Isnin, 27 Februari 2012

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


Indahnya <b>di Lekir</b>... - ~ ...MYSharil...I Shoot Photo and I Write Story

Posted: 07 Feb 2012 05:11 AM PST

Indahnya di Lekir...

Gambar ini aku rakamkan pade jam 7 malam di batu 11 Lekir Sitiawan...da hampir 7 tahun aku menetap di manjung, rupenya banyak lokasi yang menarik dan indah untuk dinikmati dari aspek dunia fotografi...

shiloute

Pemandangan Senja Sunset di Batu 11 Lekir

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


APLIKASI Al-Qur&#39;an super <b>langkap</b> serta terjemah nya | IFUL <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2012 05:34 PM PST

Asalamualaikum w,r,b

Di kesempatan pagi ini aku mau membegiakan sesuatu kepada sahabat ku yang berada di mana aza...!

Aplikasi ini sangat mendukung bangetz untuk mendukung buat para muslim yang ada di mana aza...

Kerna kebanyakan org2 sibuk dengan kegiatan nya sehari-hari dan ga sempat baca Al-Qur'an.

Akhir nya aku coba untuk cari sebuah aplikasi yang berhubungan dengan memajukan gemar mambaca Al-Qur'an

Jadi kita ga usah lagi repot-repot bawa kitap Al-Qur'an kemana-mana hanya dengan aplikasi ini kita dapat membacanya hanya dengan lewat hp..

Dan di dalam sana sudah tersedia juga terjemah nya kedalam bahasa indonesia

Ya dah liat aza dulu contoh tampilan nya:

Gimana shob... Seperlangkap bukan..!
Ya dah langsung aja neh di intup App nya..!

App Al-Qur'an super langkap

semoga tuhan selalu memberkati kita semua baik yang mengamalkan nya,membaca, dan buat yang mendengarkan nya Amienz...

Aplikasi ini sudah aku coba di nokia e63

07 di trolak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Wangsa Setia: DURIAN RUNTUH <b>DI</b> FELDA <b>TROLAK</b> SELATAN

Posted: 27 Feb 2012 09:17 PM PST






Ini betul-betul durian runtuh. Sebuah rumah didiami seorang ibu tunggal telah ditimpa pokok durian dalam kejadian ribut lewat petang semalam. Pokok durian itu tumbang dari arah dapur dan meranapkan sebahagian besar atap dan alang rumah berkenaan.
Ibu tunggal berkenaan, Puan Hasnah bte Mahmood ketika itu berada di rumah bersama seorang anaknya. Mujurlah tidak ada kemalangan jiwa berlaku akibat kejadian itu.
Pasukan bomba dari Balai Bomba Slim River telah datang sekitar jam 9.30 malam bagi meninjau kejadian dan telah menasihatkan penghuni rumah menumpang di rumah jiran tetangga sementara menunggu pokok yang tumbang itu dibersihkan pagi ini.
Kerja-kerja mengalihkan pokok durian dilakukan pagi ini oleh pasukan bomba dengan kerjasama penduduk tempatan dan jiran tetangga. Pegawai Daerah Batang Padang telahpun dimaklumkan bagi menguruskan bantuan kecemasan.
Pusat Khidmat ADUN Slim juga telah mengeluarkan bantuan segera berjumlah hampir RM5,000 bagi membeli peralatan seperti atap zink dan kayu untuk melakukan kerja baikpulih kerosakan rumah ibu tunggal itu hari ini.
Terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan dan syabas atas sikap bantu membantu yang ditunjukkan oleh masyarakat setempat.

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Jeti <b>Lumut di</b> tangan orang asing dipersoal

Posted: 09 Dec 2011 12:48 AM PST

IPOH, 9 Dis: Tindakan kerajaan Perak membenarkan sebuah syarikat asing memiliki jeti di Lumut telah diselar oleh penduduk tempatan yang mempersoalkan samada Menteri Besar mereka Datuk Seri Zambry Abdul Kadir (gambar) berada di pihak mereka ataupun di pihak firma asing.

Menurut blog 'say no to Vale International', kerajaan Perak tidak seharusnya meletakkan jeti Lumut di bawah syarikat Brazil, Vale International yang bakal menggunakan jeti tersebut untuk menerima dan menghantar keluar jumlah hasil bijih besi yang banyak.

Menyifatkan tindakan tersebut sebagai cuai, blog tersebut mendakwa banyak perkara yang tidak diketahui impaknya sekiranya projek tersebut dilaksanakan.

"Sementara kesan terhadap alam sekitar masih menjadi persoalan, impak kerana jeti ini dipegang warga asing pula menimbul pelbagai persoalan lain. Dan berapa banyakkah spinoff downstream value (aliran tunai ke bawah) kepada rakyat Perak juga masih tidak terjawab.

"Kerajaan Perak di bawah Zambry sedang melakukan sesuatu yang tidak sihat yang tidak pernah dilaksanakan jika ia tetap membenarkan syarikat asing untuk memiliki jeti di satu lokasi yang begitu strategik seperti di Lumut," blog tersebut memberikan amaran.

Untuk menjaga kewibawaan dan kedaulatan negara, blog tersebut mencadangkan agar jeti tersebut diletakkan di bawah kawalan kerajaan mahupun wakil tempatan.

Blog tersebut turut mendakwa fasiliti Vale di Teluk Rubiah, Lumut dijangkakan akan menguruskan 200 juta tan bijih besi setahun pada masa akan datang.

"Mengapa kerajaan Perak begitu baik kepada Vale?" soalnya, sambil bertanya apakah projek ini menguntungkan rakyat Perak atau sekadar memenuhi objektif syarikat asing yang mempunyai duit.

"Sebab kontrak untuk membina fasiliti Vale kebanyakkannya diberikan kepada warga asing, di mana hanya sebahagian kecil sahaja jatuh ke tangan syarikat Malaysia. Kontrak rekacipta jeti berjumlah RM675.8 juta telah diberikan kepada Netherlands' Royal BAM Group," katanya lagi.

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


Manjung Mari: Laporan Kisah Ceramah Hasan Ali <b>di Seri Manjung</b>..

Posted: 27 Feb 2012 06:34 AM PST

Lebih jam 6.00 tadi hujan dah mula turun,, walaupun dalam cuaca yang agak terang,, terdetik dihati kecil ku, alangkah baik nya jika malam ni hujan lagi,,,,, lebih kurang 6 30 hujan berenti, sempat aku pergi ke pasar malam...
Macam biasa magrib aku pi berjemaah kat surau taman belakan rumah aku,, balik dari solat magrib, dongak ke langit nak gelap,,, nak hujan lagi ka.,,,
lebih kurang 15 minit nak masuk waktu isyak, aku keluar siap bawa kamera,, gatai pergi round kawasan stadium Manjung, nakpaknya ceramah dah mula,, rasa-rasanya dengar ke suara macam Yeop Saidin,, seorang lagi ustaz pencacai UMNO..., dalam aku dok pusing,, nak cari tempat sesuai nak snap ambik gambar, baru sempat snap satu gambar hujan dah turun,, kelam kelibut nak keluar,, sampai satu kereta dia dok pasang lampu,, hala kat aku,, siap sound kat aku,, haa ambik gambar,, nanti boleh siar dalam blog,, aku tak kenai siapa mereka,, aku hanya sekadar senyum,,, mereka bagi tau Hasan Ali tak sampai lagi...
Aku sempat keluar dari stadium dalam hujan dah mula turun,, dan dapat berteduh di stesyen minyak petronas depan stadium... Alhamdulillah, aku tak lah basah,, hanya lembap-lembap saja baju tu,, tak lah kesejukan,, dan yang rasa selamatnya,, bila aku dah sampai dapat berteduh, hujan mula bertambah lebat, sehingga azan kedengaran dari masjid daerah,, namun ceramah di staduim macam biasa juga....
Agaknya Allah nak tunjuk kepada hamba-hambanya,, hujan yang lebat ditambah pulat kilat dan guruh yang cukup kuat,,, dan akhirnya pentas tempat berucap dihapan stadium gelap,, tak tahu kenapa,, sehingga jam 10 20 mlm, hujan baru mula perlahan,, gerimis yang masih kasar-kasar,, aku stat motor redah balik juga,, sehingga sekarang suasana masih lagi hunjan diselang seli cahaya kilat...
Tak tahulah aku,, Hasan Ali sempat atau tidak berceramah,,, mereka merancang,, Allah juga merancang,, pada mulanya ceramah nak dibuat dalam dewan MPM,,, namun entah kenapa,, tak cukup bajet agaknya,, atau pun mereka-mereka dah tahu apa yang berlaku di Perlis ketika Hassan Ali berceramah,, jadi ambik ambik iktibar tak mau berulang,, maka buat di stadium,,,
Alhamdulillah,, Maha suci Allah umat Islam di Manjung terselamat akidah dari dicemari oleh pakar motivasi yang mengaku pakar ilmu usul...
Kesian kat pakcik makcik yang aku lihat berjalan kaki nak pegi dengar Hasan Ali,,, nak balik sekarang ni jam dan 11 05 malam,, masih lagi hujan.....
Ambik ko UMNO Lumut, moga-moga kalian lepas ni ada rasa kesedaran apa yang kamu nak lakukan,, jangan nak permainkan agama Allah,, kalau dahulu hangpa dok kata PAS perguna agama Islam untuk kepentingan politik sempit,, tetapi sekarang siapa yang menggunakan agama Islam untuk politik,,, habaq mai..

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Tiga Arena PON <b>di Kampar</b> Diuji Coba « Riau Pos Hari ini

Posted: 12 Feb 2012 09:37 AM PST


BANGKINANG- Bulan Juli 2012 ini, tiga arena pertandingan untuk pelaksanaan Pekan Olahraga Nasional (PON) ke- tahun 2012 yang dipusatkan di Kabupaten Kampar diuji coba kelayakannya.

"Khusus untuk lapangan pertandingan cabang olahraga sepakbola yang dipusatkan di Stadion Tuanku Tambusai Bangkinang, saat ini pengerjaan utama lokasi pertandingan yakni lapangan hijaunya telah selesai dikerjakan," ungkap Kepala Dinas Cipta Karya dan Tata Ruang Kabupaten Kampar, Ir H Basri Rasyid, MT kepada mrnetwork.

Sedangkan untuk arena pertandingan cabor pencak silat yakni di GOR Bangkinang, kata Basri pada prinsipnya sudah sejak lama dalam kondisi siap dan itu dibuktikan dengan digelarnya Kejurnas Pencak Silat Dewasa di GOR tersebut. "Namun demikian kita terus melakukan pembenahan, terutama pembenahan di bagian luar GOR, "jelasnya.

Khusus untuk lapangan pertandingan olahraga balap motor yang lokasinya bersebelahan dengan GOR Bangkinang kondisinya hingga setakat ini hampir rampung dan tinggal lagi pekerjaan pengaspalan lintasan arena balap.

"Sementara itu untuk lapangan pertandingan olahraga golf yang dipusatkan di lapangan golf hotel Labersa di Kecamatan Siak Hulu sudah siap pakai dengan berbagai pasilitas yang sudah bertaraf internasional, "ungkapnya.(Aul )

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


KHIDMAT LORI SEWA 3ton PINDAH RUMAH <b>di IPOH</b> call 019 <b>...</b>

Posted: 09 Feb 2012 08:34 AM PST

'; function load() { geocoder = new google.maps.Geocoder(); //directionsDisplay = new google.maps.DirectionsRenderer(); var newyork = new google.maps.LatLng(40.69847032728747, -73.9514422416687); var myOptions = { zoom: 14, center: newyork, mapTypeId: google.maps.MapTypeId.ROADMAP, mapTypeControlOptions: { style: google.maps.MapTypeControlStyle.DROPDOWN_MENU } } map = new google.maps.Map(document.getElementById('map'), myOptions); //directionsDisplay.setMap(map); } function codeAddress() { geocoder.geocode( { 'address': address }, function(results, status) { if (status == google.maps.GeocoderStatus.OK) { map.setCenter(); var marker = new google.maps.Marker({ map: map, icon: redFlag, shadow: shadow, //title: title, animation: google.maps.Animation.DROP, position: results[0].geometry.location }); var infowindow = new google.maps.InfoWindow({ maxWidth: 270, content: contentString, disableAutoPan: false }); infowindow.open(map, marker); google.maps.event.addListener(marker, 'click', function() { infowindow.open(map,marker); }); } else { (function($) { $('#map').append('

Sorry, the address could not be found.

'); return false; })(jQuery); } }); } function showAddress(fromAddress, toAddress) { calcRoute(); calcRoute1(); } function calcRoute() { var start = document.getElementById("fromAdd").value; var end = document.getElementById("toAdd").value; var request = { origin: start, destination: end, travelMode: google.maps.DirectionsTravelMode.DRIVING }; directionsService.route(request, function(response, status) { if (status == google.maps.DirectionsStatus.OK) { directionsDisplay.setDirections(response); } }); } //]]>

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Remembering <b>Bukit Merah</b>

Posted: 08 Mar 2011 05:30 PM PST

BUKIT MERAH, Malaysia — Hidden here in the jungles of north-central Malaysia, in a broad valley fringed with cave-pocked limestone cliffs topped with acacia and durian trees, lies the site of the largest radiation cleanup yet in the rare earth industry.

Residents blamed a rare earth refinery for birth defects and eight leukemia cases within five years in a community of 11,000 — after many years with no leukemia cases. Seven of the leukemia victims have since died.

The Bukit Merah case is little known even elsewhere in Malaysia, and virtually unknown in the West, because Mitsubishi Chemical quietly agreed to fix the problem even without a legal order to do so. Local protesters had contacted Japanese environmentalists and politicians, who in turn helped persuade the image-conscious company to close the refinery in 1992 and subsequently spend an estimated $100 million to clean up the site.
Image-burnishing was important because the company is part of the Mitsubishi Group of Companies, which has long made Malaysia the cornerstone of its southeast Asian operations. The group has dominant positions in manufacturing a range of products, including air-conditioners and cars.
Mitsubishi Chemical also reached an out-of-court settlement with residents here by agreeing to donate $164,000 to the community's schools, while denying any responsibility for illnesses.
Osamu Shimizu, the director of Asian Rare Earth, the Mitsubishi Chemical subsidiary that owns the mine, declined to discuss details of the factory's operation before it closed in 1992. But he said that the company was committed to a safe and complete cleanup.
Workers in protective gear have already removed 11,000 truckloads of radioactively contaminated material, hauling away every trace of the old refinery and even tainted soil from beneath it, down to the bedrock as much as 25 feet below, said Anthony Goh, the consultant overseeing the project for one of Mitsubishi's contractors, GeoSyntec, an Atlanta-based firm.
To dispose of the radioactive material, engineers have cut the top off a hill three miles away in a forest reserve, buried the material inside the hill's core and then entombed it under more than 20 feet of clay and granite.
The toughest part of the Bukit Merah cleanup will come this summer, when robots and workers in protective gear are to start trying to move more than 80,000 steel barrels of radioactive waste from a concrete bunker. They will mix it with cement and gypsum, and then permanently store it in the hilltop repository.
The refinery processed slag from old tin mines — material rich in rare earth ore. The company and Malaysian regulators said that it was statistically possible that the leukemia cases were a coincidence because tin mining towns tend to have above-average levels of background radiation. But an academic study of another tin mining town suggested that communities of Bukit Merah's size should only have one leukemia case every 30 years.
Lai Kwan, aged 69, still recalls how she cheerfully moved in the 1980s from a sawmill job to a better-paying position in the refinery that involved proximity to radioactive materials. She remembers that while pregnant, she was told to take an unpaid day off only on days when the factory bosses said that a particularly dangerous consignment of ore had arrived.
She has spent the last 29 years washing, dressing, feeding and otherwise taking care of her son from that pregnancy, who was born with severe mental and physical disabilities. She and other local residents blame the refinery for the problems, although birth defects can have many causes.
"We saw it as a chance to get better pay," Ms. Lai recalled. "We didn't know what they were producing."

PERASMIAN MARKAS BARU <b>DI BUKIT MERAH</b> - Adun Gunung <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2012 09:09 PM PST

Semalam satu perasmian markas PAS yang baru yang diberi nama Pusat Informasi dan Dakwah PAS Cawangan Bukit Merah telah disempurnakan oleh Tuan Haji Mohamd Sabu..


Bangunan ini mengambil masa kira-kira 7 bulan untuk disiapkan..Program tersebut bermula jam 3 hingga 430 petang.Turut hadir adalah YB Ramli,Ustaz Misbahul Munir (Timb Peseruhjaya PAS Perak) dan Ustaz Nuri Al Amin (ketua Penerangan PAS Perak).


Hampir 200 orang menyertai program ini.








07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Persisiran Sayong, Destinasi Pelancongan Terbaru <b>Di Kuala Kangsar</b>

Posted: 11 Feb 2012 11:51 PM PST

Daerah Kuala Kangsar yang cukup terkenal dengan jolokan Bandar Di Raja kini mempunyai satu lagi destinasi tarikan pelancong sempena Tahun Melawat Perak 2012.

Persisiran Sayong, yang terletak di tebing Sungai Perak, merupakan daya tarikan pelancong terbaru di daerah itu yang akan dibangunkan sebagai pusat aktiviti air.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan negeri, Datuk Hamidah Osman, berkata, sebagai permulaan, kerajaan negeri akan menyediakan peruntukan antara RM100,000 hingga RM150,000 bagi membeli sebuah bot untuk kemudahan membawa pelancong ke Persisiran Sayong dari jeti Lembah.

Katanya, bot yang mampu memuatkan sekitar 20 penumpang dapat memberi peluang kepada pelancong untuk merasai sendiri pengalaman menyeberangi Sungai Perak.

"Persisiran Sayong adalah produk pelancongan terbaru di Daerah Kuala Kangsar yang akan menjadi pusat aktiviti air seperti berkayak dan berakit selain lokasi penganjuran pesta sukan air dan pesta lanjut sempena ulangtahun keputeraan Sultan Perak.

"Kerajaan negeri mahu projek yang dibangunkan dengan kos RM17 juta, iaitu RM14 peruntukan daripada Agensi Pelaksana Koridor Utara (NCIA) dan bakinya daripada Kementerian Pelancongan dapat beroperasi sepenuhnya dan menerima kehadiran pelancong pada awal tahun depan.

"Selain itu, setiap kemudahan pelancongan yang dibina perlu dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya dan program pengisian juga perlu diberi perhatian supaya Persisiran Sayong menjadi destinasi wajib bagi pelancong yang berkunjung ke daerah Kuala Kangsar," katanya kepada pemberita selepas lawatan kerja ke Persisiran Sayong, hari ini.

Hadir sama, Yang Di Pertua, Majlis Perbandaran Kuala Kangsar (MPKK), Abd Halim Hamid.

Dalam perkembangan berkaitan, Hamidah berkata, apabila bilangan bot sudah bertambah, pihak Majlis boleh memperkenalkan pakej membawa pelancong dari jeti Rawat dan Rehat (R&R) Sungai Perak ke Persisiran Sayong.

"Pelancong akan menaiki bot dari jeti R&R Sungai Perak sebelum mereka dibawa ke Persisiran Sayong.

"Selesai lawatan di sini, pelancong akan menyeberangi sungai ke jeti Lembah di mana bas akan menunggu sebelum mereka dibawa melawat sekitar pekan Kuala Kangsar pula," katanya lagi.

Mengulas lanjut mengenai projek itu, Hamidah berkata, sebuah pusat maklumat pelancong harus diwujudkan di Persisiran Sayong bagi memudahkan pelancong mengenali destinasi pelancongan di daerah berkenaan.

Katanya, salah sebuah bangunan di situ boleh dijadikan sebagai pusat maklumat pelancong yang dilengkapi dengan brosur lengkap berkaitan tempat menarik untuk dilawati seperti Masjid Ubudiah dan Galeri Sultan Azlan Shah.

"Idea yang kreatif juga diperlukan bagi menarik kehadiran pelancong ke pusat ini dan tidak hanya tertumpu kepada memperkenalkan kraftangan tempatan seperti labu sayong dan tekat sahaja.

"Sebaliknya, ia perlu diperluaskan contohnya dengan menyediakan gerai jualan makanan ringan atau memperkenalkan kemudahan homestay yang membabitkan penyertaan penduduk kampung," tegasnya lagi.

Menurut Hamidah lagi, pihak Majlis juga perlu membina papan tanda atau ikon yang boleh dijadikan sebagai kenangan kepada pelancong yang melawat Persisiran Sayong.

Dalam perkembangan berkaitan, MPKK katanya, diminta mengenalpasti tanah bersesuaian untuk ditawarkan kepada sektor swasta bagi membangunkan lebih banyak hotel di daerah itu.

Kekurangan bilik penginapan di daerah itu katanya, perlu dipandang serius memandangkan Kuala Kangsar mempunyai banyak tempat pelancongan.

Projek Persisiran Sayong dibina di tapak seluas enam hektar dan mempunyai beberapa kemudahan pelancongan seperti galeri kraftangan, restoran pinggiran, jeti pelancongan serta tandas awam.

Ia dibina pada 2008 dan projek itu diserahkan kepada MPKK kira-kira tiga minggu lalu.

Sumber : Peraktoday.com Tarikh : 25 Oktober 2011.

07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


Makan AisKrim Goreng <b>di</b> R&R <b>Tapah</b> ~ AbgferOz

Posted: 14 Dec 2011 04:39 AM PST

 Perjalanan balik ke kampung perak..
heee.. tadi dalam perjalanan balik kampung kat perak singgah sebentar
di R&R Tapah.. oleh kerana pagi tak makan ape-ape
so kitaorg bercadang breakfast kat situ..
bila tiba kat kedai nasi lemak nie tengok harga dia
rm2.50 untuk nasi lemak biasa..
err... 3 orang makan rm12.50
heeee.. terbaek.. nasi lemak je dah Rm12.50 tak termasuk air
then bila nak gerak je terperasan plak kedai jual aiskrim goreng
so try la beli 1... bile test rase mcam sedap la plak..
then beli 2 lagi.. hee baru la sempat nak tangkap gmbar..
yang 1st punya tak sempat nak tangkap dah habis kna telan :P
heee....nantikan cerita cerita lain plak..
weee.. tadi ada tngkap gmbar dengan burung lovebird
jinak sehh.. esok baru post gambar dia :P

✖ LIKE jika anda suka Cerita ini...Thanks ✖

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


"HardDisK" KenaNgan..~~: Mase <b>di bidor</b>..

Posted: 11 Nov 2011 04:42 PM PST

"Uwah".. itulah perkataan terawalku ketika pertama kali melangkah ke kawasan itu. Aku sebenarnye dibesarkan di banting, selangor. Namun disebabkan  masalah yg tidak dapat dielak, aku pun berpindah ke bidor. Memang bermacam-macam perkara yang ak bayangkan dan fikirkan pada ketika itu. Mana tidaknya, semuanya baru bagi aku yang baru masuk darjah 2. "Man, pegi kedai jap, beli barang skit nak masak ni", jerit ibuku dari dapur. "Yela.." jawabku ringkas. Dengan basikal jenama GTO yg bapaku belikan, aku pun menempuh pengalaman pertamaku berbasikal di Taman Sri Bidor itu. Sampai sahaja di kedai runcit, aku hanya perlu memberi 'list'2 barang yang ibu mahukan kepada 'tauke' kedai tersebut. Dalam masa beberapa minit sahaja barang telahpun bertukar tangan. Aku pun meneruskan langkahku ke basikal."Macam mane ni, ak mane ingat jalan nak balik. Habisla ak macam ni", kataku dalam hati. Dengan memori yg 'kejap ada kejap tiada' itu ak meneruskan perjalanan tanpa memikirkan perkara yg 'negative'. "Eh, aku kat mane sekarang ni.. adoyai, sesat la ni.. aku dah agak dah mesti sesat punye la.. Yang ak pegi rempuh gak apehal..?", fikiranku sesak dengan persoalan2 yang menerjah secara 'automatik'. Aku memang tahu kedai runcit kat mana sebab kedai itu tidak terlalu 'specific' dan ada di hadapan taman. Tapi kedudukan rumah yg tidak sampai sehari 'bertapak' membuatkan memori kecilku tidak dapat mengingatinya dengan tepat. Sekarang aku telahpun sesat dihadapan rumah pakcik berbangsa India yang membela seekor anjing bewarna hitam. "Cis, macam mane ni.. kat depan tu ade anjing, ak dah la 'sensitif' sikit ngan anjing nih.. muke die pun 'ganas' semacam je..", hatiku berkata. Dalam keadaan yang 'gawat' itu, aku melihat bayangan kereta pakcikku menderum ke arahku. "La, buat ap kat sini man.. muke mcm sesat je, dah2 jngan menangis lagi.. jom ikut cik tek hahaha.." kata pakcikku kepadaku. Bapaku yang duduk bersebelahan dengan pakcikku pun gelak sekali. Mereka baru balik dari mengangkat barang2 yang dipindahkan ke rumah baruku. "Yela.. isk3.." sahutku sambil mengesat air mata dengan lengan bajuku. Aku pun mengekori rapat kereta pakcikku itu agar tidak tersesat lagi. Itulah pengalaman pertamaku di bidor.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved