Sabtu, 24 Mac 2012

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Laluan alternatif <b>Bercham</b> keluar ke PLUS dibuka – Perak Today

Posted: 02 Jan 2012 09:52 PM PST

Masalah kesesakan lalu lintas yang berlaku di Bercham dijangka dapat dikurangkan kepada 30 peratus apabila laluan alternatif keluar ke Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) mula dibuka secara rasmi, hari ini.

Laluan yang dibina sebulan lalu oleh Topwish Realty Sdn Bhd dengan kos RM230,000 itu adalah antara projek yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menyelesaikan masalah kesesakan teruk di kawasan terbabit yang mempunyai populasi 154,000 penduduk.

Pagi ini, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir merasmikan laluan alternatif itu yang dibina untuk kemudahan penduduk Bercham, sekaligus membuktikan keprihatinan kerajaan BN dalam menangani masalah rakyat.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) katanya, perlu membina persimpangan baru dekat pekan Tambun dengan secepat mungkin supaya pengguna tidak perlu membuat pusingan U seperti yang ada di laluan sedia ada sebelum menghala ke arah utara.

Jika persimpangan baru itu tidak dapat dibina, beliau bimbang masalah kesesakan di tempat baru pula akan muncul hingga menyukarkan pengguna lalu lintas.

Dalam perkembangan berkaitan, Zambry menegaskan, perancangan yang dilaksanakan di peringkat kerajaan tempatan perlu mengambil kira masa depan dan bukannya untuk hari ini semata-mata.

Ujarnya lagi, dalam mana-mana cadangan pembangunan sekalipun, ia perlu mengambil kira perancangan yang rapi, teliti dan tidak menjejaskan kualiti hidup wargakota bandaraya Ipoh.

"Kita jangka dalam tempoh lima tahun akan datang, lebih banyak pembangunan akan mengambil tempat seperti di Meru dan Simpang Pulai," katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya, Zambry memberitahu masalah yang dibangkitkan rakyat perlu diselesaikan tanpa mengira samada kawasan itu dikuasai pihak pembangkang atau kerajaan BN.

Menurutnya, adalah hak rakyat untuk menikmati kemudahan dan menjalani kehidupan dengan baik.

"Walaupun projek ini menelan kos hanya RM230,000, ia sangat penting bagi penduduk Bercham kerana dapat menyelesaikan masalah kesesakan lalu lintas di kawasan itu.

"Kita perlu memahami masalah rakyat dan menyelesaikannya dengan baik seperti yang kita lakukan di Bercham ini," tambahnya.

Sementara itu, Ahli Majllis MBI DUN Bercham, Ir Lai Tong Pui, berkata setiap hari, purata 40,000 kenderaan menggunakan laluan utama Tasek.

Daripada jumlah itu, 20,000 kenderaan katanya, menggunakan persimpangan jalan utama untuk keluar dan masuk ke pekan Bercham hingga menyebabkan berlaku kesesakan lalu lintas terutama di waktu puncak.

"Pembukaan laluan alternatif keluar ke PLUS ini dijangka dapat mengurangkan 30 peratus masalah kesesakan lalu lintas di Bercham," jelasnya.

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


Teratakarmo: Melompat Lagi <b>Di Pantai Remis</b>

Posted: 16 Mar 2012 07:58 PM PDT


Melompat lagi pagi sabtu. Disebabkan Najihah dan orang rumah aku tak pegi melompat hari tuh, jadi pagi sabtu sekali lagi singgah ke Pantai remis untuk melakukan senaman. Sampai agak lewat dan kat Pantai remis pulak, nampaknya ramai orang jadi aku biarkan anak-anak aku jer melompat. Kalo aku melompat mau kena gelak dek orang sekeliling. Hari ni macam ada event pulak kat Pantai Remis.
"Suasana segar dipagi hari di tepi Pantai Remis sesuai untuk seisi keluarga bersenam dan bersantai. Nak berkelah pun boleh"
"Najuma dengan Lompatan Ceria.."
"Me & Wife Sekadar Melihat gelagat anak-anak jer..nak melompat seganlah pulak"

Air laut surut pulak pagi ni. Ternampak nelayan sedang mengutip kerang (mungkin untuk dijual rasanya).Selalunya Pantai remis tiap sabtu memang "packed" dengan orang ramai bersantai ditepi pantai. Pelbagai barangan dijual. Makanan, Layang-layang, kerang, mentarang dan macam-macam lagi dijual.Kalau nak makan kat sini terdapat juga gerai makanan disediakan. Boleh tahan gaklah makanan yang dijual. Jom santai di Pantai remis.

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Pengalaman Melawat Kapal KD Mahawangsa <b>Di Lumut</b>

Posted: 14 Mar 2012 08:54 PM PDT

Betul tekaan seorang pembaca blog, Atty yang berjaya meneka kami bercuti ke Pulau Pangkor.  Sepatutnya kami pergi pada bulan Disember tahun lepas tapi disebabkan Imran tak baik lagi dari bersunat, terpaksalah di tangguhkan ke cuti persekolah kali ini.

Yang buat lebih seronok percutian kali ni kerana bapa kawan Firdaus ajak kami naik ke kapal KD Mahawangsa yang berpengkalan di Lumut.  Pucuk di cita ulam mendatang..orang dah pelawa kami tak lepaskan peluang nak naik ke atas kapal ni walaupun tak bergerak/berlayar.
Selepas makan laksa dan solat di rumah beliau kami di bawa ke sini.  Nak masuk ke dalam bukan senang..kena melepasi 2 pondok pengawal terutama nak masuk kat tempat kapal berlabuh.

Terpegun melihat kapal-kapal kepunyaan TLDM yang berlabuh di sini.

 Imran yang bercita-cita nak menjadi seorang tentera merasa happy dapat naik atas KD Mahawangsa..bukan Imran sajer ..kami semua merasa seronok sangat

Oleh sebab Pegawai Memerintah KD Mahawangsa TLDM, Kepten Jamel Abdul Rahman(bapa kawan Firdaus) sibuk dengan urusan, beliau cuma dapat bawa kami masuk ke dalam pengkalan dan naik ke atas kapal dan memberi taklimat serba sedikit mengenai kapal KD Mahawangsa ini. 

Kemudian tugas beliau di ambil alih oleh seorang pegawai TLD (lupa lak nak tanya nama dia) bersama 2 orang anak beliau.

Info selanjutnya di SINI
 

Pegawai Memerintah KD Mahawangsa TLDM, Kepten Jamel Abdul Rahman berkata, kapal yang berusia hampir 30 tahun itu kini lebih baik menerusi pelbagai perubahan dan penambahbaikan. 

Jangan tak tau... Kapal KD Mahawangsa milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mencatat sejarah tersendiri sebagai kapal pertama di negara ini yang dianugerahkan persijilan '5 S' oleh Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC)

Pensijilan berkenaan disampaikan oleh Ketua Pengarah MPC, Mohd Razali Hussain kepada Jamel Abdul Rahman di atas kapal KD Mahawangsa di Pangkalan TLDM di Lumut pada Khamis. Pensijilan '5 S' merupakan sistem amalan persekitaran berkualiti iaitu Sisih, Susun, Sapu, Seragam dan Sentiasa amal.

Kami di bawa melawat bilik  operasi, pejabat Kepten tapi tak boleh ambil gambarlah.  Bangga gak dapat masuk ke tempat kereta kebal di tempatkan..fuh besar sungguh..puas gak naik tangga turun tangga..nasib baik tak pancit

 Yang bestnya kami dapat masuk ke tempat sini.. tempat rehat pegawai TLDM

 bagi air minum lagi..wahhhh memang terbaikkk lahhhh..legaaaaaaaaaaa

Terima kasih banyak-banyak kepada Pegawai Memerintah KD Mahawangsa TLDM, Kepten Jamel Abdul Rahman yang sudi membawa kami melawat kapal KD Mahawangsa.  

Jangan lupa terjah blog kdmahawangsa.com

KD MAHAWANGSA: Lawatan 5S <b>di Lumut</b>, Perak

Posted: 19 Mar 2012 06:24 AM PDT

LUMUT 19 Mac - Lumut menjadi destinasi ketiga di dalam rangka lawatan oleh Malaysia Productivity Corporation (MPC) untuk memperlihatkan KD MAHAWANGSA kepada wakil MPC Wilayah Utara. Lawatan ini adalah susulan kejayaan kapal dalam menganjurkan Lawatan 5S kepada wakil MPC di Kota Kinabalu, Sabah dan juga Kuching, Sarawak.


Lawatan ini juga turut melibatkan jabatan-jabatan kerajaan dan agensi swasta dari negeri Perak antaranya ialah Jabatan Pengairan dan Saliran, Majlis Bandaraya Ipoh, Boustead Naval Shipyard, TNB Janamanjung dan sebagainya.
Pada ucapan pembukaan yang berlangsung di Geladak Kereta Kebal, Pegawai Memerintah KD MAHAWANGSA Kept Jamel bin Abd Rahman berkata, kejayaan kapal ini adalah atas kerjasama dan pengorbanan yang dilakukan oleh setiap warga kapal demi memastikan kapal mencapai tahap pencapaian seperti sekarang.


"Saya berbangga dengan apa yang telah dilakukan oleh warga kapal, walaupun sibuk dengan tugasan operasi mereka tetap bersemangat untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti 5S,"kata Kept Jamel.


Antara tetamu vip yang hadir dalam Lawatan 5S ini adalah Panglima Armada Laksamana Madya Datuk Abd Hadi bin A. Rashid, Ketua Pengarah MPC Dato' Mohd Razali bin Hussain dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Manjung (MPM) Tuan Zambri bin Man.


Dalam ucapan balas oleh Dato' Razali selepas melakukan Lawatan 5S di sekeliling kapal, beliau tidak menjangka KD MAHAWANGSA dapat mengekalkan tahap Amalan 5S setelah hampir 4 bulan setelah dipersijilkan. Malah berasa kagum kerana sentiasa dikemaskinikan walaupun banyak krew kapal telah bertukar keluar. Ini menunjukkan pihak pengurusan menitik beratkan Amalan 5S ini diserapkan di minda krew kapal.


"Secara amnya KD MAHAWANGSA telah menjadi 'penyelamat' kepada organisasi dan jabatan kerajaan serta swasta yang lain kerana telah berjaya menunjukkan tahap Amalan 5S yang boleh dijadikan contoh serta wajar diikuti oleh organisasi yang baru dan juga telah melaksanakan Amalan 5S ini," kata Dato' Razali mengakhiri ucapan.


 

07 di seri manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri manjung - Google Blog Search


PASPB: BERITA SEDIH+KECEWA!!! Ceramah Hasan Ali <b>di Seri</b> <b>...</b>

Posted: 27 Feb 2012 01:36 PM PST

Ribut besar di seri manjung menggagalkan ceramah yb dato Dr HA, khemah trpelanting & trcampak, Xdapat orng manjung nak dengar dakyahnya! - Twetter dari YB Nizar sebentar tadi.


Mungkin inilah balasan Allah kepada Hasan Ali yang menyerang dengan fitnah dan mencerca terhadap DSN baru-baru ini dalam ceramah DHA di Parlimen Bukit Gantang.

Menurut sumber dari lokasi,ceramah ini berlansung di stadium Majlis Perbandaran Manjung ( MPM ). Wah...hebat sungguh Dr Hasan Ali diraikan oleh mereka yang pastinya UMNO BN, Tetapi bagi mengaburi orang ramai mereka akan berselindung disebalik nama-nama NGO. Khabarnya ceramah di Seri Manjung di anjurkan oleh 4B,MAYC dan beberapa NGO yang semuanya topeng UMNO.

Disini Dr Hasan Ali digandingkan dengan penceramah Ust Kazim Elias ( UMNO ). Tetapi Ust Kazim tidak hadir dan diganti dengan seorang Ust dari Pulau Pangkor.
PULAU PANGKOR...???? Adakah ianya Dr Zambry Abdul Kadir...?? Ianya menjadi tanda tanya kepada penulis sekarang...hehehe...Orang ni

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


RiauPos: Tingkat Kebocoran Pajak <b>di Kampar</b> Tinggi

Posted: 19 Mar 2012 11:27 AM PDT

RIAU KAMPAR- Bupati Kampar Jefri Noer mengatakan masih banyak potensi
pajak yang belum tergali secara optimal. Hal ini disebakan tingginya
tingkat kebocoran pajak di wiayah kerjanya. bahkan, untuk pajak galian
C, tingkat kebocorannya hingga 80%.

Hal ini disampaikannya, saat memberikan pengarahan pada acara Pekan
Panutan Penyampaian SPT Tahunan Pajak Penghasilan Orang Pribadi Tahun
2011, pembayaran PBB oleh Bupati serta pejabat daerah Kabupaten Kampar
dan penandatanganan MoU antara Bupati Kampar dengan Kepala KPP Pratama
Bangkinang, Senin (19/3) di Balai Bupati Kampar

"Potensi pajak kita cukup besar namun berdasarkan kajian dan evaluasi
masih banyak yang belum tergali optimal bahkan ada yang mengalami
kebocoran. Oleh karena sektor pajak akan menjadi andalan dimasa yang
akan datang, sektor ini harus kita gali lebih baik lagi bahkan kalau
perlu jemput bola,"sebut Jefry Noer

Salah satunya, Jefry Noer adalah aksi penambangan untuk galian C yang
menurutnya mengalami kebocoran hingga 80 persen baik menyangkut
perizinan maupun hal lain yang berkenaan dengan aksi penambangan
tersebut. Selain itu juga disebutkannya pada Dinas Perhubungan masih ada
pajak retribusi KIR belum diserahkan sebanyak Rp 286 juta. "Saya
memiliki data, kalau ini tidak ada pertanggungjawabannya saya serahkan
nanti pada proses hukum,"sebutnya

Karena begitu pentingnya sektor pajak ini, Jefry Noer meminta seluruh
dinas untuk menggali seluruh potensi yang ada dan diharapkan kepada
pejabat dan PNS untuk aktif membayar pajak serta dinas terkait untuk
memberikan pelayanan yang juga semakin membaik.

Sementara itu, kepala Kantor Pelayanan Pajak (KPP) Bangkinang, Ferizal
SE dalam sambutannya mengatakan untuk wilayah Kabupaten Kampar berhasil
merealisasikan penerimaan pajak sebesar Rp 259.540.698. 233 pada 2011
lalu. Angka ini realisasi dari jenis pajak PPh pasal 21 sebesar Rp
55.967.511.675, PPh OP Dalam Negeri sebesar Rp 361.144.544 dan PBB
sebesar Rp 203.212.042.014.Dari jumlah tersebut bagai hasil untuk Pemkab
Kampar mencapai Rp 129.778.994.145.

Dari beberapa jenis pajak yang disampaikan Ferizal, dia mengakui
peneriman pajak penghasilan Orang Pribadi (OP) dalam negeri masih sangat
memprihatinkan. Menurutnya ini akibat masih banyaknya PNS atau pejabat
daerah yang tidak melaporkan penghasilannya dari sumber selain gaji dan
tunjangan sebagai PNS,"oleh karena itu diperlukan kesadaran kita semua
untuk melaporkan seluruh penghasilan kita dengan benar, lengkao dan
jelas,"sebutnya

juga disampaikannya, mulai 1 januari 2011 lalu sesuai dengan UU nomor 28
tahnun 2009 tentang pajak daerah dan retribusi daerah, yqang semula
dikelola oleh pemerintah pusat sudah berpindah pengelolaannya menjadi
pajak daerah, sedangkan PBB sektor pedesaan dan perkotaan paling lambat
2014 juga harus diserahkan pada daerah.(rilis)

Tingkat Kebocoran Pajak <b>di Kampar</b> Tinggi | Situs Berita Riau

Posted: 19 Mar 2012 08:00 AM PDT

SitusRiau.com,RIAU KAMPAR- Bupati Kampar Jefri Noer mengatakan masih banyak potensi pajak yang belum tergali secara optimal. Hal ini disebakan tingginya tingkat kebocoran pajak di wiayah kerjanya. bahkan, untuk pajak galian C, tingkat kebocorannya hingga 80%.

Hal ini disampaikannya, saat memberikan pengarahan pada acara Pekan Panutan Penyampaian SPT Tahunan Pajak Penghasilan Orang Pribadi Tahun 2011, pembayaran PBB oleh Bupati serta pejabat daerah Kabupaten Kampar dan penandatanganan MoU antara Bupati Kampar dengan Kepala KPP Pratama Bangkinang, Senin (19/3) di Balai Bupati Kampar

"Potensi pajak kita cukup besar namun berdasarkan kajian dan evaluasi masih banyak yang belum tergali optimal bahkan ada yang mengalami kebocoran. Oleh karena sektor pajak akan menjadi andalan dimasa yang akan datang, sektor ini harus kita gali lebih baik lagi bahkan kalau perlu jemput bola,"sebut Jefry Noer

Salah satunya, Jefry Noer adalah aksi penambangan untuk galian C yang menurutnya mengalami kebocoran hingga 80 persen baik menyangkut perizinan maupun hal lain yang berkenaan dengan aksi penambangan tersebut. Selain itu juga disebutkannya pada Dinas Perhubungan masih ada pajak retribusi KIR belum diserahkan sebanyak Rp 286 juta. "Saya memiliki data, kalau ini tidak ada pertanggungjawabannya saya serahkan nanti pada proses hukum,"sebutnya

Karena begitu pentingnya sektor pajak ini, Jefry Noer meminta seluruh dinas untuk menggali seluruh potensi yang ada dan diharapkan kepada pejabat dan PNS untuk aktif membayar pajak serta dinas terkait untuk memberikan pelayanan yang juga semakin membaik.

Sementara itu, kepala Kantor Pelayanan Pajak (KPP) Bangkinang, Ferizal SE dalam sambutannya mengatakan untuk wilayah Kabupaten Kampar berhasil merealisasikan penerimaan pajak sebesar Rp 259.540.698. 233 pada 2011 lalu. Angka ini realisasi dari jenis pajak PPh pasal 21 sebesar Rp 55.967.511.675, PPh OP Dalam Negeri sebesar Rp 361.144.544 dan PBB sebesar Rp 203.212.042.014.Dari jumlah tersebut bagai hasil untuk Pemkab Kampar mencapai Rp 129.778.994.145.

Dari beberapa jenis pajak yang disampaikan Ferizal, dia mengakui peneriman pajak penghasilan Orang Pribadi (OP) dalam negeri masih sangat memprihatinkan. Menurutnya ini akibat masih banyaknya PNS atau pejabat daerah yang tidak melaporkan penghasilannya dari sumber selain gaji dan tunjangan sebagai PNS,"oleh karena itu diperlukan kesadaran kita semua untuk melaporkan seluruh penghasilan kita dengan benar, lengkao dan jelas,"sebutnya

juga disampaikannya, mulai 1 januari 2011 lalu sesuai dengan UU nomor 28 tahnun 2009 tentang pajak daerah dan retribusi daerah, yqang semula dikelola oleh pemerintah pusat sudah berpindah pengelolaannya menjadi pajak daerah, sedangkan PBB sektor pedesaan dan perkotaan paling lambat 2014 juga harus diserahkan pada daerah.(rilis)

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


gOSsIp RaKyaT: PANAS: Kedah akan Jadi Negeri <b>Jelapang</b> BABI??

Posted: 15 Mar 2012 06:30 AM PDT


Semakin hari semakin gila dan sewel PAS memerintah negeri Kedah. Janji pada PRU-12 sampai la ni tidak diTUNAIkan. Alasan yang diberikan baru memerintah, boleh diterima pakai ker?? Pada GR TIDAK sama sekali. Kalau tak manakan boleh tabur JANJI sana sini sebelum PRU-12 dulu. Di sini GR tidak mau kupas tentang manifesto PAS pada PRU-12, tapi ada maklumat yang lebih panas dari negeri yang terkenal dengan Jelapang Padi ini.

Terkini, GR difahamkan dari maklumat dalam PAS Kedah bahawa mereka akan menjadikan negeri Kedah dengan jolokan nama "Jelapang Babi".. Di mana Kerajaan Negeri Kedah telah meluluskan projek baru yakni kandang memproses daging BABI secara besar-besaran di Kedah. Di kandang tersebut mereka akan menggunakan kaedah moden. Moden yang macam mana?? Siap ada penghawa dingin (aircond) tau dalam kandang tersebut. Wahhhh...dahsyat tu!! BABI tido dalam aircond tu...


Nampaknya Menteri Besar Kedah, Azizan menerima tekanan daripada DAP dalam Pakatan Rakyat agar meluluskan projek ladang penternakan babi secara moden dan besar-besaran yang mungkin ladang ternakan terbesar di Malaysia dan juga ASEAN.

Tahniah kepada kerajaan Kedah Pas di bawah kepimpinan Azizan yang hanya menjadi pak turut kepada tekanan DAP dan membabilisasikan ternakan di Kedah.

Baca juga di Klik Sini dan Klik Di sini

GR kata: Sedih dengan Kedah sekarang, negeri yang banyak melahirkan ulama' tapi 'digadaikan' begitu saja demi kepentingan peribadi pemimpin...

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Lynas: <b>Bukit Merah</b>, hospitals and Florence Nightingale | Rest Stop <b>...</b>

Posted: 24 Mar 2012 02:06 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Many have asked me why, in my pieces on Lynas, I haven't mentioned the Asian Rare Earths (ARE) plant in Bukit Merah. In my third piece on Lynas, I did mention ARE. But it is only in this, my eighth piece on Lynas, that I will ...

Lessons from <b>Bukit Merah</b>

Posted: 20 Mar 2012 12:26 PM PDT

Will the Gebeng story be a replay of the tragic saga that began in 1979 and is yet to end?

Bukit Merah

by Stanley Koh of Free Malaysia Today

To understand today, we sometimes have to look back at yesterday. To understand why there is so much opposition to the Lynas rare earth plant, we have to look at the sad history of Bukit Merah New Village, just a few kilometres south of downtown Ipoh.

Life changed forever for the mainly Hakka community of Bukit Merah after Asian Rare Earth Sdn Bhd (ARE) began operations there in July 1982 to extract yttrium, a rare earth, from monazite.

Within a few years, the villagers began noticing physical defects in their newborns, and at least eight leukaemia cases were confirmed. Medical examinations on children in the area found that nearly 40% of them suffered from lymph node diseases, turbinate congestion and recurrent rhinitis. Seven of the leukaemia victims have since died.

Equally heartrending is the parallel story of the villagers' attempt to stop the ARE operations. It was a saga that ran for more than two decades, and it pitted the villagers, helped by various civic organisations, against big business and powerful state authorities. An exercise to decommission the ARE plant finally began in 2003, but the work to decontaminate the area is still going on and is estimated to cost RM300 million. The New York Times called it "the largest radiation cleanup yet in the rare earth industry".

ARE was a collaboration between Mitsubishi Chemical Industries Ltd (35%), Beh Minerals (35%), Lembaga Urusan dan Tabung Haji (20%) and several Bumiputera businessmen (10%). The company was incorporated in 1979.

The Penang Consumer Association has compiled a chronology of events in the Bukit Merah tragedy to help us appreciate the tenacity of Malaysians who rose to act to protect their health and environment against a government that placed profit before the people's welfare.

Here are some highlights:

1979

Soon after it was incorporated, ARE seeks the advice of the Tun Ismail Research Centre of the Science, Technology and Environment Ministry about radioactive waste produced by processing monazite. It is decided that the waste, the property of the Perak state government, would be stored with a view to profiting from it as a source of nuclear energy.

1982

June: Residents of Parit, Perak, learn that the government has earmarked a nine-acre site in their vicinity as a storage dump for ARE's radioactive waste. They protested against this and gained the support of political and social organisations. The government scraps the plan and begins to look for another dump site.

July 11: ARE factory begins operations

1983

In November, residents of Papan, adjacent to Bukit Merah, find out that ARE is building trenches outside their town to store radioactive waste. The site was picked by the government.

1984

May 24: About 6,700 residents of Papan and nearby towns sign a protest letter and send it to the Prime Minister, the Perak Menteri Besar, the Health Minister, and the Science, Technology and Environment Minister.

May 31: About 200 residents from Papan protest against the proposed waste dump. They block the road leading to the site.

June 5: Prime Minister Dr Mahathir Mohamad says the government has taken every precaution to ensure safety and that construction of the Papan dump will go ahead.

June 18: About 300 Papan residents demonstrate for the second time against the proposed location of the dump.

June 28: The Science, Technology and Environment Minister Stephen Yong states that the Papan dump is safe because it is being built according to stringent standards. He challenges critics to prove that the dump will be hazardous to health and the environment. Meanwhile, ARE is dumping thorium waste into an open field and a pond next to its factory.

July 1: About 3,000 people, including women and children, hold a peaceful demonstration against the Papan dump.

July 18: A Bukit Merah Action Committee is formed, comprising residents of Bukit Merah, Lahat, Menglembu and Taman Badri Shah, to support the Papan residents. Sahabat Alam Malaysia (SAM) sends a memorandum to the prime minister stating that radiation levels at the open field and pond next to the ARE factory are too high.

Sept 19: Three experts from the United Nations' International Atomic Energy Agency (IAEA) visit the Papan site at the invitation of the government. They declare the trenches there as unsafe.

Oct 5: A British physicist and safety analyst, William Cannell, is invited by the Papan residents to visit the dump. He finds the engineering work to be "extremely shoddy".

Oct 21: An American expert, Edward Radford, is invited by the Papan residents to review the dump. He finds that the site is unsuitable for radioactive dumping and that the walls of the trenches were too thin and cracked in some parts.

Nov 7: A Japanese industrial waste expert, Jun Ui, is invited by the Papan people to inspect the waste dump. He finds it unsuitable for storing hazardous waste.

Nov 28: The Cabinet discusses reports submitted by two regulatory bodies. The report by the British National Radiological Protection Board said that residents would be safe only if certain conditions were observed by the Perak government and ARE. The second report by IAEA said the trenches did not meet required specifications.

Dec 9: More than 1,500 residents in Papan stage a one-day hunger strike to protest against the government's decision to go ahead with the plan to locate the dump in Papan. Bukit Merah residents bring in a Japanese radiation and genetics expert, Sadao Ichikawa, to measure radiation levels at the open field and pond next to the ARE factory. He finds the levels there dangerously high, the highest at 800 times above the permissible level.

Dec 12: Acting prime minister Musa Hitam declares a personal interest in the Papan affair. He pays a visit to the dump.

1985

Jan 11: After a Cabinet meeting chaired by Musa Hitam, the government decides to relocate the proposed dump site to Mukim Belanja in the Kledang Range, about five kilometres from Papan and three kilometres from Menglembu.

Feb 1: Eight residents on behalf of themselves and the Bukit Merah residents file an application in the Ipoh High Court to stop ARE from producing, storing and keeping radioactive waste in the vicinity of the village. The Atomic Energy Licensing Act of 1984 is enforced. It ensures that operators of nuclear installations (including the government) are held liable for nuclear damage. A five-member Atomic Energy Licensing Board (AELB) is formed under the Act, with representatives from Puspati.

Oct 14: Justice Anuar Zainal Abidin of the Ipoh High Court grants an injunction to the Bukit Merah residents to stop ARE from producing and storing radioactive waste until adequate safety measures are taken. More than 1,500 residents of Bukit Merah turn up at court to hear the decision.

1986

Sept 22: ARE claims it has spent more than RM2 million to upgrade safety measures (as required by the court) that follow IAEA standards. It invites an American atomic energy expert, EE Fowler (formerly with the IAEA), to visit the factory. Fowler states that radiation levels near ARE facilities have met ICRP standards and that the factory is safe for operation.

Oct 5: About 3,000 residents in and around Bukit Merah stage a demonstration against ARE's plan to keep radioactive waste in its permanent dump in the Kledang Range.

Oct 28: Ichikawa, on his second trip to Bukit Merah, reveals that radiation around the ARE factory is still above the acceptable level. He is denied entry into the factory.

Nov 16: A team from AELB checks out a few illegal thorium waste dump sites in Bukit Merah. It is assisted by ARE ex-contractor Ng Toong Foo, who had carried out the dumping. Readings at one dump are between 0.05-0.10 millirems/hour, above the maximum safety level of 0.057 millirems/hour set by the ICRP.

Nov 26: Residents of Bukit Merah, Lahat, Taman Badri Shah, Menglembu, Papan, Falim and Guntong form the Perak Anti-Radioactive Committee (PARC).

Dec 8: Minister Kasitah Gadam of the Prime Minister's Department says that radiation levels at two illegal dumps in Bukit Merah checked by AELB are safe. He says that although the AELB found that the levels exceeded the normal radiation levels this does not pose a danger as such dumps are few in number.

1987

Feb 6 : Disregarding the High Court injunction to ARE to stop operations, the Malaysian AELB grants a licence to ARE to resume operations.

April 10: Fourteen foreign experts invited by PARC to Bukit Merah are denied entry into ARE. At a forum held in Bukit Merah, these experts concur that ARE presents severe health hazards.

April 12: About 10,000 people march through Bukit Merah in protest against the resumption of operations by ARE.

May 24: Federal Reserve Unit police disperse about 300 people demonstrating near the ARE plant. More than 20, including three women, are injured in two clashes. ARE's construction work for a road to the proposed permanent dump site in the Kledang Range is halted by residents.

July 23: A Canadian doctor, Bernie Lau, is engaged by PARC to set up radon gas detectors outside ARE. He finds significant amounts of radon gas escaping from the plant.

Sept 7: The hearing of the suit filed by Bukit Merah residents against ARE begins before Justice Peh Swee Chin in the Ipoh High Court. About 1,000 show up in court to give their support.

Sept 11: Residents march from Bukit Merah to the Ipoh High Court for the last day of hearing. Their number in the court grounds swells to 3,000.

Sept 18: Bukit Merah residents file contempt proceedings against ARE for breaking the injunction granted to them by the Ipoh High Court in 1985.

Oct 27: More than 100 people are detained under the Internal Security Act. Among them are PARC officials. They are freed after two months.

November : ARE starts building the permanent waste dump in the Kledang Range.

1988

Jan 25: The trial resumes.

1990

Feb 13: The trial comes to a close after 65 days of hearing stretched over 32 months.

1992

July 11: The people of Bukit Merah win their suit against ARE. The Ipoh High Court orders the shutdown of the ARE factory within 14 days.

July 23: ARE files an appeal at the Supreme Court against the High Court order. Mitsubishi Chemicals in Japan tells PARC that ARE filed the appeal without the corporation's consent.

July 24: Following an ex parte application by ARE, the Lord President of the Supreme Court suspends the High Court order to ARE to stop operations.

Aug 3: Over 2,000 people from Bukit Merah turn up at the Supreme Court to hear the appeal. However, the judges postpone the hearing to Aug 5 because of "pressure exerted by people picketing" outside the courtroom.

Aug 5: The Supreme Court allows an application by ARE to suspend the High Court order. According to the judges, the closure would bring hardship to the company and its 183 workers.

1993

March 15: The scheduled hearing of the appeal filed by ARE at the Supreme Court is postponed.

Dec 23: The Supreme Court says it overturned the High Court decision on two grounds. The court is of the opinion that ARE's experts were more believable in the results of the radiation tests. Secondly, the judges say, the residents should have gone back to the AELB to ask that it revoke ARE's licence, because AELB has the power to do so under the Atomic Energy Licensing Act. The Atomic Energy Licensing Act, however, does not have any provision for appeals by affected communities or the public for the revocation of a licence granted to a company.

Despite the success of ARE in their appeal, the company later stops operations and begins cleaning up, due to public pressure both nationally and internationally.

1994

Jan 19: ARE announces the closure of its Bukit Merah plant.

2002

Nov 6: ARE, in a letter to the Consumer Association of Penang, says it has not begun the decommissioning and decontamination of the Bukit Merah plant. It says this will happen only when the Perak government and ARE finalise an agreement.

2003

A decommissioning and decontamination exercise begins.

About seven years later, former premier Dr Mahathir Mohamad said "a small amount" of nuclear waste was buried in Perak.

"In Malaysia," he said, "we do have nuclear waste, which perhaps the public is not aware of. We had to bury the amang in Perak, deep in the ground. But the place is still not safe. Almost one square mile of that area is dangerous."

Following his remarks, The Star reported that 80,000 200-litre drums containing radioactive waste were being kept at the dump in the Kledang Range. The site is about 3km from Bukit Merah and Papan and about 15km from Ipoh. And the waste is thorium hydroxide, not amang.

The Papan-Bukit Merah story is a tragedy of betrayal of leadership. It is about people in power losing their moral compass to the pull of profit.

Will the Gebeng story be just as tragic?




07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


SUARA PERAK: PROGRAM DERMA DARAH <b>DI</b> DUN <b>TRONOH</b>

Posted: 12 Jan 2012 06:05 PM PST

இரத்த தான நிரல்
       Tarikh/தேதி/ 日期:                                         Masa/நேரம்/ 时间:          
            15 / 01 / 2012                                                9.00am – 12.00pm
(Ahad/ஞாயிற்றுக்கிழமை 星期日)                         
Tempat /இடம்/地点:
  Pusat Khidmat DUN Tronoh
               Untuk keterangan lanjut, sila hubungi di telefon pejabat di :
       தொடர்புக்கு /  欲了解详情,可联络以下号码:
         05-288 2105
 

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved