Selasa, 11 September 2012

07 di seri iskandar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri iskandar - Google Blog Search


Satu hari <b>di Seri Iskandar</b>… | MOnster KeKhAi...TiKa Cuma!! 9W2 KKX

Posted: 07 Sep 2012 09:29 PM PDT

Ini kali pertama aku dalam beberapa bulan permis di seri iskandar di buka…aku berkerja di sini…selalu nya aku duk melepak atau menyinggah saja…perasaan?…biasa saja cuma jauh dari pemerhatian boss…jadi aku bebas buat apa saja…tapi tidak yg bukan bukan lah…

Apa yg aku perhatikan di seri iskandar ini kebanyakan nya pelajar dari UITM…UTP dan kolej kolej sekitar nya…jd ramai lah budak budak muda di sini…jd mmg strategik jika membuka satu perniagaan yg menarik hati budak budak muda ini..

Alhamdulillah..kini ada nya ACE Tech di seri iskandar bertambah nya lagi satu pusat servis komputer di sini…

Ok..agak boring jgk duduk terperap di sudut kedai ni…naseb baek aku membawa buku utk di baca (apa??.buku??)…yup…kini aku sahabat setia buku buku…hahaha…tapi tumpuan buku yg aku baca bukan pada novel cinta tapi pada cerita cerita perjuangan…motivasi…islamik dan photografi…alhamdulillah…kini sudah beberapa buku aku baca…salah satu nye buku motivasi tulisan Ustaz Kazem…bertajuk Tuhan Sedang Menguji Kita…byk info dan kata kata motivasi di dlm nya…sgt sesuai utk pelajar dan orang dlm kebuntuan…

Kini aku sedang membaca buku bertajuk Kiyai Salleh tulisan Abdul Latip Talib….cerita berkisarkan kisah perjuangan pemimpin Selempang Merah di Johor pada zaman keganansan komunis…baru aku sedar dan paham apa rasa nya bila negara kita di jajah dan rasanya bila keluarga kita di tindas…

Bagi aku…aku sangat menghargai apa yang kita kecapi sekarang…keamanan dan kemakmuran…cuba bayang kan jika keadaan aman ini tiada…keganasan sana sini…mampu kah kita menghadapi nya?…kita bukan seperti pejuang dulu yang di bekalkan ilmu perang dan ilmu agama yang dalam…tepuk dada tanya lah iman…mahu kan apa yang ada sekarang ini hilang begitu saja…aku bukan lah memihak kepada mana mana…aku memihak kepada agama ku…agama Allah…agama Islam…terguris dan terhina agama Islam…aku sanggup mempertahankan nya…itu sumpah yg telah aku ambil sejak dari dulu lagi…

Ntah la…mana hilang nya jiwa sayang kan agama di kalangan kita…memperjuangkan perkara yang sia sa adalah…harap kita sedar…kita kini berdepan dengan musuh yg sgt halus dakyah nya…moga kita sedar….

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Kek Perkahwinan <b>di</b> Kampung Tersusun Tasek, <b>Bercham</b> - Fondant <b>...</b>

Posted: 02 Sep 2012 07:09 PM PDT

Kami mementingkan kualiti dan keenakan coklat. Oleh yang demikian kami memilih jenama coklat yang sedap dan enak dari Beryl's Chocolate dan Barry Callebaut Malaysia. Produk coklat dari jenama ini telah disahkan halal. Jadi para pengguna sekalian tak perlu lagi risau..:D

PILIH JENIS COKLAT

1. Milk Chocolate Compound
2. Dark Chocolate Compound
3. White Chocolate Compound

WARNA PUN BOLEH PILIH JUGAK...mengikut tema masing-masing :D

Pink
Merah
Kuning
Hijau
Deep Orange
Biru

* Kalau nak warna lain pun boleh beritahu yer..(jika ada) :D

Pilih 'Chocolate Pattern'

1. Lollipop (Sila lihat gambar di bawah)
2. Love
3. Rose / Flower
4. Leaf
5. Shell
6. Fruit (Nenas)
7. Kipas
8. Fish / Butterfly / LadyBird / Bear / Cat Face / Rabbit Face
9. Nombor ( 0-9 )
10.Huruf ( a-z )
11. Keretapi / Kereta/ Kapal ( XXL )

PILIH INTI

1. Tiada Inti
2. Almond
2. Hazel
3. Peanut Butter
4. Kismis

PERISA

Kebiasaannya bagi LOLLIPOP CHOC boleh diletakan perisa jika mahu la...:D

1. Strawbery - sesuai bagi yang berwarna merah/pink
2. Jagung - sesuai untuk semua warna
3. Pandan - sesuai bagi yang berwarna hijau
4. Orange - sesuai bagi yang berwarna oren
5. Vanilla - sesuai bagi semua warna
6. Laici - sesuai bagi semua warna
7. Coffee
8. Cappucino

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


PASTI <b>PADANG RENGAS</b>: ALAM RIA PASTI KAWASAN <b>PADANG</b> <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2012 07:41 AM PDT

Klik imej untuk besarkan imej

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> MRSM <b>Lenggong</b> September 2012

Posted: 03 Sep 2012 01:32 AM PDT

Warganegara Malaysia yang berkelayakan dipelawa untuk memohon jawatan kosong di MRSM Lenggong, jawatan kosong adalah seperti berikut :


1. Juruteknik Komputer

tarikh tutup 17 spetember 2012

permohonan adalah melalui portal jobsmalaysia


di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


Sultan Azlan Shah Mystery (Part 5) - in Malay

Posted: 10 Sep 2012 06:34 PM PDT

Laporan polis terhadap Sultan Azlan Shah
Sebagai langkah awal untuk mendapatkan kembali hak warisan Kesultanan Perak, Ku Ann @ Raja Amran telah membuat satu laporan polis di Ibupejabat Polis, Kuala Kangsar.
Kuala Kangsar Rpt: 2741/04
 Masa: 1440hrs.
 S/D: 8410/04 
Tarikh: 15/09/04
 Nama: Amran bin Muhammad 
No K/p: 440910-08-5527
 Umur: 60 thn.
 Pekerjaan: Tiada
 Alamat: *************, Jalan Kenanga, 55200, K.L
 Tel: 016-283****
 Pada 03/02/1984, Raja Azlan Shah telah dilantik menjadi Sultan Perak ke-34 oleh Majlis Dewan Negara Negeri Perak dengan dipersetujui bekas Menteri besar Ramli ngah Talib dan direstui oleh Bekas Dato Dr Mahathir Mohammad. Raja Azlan Shah tidak ditabal mengikut adat istiadat diraja seperti mandi bersiram yang seharusnya disempurnakan sebelum baginda ditabalkan menjadi Sultan.
 Saya, Ku Ann@Amran Muhammad adalah pewaris terdekat yang telah hilang taraf raja semenjak zaman kanak-kanak atas bijak pandai Raja Azlan Shah yang telah mengambil cap ibu jari saya diatas stu borang yang saya sendiri tidak pasti isi kandungan didalamnya tanpa saya disuruh membaca ketika berusia lebih kurang 13 tahun.
Perkara ini berlaku semasa Raja Azlan mula-mula menjawat jawatan Majistret di Mahakmah Rendah Ipoh.
Antara saya dengan Raja Azlan Shah ada kait mengait yang sama-sama pernah dipelihara oleh Almarhumah Puan Khatijah Ahmad, Ibu saudara saya yang telah mengambilnya sejak kecil dari keturunan orang biasa dan ibunya pula keturunan Cina Siam ketika Almarhumah menjadi isteri kepada Sultan Yusof.
Pengambilan Raja Azlan Shah oleh Almarhumah disamping memperguna pakai bin tanpa merujuk terlebih dahulu, Raja Yusuf amat murka dan terpaksa Raja Yusof menceraikan Almarhumah. Masa itu, Raja Yusof sudah mempunyai seorang anak bernama Raja Baharom Shah hasil perkahwinan Almarhum dengan Almarhumah.
Raja Baharom pula semasa dizaman kanak-kanak menghidap sakit otak terus menerus sehingga dia dirawat dihospital Tanjung Rambutan.
Raja Azlan Shah diambil sebagai anak angkat oleh Almarhumah memikirkan Raja Baharum sudah tidada harapan untuk sembuh dengan penyakitnya itu.
Saya adalah orang yang bertanggungjawab menjaga, menghantar makanan dan persalinan dengan berulang alik ke hospital setiap hari tanpa diberi persekolahan yang telah terhenti bagaimana yang dijanjikan oleh Almarhumah.

Sesudah sekian lama penceraian antara Almarhum dengan Almarhumah, Raja Azlan terus menerus diberi pelajaran sehingga ke Malay College Kuala Kangsar dan seterusnya ke London mengambil jurusan undang-undang.
Begitupun, Almarhumah masih mendesak Almarhum supaya Raja Azlan diperakui sebagai anak dan mencatitkan nama Raja Azlan Shah didalam rekod senarai kerabat-kerabat Negeri Perak yang bakal mewarisi takhta suatu masa nanti. 

Hakikatnya mahu tidak mahu Raja Yusof terpaksa mengakui Raja Azlan Shah sebagai anak memikirkan Almarhumah masih menjadi isteri semasa Raja Azlan Shah diambil sebagai anak angkat demi menjaga maruah dan martabat sebagai seorang Raja.
Seseorang Sultan yang akan ditabalkan seharusnya berdarah raja yang berdaulat dan bukannya dari anak angkat yang digunapakai bin seseorang raja atau mereka yang bukan anak raja sebenar. 

Dewan Negara Negeri Perak mempunyai kuasa untuk menggugurkan semula seseorang Sultan dari menduduki takhta jika ia didapati bukan dari darah raja berdaulat yang benar-benar layak bersemayam dalam Istana Iskandariah di bukit Chandan Kuala Kangsar yang dijaga rapi oleh pendaulat jin kerajaan bernama Megat chandin, kalau ada Sultan yang tidak tahan dengan daulat istana Bukit Chandan, maka Sultan terpaksa berpindah dan akan mencari istana lain yang mungkin difikirnya tidak ada gangguan lagi.
Kalau selagi Sultan tidak turun balik dari takhtanya, Jin tetap menganggu kemana saja Sultan pergi.
Saya membuat laporan ini tujuan mahu mendapatkan semula hak saya sebagai pewaris raja berdaulat yang sudah hampir setengah abad dipinggirkan oleh seseorang yang bukan raja bergelar Sultan yang mempunyai kedudukan tinggi.
(L/Kpl 135515 Zairosmaya) 
_________________
Berikut pula adalah surat jawapan daripada Ibupejabat polis Kuala Kangsar.
Encik Amran bin Muhammad
******************
Jalan Kenanga
55200 Kuala Lumpur.

Kuala Kangsar Repot:2741/2004 Bertarikh 15 Sept, 2004 – Laporan polis terhadap DYMM Paduka Seri Sultan Perak.
_____________________________________________________________________________


Dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Setelah meneliti laporan tuan berkaitan tuntutan tuan terhadap tahta pemerintahan Negeri Perak, dimana tuan mendakwa sebagai pewaris sebenar Kesultanan Negeri Perak, adalah didapati ia merupakan perkara sivil. Oleh yang demikian, pihak polis tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap tuntutan tuan yang berkenaan. Tuan bolehlah mendapat nasihat peguam tuan untuk tindakan seterusnya.


Sekian, terima kasih.


"SEDIA BERKHIDMAT"
"MESRA, CEPAT DAN BETUL"


                          tt
(ZAKARIA BIN PAGAN) P/SUPT
KETUA POLIS DAERAH
KUALA KANGSAR.


Surat sebenar boleh dilihat disini.
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 1)
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 2)
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 3)
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 4)

Dialek <b>Negeri Perak</b> | perjalanan ini

Posted: 09 Sep 2012 07:50 AM PDT

Bila berkawan dengan orang yang berasal dari seluruh pelusuk negeri di Malaysia ni, kadangkala seronok juga berkongsi dialek dan loghat negeri masing - masing. Ada juga dalam satu negeri dialeknya berbeza - beza mengikut kawasan dan daerah.
Tapi, kalau hendak berdialek dan loghat pun, tengok - tengok jugalah keadaan. Kalau pendengar itu pertama kali mendengar loghat anda, segeralah ubah kepada dialek standard. Jangan pula orang negeri A berhijrah ke negeri B, besar kepala juga nak kekalkan dialek negeri A. 
Bukan apa, kadang - kadang bahasa itu berubah sedikit dari segi sebutan, dan ada juga istilah yang ditukar terus dari maksud asal. Mana la nak faham, ye tak? Aku sendiri agak susah nak ubah loghat Bota aku pada awal penghijrahan ke Johor satu masa dulu, tapi sekarang dah boleh biasakan diri.
Bagi dialek negeri Perak, mungkin terpecah kepada beberapa bahagian.. Di bahagian Grik dialeknya lebih kepada dialek pantai timur, bagi Kuala Kangsar dah lain bunyinya, Taiping dah macam dialek Utara (Kedah, Penang), Ipoh? tak pasti ada loghat khusus.. Bahagian Teluk Intan ke selatan dah bunyi standard dan yang selalu diperkatakan loghat Daerah Perak Tengah (Bota, Parit).
Sebagai contohla, perkataan "panas" kalau ikut Kuala Kangsar sebutannya "paneh", tapi kalau ikut bahasa yang aku gunakan "panah". Kalau "malas", KK -> "maleh", aku -> "malah". Ada yang sebut "kerbau" tu "ke-gho-bo", dan bagi aku just sebut "koba" je.. (Jadi perdebatan juga masa di asrama dulu).
Pekan Bota Kanan
Sumber Gambar : Link
Aku senaraikan sedikit perkataan - perkataan yang biasa di gunakan di kampung aku, Bota.
"Ate doh lame tok nampok deme tu kat sini. Udoh tumpo haup ke? Kalau idok, kulu kelo dengan moto baru, libang libu aku nengoknya!"
i. Ate - macam penyedap ayat la, lebih kurang macam habis tu atau so..
ii. doh - singkatan bagi perkataan sudah
iii. deme - mereka semua (berdua atau lebih), kome (kamu semua), keme (kami semua), mike (awak), teman, awak (saya),
v. kulu kelo - ke hulu ke hilir
vi. libang libu - tak tentu arah, tak senang duduk
Cuba agak (translate) apa yang dimaksudkan menerusi pernyataan kat bawah ni.
"Doyan tu doh banyok loroh tu, sekor pon tok sio ngambiknye yek? Muntang je kome meroloh! Cughi dek oghang kaghang, ngonyen je le jawabnye... Biut beno kome yek, aku rodok peghot dengan mencebok ni karang, bereco - reco darah tu kaghang!!!"

Note | Ini ikut apa yang aku tuturkan. mungkin berbeza dengan yang lain.

Keganasan Komunis <b>di negeri Perak</b> | Ex-smgrian 1991

Posted: 03 Jun 2012 05:51 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Keganasan Komunis di negeri Perak. Parti Komunis Malaya (PKM) ditubuhkan di Tanah Melayu pada bulan April 1930. Pada mulanya PKM bekerjasama dengan pihak British menentang pendudukan Jepun dengan ...

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


Kuala Gula - Santuari Burung dan <b>Kuala Kurau</b> - Asam Garam 2 <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2012 02:21 AM PDT


Assalamualaikum.

Kali ni saya nak bawa kowang sumer ke Kuala Gula dan Kuala Kurau, Perak. Mesti ada yang tak tahukan apa yang ada kat Kuala Gula dan Kuala Kurau ni. Sebabnya tempat ni bukan ler glemer sangat macam lain-lain tempat kat Daerah Kerian ni. Mungkin Daerah Kerian ni kena lebih fofularkan kawasan-kawasan yang best yang ada dalam daerahnya supaya dapat tarik lebih kedatangan pelancong. Sebab kat Daerah Kerian ni pun ada gak tempat-tempat yang menarik tau. Macam Kuala Gula ni ler.


Kuala Gula merupakan sebuah perkampungan nelayan terletak di persisiran pantai utara negeri Perak, kira-kira 50km dari barat laut Bandar Taiping. Ianya merupakan sebahagian daripada Hutan Simpan Paya Laut Matang yang terdiri daripada hutan bakau dan kawasan pantai berlumpur. Berhampirannya ialah Pulau Kelumpang, sebuah pulau yang terdapat di dalam hutan simpan tersebut, disempadani oleh Sungai Selinsing di bahagian tenggara, Sungai Kelumpang di bahagian timur laut dan kawasan laut di bahagian baratnya. Keseluruhan Pulau Kelumpang dikelilingi oleh pantai berlumpur yang baru terbentuk di mana anak-anak pokok Api-api (Avicennia spp.) hidup di atasnya. Kawasan ini penting sebagai kawasan mencari makan untuk burung-burung berhijrah dan tempat bertelur untuk burung residen.

Kuala Gula mempunyai pelbagai jenis habitat tanah lembap yang terdiri daripada dataran lumpur, hutan paya bakau, muara sungai dan sistem-sistem sungai. ladang-ladang kelapa sawit dan kawasan sawah padi juga mempunyai liputan yang luas di Kuala Gula. Ia terletak di lokasi paling utara Hutan Simpan Paya Bakau Larut-Matang di Daerah Kerian, Perak. Kedudukannya lebih kurang 50km ke barat Taiping, 126km ke barat-laut bandar Ipoh dan 80km ke selatan dari Pulau Pinang.



Kuala Gula sebenarnya telah terkenal di peringkat tempatan dan antarabangsa terutamanya kepada pemerhati burung kerana ianya penting dengan kewujudan burung air/berhijrah. Ramai pelawat tempatan dan antarabangsa seperti Amerika Syarikat, Australia, Eropah, Jepun dan negara lain datang ke Kuala Gula untuk melihat burung-burung ini. Setiap tahun, pelbagai spesies burung singgah di Kuala Gula dalam laluan migrasinya. Terdapat beberapa laluan migrasi di dunia dan Malaysia terletak dalam laluan East Asian-Australasian Flyway.


Pelbagai spesies burung air/berhijrah boleh ditemui bermula daripada akhir Ogos hingga April setiap tahun. Spesies-spesies yang dikelaskan sebagai terancam oleh IUCN seperti burung Botak Upeh (Mycteria cinerea), burung Botak Kecil (Leptoptilos javanicus), burung Bangau China (Egretta eulophotes) dan burung Kedidi Kaki Hijau (Tringa nebularia) juga boleh didapati di sini. Kewujudan hutan paya bakau di Kuala Gula menyediakan kawasan persinggahan, kawasan berehat dan kawasan bersarang yang amat sesuai untuk pelbagai spesies tempatan di sini. Selain daripada itu, beting pasir dan beting lumpur menyediakan pelbagai sumber makanan yang diperlukan oleh burung-burung ini seperti ikan, ketam, siput dan cacing. Di Malaysia, sebahagian besar daripada spesies burung-burung di sini dilindungi bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara 76/72.
Santuari Burung Kuala Gula menyediakan kemudahan chalet untuk pelancong yang ingin menginap dan merasai keindahan alam semulajadi paya bakau dan didiami oleh beribu-ribu burung yang singgah dari pelusuk dunia, Santuari Burung Kuala Gula juga menyediakan kemudahan seperti restoran, ekspedisi, bot pelancong serta kemudahan asas yang lain untuk pelancong menikmati cabaran alam semulajadi yang tenang.Malah pelancong juga boleh bersiar-siar menaiki bot untuk meneropong dan melihat sendiri burung-burung yang singgah di paya bakau Santuari Burung Kuala Gula ini.
Masa saya cari cerita pasal Kuala Gula ni, saya baru tahu yang terdapat satu tapak Arkeologi di Pulau Kalumpang, Kuala Gula, Perak ni. Yang ni saya tengok kat blog Rosli's Site. Tapi tak der le pulak apa-apa penerangan yang dia berikan. Bagi yang nak ke sini lepas je ke Kuala Gula boleh ler lajak-lajak ke Bukit Merah Laketown untuk berhibur dan mandi-manda. Lokasinya dekat je so ala-ala menyelam sambil minum air heheh.

Kuala Kurau pula terletak di dalam Daerah Kerian, Negeri Perak merupakan sebuah pekan yang terletak di pinggir Sungai Kurau dengan persekitaran perkampungan nelayan dan petani. Persekitaran desa dengan aktiviti industri desa dan kraftangan di samping aktiviti berkaitan perikanan seperti pendaratan hasil laut, memproses belacan dan ikan kering, ternakan ikan dalam sangkar dan ternakan udang telah menjadi aset pelancongan di sini. Kawasan pinggir pantai Kuala Kurau juga amat terkenal sebagai kawasan ternakan kerang.

Kalau nak ikut sejarahnya ada orang-orang tua dulu kala ceritakan bahawa ianya dibuka sekitar tahun 1800 dahulu. Namun setakat ni beluma da tarikh sebenar mengenainya. Ia dikatakan bermula dari penghijraan beberapa keluarga melayu Perak yang meneroka kawasan ini untuk bersawah dan menangkap ikan. Maka bermula dengan itu sejak dari hari ke sehari Kuala Kurau di datangi pendatang dari pelbagai kaum dan tempat. Kini peratusannya lebih dikuasai oleh penduduk berbangsa cina.



Di zaman penjajahan Inggeris, Kuala Kurau dan sekitarnya diteroka dengan pesatnya untuk dijadikan ladang kelapa dan tebu. Orang-orang India dibawa masuk untuk bekerja di ladang dan orang-orang Cina datang membuka perniagaan dan menjalankan perdagangan. Kuala Kurau semakin maju sehingga penjajah Inggeris menjadikannya sebagai seuah pelabhan import dan eksport yang lengkap degna pejabat dan pegawai-pegawai kastamnya (jabatan Syahbandarm, Kuala Kurau). Terbitnya nama Kuala Kurau ni adalah gabungan dua perkataan iaitu Kuala kerana kedudukannya di muara sungai dan Kurau pula adalah sejenis nama ikan yang masyhur dan amat banyak terdapat dalam sungai tersebut suatu masa dulu.
Jika ingin melihat kehidupan nelayan, menyusuri sungai Kurau adalah langkah yang paling baik. Kampung Nelayan, Kampung Tok Ngah dan Kampung Raja Bashah boleh dilawati sepanjang persisiran Sungai Kurau. Sejarah pelabuhan Sungai Kurau yang tidak dibukukan turut berupaya menjadi aset utama pelancongan di Kuala Kurau. Elemen-elemen pelabuhan dapat dilihat di sini seperti papan tanda had pelabuhan, tempok dan pelantar konkrit (sebahagian sudah dirobohkan) dan laluan keretapi (sumber lisan) dan bangunan-bangunan lama di Pekan Kuala Kurau

Maut Selepas Terjatuh ke Sungai

Posted: 02 Sep 2012 02:07 AM PDT

Maut Selepas Terjatuh ke Sungai : Seorang bapa tidak menyangka bahawa keputusan meninggalkan anak perempuannya berusia 3 tahun berseorangan sebentar di luar rumah berakhir dengan tragedi apabila mangsa maut setelah terjatuh ke dalam Sungai Kuala Kurau di sini, dalam kejadian petang kelmarin.

Bapa mangsa, Ong Keng Yaw, 35, berkata, ketika kejadian jam 6 petang, mangsa, Ong Xin Tong berusia tiga tahun ditinggalkan sebentar di pekarangan kawasan rumahnya bagi mandi sebentar.

Bagaimanapun, selepas selesai siapkan diri, dia tidak nampak kelibat anak perempuannya itu malah ahli keluarga lain yang berada di dalam rumah juga tidak menyedari kehilangan mangsa.

"Dalam masa kami berusaha mencari di seluruh kawasan rumah, tiba-tiba salah seorang anak jiran yang berusia 6 tahun telah memberitahu kami bahawa dia ada ternampak mangsa terjatuh ke dalam sungai di hadapan rumah kami kira-kira 15 minit sebelum itu.

"Saya terus terjun ke dalam Sungai Kuala Kurau dan berjaya menemui anak saya dalam keadaan lemas.

"Bagaimanapun, saya kecewa kerana usaha menyelamatkan nyawanya gagal dan dia meninggal sewaktu dalam perjalanan ke klinik berhampiran," katanya sewaktu ditemui media di rumahnya di sini, semalam.

Keng Yaw berkata, mangsa sebelum ini tidak pernah merayau-rayau keluar dari kawasan rumah secara berseorangan dan terkilan tindakan mangsa pertama kali keluar bersendirian berakhir dengan satu tragedi menyayat hati.

"Kami sekeluarga berasa amat sedih dengan pemergian mendiang anak perempuan saya. Bagaimanapun, saya menganggap apa yang telah berlaku adalah suratan takdir yang perlu kami hadapi dengan tabah," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kerian, Superintendan Mat Fauzi Nayan ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan mengklasifikasikan kematian mangsa sebagai mati mengejut. - Maut Selepas Terjatuh ke Sungai 

Connect Facebook

5.0

Remaja maut digilis kereta | N9 Kini - Portal Berita Negeri Sembilan

Posted: 23 Aug 2012 07:34 PM PDT

BAGAN SERAI , 24 Ogos – Hasrat seorang remaja untuk pulang ke rumah selepas beraya di kampung bertukar tragedi apabila mangsa maut digilis sebuah kereta dalam satu kejadian di Jalan Bagan Serai-Kuala Kurau, di sini,  kelmarin.

Ketua Polis Daerah Kerian, Superintendan Mat Fauzi Nayan berkata, ketika kejadian kira-kira jam 8.15 malam itu, mangsa Abdul Hamid Yusof, 22, dari Kuala Kurau sedang menunggang motosikal di Jalan Bagan Serai-Kuala Kurau sebelum bergesel dengan sebuah motosikal lain dari arah sama.

Menurutnya, mangsa terjatuh ke atas jalan arah bertentangan sebelum digilis sebuah kereta yang tidak sempat mengelak.

"Mangsa kemudiannya terperosok di bawah kereta terbabit dan kami terpaksa mendapatkan khidmat Jabatan Bomba dan Penyelamat Bagan Serai untuk mengeluarkan mangsa daripada tersepit di bawah kenderaan terbabit.

"Mayat mangsa seterusnya dihantar ke Hospital Parit Buntar untuk bedah siasat," katanya sewaktu dihubungi Sinar Harian.

Mat Fauzi berkata, mangsa difahamkan baru sahaja pulang dari beraya bersama rakan-rakan di sekitar kawasan Bagan Serai.

Menurutnya, seorang lagi penunggang motosikal yang bergesel dengan mangsa turut mengalami kecederaan dan dirawat sebagai pesakit luar di Hospital Parit Buntar.

"Penunggang terbabit yang dikenali sebagai S Amachy, 65, dari Taman Seri Kurau mengalami kecederaan di muka dan tangan setelah turut terjatuh dari motosikal akibat pergeselan dengan motosikal mangsa.

"Manakala seorang lagi pembonceng yang masih belum dikenal pasti identitinya cedera parah dan dimasukkan ke Hospital Taiping untuk rawatan lanjut," katanya.

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved