Rabu, 17 Oktober 2012

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


Reception : Dalila & Hazeem, 01 September 2012 {<b>Lekir</b>, Perak <b>...</b>

Posted: 01 Sep 2012 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Oklah, dari saya merapu lebih pnjg lg sy nak kongsi gambar disekitar mjls persandingan Dalila & Hazeem di Lekir, Perak. Tempat ni sy mmg tak pernah sampai pun. Ni lah pertama kali sampai. Main redah je....Hehe.

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


KESATUAN GELOMBANG MELAYU: Selamat pagi <b>parit buntar</b>.

Posted: 09 Oct 2012 06:35 PM PDT

Parit buntar, daerah di utara negeri Perak. Terleak dalam daerah Kerian. Daerah Kerian merangkumi kawasan perak utara, seperti parit buntar dan bagan serai. Parit buntar, mempunyai beberapa pekan, seperti pekan lama Parit Buntar, pusat bandar, pekan batu lima, titi serong, tanjung piandang, kuala kurau dan beberapa pekan lebih kecil seperti bagan tiang. Parit buntar sinonim dengan orang banjar. orang banjar yang membuka dan mendiami asal parit buntar. kebanyakan parit-parit di kawasan ini dikenali dengan nama-nama tokoh penduduk setepat. Seperti parit abas, parit mat ali, parit lebai akhir dan sebagainya. Parit buntar berdekatan dengan laut, perairan selat melaka. Ban Pecah adalah tempat yang makan yang menjadi salah satu tempat peranginan, santai petang dan malam bagi penduduk sekitar dan tetamu luar. Parit buntar menjadi pusat pentadbiran utama bagi daerah kerian. Parit buntar sekarang adalah kawasan yang dimenangi oleh parti pembangkang, ahli parlimen parit buntar adalah calon pas yang menang dalam PRU ke 12. Ianya mempunyai dua dun, dun titi serong dan kuala kurau. kedua-dua din ini juga jatuh ke tangan parti pembangkang. Parit buntar menjadi salah satu kawasan yang akan menentukan kemenangan BN atau pembangkang untuk memerintah negeri perak. Buat masa sekarang, BN dan pembangkang sedang bekerja keras untuk menang dlm pru akan datang. Semua pihak sibuk buat program untuk menang. persaingan antara BN dan pembangkang sangat sihat. Tidak berlaku sebarang pergaduhan antara kedua-dua pihak. Mungkin ini kerana kedua-dua parti sama ada dari pihak kerajaan dan pembangkang, ahlinya berjiran dan juga kawan yang dikenali atau di kawasan ini disebut kulaan.

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Kakcik Seroja: Ke Majlis Perkahwinan Mun dan Fendi <b>di Trolak</b> <b>...</b>

Posted: 17 Jun 2012 02:38 AM PDT






Semoga Mun dan Fendi sentiasa berbahagia melayari bahtera rumahtangga dan bersama sehingga ke syurga.  InsyaAllah.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


BN SAH AKAN RAMPAS DUN <b>BEHRANG</b> PRU-13

Posted: 07 Oct 2012 08:57 PM PDT

63 AHLI PKR DARI 3 BUAH KAMPUNG IAITU KAMPUNG PASIR, KAMPUNG SUNGAI MUDA DAN KAMPUNG ULU SLIM KELUAQ PARTI MASUK UMNO. DALAM DOK MERAIKAN PERKARA TERSEBUT(YAKNI SEMASA MAJLIS BERLANGSUNG) MAI LAGI 5 ORANG PKR DAN MENYERAHKAN BORANG SERTAI UMNO MENJADIKAN JUMLAH TERSEBUT NAIK KEPADA 68 ORANG. CUMA KPS NAK INGATKAN KENAPA KEMASUKKAN INI PENTING ?????? SEMASA PRU DULU, DUN BEHRANG INI ANTARA YANG MENINGGALKAN PKR DAN MENYEBABKAN PR RUNTUH DI PERAK. DAN YANG PALING PENTING BEZA KEMENANGAN PADA PRU-12 LALU DI PETI UNDI BERKENAAN IALAH 40 DENGAN BN MENDAPAT 294 DAN PR MENERUSI PKR MENDAPAT 334. MAKA, SEMAKIN HAMPIR BN UNTUK MERAMPAS KEMBALI DUN INI....

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Pusat Tuntung <b>di Bota</b> kotor – Perak Today

Posted: 06 Nov 2011 01:33 AM PDT

PETALING JAYA: Sepasang suami isteri yang melawat ke pusat pemuliharaan sungai Tuntung Bota Kanan di tengah-tengah Perak terkejut dengan keadaan yang kotor.

Albert Low, yang melawat pusat konservasi  minggu lepas dengan isterinya, Michelle Boey, berkata kolam, di mana tuntung membiak  kelihatan keruh dan bau busuk.

"Air hampir hitam dengan lapisan buih di atas. Saya tidak fikir yang cara yang betul untuk menyimpan spesis terancam. Kita tidak dapat melihat tuntung kerana air jadi kotor. Sesekali timbul kepala tuntung untuk mengambil nafas, "kata penganalisis komputer dari Kuala Lumpur.

Beliau juga memerhatikan air keruh dalam kolam lain berjubin di mana tuntung dewasa dan anak yang menetas disimpan.

"Ia kelihatan seolah-olah kolam belum dibersihkan untuk sementara waktu. Bagaimana haiwan yang akan terus hidup atau membiak dalam keadaan yang tidak bersih itu? "Kata Low.

Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara menjalankan pemuliharaan ex-situ sungai terrapins (tuntung) di kemudahan yang terletak di kampung Bota, kira-kira 50km dari Ipoh.

Selain meningkatkan terrapins ditawan sebagai pembiakan saham, telur yang diletakkan oleh terrapins liar di sepanjang tebing berpasir Sungai Perak juga digali dan dieram di tengah-tengah.

Anak-anak tuntung kemudiannya dilepaskan ke dalam sungai. Spesies telah menurun jumlahnya kerana telur dan daging yang dimakan dan habitat sungai yang semakin musnah,

Keadaan pusat tersebut seolah-olah tidak  terurus, Boey berkata kemudahan pusat itu penting untuk tujuan dan kajian dan pendidikan.

"Salah seorang kakitangan memaklumkan kepada kami fungsi pusat dan juga ancaman yang ditimbulkan oleh pengumpul telur dan pemburu haram. Tetapi pusat itu harus lebih baik disimpan jika kita mahu melindungi spesies, "kata Boey, eksekutif sumber manusia.

Pengarah Perhilitan Perak Nawayai Yasak berkata beliau akan meneliti aduan pelawat dan melakukan apa sahaja yang perlu untuk memperbaiki keadaan pusat.

Beliau berkata beliau masih belum melawat kemudahan itu kerana dia hanya mengambil alih kedudukan pada 1 Nov.

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Samseng <b>di Ipoh</b> buat kecoh ~ www.Zon2u.Com

Posted: 29 Sep 2012 01:00 AM PDT


Keadaan restoran yang berselerak akibat tindakan kumpulan samseng tersebut.

IPOH - Tindakan sekumpulan samseng memporak-perandakan sebuah restoran kerana enggan membayar makanan yang dijamah, di sini, malam kelmarin, menyebabkan penilik restoran berkenaan tergamam.

Dalam kejadian pada jam 11.30 malam itu, kumpulan samseng terbabit telah bertindak merosakkan kelengkapan seperti kerusi dan meja makan yang terdapat di restoran berkenaan.

Pemilik restoran yang hanya mahu dikenali sebagai Pang, 40-an memaklumkan, pada awalnya, kumpulan itu datang ke restorannya untuk makan malam dengan menaiki beberapa buah kenderaan.

Menurutnya, seorang lelaki dari kumpulan itu kemudiannya memesan sajian steamboat bersaiz besar dan pekerja saya mengambil pesanan itu serta melayan mereka sepertimana pelanggan lain.

"Di samping steamboat, mereka turut memesan 20 botol minuman keras bersaiz besar.

"Saya tiada di restoran ketika kejadian dan isteri serta pekerja saya mengambil alih tugas untuk melayan pelanggan," katanya.

Pang berkata, pekerjanya telah membawa bil makanan berjumlah RM500 kepada kumpulan terbabit memandangkan masa operasi restorannya hampir tamat.

"Kumpulan berkenaan berpura-pura mabuk dan enggan melayan pekerja saya, kemudian mengamuk dan sengaja menendang meja makan serta kerusi. Mereka turut berteriak serta memecahkan botol minuman keras sambil mengugut mahu membunuh pekerja saya.

"Pekerja saya lari menyembunyikan diri kerana takut dicederakan, sementara isteri saya yang berada di tingkat atas ketika itu menghubungi pasukan sukarelawan polis untuk bantuan," katanya.

Tambahnya, seramai 10 anggota sukarelawan polis tiba di restoran berkenaan selepas menerima panggilan kecemasan dan kumpulan terbabit melarikan diri sebaik sahaja melihat kehadiran anggota sukarelawan polis.

Katanya, laporan polis telah dibuat pada hari sama dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh mengesahkan ada menerima laporan daripada mangsa serta siasatan sedang dijalankan.

Sumber dari: Sinar

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Saidin Hj. Md.Hasnam: Penanggal di tangkap <b>di Kuala kangsar</b>

Posted: 12 Oct 2012 05:02 PM PDT


Gambar hantu terkini ini dikirimkan oleh seorang Sahabat  dan telah tersebar di laman sosial Facebook dan disertakan dengan teks berikut:
Astaghfirullah hal azim, masih ada lagi manusia yang menggamalkan syirik kepada Allah swt.Makhluk Penanggal ini berjaya ditangkap oleh penduduk di Kuala Kangsar, Perak. Gambar hantu penanggal ini menyerupai ciri-ciri hantu yang dikatakan sebagai 'Hantu Penanggal' dengan isi dalam perut yang kelihatan, paru-paru dan tali perut jelas dapat dilihat dalam gambar ini. Seperti biasa kesahihan gambar ini masih belum dapat dipastikan

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Road sweeping vehicle catches fire at <b>Bukit Merah</b> - Stomp

Posted: 15 Oct 2012 12:10 AM PDT

A road sweeping vehicle caught fire at a playground near Block 35 Jalan Rumah Tinggi in the Bukit Merah area at about 2pm today (Oct 15).

A STOMPer, who witnessed the incident, said:

"I witnessed a fire at about 2pm today at a playground at Jalan Rumah Tinggi in the Bukit Merah area.

"I am not sure what caused the fire. The fire was later put out by the SCDF."

SCDF said in a statement about the fire:

"SCDF found a ride-on road sweeper on fire which was near a playground upon arrival.

"SCDF extinguished the fire using 3 water jets. As a result of the fire, the playground was partially burnt.

"There were no reported injuries arising from this incident, and the cause of the fire is under investigation."

07 di menglembu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di menglembu - Google Blog Search


lekor-lekor: malam ini main futsal <b>di</b> Sport Planet <b>Menglembu</b>, Ipoh

Posted: 13 Oct 2012 02:48 AM PDT

Main dengan pekerja-pekerja Perbadanan Kemajuan Negeri Perak... hehehe lama dah tak main... baru nak cuba-cuba main... moh le kawan-kawan datang...

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


Pesta durian <b>di Bukit Gantang</b> hujung minggu ini – Perak Today

Posted: 18 Jul 2011 02:38 AM PDT

Sebanyak 5,000 durian akan disediakan untuk orang ramai pada Pesta Durian Perak 2011 di Dataran Long Jaafar, Bukit Gantang, pada Sabtu dan Ahad ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kesenian, Kebudayaan, Belia dan Sukan Negeri, Datuk Zainol Fadzli Paharuddin, berkata mereka yang hadir dari 10.30 pagi hingga 1 petang pada hari Sabtu boleh menikmati durian percuma tetapi selepas itu bayaran sebanyak RM9 akan dikenakan.

Pesta itu dianjurkan oleh Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Kementerian Pelancongan serta kerajaan Perak dan akan dirasmikan Oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Zainol Fadzli berkata, antara aktiviti yang akan diadakan ialah acara makan durian, pameran dan jualan, persembahan artis tempatan, acara lelong durian serta pertandingan dan demonstrasi masakan tradisional.

"Pelancong dari Eropah yang menginap di beberapa homestay di sekitar Taiping turut dijemput menghadiri pesta itu," katanya.

- BERNAMA

07 di beruas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di beruas - Google Blog Search


Empat Deretan Kedai Terbakar <b>Di Beruas</b> Menjelang Sambutan <b>...</b>

Posted: 22 Jan 2012 02:15 AM PST

SAMBUTAN Tahun Baru Cina bagi tiga orang peniaga di Pekan Beruas tidak bermakna lagi selepas kedai tempat mereka mencari rezeki musnah dalam satu kebakaran di Jalan Kolam Air Beruas, hari ini.

Dalam kejadian tersebut, sederet kedai separa papan empat pintu musnah dalam kejadian kira-kira jam 11 malam.

Sebuah jentera Bomba dengan kekuatan tujuh orang anggota dari Balai Bomba Pantai Remis yang diketuai oleh Penolong Penguasa Bomba yang juga Ketua Balai Bomba Pantai Remis, Mohd Razlan Khalid berjaya memadam dan mengawal kebakaran tersebut sepenuhnya dalam masa 30 minit.

Chin Sin Huat

Seorang mangsa,  Chin Sin Huat, 52, berkata kejadian tersebut dimaklumkan oleh seorang jiran ketika sedang berehat bersama keluarga di rumah yang terletak di Taman Anggerik tidak jauh dari tempat kejadian.

"Saya sekarang kehilang punca pencarian memandangkan peniagaan ini merupakan pendapatan utama sejak 20 tahun lalu.

"Lebih menyedihkan lagi, esok kita akan menyambut kedatangan Tahun Baru Cina," katanya.

Chin Ngeow @ Chin Niou

Bagi Chin Ngeow @ Chin Niou, 71, beliau berharap pihak kerajaan dapat menghulurkan bantuan bagi beliau memulakan semula perniagaan kedai runcit yang diusahakan beliau sejak 15 yahun lalu.

Menurutnya, mungkin pihak berkuasa dapat memberikan ruang atau tempat baru bagi beliau memulakan perniagaan memandangkan beliau terpaksa menyara empat orang anaknya.

Lie Tik Chuan @ Lee Teik Mok

Seorang lagi mangsa, Lie Tik Chuan @ Lee Teik Mok, 66, berkata masih lagi terkejut dengan kejadian itu yang memusnahkan sama sekali kedai runcit yang diusahakannya sejak 15 tahun lalu.

"Walaupun sedih dengan kejadian itu, namun saya bersyukur kepada Tuhan kerana tiada sesiapa pun yang kehilangan nyawa atau cedera.

"Kedatangan Tahun Baru Cina esok tetap akan disambut bersama keluarga walaupun dalam keadaan bersedih," katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Ketua Umno Bahagian Beruas, Datuk Abdul Manaf Hashim, telah menghulurkan sumbangan kepada ketiga-tiga mangsa bagi meringankan beban mereka menjelang sambutan Tahun Baru Cina, hari ini.

Penasihat Menteri Besar (Hal Ehwal Kaum Cina) yang juga Pengerusi Gerakan Perak, Datuk Chang Ko Youn; Naib Ketua Umno Bahagian Beruas, Azman Noh dan Pegawai Khas Menteri Besar yang juga Timbalan Ketua Umno Bahagian Beruas, Datuk Azhar Ahmad turut menziarah mangsa. — Nooraini Mahamad.

07 di kerian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Mangsa banjir <b>di Kerian</b> meningkat – Perak Today

Posted: 02 Dec 2011 09:09 PM PST

Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di daerah Kerian meningkat kepada 156 orang pagi ini berbanding 97 orang semalam.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan, berkata mangsa banjir terbaru yang dipindahkan malam tadi membabitkan 59 orang dari Kampung Parit Mat Keling.

"Mereka ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Bukit Merah," kata ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, kampung yang masih terjejas dengan banjir ialah Kampung Padang Lalang, Kampung Batu 40 Bukit Merah, Kampung Perlis, Kampung Ban Abu Hasan, Kampung Batu 38 Bukit Merah dan kampung Parit Ayer Hitam.

- BERNAMA

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Gangguan bekalan air <b>di Gerik</b> pulih Selasa – Perak Today

Posted: 13 Apr 2012 06:13 AM PDT

Bekalan air yang terputus di kawasan Gerik sejak 5 April lalu dijangka pulih sepenuhnya Selasa ini, kata Pengurus Besar Lembaga Air Perak (LAP) Datuk Mohd Yusof Mohd Isa.

Beliau berkata, sebanyak 90 peratus daripada 7,200 rumah yang terputus bekalan air sudah menerima semula bekalan kelmarin manakala 10 peratus lagi pada Selasa ini.

Katanya, LAP terpaksa membuat penyambungan paip pintasan secara terus dari rumah pam kepada pengguna berikutan loji rawatan air Gerik V rosak akibat kejadian tanah runtuh.

"Kelewatan tersebut disebabkan LAP terpaksa menunggu satu unit Variable Speed Drive (VSD) dari United Kingdom yang akan tiba hujung minggu ini," katanya kepada pemberita di Gerik, hari ini.

VSD adalah alat bagi mengawal kelajuan motor yang mengepam air yang melalui paip pintasan ke rumah.

Beliau berkata, ketika ini terdapat hanya satu unit VSD yang dipasang dari rumah pam dan ia kekurangan kuasa untuk mengepam air ke semua rumah terbabit.

"Semua 700 rumah yang masih belum mendapat bekalan air berada di kawasan tanah tinggi dan kawasan pedalaman," katanya.

Katanya, paip pintasan yang dipasang itu akan kekal sehingga loji rawatan air yang baru siap.

Mohd Yusof berkata, bagi kawasan yang masih terputus bekalan air, LAP akan menyalurkan bekalan melalui lori tangki dan tangki statik.

Katanya, seramai 105 petugas termasuk 84 anggota Rejimen Askar Jurutera Diraja (RAJD) terbabit dalam kerja pemasangan paip pintasan dan penghantaran bekalan air.

- BERNAMA

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


APMM Anjur Program Jiwa Murni 2011 <b>Di</b> Perkampungan Nelayan <b>...</b>

Posted: 28 Dec 2011 12:16 AM PST

AGENSI Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Daerah Maritim 3 Lumut bersama Pangkalan APMM Kuala Kurau telah menjayakan Program Jiwa Murni Kembara Maritim 2011 di Perkampungan Nelayan Kuala Kurau, semalam.

Majlis perasmian telah dilaksanakan oleh Ketua Penguatkuasa Maritim Wilayah Utara, Laksamana Pertama Maritim Muhammad Basar  Taji.

Hadir sama Ketua Penguat Kuasa Daerah Maritim 3, Kepten Maritim Ang Cheng Hwa, Pengerusi -Pengerusi Persatuan Nelayan.

Kembara Maritim dijayakan dengan penglibatan persatuan nelayan, Kementerian Kesihatan dan anggota APMM Daerah Maritim 3 Lumut.

Pelbagai acara diadakan seperti gotong royong, acara sukan bagi kanak-kanak dan golongan dewasa, pertandingan memasak, cabutan bertuah dan sumbangan keperluan kepada ibu tunggal dan anak-anak yang cemerlang dalam peperiksaan.

Program tersebut diadakan bertujuan untuk menambur khidmat bakti secara sukarela kepada masyarakat  terutamanya komuniti maritim yang dikenalpasti layak menerima bantuan serta membina imej yang baik kepada APMM amnya di kalangan masyarakat setempat khususnya dengan para nelayan.

Projek Jiwa Murni yang dijalankan ini merupakan salah satu aktiviti tahunan APMM Daerah Maritim 3.

Untuk program kali ini, Pangkalan Maritim Kuala Kurau telah dipilih untuk menjadi tuan rumah dan diharapkan aktiviti ini dapat diteruskan pada masa hadapan. – Nooraini Mahamad.

SK SERI SIAKAP, SIMPANG TIGA, 34350 <b>KUALA KURAU</b>, PERAK <b>...</b>

Posted: 16 Oct 2012 09:14 PM PDT

SOLAT JAMAK DAN QASAR

Cara-cara melakukan sembahyang Jamak dan Qasar
Makna Jamak ialah dihimpunkan
Makna Qasar ialah dipendekkan

Perkara yang penting ialah kita mesti niat terlebih dahulu setelah keluar dari rumah iaitu:- "Sahaja aku musafir kerana Allah Tallah".
Kita boleh melakukan selama tiga hari tinggal bermukim.

Jamak Takdim dan diQasarkan (di pendekkan)

1.Melakukan sembahyang asar dalam waktu zuhur itu di namakan jamak takdim.
Lakukan sembahyang zuhur 2 rakaat selepas itu di ikuti pula sembahyang asar 2 rakaat.
Niat untuk sembahyang zuhur ialah "Sahaja aku sembahyang fardu zuhur 2 rakaat qasar dengan jamak takdim kerana Allah Taala".
Niat untuk sembahyang asar pula ialah "Sahaja aku sembahyang fardu asar 2 rakaat qasar dgn jamak takdim kerana Allah Tallah".

Jamak Takhir dan diQasarkan (di pendekkan)

2.Melakukan sembahyang zuhur dalam waktu asar itu di namakan Jamak Takhir.
Tapi dengan syarat kita mesti niatkan dahulu dalam hati sebelum habis waktu zuhur iaitu:- "Aku nak jamakkan sembahyang zuhur dalam waktu asar"
Lakukan sembahyang asar 2 rakaat selepas itu di ikuti pula sembahyang zuhur 2 rakaat.
Niat untuk sembahyang asar ialah "Sahaja aku sembahyang fardu asar 2 rakaat qasar dengan jamak takhir kerana Allah Taala".
Niat untuk sembahyang zuhur ialah "sahaja aku sembahyang fardu zuhur 2 rakaat qasar dengan jamak takhir kerana Allah Talla".

Kita boleh juga jamakkan magrib dengan isyak atau sebaliknya tapi waktu magrib tidak boleh diqasarkan ia tetap 3 rakaat caranya ialah:-

Jamak takdim dan diqasarkan (di pendekkan)

1.Melakukan sembahyang isyak dlm waktu magrib itu dinamakan jamak takdim.
Niat utk sembahyang magrib ialah "Sahaja aku sembahyang fardu maghrib 3 rakaat dijamakkan fardu isyak dengan jamak takdim kerana Allah Talla".
Niat utk sembahyang isyak ialah "Sahaja aku sembahyang fardu isyak 2 rekaat qasar dijamakkan fardu magrib dengan jamak takdim kerana Allah Tallah".

Jamak takhir dan diqasarkan (di pendekkan)
2.Melakukan sembahyang magrib dalam waktu isyak itu dinamakan jamak takhir.
Tapi jangan lupa niatkan sebelum waktu magrib berakhir "Aku nak jamakkan sembahyang magrib dalam waktu isyak"
Niat utk sembahyang isyak ialah "Sahaja aku sembahyang fardu isyak 2 rakaat qasar dijamakkan fardu magrib dengan jamak takhir kerana Allah Talla".
Niat untuk sembahyang magrib ialah "sahaja aku sembahyang fardu magrib 3 rakaat dijamakkan fardu isyak dengan jamak takhir kerana Allah Tallah".

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


~ ME, MYSELF and I ~: <b>Pangkor</b>...apa yang ada <b>di</b> pulau ini?

Posted: 18 Sep 2012 01:05 AM PDT

Bagi makcik..Pantai Teluk Nipah, Pulau Pangkor ini suasana  sangat lah sesak pada waktu-waktu cuti umum.  Ramai yang mengambil peluang menghabiskan cuti-cuti mereka di sini. Daripada tempat penginapan, gerai-gerai makan, pantainya adalah dipenuhi dengan ramai orang.


Hari Ke2, masa diisi dengan bersiar-siar dan melawat sekitar Pulau. Antara tempat-tempat lawatan adalah ke KILANG SATAY IKAN, KUIL BUDDHA FOO LIN KONG, KOTA BELANDA...



Untuk info aje...kami telah bertanya kepada pemandu yang membawa kami ke Kilang Satay Ikan ini. Ini saja ke kilang memproses makanan yang ada di Pangkor ini? Katanya.."tempat ini dijamin kebersihannya dan pekerja-pekerja di kilang ini adalah berbangsa Melayu. Takut kalau dibawa ke kilang proses yang lain..takut nanti semua orang tak sanggup dan tak lalu pulak melihatnya". Aah kan..betul la tu..kalau tengok pun dah tak sanggup..nak memakannya apatah lagi...:-(

Bawah ni gambar-gambar di FOO LIN KONG TEMPLE..




 Replika Tembok Besar China 
(malas nak panjat bukit..shoot gambar dari bawah jer :-p)








 Berdekatan dengan Kota Belanda ini, ada sejarah peninggalan BATU BERSURAT
Atas batu bersurat ini terdapat lukisan gambar harimau. Dikatakan pada tahun 1743,  salah seorang anak pembesar Belanda telah dibaham harimau semasa bermain-main di kawasan ini. Jadi lukisan ini adalah sebagai mengingati anak pembesar Belanda yang hilang tersebut.Walau bagaimanapun di kalangan penduduk di sini, anak pembesar Belanda berkenaan telah dicolek oleh Lanun. Kalau nak tahu sejarah Pulau Pangkor lebih lanjut boleh lah ke sini.
Disebabkan cuaca panas terik dan anak-anak sibuk nak mandi manda di pantai..dari Kota Belanda ini terus balik ke resort. Petangnya anak-anak berendam, berguling sakan dalam air laut.

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


IKLAN TAWARAN SEWA PERKEDAIAN 2 TINGKAT SRI <b>LANGKAP</b> ...

Posted: 16 Oct 2012 12:57 AM PDT


PEMBERITAHUAN IKLAN TAWARAN SEWA
PERKEDAIAN 2 TINGKAT SRI LANGKAP, SETIU.
Tawaran ini adalah dipelawa daripada orang ramai untuk menyewa  No. 1 Bawah, Perkedaian Sri Langkap, Setiu.
2.               Kepada sesiapa yang berminat hendaklah mengemukakan permohonan tersebut melalui borang rasmi yang boleh didapati di Pejabat Majlis Daerah Setiu ( Jabatan Perbendaharaan ) dengan kadar bayaran RM 2.00 ( Ringgit Malaysia : Dua Sahaja ).  Borang yang telah disempurnakan hendaklah dikembalikan kepada :
                                                                Yang Dipertua,
                                                                Majlis Daerah Setiu,
                                                                Wisma MDS,
                                                                22100 Permaisuri, Setiu,
                                                                TERENGGANU.
3.               Kadar Sewa RM 320.00 (Ringgit Malaysia : Tiga Ratus Dua Puluh Sahaja ) Satu perjanjian penyewaan akan ditandatangani di antara Majlis Daerah Setiu dan penyewa yang berjaya nanti.
4.               Tarikh tutup permohonan pada  30 Oktober 2012
Permohonan yang lewat diterima tidak akan dipertimbangkan.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved