Selasa, 9 Oktober 2012

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


1 LAGI KEMALANGAN <b>DI</b> HADAPAN SK <b>LEKIR</b>...

Posted: 09 Oct 2012 08:46 PM PDT

Satu kejadian kemalangan telah berlaku lagi pada pagi tadi lebih kurang pada pukul 7.04 minit pagi di hadapan SK Lekir. Pada hari persekolahan, keadaan lalulintas di hadapan sekolah ini memanglah sibuk dengan kenderaan ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke SK Lekir, kenderaan guru-guru yang mahu masuk ke kawasan sekolah kerana jalan ini adalah jalan utama untuk ke SK Lekir. Kejadian ini adalah di antara sebuah kereta Mercedes dengan sebuah motosikal. Penunggang motosikal itu adalah seorang anggota tentera laut dan telah cedera.

Reception : Dalila & Hazeem, 01 September 2012 {<b>Lekir</b>, Perak <b>...</b>

Posted: 01 Sep 2012 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Oklah, dari saya merapu lebih pnjg lg sy nak kongsi gambar disekitar mjls persandingan Dalila & Hazeem di Lekir, Perak. Tempat ni sy mmg tak pernah sampai pun. Ni lah pertama kali sampai. Main redah je....Hehe.

07 di gopeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gopeng - Google Blog Search


Lalu lintas penduduk <b>Gopeng</b> terjejas akibat jambatan roboh <b>...</b>

Posted: 27 Jun 2012 12:53 AM PDT

Kira-kira 3,000 penduduk dari beberapa kawasan perumahan di Gopeng mendesak pihak berkuasa tempatan (PBT) agar membaiki segera jambatan konkrit yang roboh kira-kira enam bulan lalu.

Jambatan konkrit yang menjadi penghubung ke jalan utama sejak 30 tahun lalu itu roboh tanpa diketahui punca sebenar dan ianya kini menjadi penyebab utama masalah lalu lintas di kalangan penduduk.

Penduduk yang terjejas teruk akibat runtuhan jambatan tersebut tinggal di beberapa kawasan perumahan termasuklah Taman Gopeng Baru, Taman Gopeng Setia dan Taman Gopeng.

Difahamkan, sebelum ini penduduk hanya memerlukan masa kurang dari tiga minit untuk ke bandar berhampiran.

Namun, disebabkan jambatan roboh itu masih belum dibaiki, penduduk terpaksa membuat pusingan sejauh satu kilometer hanya untuk keluar masuk ke kawasan perumahan.

Penduduk Taman Gopeng Jaya, N. Arumugam, 47, berkata masalah tersebut bukan sahaja memberi kesukaran kepada penduduk malah mampu mengundang bahaya ekoran keadaan yang gelap ketika waktu malam.

"Keadaan waktu malam di sini begitu gelap. Pengguna tidak boleh nampak kerana tiada sebarang papan tanda jambatan roboh diletakkan dan ini boleh menyebabkan orang ramai yang menggunakan laluan ini terjatuh," jelasnya.

Di samping itu. penduduk terutamanya di kalangan wanita dan kanak-kanak juga turut merasa bimbang menggunakan laluan baru yang agak sunyi dan jauh daripada penduduk.

"Keadaan di jalan baru juga tidak selamat..ramai orang lalu lalang jadi insiden yang tidak diingini berlaku tidak boleh dielakkan," katanya.

Meskipun aduan telah dibuat kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan negeri, sehingga hari ini masih belum ada berita jambatan tersebut akan dibaiki.

Bagi penduduk Taman Gopeng Indah, Ahmad Tarmizi, 40, kegagalan  PBT mengambil sebarang tindakan menyelesaikan masalah itu memanjangkan lagi kesulitan yang dialami penduduk.

"Saya berharap pihak yang terlibat dapat menyelesaikan masalah penduduk yang berlarutan lebih lima bulan. Tolonglah secepat mungkin bina semula jambatan ini," ujarnya.

Walaupun tidak menetap di kawas0an perumahan yang terjejas, Phang Nam Kong, 63, yang menetap di Lawan Kuda menegaskan beliau turut merasa tempias yang dihadapi penduduk.

Katanya, beliau amat bersimpati kepada ibu bapa yang berdepan dengan masalah apabila tidak lagi membenarkan anak-anak mereka menunggang basikal ke sekolah kerana bimbang akan keselamatan mereka yang terpaksa menggunakan laluan baru yang agak jauh.

"Saya harap jambatan ini boleh dibaiki dengan segera supaya mudah untuk anak-anak pergi ke sekolah dan memudahkan urusan semua penduduk yang terlibat," katanya lagi.

"Sehingga kini, masih belum ada tanda jambatan yang roboh itu akan dibaiki walaupun perkara itu sudah berlarutan sejak lima bulan lalu," tegas beliau.

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Anwar Ibrahim <b>di Bagan Datoh</b>. Pun UMNO tak berani simbah cat <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2012 08:32 AM PDT

Jurufoto : Hanabira

Malam 7hb. yang baru lepas, selesai saja DSAI  "menjelajah"  Manjung,DSAI dan rombongan terus menghala ke Bagan Datoh. Aku sejak maghrib dah tunggu di tempat dia akan berhenti iaitu di dalam premis rumah NYDP  kami. Rumah ni  sangat familiar dan popular sebagai tempat ceramah  selain dari markas.

Lapan orang berceramah malam tadi! Antaranya Prof.Aziz Bari, Datok Mohd Nor Manuti, YB Kesavan, Saudara Madhi Hassan, Saudara Mustafa Kamil Ayob, Dr Lee Boon Chai  dan tuan rumah,YDP Bagan Datoh Ustaz Misbahul Munir. MC-nya pulak dari PKR Teluk Intan. Aku suka tengok dia yang steady je mengendali majlis.

Pantunnya ! Ikan jerong-jerong masuk tong sampah,
BN mintak tolong,Pakatan kita pangkah!

×

Semua penceramah hebat! Tapi yang menjadi fokus utama mestilah DSAI. Secara peribadi aku mengaku dia sorang yang pandai mengawal pentas. Bahasa dia jelas. "Eye contact" sangat perlu dalam satu-satu majlis. Biar ada "perhubungan" hati di antara si pendengar dan si penceramah. Itulah yang membuat orang terpaku dan tak berganjak setiap kali dia mula memegang mikrofon!

Orang? Fuhhh..ramai giler kata budak-budak sekarang. Terdetik jugak kut-kut nanti bas yang DSAI naik tu disabotaj macam yang terjadi sebelum ni. Alhamdulillah,takde apa-apa yang berlaku walaupun sebelumnya dalam laman FB aku  ada terbaca supaya hati-hati! Juak-juak UMNO ni ada saja ulahnya dengan DSAI.

Tepat jam 12:45 malam,bas rombongan DSAI bergerak balik. Tahniah kepada semua yang hadir. Tahniah kepada PAS BD, PKR dan  juga DAP yang sama-sama turun padang dalam menjayakan ceramah malam tersebut.

×

Turun je dari bas DSAI terus duduk bersama rakyat di bawah mengadap pentas.

×

Tuan rumah! YDP Kawasan Bagan Datoh,Ustaz Misbahul Munir.

×

Prof. Aziz Bari. Banyak sebut masalah ekonomi negara.

×

Dr. Lee Boon Chai.

×

YB Kesavan, Saudara Mustafa Kamil Ayub dan lain-lain duduk di belakang pentas sementara tunggu giliran.

×

Pejuang rakyat marhain! Lawak dia yang spontan selalu buat orang tersengih-sengih. Selalu bagi BN panas punggung! " Hangpa semua tau apa pasai saya naik jet? Bila saya naik bas depa lempaq dengan batu,depa simbah dengan cat. Jadi bila saya naik jet, mai la try simbah cat ka,baling batu ka…" diikuti dengan derai ketawa hadirin!

Seperti juga TGNA dan TG Hadi Awang,  bekas banduan penjara Sungai Buluh memang digeruni oleh UMNO dan konc0-konconya. Beliau  mempunyai hubungan yang baik dengan pimpinan gerakan Islam di luar negara. Nah! Itulah antara lain yang menyebabkan orang-orang dalam kerajaan yang ada sekarang tak senang duduk.

Mohamad Mursi, yang meneraju kabinet Mesir sekarang adalah bekas banduan. "Kamu ingat tu wahai UMNO dan BN! Dulu Hosni Mubarak masukkan Mursi dalam tahanan, sekarang giliran Hosni pulak merasa tempat Mursi dulu. Hidup tak ubah macam putaran roda!"
Sempat lagi dia  mengajak hadirin menyanyi bersama lagu Madu dan Racun sebelum mengakhiri bicaranya.
"Madu di tangan kananku..Pakatan
Racun di tangan kiriku..Barisan
Aku dah tau mana nak pangkah,PRU akan datang!"

Lawan tetap lawan!

Related posts:

cikgu pencen: Anwar Ibrahim <b>di Bagan Datoh</b>

Posted: 09 Oct 2012 06:33 AM PDT

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Hampir 200 Rumah <b>Di Seri Manjung</b> Dilanda Ribut, Kejadian <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2012 07:49 AM PST

"Habis semua perabot dan barangan elektrik dalam rumah rosak di basahi air. Bagaimanapun saya tetap bersyukur kerana keluarga dan penduduk kampung tidak mengalami sebarang kecederaan.

Asri Mohd Chor

"Harta boleh dicari.. tapi kalau ianya melibatkan kehilangan nyawa atau kecederaan hanya Allah sahaja yang mengetahui," kata Asri Mohd Chor, 52, salah seorang mangsa yang terlibat dalam kejadian ribut di Taman Perumahan Fasa 3A Seri Manjung, dekat Lumut, semalam.

Dalam kejadian itu, sebanyak 119 buah rumah mengalami kerosakan bumbung selain peralatan perabot serta elektrik selepas di basahi air hujan dalam kejadian kira-kira 6.15 petang semalam.

Kejadian itu merupakan paling buruk berlaku sejak setahun lalu, di mana sebanyak lima kejadian ribut dilaporkan berlaku di situ termasuk pada Julai tahun lalu yang melibatkan sebanyak 52 buah rumah penduduk di kawasan perumahan yang sama.

Shaari Zaini

Seorang lagi mangsa, Shaari Zaini, 42, berkata selain mengalami kerosakan di bahagian bumbung rumah, cermin belakang kereta jenis Kancil yang diletak di depan rumah turut pecah akibat terkena serpihan atap yang berterbangan dalam kejadian tersebut.

"Selain cermin kereta, beberapa keping cermin tingkap rumah turut pecah selepas dilanggar serpihan sampah sarap yang berterbangan itu.

"Bagaimanapun, saya bersyukur kerana tiada seorang pun ahli keluarga cedera akibat kaca tingkap yang pecah itu," katanya.

Sementara itu,  Setiausaha Sulit Kanan Menteri Besar, Rashidi Ibrahim berkata, dalam kejadian kira-kira 6.15 petang semalam,  hampir 200 buah rumah penduduk di Taman Perumahan Fasa 3A, Seri Manjung dan Kampung Datuk Seri Kamaruddin (KDSK) terlibat dalam kejadian tersebut.

"Sehingga jam 12 tengahari ini seramai 185 penduduk dari Taman Perumahan Fasa 3A, Seri Manjung dan KDSK (2) dilaporkan terlibat dalam kejadian itu.

"Kebanyakan penduduk mengalami kerosakan bumbung rumah serta peralatan elektrik dan perabot selepas rumah mereka dibasahi air hujan.

"Kita juga telah mengarahkan beberapa kontraktor untuk memperbaiki segera bumbung rumah penduduk bagi mengelakan kerugian lebih besar lagi," katanya kepada pemberita ketika meninjau tempat kejadian, hari ini.

Dalam perkembangan yang sama, Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Manjung, Anuwar Ismail berkata, pihak JKM sedang bersiap sedia memindahkan penduduk ke pusat perpindahan sementara di Dewan Majlis Perbandaran Manjung (MPM) sekiranya keadaan memerlukan.

"Kita bimbang, hujan atau kejadian sama akan berlaku berikutan amaran yang dikeluarkan oleh Jabatan Meteorologi melaporkan hujan dan angin kencang akan berlaku dalam tempoh sehari dua ni," katanya.

Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pangkor turut berada di tempat kejadian dan melawat mangsa kira-kira jam 8 malam semalam dan mengarahkan semua jabatan dan agensi kerajaan mengambil tindakan serta merta membantu semua mangsa. – Nooraini Mahamad.

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


MBI <b>Di</b> Gesa Hentikan Operasi Tempat Pelupusan Sampah <b>Di</b> Jalan <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2012 10:02 PM PST

Datuk Rusnah Menggesa MBI Supaya Hentikan Pembuangan Sampah Di Tapak Pembuangan Sampah Jalan Bercham

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Pusat Tuntung <b>di Bota</b> kotor – Perak Today

Posted: 06 Nov 2011 01:33 AM PDT

PETALING JAYA: Sepasang suami isteri yang melawat ke pusat pemuliharaan sungai Tuntung Bota Kanan di tengah-tengah Perak terkejut dengan keadaan yang kotor.

Albert Low, yang melawat pusat konservasi  minggu lepas dengan isterinya, Michelle Boey, berkata kolam, di mana tuntung membiak  kelihatan keruh dan bau busuk.

"Air hampir hitam dengan lapisan buih di atas. Saya tidak fikir yang cara yang betul untuk menyimpan spesis terancam. Kita tidak dapat melihat tuntung kerana air jadi kotor. Sesekali timbul kepala tuntung untuk mengambil nafas, "kata penganalisis komputer dari Kuala Lumpur.

Beliau juga memerhatikan air keruh dalam kolam lain berjubin di mana tuntung dewasa dan anak yang menetas disimpan.

"Ia kelihatan seolah-olah kolam belum dibersihkan untuk sementara waktu. Bagaimana haiwan yang akan terus hidup atau membiak dalam keadaan yang tidak bersih itu? "Kata Low.

Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara menjalankan pemuliharaan ex-situ sungai terrapins (tuntung) di kemudahan yang terletak di kampung Bota, kira-kira 50km dari Ipoh.

Selain meningkatkan terrapins ditawan sebagai pembiakan saham, telur yang diletakkan oleh terrapins liar di sepanjang tebing berpasir Sungai Perak juga digali dan dieram di tengah-tengah.

Anak-anak tuntung kemudiannya dilepaskan ke dalam sungai. Spesies telah menurun jumlahnya kerana telur dan daging yang dimakan dan habitat sungai yang semakin musnah,

Keadaan pusat tersebut seolah-olah tidak  terurus, Boey berkata kemudahan pusat itu penting untuk tujuan dan kajian dan pendidikan.

"Salah seorang kakitangan memaklumkan kepada kami fungsi pusat dan juga ancaman yang ditimbulkan oleh pengumpul telur dan pemburu haram. Tetapi pusat itu harus lebih baik disimpan jika kita mahu melindungi spesies, "kata Boey, eksekutif sumber manusia.

Pengarah Perhilitan Perak Nawayai Yasak berkata beliau akan meneliti aduan pelawat dan melakukan apa sahaja yang perlu untuk memperbaiki keadaan pusat.

Beliau berkata beliau masih belum melawat kemudahan itu kerana dia hanya mengambil alih kedudukan pada 1 Nov.

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


ADUN <b>Jelapang</b> bantu mangsa langgar lari – Perak Today

Posted: 07 May 2012 05:09 AM PDT

Ibarat sudah jatuh di timpa tangga.

Begitulah nasib malang yang menimpa keluarga M Kaveta, 36,  apabila dia dan anaknya menjadi mangsa langgar lari di Jelapang, kira-kira sebulan yang lalu.

Akibat dari pelanggaran itu, mangsa mengalami kesukaran untuk berjalan dan terpaksa menggunakan tiub saluran makanan.

Jiran mangsa, Ninderjeep Kaur, berkata mangsa yang  sudah ditinggalkan suami kira-kira tujuh tahun yang lalu terpaksa menanggung beban hutang dan perbelanjaan seharian untuk membeli keperluan rumah.

"Selepas keluar dari wad, Kaveta tidak boleh berjalan apatah lagi untuk keluar bekerja dan sekarang ini anak-anaknya tidak pergi ke sekolah kerana masalah pengangkutan," katanya.

Penderitaan yang dihadapi oleh keluarga Kaveta mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelapang, Hee Yit Foong yang tampil memberi bantuan.

Menurutnya, adalah menjadi tanggungjawabnya untuk menghulurkan bantuan kepada keluarga mangsa yang kini berada dalam keadaan yang tidak stabil.

"Mangsa seorang ibu tunggal dan perbelanjaan keluarga ditanggung olehnya selama ini…. jadi saya harap dan minta mana-mana pihak agar tampil memberikan bantuan kepada mereka," ujarnya.

Beliau juga meminta mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) tampil membantu mangsa yang memerlukan beberapa rawatan segera.

"Mangsa memerlukan bantuan fisioterapi serta rawatan perubatan untuk pulih sepenuhnya," jelasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan RM300 serta barangan keperluan di rumah mangsa di Taman Meru 2B, hari ini.

Selain M Kaveta, bantuan turut diberi kepada 10 keluarga di kawasan tersebut yang terdiri daripada golongan berpendapatan rendah serta warga emas.

Mana-mana  pihak yang ingin menyampaikan sumbangan kepada keluarga Kaveta boleh menghubungi Ninderjeep Kaur di talian 016-4427105 atau 05-5260294.

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Kanak-kanak hilang sejak Rabu ditemui mati lemas <b>di</b> Sungai Kinta <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 05:51 AM PST

Kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun yang dilaporkan hilang Rabu lepas ditemui mati lemas di Sungai Kinta, Tanjung Tualang hari ini.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Azisman Alias berkata mangsa Yushairiezal Judin ditemui terapung pada pukul 10.50 pagi tadi oleh orang awam kira-kira 45 km dari tempat mangsa terjatuh di longkang Kem Syed Putra, Tambun.

Polis yang dimaklumkan berhubung penemuan itu telah menghantar mayat mangsa ke Hospital Batu Gajah untuk bedah siasat, katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata mayat mangsa telah dituntut oleh keluarganya petang ini untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Tambun, di sini.

Dalam kejadian pada Rabu lepas, ibu kanak-kanak itu, Mazlinah Rintan@Baki, 31, berkata anaknya keluar bermain bola sepak dengan rakan-rakannya pada pukul 3 petang dan tidak pulang ke rumah sehingga tengah malam pada hari tersebut.

Semasa kejadian mangsa bermain berhampiran dua longkang besar ketika hujan lebat.

Ibu mangsa hanya membuat laporan polis sehari selepas kehilangan itu, dan polis kemudian mengadakan operasi mencari dan hanya menemui seluar biru dipercayai milik mangsa yang tersangkut di ranting Sungai Pinji.

- BERNAMA

07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


Kebakaran <b>Di Slim River</b>, Kanak-Kanak Rentung

Posted: 28 Sep 2012 05:25 AM PDT

IPOH: Seorang kanak-kanak lelaki berusia empat tahun rentung dalam kebakaran di sebuah rumah di Kampung Lintah Tiong, Slim Village, Slim River hari ini.

Ketua Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat Slim River, Md Zin Mohd Saaidin berkata Muhammad Shahrizal Abdullah ditemui rentung di ruang tamu selepas anggota bomba selesai memadamkan kebakaran.

"Mayat mangsa dihantar ke Hospital Slim River untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi hari ini.

Md Zin berkata kejadian berlaku pada pukul 2.30 petang dan ketika itu mangsa berada di ruang tamu seorang diri.

Ibunya Norlia Zakaria, 51, dan lima lagi adik-beradiknya berada di bahagian dapur dan sempat menyelamatkan diri ketika api pantas merebak.

Beliau berkata seramai 11 anggota bomba dua jentera dikejarkan ke tempat kejadian sejurus menerima panggilan.

Punca kejadian dan jumlah kerugian belum diketahui.

 

- Bernama

 

 

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Tiada kelulusan projek nadir bumi <b>di Bukit Merah</b>: PKNP – Perak <b>...</b>

Posted: 28 Apr 2011 09:48 AM PDT

Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) menjelaskan kerajaan negeri tidak meluluskan sebarang projek nadir bumi di Bukit Merah kepada mana-mana syarikat.

PKNP, sayap pelaburan negeri Perak berkata, Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani pada 18 April dengan CVM Minerals Limited dari Hong Kong hanya membenarkan firma itu untuk mengkaji elemen daya maju operasi perlombongan nadir bumi di Bukit Merah.

"Kedua-dua pihak berhasrat untuk mengadakan kajian kebolehlaksanaan atau eksplorasi mengenai viabiliti perlombongan nadir bumi.

"PKNP dan CVM tidak berhasrat untuk membangunkan apa-apa projek memproses nadir bumi di Perak," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Samsudin Hashim dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.

Kata beliau, tempoh hayat MoU itu hanya enam bulan dan akan terbatal secara automatik jika firma itu tidak memperoleh sebarang kelulusan daripada mana-mana pihak berkuasa tempatan atau jika projek itu tidak berdaya maju.

Samsudin juga berkata, tiada "kesan terikat" MoU ke atas kedua-dua pihak dan CVM akan menanggung keseluruhan kos kajian daya maju.

"Jika kajian daya maju itu menyentuh kemungkinan diadakan perkongsian, ia akan bergantung pada kelulusan daripada kedua-dua pihak," katanya.

Dalam laporan pagi tadi, Menteri Besar Datuk Seri Zambry Abd Kadir (gambar) memberitahu The Malaysian Insider bahawa beliau akan mendapatkan penjelasan daripada sayap pelaburan kerajaan negeri ekoran laporan bahawa satu perjanjian telah dibuat dengan firma dari Hong Kong untuk menerokai dan melombong nadir bumi di negeri itu baru-baru ini — perkembangan yang menimbulkan kebimbangan baru selepas tragedi Bukit Merah.

Zambry menekankan bahawa perjanjian dibuat itu hanya satu memorandum persefahaman antara PKNP dan CVM Minerals Limited dari Hong Kong.

Bagaimanapun menurutnya PKNP seharusnya telah memaklumkan beliau sebelum menandatangani MoU seumpama itu memandangkan ia membabitkan kepentingan ramai.

Sebuah syarikat Hong Kong dan kerajaan Perak dilaporkan telah bersetuju untuk menerokai dan melombong nadir bumi di negeri itu — perkembangan terbaru di sebalik kontroversi loji pemprosesan Lynas Corporation di Gebeng, Pahang.

Pemakluman bertarikh 18 April kepada Bursa Saham Hong Kong menunjukkan CVM Minerals Limited telah mengumumkan yang ia telah menyertai MoU dengan PKNP untuk menjalankan projek itu di Bukit Merah dekat Ipoh.

Syarikat Hong Kong itu, menerusi subsidiari CVM Metal Recycle Sdn Bhd telah memohon kepada pejabat tanah dan galian negeri satu lesen untuk menerokai kawasan seluas 250 hektar bagi melombong nadir bumi.

Bukit Merah merupakan kawasan bagi loji nadir bumi di Malaysia 20 tahun lalu, yang masih berhadapan dengan kerja-kerja pembersihan RM300 juta.

- The Malaysian Insider

07 di chemor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di chemor - Google Blog Search


Adun Hulu Kinta prihatin nasib mangsa ribut <b>di Chemor</b> – Perak Today

Posted: 24 Jan 2012 09:00 PM PST

Susulan kejadian ribut yang merosakkan 24 buah rumah di Chemor lewat petang kelmarin, Adun Hulu Kinta, Datuk Rusnah Kassim segera turun padang bagi memantau bantuan segera yang boleh disalurkan kepada mangsa ribut di kawasan itu.

Dengan kerugian dianggarkan mencecah RM50,000, Rusnah berkata, kerja membaiki kerosakan rumah-rumah yang terlibat akan dilakukan secepat mungkin.

"Disebabkan musim perayaan, banyak kedai ditutup dan agak sukar untuk kita mendapatkan peralatan untuk membaiki rumah yang rosak.

"Namun, usaha untuk mendapatkan atap zink serta barang-barang lain kita akan segerakan dan segala kerja-kerja pembersihan selain baikpulih rumah akan dilakukan secara bergotong-royong oleh penduduk kampung," katanya.Tambah beliau lagi, laporan akan dihantar ke Pejabat Daerah Kinta selepas senarai lengkap mangsa diperolehi.

"Saya berharap agensi berkenaan dapat bertindak pada kadar segera bagi membantu rakyat di kampung ini," tegasnya lagi.

Dalam pada itu, Pegawai Kebajikan Masyarakat Daerah Kinta, Mohd Mahir Mohd Tahir yang turun bagi memantau perkembangan itu berkata, semua mangsa diminta hadir ke pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dengan membawa bersama dokumen lengkap bagi memohon bantuan Ihsan Pemulihan Bencana Alam.

Katanya, selain salinan kad pengenalan, mangsa juga perlu membawa laporan polis untuk siasatan sebelum dana bantuan mengikut kerosakan yang dialami disalurkan kepada mereka yang layak.

"Bagi pelajar-pelajar maahad tahfiz pula, JKM akan memberi bantuan makanan selama tiga hari sementara membaiki kerosakan tersebut," katanya.

Seramai 20 anggota dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), 10 anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Ipoh, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Skuad Pemuda BN yang diketuai Mazlan Abd Rahman turun padang membantu mangsa dalam kejadian  ribut petang kelmarin.

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Taiping Mali: Vandalism Pesta Tanglung <b>di Taiping</b> Lake Garden

Posted: 08 Oct 2012 06:05 PM PDT












Inilah akibatnya perbuatan pembekaran terbuka..mencacatkan keindahan taman

https://www.facebook.com/tamantasiktaiping

Mana perginya NGO dari DAP yang melalak apabila Koridor Utara hendak membina kiosk penjaja di sebelah tapak parkir kereta Hotel Flemington? Mana Nga Kor Ming? Mana Capek?


07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


Pesakit Rotavirus semakin berkurangan <b>di Tapah</b>: Rosnah Shirlin <b>...</b>

Posted: 14 Feb 2012 08:22 PM PST

Jumlah pesakit wabak Acute Gastroenteritis (AGE) yang menerima rawatan di wad Hospital Tapah semakin menurun berbanding semalam.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin memberitahu daripada 70 pesakit menerima rawatan semalam 50 daripadanya didapati telah pulih dan bebas dari wabak berkenaan.

"Saya dimaklumkan 50 pesakit yang dimasukkan ke wad telah dibenarkan pulang setelah mendapati keadaan mereka bertambah pulih dan semakin stabil.

"Bagi kes AGE yang dimasukkan ke Unit Rawatan Kecemasan dan Trauma, setakat jam 7 pagi tadi, seramai 183 orang pesakit masih menerima rawatan di hospital ini.

"Kita berharap jumlah ini akan berkurangan dan tidak ada lagi kes yang menyebabkan kematian, justeru saya harap masyarakat dapat lebih prihatin terhadap kesihatan ahli keluarga… jangan lengah-lengahkan masa untuk ke hospital jika mengalami tanda-tanda yang menjurus kepada jangkitan Rotavirus," katanya selepas mengadakan lawatan ke Hospital Tapah pagi tadi.

Menurut Rosnah, kementerian kesihatan amat bersimpati dengan kematian 2 bayi akibat jangkitan virus berkenaan.

Justeru, bagi mengelakkan berlakunya kes kematian katanya, kementerian terbabit mengarahkan hospital dan klinik swasta supaya melaporkan kes-kes berkaitan penyakit itu pada kadar yang segera jika ada.

"Seperti yang sedia maklum, salah seorang daripada bayi yang meninggal dunia akibat penyakit ini telah menerima rawatan di klinik swasta dan kemudiannya dirujuk kepada pihak hospital dalam keadaan pesakit sedang nazak.

"Kita tidak mahu perkara itu berulang lagi, jadi laporan segera perlu diberikan kepada jabatan-jabatan kesihatan daerah sekiranya menerima pesakit yang dijangkiti AGE," katanya.

Tambah Rosnah, sekiranya pihak hospital dan klinik swasta gagal berbuat demikian, maka kementerian kesihatan akan mengambil tindakan tegas.

Lebih 2,800 kes AGE telah dilaporkan di  daerah Batang Padang dan Hilir Perak sejak wabak itu mula dikesan pada 27 Januari lalu.

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Rumah Terbuka <b>Di Bagan Serai</b>, Perak Pada 22 - Mai! Bincang <b>...</b>

Posted: 06 Oct 2012 01:35 AM PDT

Rumah Terbuka Di Bagan Serai, Perak
Pada 22/09/2012, YB Shuhaimi Shafiei telah mengadakan rumah terbuka meraikan rakan-rakan sekampong di kampongnya, Bagan Serai, Perak.
Turut hadir bersama termasuk Dato Seri Besar Perak Sah, YB Azmin Ali dan ribuan penduduk sekampong dengannya.








07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Kebajikan Rakyat Jadi Keutamaan Adun Hulu <b>Kinta</b> – Perak Today

Posted: 09 Oct 2012 04:29 AM PDT

Kebajikan rakyat di kawasan DUN Hulu Kinta sentiasa menjadi keutamaan saya, demikian tegas Datuk Rusnah Kassim yang diberi amanah sebagai wakil rakyat selepas memenangi pilihanraya umum ke-12 pada 2008.

Bercakap kepada Peraktoday.com, beliau yang juga Ketua Wanita UMNO Perak, berkata program turun padang untuk mendekati dan menyelami masalah rakyat cukup berkesan, sekaligus memberi impak positif kepada peningkatan tahap sokongan terhadap UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Pendekatan seumpama itu katanya, dipraktikkan apabila melawat mangsa kebakaran atau bencana sebelum bantuan yang sewajarnya kepada mangsa.

Beliau juga turut mengarahkan kakitangan Pusat Khidmat ADUN mempraktikkan pendekatan yang sama setiap kali berlaku insiden yang tidak diingini di kawasan berkenaan.

"Pada setiap Rabu, saya akan berada di Pusat Khidmat ADUN Hulu Kinta untuk membantu dan menyelesaikan masalah rakyat.

"Selain itu, pada setiap Rabu minggu pertama pada setiap bulan kita turut mendatangkan pegawai JKM bagi memudahkan rakyat berurusan dengan agensi berkenaan," katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rusnah berkata, sejak berkhidmat di kawasan itu, kerjasama baik yang diberikan oleh agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membantunya menyelesaikan bermacam ragam masalah rakyat.

Salah satu isu yang mendapat perhatian serius Rusnah ialah masalah setinggan yang tinggal di merata-rata tempat dalam DUN Hulu Kinta.

Bagi menyelesaikan masalah itu, beliau katanya, terpaksa turun naik ke Pejabat Tanah Daerah untuk memastikan kehidupan setinggan lebih terbela dan akhirnya usaha itu berbaloi apabila tanah seluas 12 hektar diluluskan bagi menempatkan kira-kira 100 keluarga setinggan.

"Di kawasan ini nanti, kita akan membangunkannya menjadi perkampungan tersusun yang dikenali sebagai Kampung Tersusun Changkat Kinding 2," katanya.

Selain itu, isu pemilikan tanah membabitkan penduduk Kampung Baru Changkat Kinding juga berjaya diselesaikan selepas mereka menanti hampir 40 tahun untuk mendapatkan geran hak milik.

Segala urusan kata Rusnah, sudah selesai kerana Borang Tawaran 5A surah diserahkan kepada 69 keluarga di mana 18 daripadanya tinggal di atas rizab jalan JKR.

Tidak ketinggalan 43 peserta mendapat manfaat apabila menerima Borang Tawaran 5A untuk mengusahakan tanah pertanian secara berkelompok di belakang Taman Indah, katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rusnah mengakui Tanjung Rambutan dan kawasan sekitarnya semakin pesat membangun dengan projek pembangunan yang diluluskan oleh kerajaan negeri dan Pusat.

Beliau berkata, projek membina pasar Tanjung Rambutan yang baru sedang dilaksanakan dan bangunan yang dibina dengan kos lebih RM3 juta itu dijangka beroperasi Disember nanti.

Kemudahan jalan pintas untuk keselesaan rakyat berulang-alik turut mendapat perhatian Rusnah yang membabitkan laluan sejauh kira-kira 500 meter dari Taman Indah menuju ke Pusat Latihan Polis Gerakan Am.

Kewujudan Sunway City, Pusat Latihan Giat Mara, Maktab Perguruan Ipoh dan terbaru Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Ulu Kinta merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi dan sosial di kawasan Tanjung Rambutan, katanya.

Malah, Rusnah berkata, kawasan itu juga berpotensi dibangunkan menjadi pusat gedung ilmu di negeri Perak.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berharap agar sebuah kolej komuniti dapat ditubuhkan di DUN Hulu Kinta bagi memberi peluang kepada rakyat tempatan khususnya kaum wanita mendapat kemahiran seperti menjahit dan memasak untuk menjana pendapatan sendiri.

Ditanya sokongan rakyat terhadap BN, beliau yakin sokongan semakin bertambah hasil kerja keras yang dilakukan oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri di peringkat Pusat manakala Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir di peringkat negeri.

"Saya lihat sokongan rakyat baik di kalangan kaum Melayu, Cina dan India khususnya di DUN Hulu Kinta semakin bertambah baik, sekaligus memberi peluang cerah untuk BN mengekalkan kerusi ini," katanya lagi.

Sementara itu, rakyat yang ditemui berpuas hati dengan khidmat yang ditawarkan Rusnah dan menyifatkan beliau seorang wakil rakyat yang kuat bekerja tanpa mengira masa dan tempat.

S Maniam, berkata sepanjang mengenali wakil rakyat itu, Rusnah sentiasa mengambil berat masalah rakyat di kawasan berkenaan.

"Beliau sentiasa memberi sokongan kepada aktiviti yang dilaksanakan oleh Pertubuhan Kebajikan 1Malaysia Perak dan saya berharap beliau kekal bertanding di kerusi DUN Hulu Kinta pada pilihan raya umum nanti.

"Penduduk amat memerlukan pemimpin yang berjiwa rakyat dan berwawasan jauh bagi memastikan kesejahteraan rakyat di sini terjamin," kata bekas kakitangan kerajaan itu lagi.

Pendapat sama dikongsikan Mohd Zan Bohari, 43, dari Gerbang Tanjung Permai yang memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Rusnah di atas usaha dan kejayaannya membantu rakyat di Hulu Kinta.

"Penduduk kini boleh hidup dengan selesa apabila tapak pelupusan sampah telah ditutup dan pembangunan di kawasan ini juga semakin berkembang pesat," tegasnya lagi.

Penduduk Kampung Baru Changkat Kinding, Chong Bon Hoo, pula berterima kasih kepada wakil rakyat itu kerana berjaya menyelesaikan isu pemilikan tanah yang berlarutan sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

Tegasnya, Rusnah tidak mengenal erti penat cuba membantu penduduk mendapatkan hak milik tanah yang ditunggu-tunggu mereka.

Bagi Mazlan Long, dari Kampung Suak Petai, masyarakat Orang Asli di kawasan itu turut menerima pelbagai bantuan dan sokongan daripada Rusnah.

"Lebih 1,000 pengundi dari kalangan Orang Aslli berdiri teguh di belakang kepimpinan wakil rakyat hari ini dan kita berharap beliau terus diberi peluang untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-13 nanti," katanya.

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


Anwar Qaplah! 68 Keluar PKR Sertai UMNO <b>Di Tanjung Malim</b>!

Posted: 07 Oct 2012 06:01 PM PDT

InsyaAllah, semakin ramai rakyat terutamanya orang melayu semakin sedar dengan penipuan dan retorik kosong yang dimainkan oleh PKR selama ini. Menyokong PKR ataupun parti dalam pakatan akan menyebabkan negara didalam ambang bahaya dari pelbagai segi samada dari segi ekonomi serta keselamatan dan kedaulatan negara.
Ayuh pecacai pakatan yang lain, anda bila lagi mahu sedar dari terus dilperdayakan oleh pemimpin pakatan?
Lagi ahli PKR meninggalkan parti itu dan menyertai UMNO.
Dikhabarkan lebih ramai akan mengikut jejak langkah rakan-rakan mereka itu.  Malahan ketika majlis berjalan, seramai 5 orang lagi bekas ahli PKR menyerahkan salinan kad pengenalan mereka untuk menganggotai UMNO, menjadikan jumlahnya kepada 68 orang.
Ketiga-tiga kampung itu terletak dalam DUN Behrang yang dimenangi PKR dalam PRU12 lalu. BN tewas 40 undi di Peti Undi Ulu Slim kesan daripada peralihan sokongan pengundi dari kampung-kampung berkenaan.
Dalam PRU11 2004, BN menang di peti undi berkenaan dengan memperolehi 457 undi berbanding 150 undi yang diterima PKR. Namun dalam PRU12 2008, keputusannya terbalik di mana BN hanya memperolehi 294 undi, berbanding PKR 334 undi
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved