Isnin, 7 Mei 2012

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


Kulaan Niring: Puaka Niring : Misteri Laluan Berhantu <b>Di Behrang</b> <b>...</b>

Posted: 07 May 2012 05:04 AM PDT

Kemalangan maut yang meragut dua nyawa di laluan 'berhantu' di Kilometer 114, Jalan Behrang-Tanjung Malim di sini, 19 April lalu, menyebabkan penduduk sekitar semakin bimbang keselamatan mereka.
Kerisauan itu turut dikongsi penuntut Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS), yang berulang-alik antara politeknik itu dan Bandar Behrang 2020 iaitu tempat rumah sewa mereka.
Difahamkan, beberapa kemalangan serius turut berlaku sebelum ini di laluan berkenaan yang hanya berada kira-kira 100 meter dari PSAS.
Tinjauan mendapati laluan maut itu lebih berbahaya bagi pemandu yang datang dari arah Behrang terutama pada waktu malam kerana tiada lampu jalan.
Justeru, penduduk dan pengguna berharap pihak berkuasa tempatan (PBT) mengambil tindakan segera menangani laluan maut itu termasuk mencadangkan supaya PBT meluruskan jalan berkenaan.

Jika kerja meluruskan jalan memerlukan kos besar, mereka berharap PBT memasang lampu dan membuat papan tanda amaran kepada pengguna jalan raya.
Seorang penduduk yang berulang-alik dari Tanjung Malim ke Slim River, Mohd Rozaidi Ramli, 34, berkata, laluan berdekatan PSAS itu memang berbahaya terutama pada ketika hujan dan malam.
Katanya, ketiadaan lampu pada waktu malam di selekoh itu boleh mengundang kemalangan terutama pemandu yang pertama kali melalui laluan itu kerana mereka tidak sedar keadaan sebenar laluan itu.
"Ini kerana laluan itu agak bercerun dan kebimbangan lebih terasa setiap kali berselisih dengan kenderaan terutama lori besar yang dipandu laju," katanya.
Beliau berkata, PBT juga perlu memasang papan tanda amaran sebagai ingatan kepada pengguna jalan raya sebelum laluan itu supaya pengguna berhati-hati dengan memperlahankan kenderaan ketika melalui laluan itu.
Katanya, rimbunan pokok di tepi jalan di sepanjang selekoh itu juga perlu ditebang dan diselenggara supaya pemandu yang datang dari arah Tanjung Malim dapat melihat dengan jelas kenderaan yang datang dari arah bertentangan.

&#39; LALUAN HANTU &#39; INI TERLETAK <b>DI BEHRANG</b> TELAH <b>...</b>

Posted: 03 May 2012 06:15 PM PDT

PERCUMA !! HADIAH UNTUK IBU ANDA SEMPENA HARI IBU " HAPPY MOTHER'S DAY " !!
PERCUMA TRIP KE OLIMPIK LONDON !!JANGAN LEPASKAN PELUANG INI
BEHRANG: Kemalangan maut yang meragut dua nyawa di laluan 'berhantu' di Kilometer 114, Jalan Behrang-Tanjung Malim di sini, 19 April lalu, menyebabkan penduduk sekitar semakin bimbang keselamatan mereka.

Kerisauan itu turut dikongsi penuntut Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS), yang berulang-alik antara politeknik itu dan Bandar Behrang 2020 iaitu tempat rumah sewa mereka.

Difahamkan, beberapa kemalangan serius turut berlaku sebelum ini di laluan berkenaan yang hanya berada kira-kira 100 meter dari PSAS.

Tinjauan mendapati laluan maut itu lebih berbahaya bagi pemandu yang datang dari arah Behrang terutama pada waktu malam kerana tiada lampu jalan.

Justeru, penduduk dan pengguna berharap pihak berkuasa tempatan (PBT) mengambil tindakan segera menangani laluan maut itu termasuk mencadangkan supaya PBT meluruskan jalan berkenaan.

Jika kerja meluruskan jalan memerlukan kos besar, mereka berharap PBT memasang lampu dan membuat papan tanda amaran kepada pengguna jalan raya.

Seorang penduduk yang berulang-alik dari Tanjung Malim ke Slim River, Mohd Rozaidi Ramli, 34, berkata, laluan berdekatan PSAS itu memang berbahaya terutama pada ketika hujan dan malam.

Katanya, ketiadaan lampu pada waktu malam di selekoh itu boleh mengundang kemalangan terutama pemandu yang pertama kali melalui laluan itu kerana mereka tidak sedar keadaan sebenar laluan itu.

"Ini kerana laluan itu agak bercerun dan kebimbangan lebih terasa setiap kali berselisih dengan kenderaan terutama lori besar yang dipandu laju," katanya.

Beliau berkata, PBT juga perlu memasang papan tanda amaran sebagai ingatan kepada pengguna jalan raya sebelum laluan itu supaya pengguna berhati-hati dengan memperlahankan kenderaan ketika melalui laluan itu.

Katanya, rimbunan pokok di tepi jalan di sepanjang selekoh itu juga perlu ditebang dan diselenggara supaya pemandu yang datang dari arah Tanjung Malim dapat melihat dengan jelas kenderaan yang datang dari arah bertentangan.-METRO

PS-Seramnye tengok papan tanda ni, gambar hiasa  je tu..

PERCUMA!! HADIAH UNTUK IBU ANDA SEMPENA HARI IBU " HAPPY MOTHER'S DAY " !!
PERCUMA TRIP KE OLIMPIK LONDON !!JANGAN LEPASKAN PELUANG INI
RAHSIA Buat Duit MUDAH dengan FACEBOOK!!!


07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


Banjir <b>di Kampar</b>: Hanya 56 masih di pusat pemindahan – Perak <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 12:58 PM PDT

Jumlah mangsa banjir di Kampar berkurangan kepada 56 orang setakat pukul 7 malam ini, selepas 257 orang dibenarkan pulang ke rumah masing-masing hari ini.

Mereka yang terdiri daripada 18 keluarga ditempatkan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kampar.

Ketua Polis Daerah Kampar, Supt. Abdul Aziz Salleh berkata, paras air Sungai Kampar mula surut dan keadaan banjir di beberapa buah kampung sudah pulih sepenuhnya.

"Hanya tinggal dua buah kampung yang masih terlibat banjir iaitu Kampung Batu 20 dan Kampung Baru Kuala Dipang," katanya ketika dihubungi hari ini.

Hujan lebat pada Rabu lepas menyebabkan air Sungai Kampar melimpah dan membanjiri sembilan buah kampung menyebabkan lebih 1,000 mangsa dipindahkan.

- BERNAMA

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


ADUN <b>Jelapang</b> bantu mangsa langgar lari – Perak Today

Posted: 07 May 2012 05:09 AM PDT

Ibarat sudah jatuh di timpa tangga.

Begitulah nasib malang yang menimpa keluarga M Kaveta, 36,  apabila dia dan anaknya menjadi mangsa langgar lari di Jelapang, kira-kira sebulan yang lalu.

Akibat dari pelanggaran itu, mangsa mengalami kesukaran untuk berjalan dan terpaksa menggunakan tiub saluran makanan.

Jiran mangsa, Ninderjeep Kaur, berkata mangsa yang  sudah ditinggalkan suami kira-kira tujuh tahun yang lalu terpaksa menanggung beban hutang dan perbelanjaan seharian untuk membeli keperluan rumah.

"Selepas keluar dari wad, Kaveta tidak boleh berjalan apatah lagi untuk keluar bekerja dan sekarang ini anak-anaknya tidak pergi ke sekolah kerana masalah pengangkutan," katanya.

Penderitaan yang dihadapi oleh keluarga Kaveta mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelapang, Hee Yit Foong yang tampil memberi bantuan.

Menurutnya, adalah menjadi tanggungjawabnya untuk menghulurkan bantuan kepada keluarga mangsa yang kini berada dalam keadaan yang tidak stabil.

"Mangsa seorang ibu tunggal dan perbelanjaan keluarga ditanggung olehnya selama ini…. jadi saya harap dan minta mana-mana pihak agar tampil memberikan bantuan kepada mereka," ujarnya.

Beliau juga meminta mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) tampil membantu mangsa yang memerlukan beberapa rawatan segera.

"Mangsa memerlukan bantuan fisioterapi serta rawatan perubatan untuk pulih sepenuhnya," jelasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan RM300 serta barangan keperluan di rumah mangsa di Taman Meru 2B, hari ini.

Selain M Kaveta, bantuan turut diberi kepada 10 keluarga di kawasan tersebut yang terdiri daripada golongan berpendapatan rendah serta warga emas.

Mana-mana  pihak yang ingin menyampaikan sumbangan kepada keluarga Kaveta boleh menghubungi Ninderjeep Kaur di talian 016-4427105 atau 05-5260294.

07 di kuala kangsar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


LiFe iS sWeeT: Sepetang <b>di Kuala Kangsar</b>...

Posted: 07 May 2012 01:07 AM PDT

Assalamualaikum.....salam sejahtera.....dah lebih kurang 3 hari ler blog nie x berupdate....akibat drpd bzy berjalan weken yg lepas....ini pun masih ada rasa sisa² kepenatan tu.....bukan ler bercuti...tp apa ye? kiranya ada hal skit..+ merangkap bercuti la kan.......kalau dah bercuti tu mmg la best....tp mengenangkan hari yg mendung nie...kain baju pulak melambak....mmg pening kepala dibuatnya......mood nak ngemas kain baju dlm beg pun x de ni....mood nak edit gmba je yg ada........hehe...
meh layan gambar sepetang di Kuala Kangsar ( Sabtu 5 Mei 2012) ....Gambar di ambil di sekitar Persisiran Sayong Kuala Kangsar...
Ini istana lama kat K.Kangsar, ke sini dulu sblm ke persisiran sg K.Kangsar..gmba atas tadi...
mercu tanda Kuala Kangsar, kiranya cmtu la...Kat cni glamour ngan bende nie...
 Ini namanya Labu Sayong....
Anak² - Athirah, Hadif n Hazim...
yg baju merah tu le anak buah...Amirul Arsyad
suka bebenor dpt jalan²......!
kakak tu......tgh tggu pelanggan ! mmg menarik le brang kraftangan nie.......harga pun berpatutan.
Cantik ! sesuai ler kalau nak buat decorate sumting kat umh...
2 gmbar atas nie...view dri jambatan lama...
sebelum balik , pekene cendol pulut dulu.......buat hilang penat dan dahaga....sedap.....:)
dan kalau ke sebelah utara nie..........mmg x sah kalau x pekena Pasembuq.....lama x makan....
dpt kat cni..........mmg best lah...!
abaikan tlur yg kontang itu...........hahaha....
selamat mencuci mata ye.....

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


SERVANTHOOD: Soalan-soalan jawapan bertulis dan lisan bagi <b>...</b>

Posted: 16 Mar 2012 03:10 AM PDT

Soalan-Soalan Yang Memerlukan Jawapan Lisan dan Bertulis Bagi Mesyuarat Pertama, Penggal Kelima, Dewan Negeri Yang Kedua Belas Perak Darul Ridzuan mulai 3hb April, 2012.

Tarikh : 16hb Mac 2012

Daripada : YB DATO' NGEH KOO HAM (Kawasan Sitiawan)

Soalan-Soalan yang memerlukan jawapan lisan

1. Bertanya kepada YAB Menteri Besar kenapa Kerajaan Negeri Perak BN meluluskan projek pusat penagihan bijih besi Syarikat Vale International untuk dibina di kawasan pelancongan Teluk Rubiah dan tidak di Tanjung Hantu yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri Perak Pakatan Rakyat.

2. Bertanya kepada YAB Menteri Besar menyatakan kenapa bayaran premium untuk tempoh pajakan 99 tahun lebih tinggi daripada tanah selama-lamanya seperti dalam kes Yeoh Woo Kiang di Kampong Jering, Ayer Tawar (Ruj Pejabat Tanah Manjung Bil(10)dlm PT MJG A2/452/08-5).

3. Bertanya kepada YAB Menteri Besar kenapa potongan premium 80% tidak diberikan kepada pemohon Lim Su choon dan Lim Su Jee (Ruj Pejabat Tanah Manjung: Bil(12)dlm PT MJG A2/20/08-3) di Changkat Keruing dan lot-lot kedai di Pasar awam, Ayer Tawar sungguhpun tanah-tanah tersebut adalah juga dalam kawasan kampung-kampung Baru.

Soalan-Soalan yang memerlukan jawapan bertulis

1. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan samada pegawai Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) telah menghubungi Kerajaan Negeri berkenaan dengan lapuran SPRM No. 50/2011 yang dibuat oleh ADUN Sitiawan untuk mendapat senarai penerima-penerima 68,503 ekar tanah yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri dari 2009 hingga Julai 2011 dan sudahkah Kerajaan Negeri memberikan butir-butir yang diminta oleh SPRM?

2. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan berapakah jumlah keluasan tanah yang telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri kepada Yayasan Perak untuk menjana hasil bagi sekolah-sekolah Tamil di Negeri Perak dan sudahkah tanah tersebut didaftarkan atas nama Yayasan Perak.

3. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan butir-butir 7 kes dalam Negeri Perak yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia berkenaan dengan perkara-perkara yang dibangkitkan dalam lapuran Ketua Audit Negara bagi tahun 2010.

4. Bertanya kepada YAB Menteri Besar untuk menyatakan kenapa tempat pembakaran yang tertutup (incinerator) di Pulau Pangkor sudah lama siap dibina masih belum boleh digunakan.

5. Bertanya kepada YAB Menteri Besar nyatakan jumlah wang yang telah dibayar oleh Kerajaan kepada orang-orang berikut dan senaraikan kerja-kerja yang telah dilaksanakan oleh mereka sejak perlantikan mereka.

(a) Dato' Chan Ko Youn sebagai penasihat Menteri Besar.
(b) Dato' S. Veerasingham sebagai penasihat Menteri Besar.
(c) Dato' Hamdi Bin Abu Bakar sebagai pengarah penerangan Kerajaan Negeri.

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


OUM Perak Online Community: Program Senamrobik <b>di Taiping</b> 15 <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 07:58 AM PDT

Cuaca di Taiping amat baik sekali ketika program Senamrobik OUM Jelajah Perak dijalankan di Dataran Kedamaian Taiping pada 15 April 2012. Program ini telah dijalankan bersama oleh Open University Malaysia Kampus Perak bersama Pemuda MIC Perak dan Taiping.


Orang ramai sedang beratur untuk mendapatkan kemeja T percuma dari pihak OUM
Sebahagian dari peserta senamrobik

Sambutan amat menggalakkan bilamana lebih dari 150 orang penduduk Taiping telah hadir sejak jam 7.00 pagi lagi bagi mengambil bahagian dalam aktiviti kecerdasan dan kesihatan badan. 100 peserta pertama telah diberi kemeja T Open University Malaysia secara percuma. Mereka juga turut diberi sebungkus nasi lemak dan air mineral sumbangan Pemuda MIC Perak.

Matron Cheah (kiri) dan Matron Foong, alumni OUM Perak, turut serta dalam program senamrobik

Sesi senamrobik yang bermula pada jam 7.30 pagi tamat pada jam 8.30 pagi di bawah bimbingan jurulatihnya Sdra Shidee dari Majlis Perbandaran Taiping. Pengarah Open University Malaysia (Perak), Dr. Richard Ng, dalam ucapannya berkata objektif utama program senamrobik ini adalah untuk mempromosi gaya hidup sihat kepada masyarakat tempatan di Taiping. Kata beliau, program senamrobik di Taiping adalah siri ketiga pihak OUM anjurkan di Perak selepas ianya dijalankan di Bukit Kledang di Menglembu dan Padang Polo di Ipoh.


Salah seorang peserta bertuah sedang menerima hadiah cabutan bertuah dari Ketua Pemuda MIC Perak, Sdra M. Veeran

Penyampaian hadiah cabutan bertuah oleh Puan Tina Leong, isteri Pengarah OUM Perak

Cabutan bertuah seterusnya dijalankan untuk mencabut enam hadiah bertuah. Sdra M. Veeran, Ketua Pemuda MIC Perak dan Taiping telah diberi penghormatan untuk membuat cabutan dan menyampaikan hadiad kepada peserta bertuah.


Pengarah OUM Perak Dr. Richard Ng sedang menyampaikan cenderahati kepada Sdra M. Veeran, Ketua Pemuda MIC Perak sebagai tanda penghargaan menjayakan program senamrobik ini.

Penyampaian cenderahati kepada jurulatih senamrobik, Sdra Shidee sambil disaksikan oleh Puan Erna (kiri) dan Puan Murni

Sebelum majlis bersurai, Pengarah OUM Perak memaklumkan bahawa pihak OUM akan cuba berusaha untuk mengadakan sesi seperti di masa akan datang supaya penduduk tempatan di Taiping menjadi serasi dengan program senamrobik sebagai aktiviti kesihatan badan.

07 di beruas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di beruas - Google Blog Search


Ko Youn dijangka bertanding <b>di</b> Parlimen <b>Beruas</b> – Perak Today

Posted: 02 May 2012 02:01 AM PDT

Timbalan Presiden Parti Gerakan Negeri Perak, Datuk Chang Ko Youn tidak menolak kemungkinan bahawa beliau dijangka bertanding di kerusi Parlimen Beruas untuk pilihanraya umum akan datang.

Ko Young berkata demikian ketika ditanya pemberita sama ada beliau akan bertanding di Parlimen Beruas beliau berkata pengumuman tidak boleh dbuat selagi parlimen tidak dibubarkan.

Mengulas mengenai isu dimana berlakunya krisis dalaman di Parlimen Beruas, Ko Youn berkata beliau memandang perkara tersebut sebagai proses demokrasi.

"Kerja-kerja turun padang telahpun dilakukan dan parti komponen BN sebulat suara menyokong mana-mana calon yang dilantik untuk bertanding," ujarnya.

Menurutnya, isu mengenai perlantikan calon yang bertanding merupakan perkara yang berlaku di mana-mana kawasan.

"Apa yang berlaku pada pilihan raya yang lalu merupakan pengajaran kepada semua ahli gerakan dan kami akan lebih berhati-hati untuk kali ini," tegasnya.

Dalam pada itu, beliau turut menyatakan bahawa Gerakan negeri sudah mengenal pasti calon-calon yang bakal bertanding  mewakili Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Malah, jelas beliau senarai nama –nama calon telah dibentangkan kepada jawatankuasa pusat untuk dinilai sebelum keputusan dibuat.

"Nama telah dihantar ke pucuk pimpinan BN dan sekarang kita sedang menunggu maklumat lanjut mengenai cadangan tersebut," katanya.

Beliau berkata, dalam senarai calon yang bertanding itu terdapat beberapa senarai calon baru dan juga calon yang pernah bertanding dalam pilihan raya lalu.

"Akan ada muka-muka baru dan lama," katanya.

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


Mengenali Sistem Perlantikan Bakal Sultan Bagi <b>Negeri Perak</b>

Posted: 12 Apr 2012 09:24 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t...
Dalam post kali ini HUNKZ ingin berkongsi tentang "Sistem Perlantikan Bakal Sultan Bagi Negeri Perak" yang mana ada keunikannya yang tersendiri...Apakah yang unik??...sama samalah membaca...

Negeri Perak Darul Ridzuan mempunyai sembilan daerah besar dan lapan daerah kecil. Hirarki sistem pemerintahan berajanya berlainan dengan negeri-negeri lain di Malaysia. Setiap bakal sultan akan melalui tangga-tangga raja bergelar sebelum menduduki tahta utama negeri. 

Pemilihan dan perlantikan Raja Pemerintah bagi Negeri Perak dibuat oleh Dewan Negara Perak. Sistem yang diamalkan ialah menerusi kenaikan pangkat Bakal Sultan dan tidak mengikut sistem turun menurun dari Raja Pemerintah kepada puteranya. Sistem yang unik ini adalah melalui ikut giliran pemerintahan. Buat masa ini Negeri Perak mempunyai tiga Keluarga diRaja yang memerintah secara giliran. Keluarga yang dimaksudkan ialah dari Keluarga Iskandar, Yusuf dan Abdullah. Kebiasaannya sekiranya seorang Sultan pemerintah mangkat, bakal pemerintah menggantinya adalah daripada keluarga yang berikutnya, dan keluarga Sultan yang mangkat terpaksa menunggu akan giliran mereka untuk memerintah Negeri mengikut susunan yang telah ditetapkan oleh Dewan Negara. Oleh itu apabila seseorang Sultan itu mangkat, seluruh keluarga baginda terpaksa mengosongkan Istana didalam masa 100 hari, dan Istana tersebut akan didiami pula oleh keluarga Sultan yang baru.

Mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, seseorang yang layak dilantik menjadi Raja Pemerintah hendaklah mempunyai zuriat yang diakui telah diperanakkan dengan jalan yang halal daripada tubuh dan darah daging Sultan yang kelapan belas. Ianya hendaklah seorang anak lelaki, cucu lelaki, cicit lelaki dan sebagainya dari sebelah pihak benih turun temurun sehingga yang akhir sekali. Undang-Undang Tubuh tidak sesekali membenarkan dan adalah diharamkan memilih dan melantik seseorang Raja Pemerintah selain daripada zuriat seumpama itu daripada Sultan kelapan belas selagi ada hidupnya seorang zuriat seumpama itu daripada Sultan tersebut dengan syarat Raja Pemerintah itu tiada mempunyai suatu cacat yang besar dan berat yang kerananya ia tidal akan diluluskan oleh Hukum Syarak menjadi seorang Raja Pemerintah.

Sekiranya pada mana-mana masa tiada lagi zuriat daripada benih Sultan yang kelapan belas, maka wajiblah dipilih dan dilantik sebagai seorang Raja Pemetintah dari antara zuriat-zuriat daripada benih Sultan yang Pertama.

Jikalau sekiranya tiada seorang yang layak dilantik menjadi Raja Pemerintah, maka pilihan dari lantikan Raja Pemerintah hendaklah diserahkan kepada timbangan, hukuman dan keputusan Dewan Negara.

Satelah Raja Pemerintah dimashyurkan, dua orang Bakal Sultan hendaklah dilantik oleh Raja Pemerintah dengan nasihat Dewan Negara. Dua gelaran yang dipegang oleh Bakal Sultan itu ialah Raja Muda dan Raja diHilir. Gelaran Raja Bendahara telah dihidupkan semula kepada gelaran biasa iaitu Y.A.Bhg. Orang Kaya-Kaya Bendahara Seri Maharaja dan tidak dengan gelaran Y.A.M. Tuanku Raja Bendahara, Wakilus-Sultan Wazirul-Kabir.

Perlantikan Bakal Sultan adalah berasaskan syarat-syarat sebagaimana yang diwajibkan bagi seorang Raja Pemerintah. Sebelum dilaksanakan haknya atau menjalankan tanggung-jawabnya, Bakal Sultan dikehendaki mengangkat dan menandatangani sumpah yang ditetapkan oleh Dewan Negara. Sumpah itu mengandungi perkataan-perkataan yang mengikut perasaan orang yang dilantik. Kemudian barulah gelaran itu dianugerahkan mengikut adat Melayu.

Walau bagaimanapun sebelum seseorang itu dilantik menjadi Bakal Sultan, seseorang itu pada kebiasaannya hendaklah terlebih dahulu memegang jawatan Raja-Raja Bergelar. Gelaran yang diberi kepada Raja-Raja Bergelar adalah seperti berikut,

1. Raja Kecil Bongsu.
2. Raja Kecil Tengah
3. Raja Kecil Sulong
4. Raja Kecil Besar
5. Raja Di Hilir
6. Raja Muda
7. Sultan dan Yang DiPertuan.


Pada kebiasaannya Raja Muda akan dilantik menjadi Raja Pemerintah satelah mangkatnya Raja Pemerintah (Sultan) dan Raja Di Hilir akan mengambil tempat ayng dikosongkan oleh Raja Muda dan tempat Raja Di Hilir pula diganti oleh Raja Kecil Besar dan seterusnya sehingga kejawatan Raja Kecil Bongsu menjadi kosong. Pada lazimnya Raja Pemerintah yang baru akan mengurniakan gelaran Raja Kecil Bongsu kepada putera sulong Baginda.

Walau bagaimana pun, Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak menyatakan bahawa di dalam pemilihan Bakal Sultan, pertimbangan pertama hendaklah diberikan kepada calon yang paling dekat mengikut tertib susunan kedudukan Bakal Sultan dan kemudian barulah kepada tiap-tiap orang Raja-Raja Bergelar dengan tidak mengikut tertib kedudukannya sebelum menimbangkan seseorang daripada peringkat atas peringkat am daripada mereka yang harus dipilih menjadi Raja Pemerintah.

SENARAI RAJA-RAJA BERGELAR NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

D.Y.M.M.Sultan dan Yang Di Pertuan Negeri Perak Darul Ridzuan. 

Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Ghafarullahulahu Shah.
D.Y.T.M. Raja Muda Perak. 


D.Y.A.M. Raja Di Hilir Perak. 
Duli Yang Amat Mulia Raja Dato'Seri Ja'afar bin Raja Muda Musa.
Y.A.M. Raja Kecil Besar Perak. 
Yang Amat Mulia Raja Dato'Seri Iskandar Zulkarnain ibni Almarhum Sultan Idris A'fifullah Shah.
Y.A.M. Raja Kecil Sulong Perak. 
-masih kosong berikutan kemangkatan penyandangnya iaitu Almarhum YAM Raja Dato Seri Ashman ibni DYMM Sultan Azkan Shah-
Y.A.M. Raja Kecil Tengah Perak. 
Yang Amat Mulia Raja Dato Seri Ahmad Nazim Azlan Shah ibni Almarhum Raja Ashman Shah
Y.A.M. Raja Kecil Bongsu Perak
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved