Isnin, 27 Februari 2012

07 di lumut - Google Blog Search

07 di lumut - Google Blog Search


Jeti <b>Lumut di</b> tangan orang asing dipersoal

Posted: 09 Dec 2011 12:48 AM PST

IPOH, 9 Dis: Tindakan kerajaan Perak membenarkan sebuah syarikat asing memiliki jeti di Lumut telah diselar oleh penduduk tempatan yang mempersoalkan samada Menteri Besar mereka Datuk Seri Zambry Abdul Kadir (gambar) berada di pihak mereka ataupun di pihak firma asing.

Menurut blog 'say no to Vale International', kerajaan Perak tidak seharusnya meletakkan jeti Lumut di bawah syarikat Brazil, Vale International yang bakal menggunakan jeti tersebut untuk menerima dan menghantar keluar jumlah hasil bijih besi yang banyak.

Menyifatkan tindakan tersebut sebagai cuai, blog tersebut mendakwa banyak perkara yang tidak diketahui impaknya sekiranya projek tersebut dilaksanakan.

"Sementara kesan terhadap alam sekitar masih menjadi persoalan, impak kerana jeti ini dipegang warga asing pula menimbul pelbagai persoalan lain. Dan berapa banyakkah spinoff downstream value (aliran tunai ke bawah) kepada rakyat Perak juga masih tidak terjawab.

"Kerajaan Perak di bawah Zambry sedang melakukan sesuatu yang tidak sihat yang tidak pernah dilaksanakan jika ia tetap membenarkan syarikat asing untuk memiliki jeti di satu lokasi yang begitu strategik seperti di Lumut," blog tersebut memberikan amaran.

Untuk menjaga kewibawaan dan kedaulatan negara, blog tersebut mencadangkan agar jeti tersebut diletakkan di bawah kawalan kerajaan mahupun wakil tempatan.

Blog tersebut turut mendakwa fasiliti Vale di Teluk Rubiah, Lumut dijangkakan akan menguruskan 200 juta tan bijih besi setahun pada masa akan datang.

"Mengapa kerajaan Perak begitu baik kepada Vale?" soalnya, sambil bertanya apakah projek ini menguntungkan rakyat Perak atau sekadar memenuhi objektif syarikat asing yang mempunyai duit.

"Sebab kontrak untuk membina fasiliti Vale kebanyakkannya diberikan kepada warga asing, di mana hanya sebahagian kecil sahaja jatuh ke tangan syarikat Malaysia. Kontrak rekacipta jeti berjumlah RM675.8 juta telah diberikan kepada Netherlands' Royal BAM Group," katanya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan