Khamis, 29 November 2012

07 di gopeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gopeng - Google Blog Search


Sambutan Jelajah Merdeka Rakyat <b>Di Gopeng</b> Hambar, Anwar <b>...</b>

Posted: 07 Oct 2012 04:07 AM PDT

BERMODALKAN janji basi menurunkan harga minyak selepas 24 jam menguasai Putrajaya dan memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim nampaknya semakin ghairah mengejar impiannya menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ketujuh.

Bertempat di perkarangan padang Taman Raia, dekat Simpang Pulai, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tiba menaiki kenderaan rasmi, yakni bas mewah yang mencetuskan kontroversi kerana didaftarkan di bawah nama Menteri Besar Selangor sempena siri jelajah Merdeka Rakyat ke negeri Perak, petang tadi.

Di hadapan kira-kira 300 penyokong, Anwar begitu bersemangat bercerita dan mengulangi kembali janji manisnya untuk menurunkan harga minyak dalam tempoh 24 jam selepas Pakatan Rakyat berkuasa.

Alasan yang diberinya cukup mudah iaitu Malaysia negara pengeluar minyak dan janji menurunkan harga minyak itu dibuat bagi tujuan mengurangkan beban rakyat.

Bukan sahaja menurunkan harga minyak, bayaran tol di Lebuhraya Utara-Selatan turut dihapuskan selain caj elektrik diturunkan selepas beberapa minggu atau bulan PR menguasai Putrajaya, itu kata Anwar lagi.

Semua tahu cerita pembangkang nak turun harga minyak bukan modal baru Anwar dan sudah banyak kali harga minyak jadi bahan kempen pembangkang termasuk dalam beberapa siri pilihan raya kecil sebelum ini.

Selain turun harga minyak, Anwar juga janji program dalam Buku Jingga akan turut dilaksanakan jika pembangkang berjaya tawan Putrajaya.

"Yang penting kita perlu tawan Putarajaya," katanya.

Beliau turut menjangkakan PRU-13 akan diadakan tahun ini sambil berkata InsyaAllah PR akan menguasai Putrajaya.

Hakikatnya, apa yang dijanjikan oleh PR itu tidak masuk akal dan tidak bertanggungjawab kepada rakyat.

Belanjawan Alternatif bertemakan 'Ekonomi Rakyat Negara Berkat', dilihat sebagai belanjawan yang tidak masuk akal kerana mampu menggugat hak keistimewaan Bumiputera.

Pihak Pakatan cuba mengaburi hati mata rakyat semata-mata untuk mendapatkan undi dan hanyalah salah satu helah untuk memperalatkan rakyat supaya mengundi mereka.

Rakyat perlu bijak menilai kerana pada 2008, Pakatan telah memberikan janji manis tetapi ia tidak dilaksanakan seperti yang dijanjikan kepada rakyat.

Belanjawan Alternatif juga lebih kepada menghentam dan menghancurkan apa yang sudah dibina dan dibangunkan kerajaan sedangkan apa yang dibina dan dilaksanakan itu adalah untuk kemudahan rakyat.

Ia lebih kepada bajet syok sendiri kerana tidak masuk akal untuk dilaksanakan oleh PR.

Dalam sedap mulut bercakap untuk mengurangkan beban rakyat dan menuduh BN dan UMNO korup, Anwar nampaknya sudah terlupa bas mewah yang digunakannya itu juga membuktikan PR juga cakap tak serupa bikin.

Sehingga ke hari ini, persoalan dari mana sumber wang untuk membeli bas mewah yang menjadi kenderaan rasmi Anwar pada siri jelajahnya ke seluruh negara masih belum terjawab.

Didaftarkan di bawah nama Menteri Besar Selangor, Anwar dan Tan Sri Khalid Ibrahim tak berani buka mulut mendedahkan dari mana mereka mendapat biaya membeli bas mewah itu, sekaligus membuatkan rakyat tertanya-tanya muslihat di sebalik pembelian bas berkenaan.

Apapun, siri jelajah Merdeka Rakyat di Parlimen Gopeng tidak mendapat sambutan yang diharapkan penganjur kerana kehadiran orang ramai agak mendukacitakan, bukan ribuan angkanya sebaliknya hanya ratusan sahaja.

Mungkin rakyat sudah muak dengan janji palsu Anwar dan PR yang sanggup menjanjikan bulan dan bintang untuk menguasai Putrajaya, sedangkan hakikatnya ia hanya indah khabar dari rupa.

07 di manjoi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjoi - Google Blog Search


<b>manjoi</b>.my: MBI bina jambatan baru elak banjir <b>di</b> Gugusan <b>Manjoi</b>

Posted: 06 Jul 2012 11:33 PM PDT

Berita dan gambar dari peraktoday.com | 7 Julai 2012
Susulan kejadian banjir yang melanda Gugusan Manjoi pada Februari lalu, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) akan membina sebuah jambatan baru bernilai RM3.8 juta yang dijangka siap sepenuhnya menjelang Mei, tahun depan.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim memberitahu, jambatan baru itu dibina bagi mengatasi masalah banjir yang sering melanda perkampungan tersebut.

"Hasil kajian yang telah dibuat, saya yakin apabila jambatan baru ini mampu mengatasi masalah banjir di sini," kata beliau kepada pemberita ketika menghadiri Majlis Pecah Tanah Jambatan Baru di Jalan Menteri, Kampung Manjoi dekat sini, hari ini.

Majlis tersebut dirasmikan oleh Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dan hadir sama, ADUN Manjoi, Datuk Nadzri Ismail.

Beliau berkata, jambatan sepanjang 2.55 meter itu mampu di siap dengan jangka masa yang singkat jika mendapat sokongan daripada semua pihak.

"Saya yakin dengan bantuan serta galakan yang diberikan, projek pembinaan jambatan baru di Manjoi ini dapat dilaksanakan secepat mungkin," tambahnya.

Selain menaik taraf jambatan di kawasan tersebut, Roshidi berkata pihak MBI turut mengambil beberapa inisitiaf lain seperti pemasangan pam serta penyedut tambahan  bagi mengelak berlakunya kejadian banjir yang menjejaskan ramai penduduk.

"Banjir di Manjoi yang serius boleh ditangani jika ada pam lain dipasang di kawasan yang terlibat," jelasnya lagi.

Ketika ditanya pemberita mengenai cadangan untuk menaik taraf beberapa jambatan lain di sekitar bandar raya Ipoh, Roshidi menjelaskan pihaknya akan melihat secara keseluruhan kawasan-kawasan yang dilihat berpotensi berlakunya banjir.

"Kita akan melihat secara berperingkat kawasan-kawasan seperti di Taman Lim, Taman Merdeka dan Sri Kinta yang sering terlibat dengan banjir," ujarnya.

Katanya, MBI akan memberi peruntukan yang mencukupi bagi memastikan segala projek menaik taraf yang telah diluluskan dapat dilaksanakan segera.

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


<b>langkap</b> praktis memiliki tubuh sehat dan bebas lemak - penjas orkes

Posted: 25 Nov 2012 11:05 AM PST

Impian banyak wanita sekarang adalah memiliki tubuh langsing dan kencang. Namun, untuk mendapatkan semua itu tidaklah mudah. Tak jarang itu hanya mendatangkan frustasi. Mungkin Anda sudah melakukan banyak cara dari diet mati-matian sampai olah raga ekstra yang membuat pinggang Anda serasa patah, tapi hasilnya nihil.

Sebelum Anda memutuskan untuk memulai menghilangkan lemak di tubuh, ada baiknya mengenal tubuh sendiri. Jangan menyiksa tubuh Anda dengan perlakukan yang berlebih. Jika demikian, itu berarti Anda belum mengenal tubuh sendiri. Anda tidak mengetahui apa yang sebenarnya dibutuhkan tubuh agar tetap sehat.

Maka dari itu Anda harus bersahabat dengan tubuh Anda sendiri, yakni memberi makan tubuh Anda dengan makanan sehat dan berolah raga agar fungsi otot menjadi optimal. Selain itu, lemak pun dapat terbakar dan tubuh Anda terbentuk indah. Bersahabat dengan tubuh, berarti memberikan apa yang dibutuhkan tubuh dan bukan hanya sekedar enak di mulut saja. Tubuh perlu aktivitas fisik yang cukup, karena olah raga adalah jaminan agar tubuh Anda sehat dan bugar.

Meskipun begitu, bukan berarti Anda harus olah raga berlebihan. Menahan diri untuk tidak terus-menerus berolah raga merupakan salah satu bentuk menyayangi tubuh. Tubuh perlu istirahat agar dapat berkembang dan berfungsi optimal, termasuk dalam membakar lemak.

Berikut, ada 18 cara menuju otot yang sempurna dan menghilangkan lemak di tubuh Anda!

WHAT TO EAT

1. Perbanyak makan sayur organik dan buah-buahan!
Sayur-mayur dan buah-buahan adalah makanan yang rendah kalori, mengandung serat, vitamin dan mineral, serta kaya kandungan antioksidan yang melindungi kesehatan Anda. Sayur dan buah-buahan organik ini memiliki banyak nutrisi karena ditanam tanpa bahan-bahan beracun seperti insektisida. Karenanya, Anda bebas makan sayur dan buah-buahan organik tanpa harus membuang kulitnya. Pilihlah produk dalam bentuk segar atau frozen, tapi jauhi produk kalengan yang mengandung pengawet. Sayuran seperti sauerkraut dan kimchee, yang difermentasikan secara natural (lacto-fermented) ini sangat bagus untuk Anda konsumsi.

2. Konsumsilah cukup protein berkualitas seperti daging dan produk hewani lain.
Banyak nutrisi pokok yang hanya ditemukan di makanan hewani dan tidak dapat Anda temukan pada makanan yang lain. Daging, ikan, telur, keju, dan susu merupakan makanan pokok yang sangat penting dalam program diet Anda. Karena sumber protein tersebut, berguna untuk melindungi dan membangun jaringan otot yang kuat. Otot membakar kalori di dalam tubuh Anda!

3. Banyak makan biji-bijian yang diolah dengan baik.
Untuk mengonsumsi biji-bijian, sebaiknya Anda mengolahnya dengan direndam (dibuat seperti bubur kacang hijau-Red), dibuat kecambah (seperti tauge-Red) atau difermentasikan (seperti tempe dan tahu-Red) agar mudah dicerna. Janganlah memakan biji-bijian yang tidak diolah dengan baik karena dapat mengurangi mineral dan menimbulkan masalah pada organ usus Anda.

4. Jangan lupa susu murni untuk program diet Anda.
Susu sapi murni (tanpa diproses, tanpa disejeniskan, tanpa disterilkan) bagi bagi kesehatan tubuh, baik untuk dewasa maupun anak-anak. Susu murni ini akan menambah kalsium dan nutrisi Anda. Selain itu, juga dapat menolong tubuh menghilangkan lemak yang tidak diinginkan dengan CLA yang terkandung dalam susu murni.

5. More good fats.
Perbanyak makan lemak baik atau "Good Fats" seperti Omega 3, asam lemak tak jenuh yang terkandung dalam mentega, beberapa jenis ikan (khususnya minyak hati ikan cod), minyak kelapa dan sawit, serta kacang-kacangan. Omega 3 merupakan bentuk lemak yang penting bagi kesehatan karena dapat membantu menurunkan berat badan, mengurangi risiko penyakit jantung, dan yang penting dapat membantu tubuh Anda tetap sehat dan bugar.

WHAT TO AVOID

6. No Junk Carb
Hindari karbohidrat kualitas rendah atau "Junk Carb", seperti gula dan tepung. Tahukah Anda, bahwa junk carb seperti gula dan tepung dapat menyabotase program diet Anda, meskipun hanya dikonsumsi sedikit. Mulai hari ini, sebaiknya Anda mengganti tepung Anda dengan tepung gandum dan gula Anda dengan porsi kecil pemanis alami seperti madu murni atau organic maple sirup. Jauhi gula jagung yang lebih buruk kualitasnya dibanding gula biasa!

7. Kurangi lemak jahat.
Lemak trans dan minyak yang biasa Anda gunakan untuk memasak itu ternyata memiliki nilai kalori yang tinggi, serta mengandung asam lemak berbahaya, yang dapat menimbulkan penyakit dan obesitas. Agar aman, gunakanlah sedikit saja mentega dan minyak kelapa untuk memasak, atau minyak sehat lainnya seperti flax dan olive oil murni saat Anda membuat salad.

8. Hindari konsumsi makanan kaleng dan makanan berpengawet secara berlebihan.
Tahukah Anda, semakin lama makanan diproses akan sangat tidak bagus untuk kesehatan Anda. Karena pengawetan bahan makanan dapat mengakibatkan kadar vitamin dan gizi yang terdapat di dalam makanan berkurang dan hilang, berganti dengan toksin dan segala sesuatu yang membuat lemak Anda bertambah. Terutama pada makanan kaleng, makanan boks, daging dan keju olahan, yang didalamnya terdapat kandungan jahat seperti MSG, penyedap rasa dan kolesterol, minyak hydrogenated dan lemak trans, gula putih, dan tepung putih, belum lagi tambahan zat pewarna dan pengawet. Lebih baik Anda menggunakan garam laut dan bumbu herbal di dalam masakan, sebagai pengganti garam dan MSG.

9. Kurangi atau hindari alkohol.
Konsumsi alkohol berlebihan dapat meningkatkan kecenderungan tubuh Anda menambah berat badan. Sebaiknya ganti alkohol dengan minuman traditional produksi rumahan yang berfermentasi, rendah alkohol yang baik dikonsumsi dalam porsi moderate.

WHEN, HOW & HOW MUCH TO EAT

10. Kurangi porsi makan secara perlahan.
Untuk mendapatkan tubuh yang sempurna, bukan berarti Anda harus diet ekstrem atau secara mendadak mengurangi porsi makan Anda. Jika demikian, bukan tubuh indah yang Anda dapat melainkan tubuh Anda akan semakin melar karena mengurangi porsi makan, tidak akan membakar kalori Anda. Sebaiknya Anda mengurangi porsi makan secara perlahan, agar tubuh tidak kaget dengan perubahan pola makan Anda dan menjaga tingkat metabolisme Anda tetap optimal.

11.Makanlah dalam porsi kecil.
Dengan porsi yang sedikit, maka makanan akan langsung dirubah menjadi energi dan tidak akan tersimpan sebagai lemak. Sehingga metabolisme tubuh Anda akan berjalan lancar dan pembakaran lemak dapat optimal. Selain itu, dengan porsi yang kecil berarti Anda akan sering makan. Karena setiap Anda makan, metabolisme pembakaran dalam tubuh Anda akan dimulai. Dan jika Anda berhenti makan, maka pembakaran akan terhenti.

12. Berhentilah menghitung kalori!
Tidak semua kalori membuat Anda gemuk, kecuali kalori yang berasal dari gula, tepung putih, makanan siap jadi, dan minyak jahat. Oleh karena itu, Anda tidak perlu menghindari semua kalori dalam asupan makanan Anda, asalkan kalori itu berasal dari makanan yang menyehatkan.

EXERCISE & LIFESTYLE

13. Makanlah dengan teratur.
Jangan gara-gara diet, pola makan Anda menjadi tidak teratur. Dengan melewatkan salah satu waktu makan Anda, akan membuat pola makan Anda menjadi berantakan sehingg nafsu makan Anda jadi makin tidak terkontrol dengan baik.

14. Bergeraklah!
Untuk mendapatkan bentuk tubuh yang baik, Anda harus beraktivitas menggerakkan anggota tubuh Anda. Dan aktivitas yang baik untuk mengurangi lemak di dalam tubuh Anda, adalah olahraga. Anda harus melakukan latihan untuk membentuk jaringan otot Anda agar lebih kuat dan membakar lemak. Lakukanlah latihan secara rutin dengan frekuensi dan intensitas yang ringan dahulu, agar mendapatkan hasil yang lebih baik.

15. Hindari stres.
Tahukah Anda, kalau stres itu akan membuat Anda bertambah lapar dan menambah berat bobot tubuh Anda. Untuk itu hindarilah stres, agar program pembentukan tubuh Anda berjalan lancar. Jadilah pribadi yang positif. Dengan selalu berpikiran positif, maka otomatis Anda akan menjadi orang yang pemaaf. Selain itu, selalu berpikir positif juga dapat menjauhkan Anda dari yang namanya stres.

16. Berjemurlah di bawah sinar matahari pagi.
Dengan berjemur di pagi hari, Anda akan mendapatkan Vitamin D secara langsung yang membantu proses pembakaran lemak dalam tubuh Anda.

17. Sleep well.
Cukupilah waktu tidur dan istirahat yang dapat memulihkan tenaga seusai menjalankan rutinitas dari pagi hingga senja. Tidur yang cukup juga berpengaruh pada proses metabolisme karbohidrat yang sehat.

18. Bertanggung jawab.
Anda adalah orang yang paling bertanggungjawab atas kesehatan Anda pribadi! Kesehatan tubuh Anda merupakan tanggung jawab pribadi, bukan tanggung jawab pasangan Anda, keluarga Anda, dokter Anda, atau koki Anda. Perkaya pengetahuan pribadi akan pengetahuan gaya hidup sehat melalui berbagai wacana dan terapkanlah dengan penuh disiplin dalam kehidupan sehari-hari.

Sumber :

http://www.absindonesia.com/?fuseaction=content.artikel§ion=artikel&id=339

Artikel Terkait

Diet Dukan

Diet Vegan

Diet Berdasarkan Golonga n Darah A, B, AB dan O

Diet Alami Dengan Buah dan Sayur

Jenis Makanan Untuk Diet

Awas !!! Bahaya Salah Diet

Baca Artikel Yang Ini Juga

Langkah Praktis Memiliki Tubuh Sehat Bebas Lemak

Olahraga yang Mudah dan Murah Untuk Ibu Hamil

Olahraga yang Baik Untuk Lansia

Cara Menghitung Denyut Nadi

Bagaimana Gizi Seimbang ?

Cara Mengukur Tubuh Ideal

Tabel Kalori Makanan

Apa Manfaat Olahraga Anaerobik ?

11 Manfaat Susu Sapi

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


Weekend <b>Di Lumut</b>, Perak | blogr.my

Posted: 16 Nov 2012 08:07 AM PST

Weekend Di Lumut, Perak

2 minggu lepas oleh CikLilyPutih di ciklilyputih.com

Hi Korang,Ye memang pun, last couple of week ktorg ke Lumut Perak. Memang tak plan langsung pun.Pagi sabtu tu sepatutnya aku ada event dengan Tourism Selangor. So bangunlah untuk siap-siap, tup-tup Mr Big cakap tak yah pi lah, terus dia ajak ke Lumut. Aku pun tak de la nak fikir panjang, jom je lah. Kemas baju sehelai dua then start enjin kereta sambil bagi kucing bunting makan dulu.Dalam kereta baru dia cakap yang budak 2 beradik tuh ajak pi celebrate birthday mama kat Lumut. Oo aku pun boleh terlupa

07 di teluk intan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di teluk intan - Google Blog Search


Belog Miss Kinuko: BERCUTI <b>DI TELUK INTAN</b>, PERAK

Posted: 03 Oct 2012 07:32 PM PDT

Al-kisah, Teluk Intan  tempat aku dibesarkan dari baby sampailah umur aku mencecah 10 tahun...walaupun aku dilahirkan di Batu Pahat, Johor, tapi parents aku menetap di Teluk Intan ketika itu...lepas umur aku 10 tahun, parents aku ambil keputusan untuk pindah balik ke tanah air sendiri....sadis jugak aku masa tu apa taknye, di Teluk Intan tu banyak kenangan manis yang susah untuk aku lupakan selain orangnye baik2, makanan sedap2, bandar tak berapa sibuk macam kat Johor...dan yang paling penting aku ada keluarga angkat di sana...mereka lah yang mengasuh aku dari baby sampailah dewasa...air tangan mak angkat aku memang power (sama power dengan mak aku sendiri) abah angkat aku pun baik & penyayang orangnye..sebab tu la hingga ke hari ni family aku masih mengenang budi diaorang..dah macam family sendiri!
4 hari berada di Perak, rasa sekejap je...rasa tak puas....seronok sangat bila mak angkat aku melayan selera aku & adik aku yang mengade2 lebih tu..hehe...paling best bila kitaorang pekena sambal tempoyak, gulai tempoyak ikan keli, nasi goreng (paling sedap di dunia), bihun goreng & macam2 lagi...stay 4 hari je berat badan aku pun meningkat...tu belum campur tolak kali bahagi makan kat luar...sambil jalan2, sambil makan masakan orang Perak....sedap2 belaka beb!!!
Nasi goreng paling sedap yang pernah aku rasa..!!
Breakfast yang sungguh menyelerakan!!
Dinner di tepi Sungai Teluk Intan
Lepas makan, lepak di Dataran Menara Condong Kiri : mak angkat, mak kandung..cyg kamu berdua!!hehe Aku pun enterprem jugak.. Bergambar kenangan di rumah family angkat ku...

Insyaallah tahun depan, aku akan ke Teluk Intan lagi...kali ni
kitaorang rancang nak bercuti ke Pulau Pangkor..
tak sabar nak tunggu!!


Terima Kasih Daun Keladi, Lain Kali Baca Lagi

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


Rawang - <b>Pantai Remis</b> - Bagan Datoh - Teluk Intan

Posted: 06 Nov 2012 10:41 PM PST

Sesungguhnya, aku antara manusia paling bahagia di muka bumi di saat ini. Dengan limpah kurnia dan rahmat-Nya, aku masih kekal tersenyum. Tersenyum walau dalam apa juga keadaan sekalipun kerana aku sentiasa dikelilingi mereka yang mengasihi aku. Penawar segala duka. 
Selagi aku ada bersama mereka atau mereka ada bersama aku, tiada kedukaan bisa mendakapku. Insya-allah. Umi dan abah, Along dan Ayuz, Miqhail dan Mierza, ipar-ipar, juga sahabat-sahabat sekalian. Walau sebesar mana ujian dan dugaan dari Allah, pasti dapat aku tempuh. Benar, masih ada yang berbaki di hati tetapi aku biarkan ia pergi dalam ketenangan diiringi sedekah terindah Al-fatihah.
Sejak dari kecil, aku tahu cara untuk menghiburkan hati. Aku juga tahu, betapa berdosanya meratap sebuah pemergian. Aku harus kuat untuk hari mendatang. Masih ramai di sini bersamaku. Mereka adalah alasan paling kuat untuk aku terus tersenyum. Senyum menghadapi masalah serta kesabaran mengharungi ujian pasti diberikan ganjaran. Kemanisan. Itu janji Allah.
Aku akui, dugaan ini adalah paling besar pernah terjadi dalam hidupku. Aku juga percaya, akan ada lagi ujian lebih besar dari ini di satu hari nanti. Aku bersedia. Insya-allah.
Sepanjang hujung minggu lalu, aku dibawa keluar dan membawa diri keluar! Hahaha.
Sejak awal lagi, si Azwa (sahabatku yang sedang rajin berBlog) 'menculik' aku dengan izin umi dan abah untuk tenangkan fikiran di Pantai Remis. Perancangan awal, mahu berjalan di tepian pantai sambil bermain-main manja dengan gigi ombak. Malangnya, sebaik tiba bukan itu yang berlaku. Air sedang surut. Tiada pasir putih sebaliknya kulit-kulit kerang (menurut umi, itu bukan kulit kerang tetapi Remis) yang mengalami proses pereputan di tepian pantai. Azwa nekad, dia tetap berjalan dengan kaki yang telanjang (berkaki ayam ya!) Aku? Tidak mahu mengikut jejaknya kerana, sakit kakiku! Hahaha. Manja? Anggap sahajalah begitu. Lama nak pakai kaki ni!!! 
Agak lama juga di Pantai Remis ini. Sambil menunggu air laut pasang, Azwa pun memesan makanan. Haish. Begitulah rezeki aku pada hari Sabtu. Banyak makanan yang dipesan. Ada yang mampu aku telan dan ada yang hanya mampu aku ucapkan salam. Selesai menyentap, perjalanan disambung semula. Seronoknya. Hanya Allah sahaja yang tahu. Lebih seronok lagi, apabila kami singgah di masjid yang baru sahaja selesai dibina. Sungguh tenang. Allahu Akbar!
Jadi, aku sangat berterima kasih dengan Azwa kerana meluangkan masa sepanjang hari untuk bersama. Segala gambar di Pantai Remis aku ambil dari blog Azwa. Selain bergambar dan berjalan sepanjang Pantai Remis kami turut berkongsi cerita dan macam-macam yang dibualkan. Oh ya, ada juga bungkusan dikembalikan. Bungkusan itu telah aku sedekahkan kepada salah satu kedai aksesori yang mana kebetulan kami singgah untuk membaiki 'skirt bumper' kereta Azwa yang longgar. Baki isi yang lain, sudah aku koyak-koyak dan buangkan ke dalam tong sampah. Hehehe.
Hari berikutnya pula, teringin rasa di hati untuk memandu dengan jarak yang jauh. Aku ajak umi dan abah temankan. Bukan takut pergi sendirian, cuma khuatir tak nampak jalan kembali ke rumah semula. Hmm.
Awalnya, aku ingin memandu sehingga ke Sungai Besar. Berhenti berehat untuk makan soto atau ayam goreng mamak kegemaran umi dari Sri Kassim. Setelah selesai isi perut, aku beritahu abah yang aku mahu terus memandu hingga Teluk Intan. Abah tak benarkan sebab hari pun sudah mendung. Takut tersekat dalam banjir. Tetapi umi berikan kebenaran dan menyokong aku. Dalam keberatan, abah menurut sebab yang penting, aku pandu! Lalalala...
Memang benar. Sepanjang perjalanan dari rumah aku di Bandar Tasik Puteri Rawang, sehinggalah ke Bagan Datoh. Tidak ada satu pun kawasan yang permukaan jalanraya kering. Basah dengan takungan air hujan. Oh ya, bagaimana pula boleh sampai ke Bagan Datoh sedangkan tujuan aku hendak ke Teluk Intan? 
Tatkala sampai di persimpangan Teluk Intan/Setiawan dan Bagan Datoh, tergerak di hati untuk pergi ke Bagan Datoh. Mungkin kerana aku seringkali mendengar namanya tetapi tidak pernah lagi menjejakkan kaki ke sana. Hujan masih menimpa bumi dan aku teruskan memandu. Tidak laju kerana peka dengan kehadiran AES (ya, aku sedar ia hanyalah satu propaganda!) Lagi pun, aku memandu tanpa tujuan. Perlukah aku memandu laju? Tidak. Aku mahu meninggalkan bebanan dan bukan memikul bebanan!
Sampai di Bagan Datoh, rasa tenang terus mendakap. Cuma satu yang buat aku takut. Jeti di tepi kuala. Airnya sungguh deras dan bergelora. Aku tinggalkan gelora itu kerana hakikatnya, gelora dalam hati lebih hebat lagi! Tidak sempat enjin Lolly sejuk, aku kembali memandunya sehinggalah berhenti di Teluk Intan. Di Teluk Intan, aku berhenti seketika. Mencuci pandangan mata. Cuaca masih berduka. Biarkanlah sahaja. 
Di sini, sempatlah aku merembat beberapa keping kenangan. Berehat setengah jam dan aku mulakan kembali pemanduan. Sebelum sampai ke Rawang, sempat berhenti di Tapah untuk membawa pulang buah tangan. Petai! Hahahaha. Abah memang sangat tahu kegemaranku. Makanan yang membuatkan mulut berbau tetapi bukan hati ya! Aku sangat suka petai. Pulang ke rumah, ada dua resepi sudah melekat di mindaku. Udang masak sambal petai dan juga jeruk petai! Wah wah wah.... bahagianya hidup!
Tepat waktu maghrib, akhirnya aku, abah dan umi tiba di Rawang. Rumah itu adalah syurga abadi duniaku. Mustahil untuk aku berpisah lama dengannya. Mustahil juga aku melupakannya. Selagi mereka dan rumah itu memerlukan aku, tidak akan lagi aku berfikir untuk meninggalkannya!

* Bersyukur dengan setiap ujian dan dugaan yang diturunkan Allah kerana ia membuatkan aku terus rapat dan berjalan dalam lindungan-Nya. Aku diuji untuk melihat tahap keimanan dan kasihku pada-Nya. Insya-allah, hati ini tabah dan iman ini terus kuat! Amin...

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


khidmat lori sewa pindah rumah <b>di bercham</b> 019-5536710 nasir

Posted: 02 Nov 2012 12:21 AM PDT

Nama: NASIR
Email: nasirnasir95@ymail.com
Website:
Tajuk: KHIDMAT LORI SEWA PINDAH RUMAH DI BERCHAM 019-5536710 NASIR
Iklan: KAMI MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN LORI SEWA UNTUK KEGUNAAN PINDAH RUMAH,PINDAH PEJABAT,DAN PENGHANTARAN BARANGAN KILANG.HARGA BOLEH RUNDING.JIKA ANDA MEMERLUKAN KHIDMAT KAMI,SILA HUBUNGI;
019-5536710 NASIR
Ip Pengirim: 118.101.201.102

07 di kampar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kampar - Google Blog Search


AL-LAMBORRI: BERTUKAR KERJA KE RUMAH SAKIT <b>KAMPAR</b> <b>...</b>

Posted: 18 Nov 2012 03:09 PM PST


Selepas 11/2 tahun saya bekerja di situ, saya telah dapat pertanyaan sulit daripada Ibu Pejabat bertanyakan sukakah saya bertukar ke Rumah Sakit Teluk Anson pula.  Oleh itu, sebagaimana pepatah Melayu "macam belut pulang ke lumpur".  Apatah lagi saya pun bersetujulah dan dalam bulan September 1923, sayapun bertukar ke sana.
Dalam masa yang singkat di Kampar itu, saya dapat juga sedikit-sebanyak pengelaman di antaranya:-
Pekan Kampar adalah tempat yang kaya dengan lombong bijih.  Penduduk-penduduknya kebanyakkan bangsa Tionghua.  Bagaimanapun, penduduknya daripada bangsa itu dengan orang-orang Melayu amatlah baik.  Oleh kerana ketua-ketua daripada kedua-dua pihak amat baik orangnya.  Oleh itu, pengikut-pengikut mereka begitulah jua satu sama lain.  Oleh kerana banyak bijih dikeluarkan daripada sini, maka Jabatan Keretapi menempatkan seorang bangsa Eropah sebagai Station Master di Kampar di masa itu.
Di masa-masa hari keramaian seperti perarakan Chingay, kami orang-orang Melayu dijemput dan disiapkan bagi kami tempat di atas loteng kedai untuk melihat perarakan itu.  Demikian jua pada keramaian-keramaian yang lain.  Hari Raya China, di masa Hari Raya orang Islam pula diraikan oleh orang-orang Melayu.  Oleh itu tidaklah ada apa-apa persengketaan.  Jarang ada dapat keadaan semacam ini di tempat yang saya tahu yang saya telah pernah duduk.
Kami daripada kakitangan kerajaan umumnya dan daripada Rumah Sakit Kampar khasnya selalulah pergi berkelah di tempat-tempat taukeh China terutamanya di King Cap Gardens kepunyaan taukeh Eu Tong Seng dan lain-lain taukeh Cina yang kaya, daripada semasa ke semasa di mana kami diberi sekurang-kurangnya minuman percuma selain daripada tempat yang kami gunakan untuk berkelah.
Di pasar (market) Kampar, cara berjual beli berdagangan oleh pemborong-pemborong yang hendak membeli itu menetapkan harganya.  Misalnya seorang samada ia Melayu atau Tionghua membawa ke situ satu kereta durian atau sebakul udang galah pemborongnya hendak membeli itu datang kepada orang yang hendak menjual dengan membisikkan harga tawarannya yang hendak dibayar.  Seorang lepas seorang.  Jika ia sudah bisikkan harganya itu dan harga itu telah diterima maka dengan harga itulah ia di bayar.
Haji Mohd Yaakob bin Haji Abas Al-lamborri

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


BN government never stood by the rakyat in the <b>Bukit Merah</b> <b>...</b>

Posted: 27 Nov 2012 12:25 PM PST

http://ww2.utusan.com.my/utusan/SpecialCoverage/pilihanraya2008/images/kabinet/ongkili.jpg 

Choo Sing Chye

Never for once, the Barisan Nasional government has stood by the rakyat on issues that are dear to their hearts. For an example, their pursuit for a cleaner environment had always hindered by the machination of the government.  

Apparently by not having the rakyat's welfare at heart, the Minister of the Science, Technology & Innovation Ministry (MOSTI), Maximus Ongkili has forsaken the "prime duty" of the regulatory authorities that the International Atomic Energy Agency (IAEA) had proposed. 

The IAEA, which was invited by the government during the Bukit Merah and Papan controversy made many recommendations, and one of them was the "prime duty" which the regulatory authorities should "adhere": 

"there is one principle to which all should adhere: regulatory authorities (Government) should be effectively separated from implementing organization (ARE), since … the prime duty of regulatory authorities is to protect Man and the environment, ensuing the … radiation doses to Man do not contravene the recommendations of the ICRP  regulation." 

Contrary to what the IAEA had recommended, the Federal and the State Government, in the case of the  Papan and Bukit Merah controversy, chose to sideline the welfare of the rakyat and sided with the giant  conglomerate – Mitsubishi Chemical, Japan. 

Likewise in Ongkili's case, by ignoring the rakyat's welfare, he had deviated from the "prime duty of (the) regulatory authorities… to protect Man and the environment".  

Unmistakably, the proof is in his unambiguous expressed statement which he said: "the onus is on them (anti-Lynas group), not on me, to say that decision of the board is not correct. So give me additional information to point to the fact that it was not a wise decision." (Ongkili's interview with Malaysian Insider, April 15, 2012)

Read more at: http://singchyeblog.blogspot.com/2012/11/bn-government-never-stood-by-rakyat-in.html 




Mandi bersama anak <b>di Bukit Merah</b> laketown Waterpark - Norizwan

Posted: 22 Nov 2012 07:49 AM PST

Cerita bercuti bersama keluarga ini sudah lama berlalu, Saya cuma teringat anak saya suka sangat mandi manda di Bukit Merah Laketown Waterpark pada 30 JUN 2012.

Kali pertama kami bawa Affan anak saya sangat takut, asyik nak di dukung saja. Biasa lah baru nak kenal dunia, lagipun di tempat orang yang ramai Affan memang terlalu takut, tak berani nak jalan sendiri.

Biasanya waktu cuti sekolah sangat ramai mengunjungi di waterpark ini, tiket masuk untuk dewasa RM 39 manakala untuk kanak-kanak ketinggian bawah 90cm adalah percuma.

Mula-mula Affan memang takut sangat nak masuk ke dalam air. Secara  perlahan-lahan saya bawa turun ke dalam air yang cetek. Agak lama juga Affan membiasa kan diri untuk mandi ini, mungkin dalam masa 1jam juga.

Lama kelamaan Affan berasa sangat seronok di dalam air, tetapi Affan cuma berdiri sahaja sambil mengangkat kaki sebelah kanan bermain air. Riak wajahnya memang sangat seronok, ketawa senyum bersendirian.

Saya biarkan dia menyendiri, tak perlu risau sangat sebab dia  berada dia air yang cetek berdiri terpaku sambil main air dengan kaki nya. Seronok sangat lihat dia main, sanggup saya tidak mandi untuk ambil gambar Affan.


Kami pergi kali kedua pula pada 27 Oktober 2012, waktu itu cuti sekolah bermula raya haji tetapi tidak lah terlalu ramai dan meriah,  Affan berada di pintu depan waterpark dalam keadaan keliru huhu. Affan tidak ingat tempat dia pernah jejak. 

Macam biasa tidak boleh tengok ramai asyik didukung ajer. Walaupun berada di sebelah tidak mahu berdiri dan berjalan.

Selepas itu apa bila dah jumpa satu tempat untuk mandi, Affan tidak menghiraukan sesiapa terus berlari nak masuk ke dalam air. tapi macam biasa la berdiri terpaku ajer main air dengan kaki.

Saya ambil gambar sikit-sikit saja sebab saya pun teringin nak terjun juga ke dalam air hehe. Jadi saya simpan barang-barang saya di peti kunci yang terdapat berada di kaunter masuk waterpark. Ada dua peti kunci simpanan iaitu kecil dan besar, RM 2 untuk yang kecil dan RM 4 untuk besar. Wang RM perlu ditukar menjadi sekeping token dan akan diberi satu kunci berbentuk solek. Ia hanya kunci sekali sahaja maksudnya jika buka balik kali kedua dan simpan balik perlu bayar RM 4 lagi.

Selesai itu saya pun mandi bersama mereka, saya terkejut anak saya sudah pandai rendam dalam air dan cuba berenang. kamera saya sudah simpan dalam peti, tidak sempat pula mahu mengambil gambar Affan huhu. Walaubagaimanapun saya sangat seronok lihat anak saya mandi.

Mungkin Bukit Merah Laketown Waterpark menjadi pilihan utama saya tempat untuk bercuti mandi bersama keluarga saya kerana ia tidak terlalu ramai dan tidak sesak walaupun waktu cuti sekolah.

07 di tronoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tronoh - Google Blog Search


PATUTLAH MCA TERGOLEK <b>DI TRONOH</b> – Perak Today

Posted: 02 May 2011 06:01 AM PDT

Melihat kepada pusat khidmat MCA Cawangan Tronoh Mines pastinya sudah cukup untuk menggambarkan betapa marhein dan bermasalahnya MCA untuk menguasai undi di Tronoh. Apakan tidak, bangunan pusat khidmatnya tidak ubah seperti bangunan berhantu yang sudah bertahun-tahun ditinggalkan.

Barangkali bangunan berkenaan hanya digunakan ketika musim pilihanraya semata-mata dan selepas itu, ia kekal menjadi bangunan berhantu yang digeruni oleh penduduk sekitar. Tinjauan menunjukkan tiada sebarang aktiviti yang dilakukan di bangunan tersebut. Dan yang sohehnya, bangunan memang sudah lama ditinggalkan.

MCA merupakan parti yang paling bermasalah di Barisan Nasional. Pengaruh MCA terhakis dengan teruk dan sehingga kini, MCA Perak antara parti komponen Barisan Nasional selain MIC, GERAKAN dan PPP yang hidup segan mati tidak mahu, malah tidak keterlaluan kalau dikatakan, merupakan parti-parti yang malas berusaha untuk menang, sebaliknya mengharapkan sepenuhnya UMNO akan bekerja bagi pihak mereka.

Mungkin terlalu mendengar nasihat daripada Presiden MCA yang cuba mengadaptasi kaedah DAP ke dalam MCA bagi mendapatkan kuasa, maka MCA Tronoh pun tidak perlu bekerja, sebaliknya cukup menaikkan sentimen Cina di kawasan berkenaan bagi memastikan undi berpihak kepada mereka.

Taktik tersebut telah berjaya digunakan sepenuhnya oleh DAP. DAP tidak melakukan sebarang kerja di kawasan-kawasan yang telah mereka menangi, sama ada Parlimen mahupun DUN. Sebaliknya mereka skadar menaikkan semangat kecinaan dan memainkan sentimen perkauman selain memperkatakan tentang Katholik yang merupakan mazhab rasmi DAP di Malaysia.

Mungkin sekiranya Tronoh ditukarkan menjadi Sibu, Sarawak yang penuh dengan aktiviti Katholik dengan locengnya lebih kuat bunyinya berbanding azan, maka DAP akan mula bekerja bersungguh-sungguh untuk membangunkan Tronoh.

Sewajarnya taktik yang digunakan oleh DAP itu tidak langsung cuba digunakan oleh MCA. Malangnya, oleh kerana Presiden MCA sekarang merupakan Presiden yang paling tidak senonoh yang pernah ditampilkan oleh MCA, maka nasib MCA di mana-mana sahaja, kekal seperti bangunan pusat khidmat MCA Cawangan Tronoh Mines, yang bukan sahaja dikelilingi semak belukar, bahkan bangunan itu sendiri sudah cukup menyeramkan dan menjauhkan orang ramai daripada menghampirinya.

Mujurlah ada anjing yang menjaga jalan masuk ke bangunan berkenaan.

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


<b>KUALA SEPETANG</b> ECO TOURISM Mangrove Tour, Bird Watch <b>...</b>

Posted: 29 Nov 2012 04:40 AM PST



Zoning for firefly habitats in Kampung Dew
WORK is underway to gazette firefly habitats in Kampung Dew, Sungai Sepetang, Kuala Sepetang near Taiping as protected areas by early next year.
State Tourism Committee chairman Datuk Hamidah Osman said once gazetted as protected areas, enforcement officers would be able to take action against those posing a threat to the survival of the firefly population there.
"There is a need for a survey to be carried out in the area before the state government can come up with a zoning plan.
"Hopefully, the survey can be completed fast so that I can bring up the matter to the state executive council for deliberation," she told reporters after visiting the Sultan Azlan Shah Airport last Thursday.
The survey would be jointly conducted by the Malaysian Nature Society and Pertubuhan Kelip-Kelip Cahaya Alam Perak (KECAP).
Hamidah said the move to gazette firefly habitats in Kampung Dew was necessary to maintain its colony of fireflies.
"The population of fireflies there is fast dwindling.
"We need to protect the habitats, which are an important asset to tourism in Kampung Dew," she added.
According to Hamidah, the clearing lands of the fireflies larvae habitats and cutting down of berembang trees (Sonneratia Caseoraris), a preferred habitat of fireflies, could be the cause for the decline in the winged beetles' population.
"Once the area is zoned and gazetted, people would no longer be allowed to chop down berembang trees and clear the land for agriculture purposes," she added.
A buffer zone of 50m between riverbanks of Sungai Sepetang would also be created to ensure that the firefly habitats were unperturbed by agriculture and shrimp-farming activities, she said.

07 di batu gajah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di batu gajah - Google Blog Search


LORI SEWA pindah rumah <b>di BATU GAJAH</b> PERAK 019-5536710 <b>...</b>

Posted: 23 Nov 2012 10:55 PM PST

Nama: NASIR
Email: nasirnasir95@ymail.com
Website:
Tajuk: LORI SEWA pindah rumah di BATU GAJAH PERAK 019-5536710 NASIR
Iklan: KAMI MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN LORI SEWA UNTUK PINDAH RUMAH,PEJABAT,BARANGAN KILANG DAN LAIN2.HUBUNGI KAMI DI NO;
019-5536710 NASIR
Ip Pengirim: 60.48.48.111
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved