Rabu, 27 Julai 2011

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


RESTORAN BASHA: <b>HUTAN MELINTANG</b>

Posted: 14 Jun 2011 02:34 AM PDT

Hutan Melintang terletak berdekatan laut Selat Melaka di pantai barat negeri Perak.Terdapat jeti dan perkampungan nelayan menganjur hingga ke Bagan Datoh(muara Sungai Perak.Terkenal kerana merupakan antara tempat pendaratan ikan terbesar di Semenanjung Malaysia.Hutan Melintang juga berhampiran dengan Sabak Bernam,Selangor di selatannya,Bagan Datoh diutaranya dan Teluk Intan di timurnya.
Terdapat banyak ladang kelapa sawit seperti Ladang Jenderata,Sime Darby dan juga terdapat kilang memperoses minyak dan sabun(kilang Unitata).

*DISINILAH KITA DAPAT MENJAMU SELERA MASAKAN KAMPUNG(SIANG)DAN MASAKAN PANAS DIWAKTU MALAMNYA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


Raja Dr Nazrin rasmi SMK Bandar <b>Behrang</b> 2020 | peraktoday.com

Posted: 11 Jul 2011 11:20 PM PDT

Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah hari ini berkenan merasmikan SMK Bandar Behrang 2020, dekat Tanjung Malim yang dibina dengan kos RM22 juta dan beroperasi sepenuhnya sejak September tahun lalu.

Dibina atas tapak seluas enam hektar, sekolah kategori luar bandar itu merupakan salah satu mercu tanda di Bandar Behrang 2020 dan kini mempunyai lebih 600 pelajar termasuk dari etnik Orang Asli.

Majlis perasmian itu turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir; Adun Behrang; Jamaluddin Mohd Radzi, Adun Slim; Datuk Khusairi Talib serta Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Rauhi Mohd Isa.

Ia juga bersempena sambutan ulangtahun keputeraan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah ke-83, tahun ini.

Terdahulu, Zambry dalam ucapannya berkata, pendidikan adalah pemangkin utama bagi meningkatkan kehidupan rakyat dan jika masyarakat terpinggir daripada arus pendidikan, mereka akan menjadi masyarakat yang mundur dalam serba-serbi.

"Sejarah perabadan hebat juga membuktikan kejayaan sesebuah negara tidak dibina atas kekuatan tentera tetapi disebabkan oleh penguasaan ilmu.

"Perak juga pernah menikmati dan mengecapi zaman gemilang dengan kewujudan Sultan Idris Training College (SITC) yang kini dikenali sebagai Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) kerana berjaya melahirkan golongan cendiakawan dan pemimpin berkaliber," katanya.

Tegasnya lagi, hasil liberalisasi turut membuka seluas-luasnya peluang kepada mana-mana pihak untuk melibatkan diri dalam bidang pendidikan secara komersial dengan penyertaan sektor swasta.

Sementara itu, pembukaan SMK Bandar Behrang 2020 kata Zambry, diharap dapat melahirkan modal insan yang cemerlang yang bakal menentukan masa depan negara.

Dengan kemudahan dan insfrastruktur terbaik, pihak ibu bapa, guru dan pelajar harus mempunyai iltizam dan tekad untuk menjadikan ilmu sebagai bekalan hidup di masa depan, katanya lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, kawasan Tanjung Malim juga tambahnya, amat berpotensi untuk berkembang pesat kerana bersempadan dengan Selangor yang memberi kelebihan dan kebaikan tersendiri kepada Bandar Behrang 2020.

Katanya, kawasan itu menikmati perkembangan pesat kerana mendapat limpahan ekonomi dari Lembah Klang serta ciri dwifungsi iaitu sebagai bandar automatif dan bandar universiti.

"Dengan rangkaian jalan yang baik termasuk Lebuhraya Utara Selatan serta perkhidmatan keretapi, kawasan sekitar Tanjung Malim dan Proton City ini dijangka mengalami pembangunan pesat.

"Menjelang 2020, kita jangka kedua-dua kawasan ini akan menjadi bandar yang serba maju dan moden," katanya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Kepala REMAJA Tercucuk PEDANG <b>Di</b> Dahi |Pulakdah!

Posted: 27 Jul 2011 06:44 AM PDT


Remaja ini pastinya mengalami sakit kepala yang paling teruk — selepas tengkoraknya telah dicucuk dengan sebilah pedang.

Senjata ini tertusuk sedalam 5cm pada dahi Zhang Bin ketika dia bersama dengan rakan-rakannya di rumah.

Ramaja 15 tahun ini telah dikejarkan ke sebuah hospital tempatan, tetapi pasukan perubatan tidak mampu merawatnya.

Dia kemudiannya terpaksa bertahan menempuhi perjalanan selama empat jam ke sebuah lagi hospital sejauh 250 batu di Changsha, Hunan, China.

Menakutkan . Sinar X menunjukkan bilah pedang yang menembusi dahi remaja kredit : REX
Zhang berkata: "Tiga rakan sekelas datang melawat saya di rumah dan seorang daripada mereka membawa sebilah pedang.


"Dia berdiri 3-4 m jauh daripada saya. Saya tidak tahu bagaimana pedang itu terbang ke arah saya dan menikam ke dalam kepala saya.


"Saya merasakan sakit dan banyak darah yang mengalir keluar."

Doktor mengejarkan Zhang untuk pembedahan dan pedang telah dikeluarkan dalam pembedahan selama empat jam.

Ketua pakar bedah berkata: "Mujurlah pisau tidak menyentuh arteri di dalam tengkorak dan saraf-saraf utama, jika tidak ia mungkin menjadi satu cerita lain."

Zhang dijangka akan pulihan sepenuhnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di teluk batik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk batik - Google Blog Search


Gathering Blogger Perak <b>Teluk Batik</b>

Posted: 06 Jul 2011 09:15 AM PDT

Ini sebenarnya bukanlah event akan datang tetapi lebih kepada aktiviti yang telah dijalankan oleh Admin BP yang mana gathering yang dah berlalu ini berjalan dengan jayanya seperti berikut:

Tarikh:4 Jun 2011
Tempat : Pantai Teluk Batik

Berikut merupakan review-review yang telah dibuat oleh ahli-ahli Blogger Perak sekalian tentang event ini.

http://reezluv.com/2011/06/gathering-blogger-perak-di-teluk-batik-pula/

http://mohamadfaiz.com/2011/06/05/gathering-blogger-perak-teluk-batik/

http://blogmirul.blogspot.com/2011/06/gathering-blogger-perak-edisi-4-jun.html

http://munalifestory.blogspot.com/2011/06/outdoor-gathering-blogger-perak-gempak.html

http://fotocinta.com/2011/06/gathering-blogger-perak-di-teluk-batik/

http://www.broframestone.com/2011/06/bro-terjeles-tengok-budak-blogger-perak-bervlog-bergathering-di-teluk-batik/

http://daridirinisa.blogspot.com/2011/06/gathering-blogger-perak-di-teluk-batik.html

http://adiredadib.blogspot.com/2011/06/official-video-gathering-blogger-perak.html

http://tebakoo.blogspot.com/2011/06/gathering-blogger-perak-teluk-batik.html

http://www.admiralhafiz.com/2011/06/blogger-perak-outdoor-activities.html

http://dunia.pisyek.com/2011/06/blogger-perak-di-teluk-batik.html

http://ruzzezanie.blogspot.com/2011/06/terbaik-gathering-blogger-perak.html

Ada lagi gambar kat sini kalau nak tengok lagi banyak..

p/s:kalau ada tertinggal, sila bagi tau eh..:D

No related posts.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di malim nawar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di malim nawar - Google Blog Search


Gambar helikopter terhempas <b>di Malim Nawar</b> | yusufultraman[dot]com

Posted: 14 Dec 2010 04:55 AM PST

Juruterbang maut helikopter terhempas di Malim Nawar
TIMBALAN Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof (dua dari kanan), meninjau keadaan helikopter Robinson 44 (R-44) yang musnah terbakar selepas terhempas ketika juruterbangnya, Inspektor Mohd Shukri Osman, 31, menjalani latihan di kawasan lombong tinggal berdekatan Kampung Seri Malim, Malim Nawar dekat Kampar 3 petang tadi. Mohd Shukri meninggal dunia di tempat kejadian. – Foto Ikhwan Munir

petikan berita harian

Insp. Mohd Shukri yang mengendalikan helikopter R-44, dengan empat tempat duduk itu, dipercayai hilang kawalan ketika berada di ruang udara lalu terhempas dan terbakar.

Mangsa yang berasal dari Kepala Batas, Pulau Pinang mengalami kecederaan dengan kesan kebakaran di bahagian badan dan meninggal dunia di tempat kejadian, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Aziz berkata, mayat mangsa di hantar ke Hospital Kampar untuk bedah siasat.

Shukri yang telah beristeri dan mempunyai seorang anak dikatakan menjalani latihan memandu helikopter sejak pertengahan tahun ini.

Pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat dikejarkan ke tempat kejadian untuk membantu memadamkan kebakaran. – Bernama

petikan utusan

Related posts:

  1. Helikopter buatan sendiri
  2. Gambar eksklusif serangan 9/11 didedahkan
  3. Anak tetak ibu dengan kapak di Chini
  4. Berebut siaran televisyen – Seorang adik Mati bergaduh dengan kakaknya
  5. Tragedi amuk sahur
  6. Ombak tsunami elak masjid – Tidak terjejas dilanda tsunami (gambar)
  7. Gadis ghaib (Siti Balqis Mohd Nor) rakam gambar jin
  8. Perkosa rakan dalam kelas
  9. Bas pelancongan terbabas di Genting Sempah – 6 maut, 21 cedera (senarai 6 penumpang)
  10. Helikopter penyerang Eurocopter Tiger
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


IAEA also gave green light for <b>Bukit Merah</b>, says SAM – Yahoo <b>...</b>

Posted: 26 Jul 2011 06:45 PM PDT

By Shannon Teoh

KUALA LUMPUR, July 13 — an environmental group has questioned the credibility of the International Atomic Energy Agency's (IAEA) review of a controversial RM700 million rare earth plant in Kuantan, saying that it also approved the Asian Rare Earth (ARE) plant in Ipoh which was linked to a surge of birth defects and cancer in the surrounding area.

Sahabat Alam Malaysia (SAM) also said that the United Nations body had vested interest in the matter as it is "an agency that was set up to promote nuclear energy and lends support to the nuclear industry."

President S. M. Mohamed Idris said that the nine-man review panel invited by the federal government to study the refinery being built by Australian miner Lynas Corp "did not have a public health expert to study the potential public health impacts resulting from pollution and radiation from the plant."

"The same was the case with the Asia Rare Earth plant in Bukit Merah whereby the IAEA also gave the green light for the plant to proceed work, only to produce radioactive contamination and disastrous health impacts to the surrounding community, resulting in unnatural and untimely deaths," he said.

The refinery in the Gebeng industrial zone has raised concerns of radiation pollution among local residents and environmentalists who fear a repeat of the ARE plant which went ahead despite public protest in the 1980s.

Despite being forced to shut down in 1992, it is still undergoing a cleanup exercise costing over RM300 million and has been linked to seven leukemia deaths in the past five years.

Although both the Najib administration and Lynas claim that the review led by the IAEA deems the project to be safe, opposition MPs and Kuantan residents insist that the 11 recommendations made by the panel show otherwise.

Lynas has said that it expects the recommendations set out in the report to be met by the end of the year, allowing it to begin selling the rare earth metals by the beginning of 2012.

The Australian miner has said that its plant — which will extract rare earth metals crucial for high-technology products such as smartphones, hybrid cars and wind turbines — will create a RM4 billion multiplier effect annually and will hire 350 skilled workers, 99 per cent of whom will be Malaysian.

Although reports say the plant may earn RM8 billion for Lynas, more than one per cent of the Malaysian GDP, critics have questioned the real economic benefits of the project, pointing to the 12-year tax break the Australian company will enjoy due to its pioneer status.

IAEA also gave green light for Bukit Merah, says SAM – Yahoo!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di tapah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tapah - Google Blog Search


Jiwa Balik Kampung: Pengenalan | Taste Of <b>Tapah</b>

Posted: 20 Jul 2011 02:30 AM PDT

Tempat membesar di Tapah bukan la kampung yang betul-betul kampung... Lebih kepada definasi pekan kecil.. Semuanya dah dinding batu, atap pun bukan zink... Tandas pun dalam rumah... Tidak pula ada sawah bendang macam rumah Tok di utara Perak sana.... Kalau balik ke kampung Tok memang lebih layan... Naik motor pergi bendang.. Pergh memang sangat layan jiwang...
Cuma yang ada di Tapah ni adalah pekan koboi yang sedikit meriah, sampai kalau jalan kat pekan orang kenal lah anak siapa.. Jadi perangai harus sedikit senonoh kerana membawa name-tag ayah kemana-mana... Perumpaannya bak kata pakcik aku:
Small Town - Big Story.. Big Town - Small Story...
Kat Tapah kalau tengah hari beli perabot baru, mau petang dah heboh satu pekan.. Cuba duduk Kolumpo, ko beli perabot pun tak der la sampai makcik meniaga ikan kat pasar tahu... Kadang-kadang rimas juga orang semua ambil tahu pasal semua perkara, tetapi yang manisnya, keluarga terpelihara la sikit dari nak buat perkara-perkara tak tentu hala... Sebab konsepnya anak kita anak kita, anak orang pun anak kita.... Sama-sama tolong tengokkan... Sekarang tak pasti la macam nih lagi ker suasana kat Tapah ni, sebab balik pun sebulan sekali... Masa membesar di sini, memang itu lah suasananya...
Cikgu-cikgu yang mengajar kat sekolah pun tahu Mak-Ayah anak muridnya kerja apa, duduk kat mana... Buat hal sikit memang berdesup la khabar berita sampai ke telinga keluarga.. Kalah kelajuan email... Kesian juga ayah aku sebab anaknya ini la selalu buat hal dalam kelas, mulut tak reti diam.. Nasib baik masa Sekolah Menengah dah masuk asrama, kalau tak malu ayah ada anak suka tidur dalam kelas..(-.-")
Tapi alhamdulillah dari pekan kecil ni, masyarakat ini, dan daripada cikgu-cikgu ini la jugak ramai antara kami-kami ini yang dah berjaga jadi orang... Walaupun belum boleh lagi nak beli rumah sebijik untuk mak-ayah macam iklan hari raya tahun sudah tu, boleh la nak tambah belikan barang-barang dapur sekali sekala...
Ok-lah setakat ini lah dulu cerita Jiwa Balik Kampung... Lain kali rajin aku menulis lagi, harap-harap bila Tapah pupus menjadi pesat nanti, penulisan aku boleh jadi bahan sejarah asal usul pekembangan Tapah untuk rujukan anak cucu kepada per-kembagan-an peradaban manusia Tapah lahir tahun 80-an... (muka menaip sambil bibir mengukir senyuman sinis tahan gelak)
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Sony <b>Kuala Sepetang</b> Challenge | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 23 Jul 2011 12:00 AM PDT

keyboard shortcuts: previous photo next photo L view in light box F favorite < scroll film strip left > scroll film strip right

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Sony <b>Kuala Sepetang</b> Challenge | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 23 Jul 2011 12:00 AM PDT

keyboard shortcuts: previous photo next photo L view in light box F favorite < scroll film strip left > scroll film strip right

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di sungkai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


Pekan Lama <b>Sungkai</b> Terkubur? | peraktoday.com

Posted: 16 Jun 2011 10:52 AM PDT

TERLETAK kira-kira 90 km dari Ipoh, Sungkai merupakan salah satu daripada pekan kecil di selatan Perak yang berada dalam Daerah Batang Padang. Berkedudukan antara pekan Bidor dan Slim yang lebih pesat membangun, pekan kecil Sungkai tidak jauh berbeza jika hendak dibandingkan dengan masa dahulu dan sekarang. Deretan kedai lama dan bangunan usang yang terbiar turut mencacatkan pemandangan pekan koboi ini seolah-olah ia menggambarkan nasib suram dan muram pekan Sungkai yang mungkin terkubur jika tidak dibangunkan semula dengan kadar segera.

Selain bangunan terbiar seperti balai polis lama yang ditumbuhi semak-samun, kegiatan ekonomi di pekan kecil ini juga tidak serancak jirannya, pekan Tapah, Bidor dan Slim yang menjadi tumpuan ramai kerana menawarkan banyak pilihan kedai dengan harga murah dan khidmat perbankan yang lebih meluas berbanding hanya dua bank di Sungkai, iaitu RHB dan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Kegiatan harian di pekan Sungkai bermula seawal jam 6.30 pagi dan berakhir sekitar jam 7 malam. Kebanyakan deretan kedai yang majoritinya dimiliki tauke Cina akan ditutup selepas waktu itu kerana tiada sambutan pelanggan. Natijahnya, pekan Sungkai akan menjadi seperti pekan mati yang sunyi dan sepi kerana tiada aktiviti berlangsung di sebelah malam. Selain itu, khidmat pengangkutan bas awam yang disediakan juga tidak menentu serta bergantung kepada sambutan penumpang bagi mengelak pengusaha mengalami kerugian.

Ketika kerajaan negeri di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir sibuk merancang untuk membangunkan semula pekan kecil di seluruh negeri, penduduk di sini turut mengharapkan agar Sungkai tersenarai antara 14 pekan kecil itu tetapi malangnya Tapah Road, Lawin, Trong, Changkat Lada, Sauk, Kati, Batu Kurau, Ijok, Bandariang, Lekir dan Kubu Gajah pula yang terpilih.

Mungkin timbul persoalan di kalangan rakyat dan peniaga tempatan adakah pekan lama Sungkai ini dianaktirikan oleh kerajaan negeri? Selama ini, tidak banyak pembangunan dibawa ke kawasan itu baik dari segi ekonomi atau sosial yang boleh menarik kehadiran lebih ramai pengunjung. Kebimbangan yang disuarakan mereka ada asasnya kerana tanpa pembangunan dan kehadiran ramai pengunjung, ramai peniaga di pekan itu bakal gulung tikar lebih awal seperti yang diakui seorang peniaga kecil-kecilan yang cukup sedih dan kecewa dengan nasib yang menimpa pekan Sungkai sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Saban hari, peniaga di situ mengeluh dan menyatakan rasa bimbang kerana perniagaan mereka semakin merosot akibat kurang sambutan pelanggan. Tambahnya, pekan Sungkai kini sudah separuh mati, dan dijangka mati sepenuhnya apabila projek pembangunan bersepadu dikenali Sungkai Perdana yang terletak kira-kira 1.5 km dari pekan lama beroperasi sepenuhnya dalam tempoh setahun dua lagi. Justeru katanya, sesuatu perlu dilakukan bagi membangunkan semula pekan lama itu jika tidak mahu ia terkubur begitu sahaja, yakni sekadar meninggalkan nama sekiranya tidak dipertahankan oleh pihak kerajaan negeri.

Pekan Sungkai sebenarnya berpotensi untuk berkembang dan menjadi pusat ekonomi tempatan kerana ia terletak di laluan strategik, iaitu hanya 10 minit dari susur keluar tol Sungkai dan di kawasan sekitarnya juga terdapat beberapa penempatan Felda, estet dan kampung tradisional Melayu antaranya Felda Trolak Utara, Trolak Selatan dan Trolak Timur, Felda Sungai Klah dan Felda Gugusan Besout yang jika dihitung kesemua penduduknya dianggarkan melebihi 30,000 orang. Selain itu, ia juga terletak berdekatan destinasi pelancongan tempatan seperti Taman Rekreasi Kolam Air Panas Sungai Klah dan Felda Residence. Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Trolak juga terletak hanya 15 km dari pekan Sungkai, antara MRSM yang terbesar dibina oleh kerajaan Pusat di negara ini dengan bilangan pelajar dan tenaga pengajar yang mencecah ribuan orang.

Dengan populasi penduduk yang dijangka terus bertambah, pekan Sungkai wajar dibangunkan semula dengan lebih banyak pusat perniagaan termasuk pasaraya besar dan pusat jualan makanan sebagai memenuhi keperluan pengguna selain menjadi daya tarikan pengunjung ke situ. Jika perancangan ini dapat dibangunkan, penduduk yang tinggal di Felda Trolak, Gugusan Besout dan kampung berdekatan pastinya lebih berminat untuk berbelanja atau berurusan di pekan Sungkai daripada menghabiskan masa dan wang mereka di pekan Bidor, Slim atau Tanjung Malim yang terletak lebih jauh. Sebagai contoh, tempoh perjalanan ke pekan Sungkai dari Felda Besout 1, 2 dan 3 memakan masa sekitar 30 minit berbanding hampir satu jam jika ke pekan Bidor.

Timbul persoalan, di manakah peranan pemimpin tempatan dan wakil rakyat di sini yang sepatutnya memperjuangkan nasib pekan Sungkai yang amat memerlukan pembangunan baik dari segi ekonomi mahupun sosial bagi bersaing dengan pekan lain di selatan Perak? Apabila ditanya, jawapan yang diberi penduduk sini cukup sinis iaitu bila tiba musim pilihanraya barulah nampak kelibat wakil rakyat datang menjenguk kawasan. Adakah ini membawa maksud wakil rakyat baik yang duduk di kerusi Parlimen Tanjung Malim yang dimenangi Barisan Nasional (BN) pada PRU-12 lalu, iaitu Datuk Seri Ong Ka Chuan dari MCA ataupun ADUN Sungkai, iaitu A Sivanesan dari DAP tidak buat kerja mereka yang sepatutnya? Atau juga pemimpin di peringkat akar umbi tidak membawa atau membangkitkan perkara itu kepada wakil rakyat untuk dipanjangkan kepada pengetahuan kerajaan negeri untuk tindakan susulan.

Apapun dolak-daliknya, perbezaan politik tidak seharusnya menghalang Ong Ka Chuan dan Sivanesan daripada membantu rakyat dengan membawa pembangunan di pekan lama Sungkai. Sejak 2008 hingga ke hari ini, tidak banyak aktiviti ekonomi dan pembangunan dilihat mengambil tempat di pekan Sungkai yang dilabelkan sangat perlahan oleh peniaga dan penduduk tempatan baik ketika pemerintahan Pakatan Rakyat mahupun kerajaan BN.

Jika pekan lain dalam Parlimen Tanjung Malim seperti Slim dan Behrang kian pesat membangun, Sungkai juga tidak seharusnya dipinggirkan. Kerajaan negeri melalui Majlis Daerah Batang Padang perlu bertindak segera untuk merancang dan membangunkan semula pekan lama Sungkai ini. Jika berteraskan gagasan Perak Amanjaya, kualiti hidup rakyat di sini seharusnya dipertingkatkan dengan membawa lebih banyak pembangunan dan peluang ekonomi untuk dinikmati oleh segenap lapisan masyarakat.

Wakil rakyat BN juga perlu lebih kerap turun padang untuk meninjau dan menyelesaikan masalah rakyat di kawasan ini. Ia seharusnya dijadikan peluang keemasan oleh BN untuk membuktikan kepada rakyat bahawa kerajaan negeri sama sekali tidak mengabaikan kawasan yang dikuasai pihak pembangkang. Rakyat kini semakin bijak menilai dan tidak mustahil sekiranya kerusi DUN Sungkai yang kini diwakili DAP bertukar tangan kembali kepada kerajaan BN pada pilihanraya akan datang jika pemimpin atasan negeri memberi perhatian sewajarnya kepada pembangunan semula pekan Sungkai.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Wedding Photography <b>di</b> Menderang, <b>Sungkai</b> - Nurdqaseh Bridal <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2011 03:44 AM PDT

Team nurdqaseh wedding photography telah ke Kampung Menderang, Sungkai untuk merakam detik-detik perkahwinan pasangan pengantin ini,  Tahniah dari Nurdqaseh!Lebih banyak gambar di nurdqaseh graphix
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di bidor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bidor - Google Blog Search


Gempar!!!Karman Nampak Pak Belang dalam XPDC mencari Tengas <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jul 2011 09:17 PM PDT

Gambar diatas menunjukkan karman terperanjat besar kerana ternampak se ekor harimau tengah memerhatikan beliau yang pada masa itu tengah sibuk memasang umpan....kelihatan epoy tengah sibuk berposing dalam xtvt mengambil gambar sendiri untuk buat kenang-kenangan pabila pulang nanti...

Balik pada cerita karman,gambar diatas sebenar nya palsu aje...saja nak gambarkan keadaan karman ketika dalam cerita beliau nampak pak belang ketika mengenakan umpan...orang lain tak nampak,,hanya beliau aje yang nampak..bahaya tu karman...hehe..biasa le, dalam hutan mcm2 ada..silap2 gajah pun ada kut..

Pada 10hb july 2011 jam 9.30am..epoy diiringi geng kpas yang lain meredah hutan belantara hampir 2 jam menuju kelubuk yang jarang diketahui oleh orang ramai iaitu lubuk ikan Tengas...jeng 3x..

Gambar pertengahan pejalanan, berehat seketika bersama 100plus setelah penat mendaki dan meredah hutan... jangan lupa 100plus perisa limau baik untuk perut..

Karman Menunjukkan baju kebanggaan KPAS...hehe ..(atau geli ehem2 bergesel kat baju..maklum le tempat sejuk..hehehe)

Ini ahli2 kpas yang turut serta..dari depan : Karman,meor otai,Aidil,Faiz dan yang mengambil gambar epoy ...

Ini salah satu lubuk Tengas yang dikatakan, Air nampak singkat tapi sebenarnya teramat dalam..jadi yang tak pandai berenang harus berhati-hati di kawasan ini..kelihatan faiz tekun memancing sambil menikmati suasana hutan yang aman, sunyi..damai ..hanya kedengaran bunyi burung2 berbalas menyanyi.. .. rasa nak tidur tapi takut kena kidnap dengan bunian..hehehe..

Deras nya air ... bahaya sekiranya terjatuh...jadi harus berhati-hati..pastikan kasut anda ada bunga tebal baru boleh kesini...

Pot ini paling cantik dengan air nya tenang..kami hanya memancing setakad sini saja kerana kalau kami naik diatas lagi kira dah sampai perkampungan orang asli. Bukan apa..tak nak ganggu diaorang...

Meor mengalami kecederaan di lutut apabila tergelincir ketika pejalanan naik ...ni dah conform kasut bunga dah habis..bak kata orang kampung "tapak dah haus".

Diatas adalah ikan tengas yang berjaya dipancing..(ditempatkan didalam aquarium meor otai)

Hasil XPDC ini mereka berjaya membawa balik lebih kurang 30 ekor tengas bersaiz 200grm - 800gram..tahniah semua...boleh dikatakan semua yang pergi dapat menaikkan ikan tengas..paling kurang sekor..kalau sekor tu teman tau sapa, tak lain bukan Karman..hehehe

Gambar2 tidak banyak diambil kerana masing2 sayang kan handphone, takut terjatuh kedalam sungai..handphone mahal le katakan..

Masa memancing hingga pukul 9.00 malam saja...lebih pada tu tak berani dah, menurut kata epoy, tempat ni boleh tahan jugak..bagi yang tak kuat semangat boleh tumbang dibuat nya..jadi tidak mahu perkara tak diingini berlaku..kami mengambil keputusan balik jam 9malam..( kalau ikutkan hati nak rasa nya memancing sampai besok pagi..)

#XPDC diatas telah disponser sepenuh nya oleh KARMAN...TQ Karman..

bravodieokebasta..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


NURUL DAISI: &#39;Penangan&#39; kari ikan sembilang

Posted: 15 Jul 2011 06:16 AM PDT

MASAKAN kari ikan sembilang cukup popular bagi penduduk di utara Perak khususnya yang tinggal di sepanjang pesisir pantai dan kuala sungai.
Kuala Kurau umpamanya tidak terkecuali daripada itu dan salah satu lokasi di mana anda boleh mendapatkan kari ikan sembilang 'power' adalah di Kedai Lan Ban Pecah yang terletak di tepi pantai pemecah ombak di Kuala Sungai Burung.
Kelainan kari ikan sembilang di kedai ini adalah kerana ia menggunakan ikan segar daripada spesies sirip merah dan dimasak menggunakan periuk tembikar bagi mengekalkan aroma daripada resipi tradisi turun temurun pemilik kedai berkenaan.
Menurut pemilik kedai, Che Samlan Ismail, 40, hidangan kari ikan sembilang disediakan dalam dua pakej iaitu menikmati hidangan yang telah siap dimasak di kedai atau membuat tempahan awal menerusi telefon sebelum singgah makan di kedai tersebut.
"Untuk mendapatkan kualiti kari yang paling baik, ikan berkenaan perlu dimasak selama 20 minit. Sebab itulah, kami selalu menerima tempahan melalui telefon untuk menyediakan kari, memandangkan ia mengambil masa untuk siap dihidangkan," katanya yang telah mengusahakan kedai makan tersebut sejak 2004.
Menurutnya, ikan sembilang menjadi menu utama kerana ia merupakan ikan yang menjadi kegemaran utama penduduk di Kuala Kurau.
Katanya, kelazatan menu kari ikan sembilang kini telah tersebar apabila semakin ramai pengunjung dari Ipoh dan Pulau Pinang sanggup datang menikmati kari ikan sembilang, khususnya pada cuti hujung minggu.
Pelanggan juga boleh menikmati pelbagai keistimewaan lain jika berkunjung ke Kedai Lan Ban Pecah kerana selain menikmati ikan segar, mereka akan disajikan pemandangan indah dan udara segar dari laut Selat Melaka yang terbentang luas di hadapan mata.
Jika mahu keadaan romantik, datanglah ketika senja mahu berlabuh kerana panorama matahari terbenam begitu mengasyikkan, selain dapat menyaksikan kebesaran ciptaan Tuhan.
Mereka yang ingin menikmati kari ikan sembilang dinasihatkan membuat tempahan awal dengan menghubungi Samlan di talian 014-2431773.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


Coretan Siti: 123 - Big Apple Donuts Dah Ada <b>Di Manjung</b>

Posted: 22 Jul 2011 12:39 AM PDT

Salam semua...
Tadi lepas sekolah macam biasa bila hari Jumaat akan keluar jalan-jalan untuk makan-makan dan shopping.  Suka pegi hari Jumaat sebab selalunya orang tak ramai sangat tambahan orang lelaki kan ke masjid untuk solat Jumaat.  Lagi pun kalau pegi shopping esok - Sabtu nanti tak dapat beg plastik pulak, nak buang sampah susah gak. Hehehe.... selalunya beg plastik shopping nie gunanya untuk isi sampah la.  Bukan tak ada beg plastik sampah yang hitam tapi besar sangat pulak.  Sampah bukan banyak sangat, (tue tandanya jarang-jarang masak). Huhuhu...
Ok hari nie pegi ke Tesco Manjung dan wah.... rupanya dah ada Big Apple Donuts kat situ.  Rasanya baru tak sampai 2 minggu tak pegi Tesco dah pun ada Big Apple Donuts.  Hai terus singgah dan beli 6 ketul donut.  Hisshhh abis... yang nak kata diet pun terbang hari nie. (Tapi selalu pun diet terbang je... hehehe)
Lepas nie apa pulak nak ada di Manjung kalau ada kedai makanan Jepun, atau steak ke best jugak. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved