak from the radioactive waste.

Meanwhile local residents have blamed the ARE refinery for the high numbers of birth defects and leukaemia cases within the last five years in a community of 11,000 — after many years of local history with no leukaemia cases. Seven of the leukemia victims have died.

Some of the surviving residents of Bukit Merah are still plagued with severe health problems. Until this very day, the Malaysian authorities refuse to acknowledge that the radioactive waste was responsible for the sudden escalation of health problems among the residents

Today, the government is the official custodian of this repository in Bukit Merah. This site in Bukit Merah is declared as a restricted and dangerous dump site for radioactive materials but a curtain of official silence has descended on it.

Learning from Bukit Merah

Has the government not learnt from Bukit Merah or will corporate profits, lack of transparency and accountability, and cronyism trump responsible and ethical governance?

The Lynas project is likely to be a replay of the ARE fiasco but on a much larger scale. The Lynas project involves the shipment of rare earth raw materials from Australia to Malaysia, and the extraction of the rare earth minerals in the rare earth plant in Gebeng. The cracking process to extract the rare earth minerals will similarly produce thorium hydroxide.

Little attention has been paid to the containment process of this hazardous radioactive waste which will be generated once the Rare Earth Plant comes into production. Notwithstanding the high risks nature of the Lynas project, there are few benefits that Malaysia could gain by having such a hazardous project on our shores.

Lynas and its crony local contractors and shareholders will be the major beneficiary from such a project. They will be able to export the rare earth minerals at a huge profit and enjoy a 20-year tax holiday since the project is approved and supported by the Malaysian government.

At the same time they will leave behind a whole lot of radioactive waste on Malaysian soil, free from the stringent environmental scrutiny and monitoring found in developed countries.

Apart from creating a handful of jobs in the Gebeng area, the only people who stand to benefit from this project other than Lynas owners and shareholders, are the people who build the cracking plant in Gebeng and those who supply chemicals to the plant for the cracking process.

Who are these stakeholders and why have they continued to remain in the dark and unaccountable?

Malaysians must ask the question: "Why did the Government approve the Lynas project?" It does not seem to make any sense when:

The Malaysian court under the same government has ruled that the rare earth plant, in the case of ARE, is regarded as hazardous. The evidence is there to be seen by everyone in Bukit Merah where the repository is located. "

The benefits gained by Malaysia from the Lynas investment are very little relative to the risks involved. Whilst the profits of the project go to Lynas (untaxed) and the few Malaysian companies that are involved in the construction of and the provision of supplies to the Gebeng rare earth plant, the radioactive waste will remain in Malaysian soil for hundreds of years.

The argument that with proper containment, the risks will be rendered harmless, does not hold. Containment, as we know and have seen, is only as good as when there is no accident. Look at Chernobyl and Fukushima. These nuclear reactors are all supposed to have adequate and radiation leak-proof containment features approved by so called international experts.

All Malaysians must ask the government why the Lynas project was approved in spite of the history of ARE and the lack of economic justification of how this project could benefit Malaysians relative to its high and unacceptable risks.

All Malaysians must stand together and demand the closure of the Lynas Advanced Materials Plant (LAMP).

Unacceptable risks of thorium

"No monetary returns of whatever Foreign Direct Investment and its spinoffs can outweigh possible radiation and/or other health risks, which can wreak harm on our citizens, perhaps for as long as the half-lives of some of the extremely toxic radionuclide waste products —which in some cases might be 'forever'!"

Dr David KL Quek, President, Malaysian Medical Association (MMA), May 26, 2011

One of the most contentious issues with the Lynas Advanced Materials Plant is the thorium (Th) by-product. Exposure to Thorium can cause cancer posing serious risks to workers at the LAMP and surrounding communities. Studies have shown that inhaling thorium dust causes an increased risk of developing lung cancer, and cancer of the pancreas. Bone cancer risk is also increased because thorium may be stored in bone. Thorium has a half life of 14 billion years and is easily transported and spread through wind and water.

Lynas will be processing 10 times the amount of ore compared to the ARE. Despite Lynas' public proclamation of "Zero Harm" commitment there is no foolproof containment measures for such toxic residue for workers onsite at the LAMP. It should be noted that the ores that Chinese miners were exposed to in Bayun Obo Rare-Earth and Iron Mine contained 400 ppm of thorium. The rare earth oxide concentrates that will be arriving shortly at Kuantan port will have 1600 ppm of thorium. The US Public Health Service (1990) reports that the natural background level in soil is typically 6 ppm of thorium.

This entry was posted on Thursday, 12 April 2012, 8:11 pm and is filed under Lynas. You can follow any responses to this entry through RSS 2.0.  

07 di sitiawan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sitiawan - Google Blog Search


Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina <b>Di Sitiawan</b> – Perak Today

Posted: 28 Jan 2012 02:48 AM PST

Majlis Rumah Terbuka Tahun baru Cina Bersama Pertana Menteri Di Padang Lapangan Terbang Manjung,Setiawan Meriah dengan kehadiran Rakyat

07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


Rakyat minta Zambry lawat Dun <b>Tronoh</b> – Perak Today

Posted: 12 Apr 2012 04:35 AM PDT

"Kita bukan datang untuk cari kesalahan wakil rakyat di sini sebaliknya kita mahu bantu rakyat di Tronoh."

Demikian tegas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul ketika mengulas mengenai program lawatan sehari ke DUN Tronoh hari ini.

Tambah Zambry, walaupun Tronoh adalah kawasan yang ditadbir oleh pemimpin Pakatan Rakyat, namun ia tidak bermakna kerajaan Barisan Nasional (BN) akan meminggirkan nasib rakyat di kawasan berkenaan.

"Kita tahu walaupun Tronoh bukan kawasan BN, tapi ia tak bermakna kita akan tinggalkan atau pinggirkan terus kawasan ini.

"Begitu juga dengan kawasan lain,sebenarnya lawatan saya bergantung pada keadaan dan suasana yang mana kita akan tumpukan kepada tempat yang perlukan lebih perhatian seperti di Tronoh," katanya lagi.

Jelas beliau lagi, berdasarkan maklumbalas daripada ahli BN dan pemimpin tempatan, mereka mengsyorkan kepadanya supaya turun ke kawasan berkenaan.

"Saya bukan bermaksud nak bersaing dengan wakil rakyat di sini, itu bukan cara pemimpin BN.

"Kita datang sini untuk selesaikan masalah rakyat, saya tak tahu nak gunakan cara berdemonstrasi dengan memegang sepanduk dan tunjuk kita perlukan itu dan ini," katanya.

Justeru katanya, demi untuk membantu dan menyelesaikan masalah rakyat maka pendekatan sama telah digunapakai walaupun di kawasan pembangkang.

Malah katanya, dengan bantuan pemimpin tempatan yang akan membawa masalah rakyat kepada kerajaan negeri maka adalah lebih elok untuk seorang Menteri Besar turun dan melihat sendiri sejauhmana permasalahan tersebut.

"Atas sebab itu, saya buat keputusan untuk datang dan melihat sendiri serta berjumpa dengan rakyat di sini," katanya.

Zambry berkata demikian kepada pemberita selepas Menyampaikan Surat Tawaran dan Notis 5A kepada Penduduk Setinggan Sri Kantan di SJKC Chung San, dekat Tronoh.

Sehari <b>di</b> Dun <b>Tronoh</b>: Zambry lawat 12 kawasan – Perak Today

Posted: 12 Apr 2012 05:20 AM PDT

Lebih 70 penduduk di sekitar Tronoh mendapat Surat Tawaran dan Notis 5A yang disampaikan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir hari ini.

Sempena Program Turun Padang Menteri Besar ke Dun Tronoh, Zambry pada lawatannya ke SJKC Chung San telah menyampaikan 13 daripada surat tawaran berkenaan kepada penduduk setinggan Sri Kantan.

Beliau kemudiannya meneruskan program turun padang untuk merasmikan Dewan Orang Ramai Kampung Nalla sebelum melawat tapak rumah rakyat yang bakal dibina atas keprihatinan Barisan Nasional (BN) Bahagian Batu Gajah.

Selain itu, Zambry juga sempat menyampaikan 51 lagi Surat Tawaran dan Notis 5A kepada penduduk Setinggan di Yik Cheong.

Program tersebut merupakan lawatan ke 11 yang dilaksanakan oleh Zambry pada hari ini.

Selepas menghadiri program berkenaan, Zambry kemudian meneruskan lawatan sehari di DUN Tronoh ke upacara pecah tanah pembinaan gelanggang futsal yang di Siputeh.

Lebih, 1,500 masyarakat di kawasan itu terutama golongan belia tidak melepaskan peluang untuk menyaksikan detik-detik bersejarah upacara berkenaan yang disempurnakan oleh pemimpin tertinggi negeri.

Dalam majlis berkenaan, Zambry turut lagi menyampaikan Surat Tawaran dan Notis 5A kepada 12 penduduk setinggan Bota.

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


Pemuda <b>Padang Rengas</b>: TERKINI.. Jawatan kosong Timbalan <b>...</b>

Posted: 09 Mar 2012 04:52 PM PST

Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (SME Corp. Malaysia) yang bertindak sebagai Agensi Penyelaras Pusat Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) memerlukan anda yang berkelayakan, komited dan berwawasan untuk berkhidmat di SME Corp. Malaysia bagi membangun dan melaksanakan polisi, strategi dan program pembangunan PKS di Malaysia meliputi semua sektor ekonomi.

1. Timbalan Pengarah Gred 5 (Gred setara E52)
2. Pengurus Kanan Gred 6 (Gred setara E48)
3. Pengurus (Undang-Undang) Gred 7 (Gred setara L44)
4. Penolong Pengurus Gred 8 (Gred setara E41)
5. Pegawai Eksekutif Gred 11 (Gred setara F29)
6. Pegawai Eksekutif Gred 11 (Gred setara W27

Untuk maklumat lanjut :


http://www.smecorp.gov.my/v4/sites/default/files/Iklan.pdf

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


[Video] Ceramah Anwar Ibrahim <b>di Tanjung Malim</b> <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 03:00 AM PDT

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya adalah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

-tayadihmaysia@yahoo.com

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Majlis Daerah <b>Pengkalan Hulu</b> | Jawatan <b>...</b>

Posted: 11 Apr 2012 10:09 PM PDT

Posted by  in Thursday, April 12th 2012   
Dapat Maklumat Terkini Jawatan Kosong Kerajaan Terus Ke Email...

Sila periksa EMAIL sekarang untuk pengesahan subscribe ini

TIPS BANTUAN UNTUK ANDA YANG MASIH MENCARI KERJA DAN GAGAL TEMUDUGA468x60 Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

ban1 Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

4ca9c4a008fce468x60 Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

jawatankosongkerajaan2020.1 Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

Pengkalan Hulu history began when it was the administrative centre for Negeri Reman (part of Negeri Patani) where it bordered with Kedah and Patani. In 1902, Siam abolished the monarchy system in Negeri Reman. Kroh was an isolated small town with a unique location where it bordered with Thailand at the north, and with Kedah at the west. Its nearest neighbours are Baling, Kedah; Betong, Thailand with a distance of 15 km, and Gerik, Perak with a distance of 30 km.

Pengkalan Hulu history began when it was the administrative centre for Negeri Reman (part of Negeri Patani) where it bordered with Kedah and Patani. However, King of Reman had trespassed into Kelian Intan and carried out tin mining there. It caused several controversies with Perak Government and several treaties between the British, Siam and Perak. In 1902,Siam abolished the monarchy system in Negeri Reman, and bestowed Hulu Perak district to Perak Government. The ceremony was held in Kroh on 16 July 1909.

trans Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

1. Pembantu Undang – Undang
2. Pembantu Penguatkuasa
3. Pekerja Awam

Tarikh Tutup Permohonan : 27 April 2012
Maklumat Lanjut dan Cara Permohonan Disini

Untuk Teruskan, Sila Klik "LIKE"@"TWEET"@" +1" Di Atas

kerja kerajaan 300x251 Jawatan Kosong Di Majlis Daerah Pengkalan Hulu

Anda suka jawatan ini? Jangan lupa klik "LIKE"

Dapat Maklumat Terkini Jawatan Kosong Kerajaan Terus Ke Email...

Sila periksa EMAIL sekarang untuk pengesahan subscribe ini

Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Pengkalan Hulu</b> Malaysia Terkini <b>...</b>

Posted: 11 Apr 2012 07:26 AM PDT

Tarikh Tutup Permohonan : 27 April 2012

Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia keutamaan kepada Rakyat Negeri Perak Darul Ridzuan yang berkelayakan sahaja untuk mengisi kekosongan jawatan seperti berikut :

1. Pembantu Undang-Undang Gred L29

2. Pembantu Penguatkuasa Gred N17

3. Pekerja Awam Gred R1

KLIK DI SINI UNTUK IKLAN JAWATAN DAN CARA MEMOHON

Advertisment

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


Majlis Sambutan Hari Polis Peringkat IPK <b>Negeri Perak</b> – Perak Today

Posted: 24 Mar 2012 08:10 PM PDT

DS Zambry Dan Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahlan Menyerahkan Cek Sumbangan Kepada Pesara Polis Dan Tentera Pada Zaman Darurat Ketika Majlis Sambutan Hari Polis Peringkat IPK Negeri Perak, di Ipoh, Pagi Tadi

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved