Sabtu, 13 Oktober 2012

07 di hutan melintang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di hutan melintang - Google Blog Search


Speaker arah Adun <b>Hutan Melintang</b> keluar dewan – Perak Today

Posted: 30 Nov 2010 12:25 AM PST

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hutan Melintang, S Kesavan diperintah keluar pada hari pertama Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas berkelakuan tidak sopan hingga mencetuskan kekecohan ketika sesi soalan lisan berlangsung.

Arahan itu dikeluarkan Speaker DUN, Datuk R Ganesan ke atas Kesavan selepas dewan mengundi dan bersetuju atas usul yang dikemukakan Adun Kamunting, Datuk Mohamad Zahir Khalid supaya Kesavan dikeluarkan daripada sidang berkenaan.

Sebelum itu, Kesavan berkeras mempertikaikan arahan Speaker supaya beliau keluar dari DUN sehingga tamat sidang hari ini di atas tindakan yang didakwa melanggar Perintah Tetap DUN.

Pada sidang media Pakatan Rakyat sejurus Kesavan diarah keluar dewan, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin mempertikaikan tindakan Ganesan itu yang didakwa mengikut telunjuk kerajaan dan Umno.

"Kesavan hanya ingin mendapatkan jawapan bertulis kepada tiga soalan lisan yang dikemukakan wakil rakyat Hutan Melintang itu.

"Tetapi kami tidak akan berputus asa untuk menyuarakan permasalahan di dalam sidang DUN walaupun seorang daripada ahli mereka terpaksa dihalau keluar," katanya.

Kesavan yang turut melahirkan rasa kecewa di atas arahan Speaker itu kerana sudah menganiaya hak beliau sebagai seorang wakil rakyat yang diamanahkan membela nasib rakyat.

"Salah satu daripada tiga soalan lisan itu berhubung ialah isu pemilikan tanah dan nombor giliran untuk saya mengemukakan soalan ialah 23. Jadi, jika masa menjawab soalan lisan terhad kepada 1 jam sahaja, saya mahu kerajaan menyediakan jawapan bertulis kepada soalan itu," katanya.

Ditanya mengapa beliau terus meninggikan suara apabila Speaker sudah mengarahkannya supaya diam dan duduk tempatnya, Kesavan berkata, dia terpaksa berbuat demikian kerana alat pembesar suara sudah dimatikan.

"Tujuan tindakan saya itu tidak lain hanya untuk membela rakyat tetapi suara saya disekat dalam persidangan. Saya sedih kerana nasib rakyat di kawasan saya tidak akan terbela," katanya.

07 di lekir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lekir - Google Blog Search


LAWATAN MURID TAHUN 6 KE KILANG ROTI - ::SK <b>LEKIR</b>

Posted: 03 Oct 2012 07:24 PM PDT


LATAR BELAKANG
Roti Segar telah mula beroperasi pada tahun 1981 berdasarkan konsep perniagaan keluarga dan telah didaftarkan di atas perniagaan tunggal. Setelah 13 tahun beroperasi, Roti Segar telah diperbadankan di bawah Akta Syarikat 1965 dengan nama Roti Segar (M) Sdn. Bhd. pada tahun 1994. Perniagaan utama Roti Segar ialah pengeluar dan pengedar pelbagai jenis roti, kek, pastri dan piza.
Roti Segar(M) Sdn. Bhd. pada masa itu telah diasaskan oleh Allahyarham Mew Hamzah Bin Mew Ramli sebagai Pengarah Urusan. Beliau adalah orang penting yang telah memartabatkan Roti Segar selama lebih 20 tahun dalam bidang roti, kek dan pastri. Pada ketika ini, Pn. Badariah Binti Abu Samah bertindak sebagai Pengarah Urusan yang baru serta dibantu oleh barisan pengurus berwibawa, barisan tukang masak yang berpengalaman, penyelia-penyelia dan lebih dari 90 orang operator pengeluar terdiri daripada lelaki dan wanita.
Roti Segar (M) Sdn. Bhd. telah mengorak langkah pengkomersilan dengan mendaftar jenama ROSEGAR. Ini membuatkan ianya mempunyai identiti yang tersendiri. Sebagai pengeluar produk berasaskan tepung, Roti Segar telah mendapatkan bekalan bahan mentah utama (tepung) dari pembekal-pembekal seperti Malayan Flour Mill, Federal Flour Mill dan Kuantan Flour Mill. Syarikat-syarikat ini telah terbukti menghasilkan tepung yang berkualiti dan bersesuaian dengan produk Roti Segar. Hasil daripada kawalan kualiti yang tinggi serta usaha pengurusan pasaran yang konprehensif, Roti Segar telah mempunyai lebih dari 385 rangkaian agen penjual yang terdiri daripada kedai runcit dan pasar mini di sebahagian besar negeri Perak seperti di Lumut, Parit Belanja, Ipoh, Kg. Gajah, Seberang Perak dan Pantai Remis.
Selain itu juga, Roti Segar telah berjaya membuka beberapa outlet di bawah pengurusan syarikat yang bertempat di Tapah, Batu Gajah, Kuala Kangsar dan juga Kelana Jaya. Disamping itu juga, Roti Segar telah mengatur langkah untuk menembusi pasaran antarabangsa dengan menghantar sampel produk terdiri daripada pelbagai jenis biskut ke London, Dubai, Brunei dan Singapura melalui Syarikat Perak Trading House sebagai wakil pengedar dan agensi kerajaan seperti FAMA, MIDA dan dengan inisiatif sendiri.
Sehingga kini, setiap pelanggan Roti Segar tidak akan mengalami masalah kelewatan menerima pesanan kerana syarikat Roti Segar akan membuat penghantaran secara terus dari kilang dengan menggunakan kemudahan 10 buah van dan lori milik syarikat. Ianya bersesuaian dengan polisi pengeluaran syarikat iaitu 'Just In Time' di mana setiap produk dapat dipasarkan mengikut jumlah yang diperlukan pada masa yang dijadualkan serta berkualiti dan menepati permintaan.
Pada keseluruhannya, Roti Segar merupakan syarikat bumiputera yang mampu berdaya saing dengan syarikat-syarikat pengeluar produk seumpamanya yang telah lama bertapak dan terkenal. Ini terbukti kerana Roti Segar (M) Sdn. Bhd. berada di bawah pengurusan yang berpengalaman daripada pengasasnya, Allahyarham Mew Hamzah Bin Mew Ramli dan diteruskan oleh pengurusan baru yang telah berjaya bertahan secara tektikal walaupun di dalam keadaan ekonomi negara yang tidak menentu. Ini menunjukkan produk Roti Segar merupakan salah satu produk yang telah mendapat tempat di hati masyarakat Malaysia. Dengan kesempatan ini, syarikat Roti Segar (M) Sdn. Bhd. akan cuba meningkatkan lagi kualiti dan menghasilkan produk baru yang inovatif disamping memenuhi citarasa masyarakat Malaysia.
Pada keseluruhannya, Roti Segar telah menguasai kebanyakan pasaran yang melibatkan makanan seperti roti, kek, pastri dan juga piza. Ini terbukti kerana Roti Segar telah berjaya menguasai lebih dari satu per tiga pasaran di seluruh kawasan utara dan juga di kawasan tengah semenanjung dan limpahannya di kawasan timur , selatan dan barat semenanjung Malaysia.
Selain itu juga, rangkaian jualan Roti Segar meliputi jualan terus dari kilang, pesanan dari kantin-kantin sekolah, kilang dan jabatan kerajaan. Di samping itu Roti Segar turut membekal produk kepada premis- premis di Plaza Rawat & Rehat di Lebuh Raya Utara Selatan, tak lupa juga pesanan dari pelanggan dan peniaga - peniaga yang menjalankan jenis perniagaan yang sama.

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


Anwar Ibrahim <b>di Bagan Datoh</b>. Pun UMNO tak berani simbah cat <b>...</b>

Posted: 08 Oct 2012 08:32 AM PDT

Jurufoto : Hanabira

Malam 7hb. yang baru lepas, selesai saja DSAI  "menjelajah"  Manjung,DSAI dan rombongan terus menghala ke Bagan Datoh. Aku sejak maghrib dah tunggu di tempat dia akan berhenti iaitu di dalam premis rumah NYDP  kami. Rumah ni  sangat familiar dan popular sebagai tempat ceramah  selain dari markas.

Lapan orang berceramah malam tadi! Antaranya Prof.Aziz Bari, Datok Mohd Nor Manuti, YB Kesavan, Saudara Madhi Hassan, Saudara Mustafa Kamil Ayob, Dr Lee Boon Chai  dan tuan rumah,YDP Bagan Datoh Ustaz Misbahul Munir. MC-nya pulak dari PKR Teluk Intan. Aku suka tengok dia yang steady je mengendali majlis.

Pantunnya ! Ikan jerong-jerong masuk tong sampah,
BN mintak tolong,Pakatan kita pangkah!

×

Semua penceramah hebat! Tapi yang menjadi fokus utama mestilah DSAI. Secara peribadi aku mengaku dia sorang yang pandai mengawal pentas. Bahasa dia jelas. "Eye contact" sangat perlu dalam satu-satu majlis. Biar ada "perhubungan" hati di antara si pendengar dan si penceramah. Itulah yang membuat orang terpaku dan tak berganjak setiap kali dia mula memegang mikrofon!

Orang? Fuhhh..ramai giler kata budak-budak sekarang. Terdetik jugak kut-kut nanti bas yang DSAI naik tu disabotaj macam yang terjadi sebelum ni. Alhamdulillah,takde apa-apa yang berlaku walaupun sebelumnya dalam laman FB aku  ada terbaca supaya hati-hati! Juak-juak UMNO ni ada saja ulahnya dengan DSAI.

Tepat jam 12:45 malam,bas rombongan DSAI bergerak balik. Tahniah kepada semua yang hadir. Tahniah kepada PAS BD, PKR dan  juga DAP yang sama-sama turun padang dalam menjayakan ceramah malam tersebut.

×

Turun je dari bas DSAI terus duduk bersama rakyat di bawah mengadap pentas.

×

Tuan rumah! YDP Kawasan Bagan Datoh,Ustaz Misbahul Munir.

×

Prof. Aziz Bari. Banyak sebut masalah ekonomi negara.

×

Dr. Lee Boon Chai.

×

YB Kesavan, Saudara Mustafa Kamil Ayub dan lain-lain duduk di belakang pentas sementara tunggu giliran.

×

Pejuang rakyat marhain! Lawak dia yang spontan selalu buat orang tersengih-sengih. Selalu bagi BN panas punggung! " Hangpa semua tau apa pasai saya naik jet? Bila saya naik bas depa lempaq dengan batu,depa simbah dengan cat. Jadi bila saya naik jet, mai la try simbah cat ka,baling batu ka…" diikuti dengan derai ketawa hadirin!

Seperti juga TGNA dan TG Hadi Awang,  bekas banduan penjara Sungai Buluh memang digeruni oleh UMNO dan konc0-konconya. Beliau  mempunyai hubungan yang baik dengan pimpinan gerakan Islam di luar negara. Nah! Itulah antara lain yang menyebabkan orang-orang dalam kerajaan yang ada sekarang tak senang duduk.

Mohamad Mursi, yang meneraju kabinet Mesir sekarang adalah bekas banduan. "Kamu ingat tu wahai UMNO dan BN! Dulu Hosni Mubarak masukkan Mursi dalam tahanan, sekarang giliran Hosni pulak merasa tempat Mursi dulu. Hidup tak ubah macam putaran roda!"
Sempat lagi dia  mengajak hadirin menyanyi bersama lagu Madu dan Racun sebelum mengakhiri bicaranya.
"Madu di tangan kananku..Pakatan
Racun di tangan kiriku..Barisan
Aku dah tau mana nak pangkah,PRU akan datang!"

Lawan tetap lawan!

Related posts:

07 di parit buntar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di parit buntar - Google Blog Search


PAS AKAN TERSUNGKUR <b>DI PARIT BUNTAR</b> – Perak Today

Posted: 10 Dec 2010 12:17 AM PST

" KUTIP DUIT MELAYU, SUMBANG KAT CINA "- MALANG PARIT BUNTAR

RAKYAT DAH BOSAN DENGAR CERAMAH

Baru baru ni aku pergi mesyuarat kenduri di Tanjong Piandang.Tanjung Piandang adalah salah satu kawasan dalam Parlimen Parit Buntar. Mesyuarat kenduri. Memang meriah dan ramailah adik beradik datang.

Aku kemudiannya bersembang dengan Abang Long di situ. Mat Poreh nama dia. Termasuk dalam sembang kami tu ialah hal hal politik semasa.

Dia kata sebenarnya orang Melayu Tanjung Piandang ni betul betul rasa diperbodohkan oleh PAS. Janji dulu nak bagi syurga, duni dan akhirat. Nak bawak perubahan tapi haram satu apa pun tak de.

Mujahid Yusuf Rawa tak pernah masuk kampung. Dia sebut sebagai contoh di Sungai Betul Bawah, Parit Tok Ngah. Pengundi tak pernah jumpa Ahli Parlimen.

Peruntukan jangan mimpilah. Yang selalu jumpa AP ialah orang bandar Parit Buntar. Itu pun dalam ceramah. Ceramah pulak tak de lain selain mengutuk BN.

Yang bertuahnya Cina Bagan. Nizar turun, Idham Lim turun, Mujahid turun. Melayu Parit Buntar macam rakyat KELAS TIGA.

Dulu masa PRU 12, ' adik beradik ' setengah mati kerja nak menangkan PAS. Sekarang PRU 13 ' adik beradik' akan mati matian pastikan PAS tersungkur tak berkubur.

" CELAKA PUNYA PAS, PELAGA ORANG BAGI BERKELAHI, KEMUDIAN TINGGAI JADI BODO.." . Kata Mat Porehlah. Aku tukang tulis je.

Memang ada benarnya cakap dia. Korang masuklah kampung, jalan macam permukaan Marikh. Orang PAS syok politik kosong.Pagi di kedai kopi mengulas laporan Harakah. Petang karang sekali lagi. Pembangunan adalah mimpi indah je bagi dia orang.

Jadi aku nak cadangkan kat orang Parit Buntar. Jom kita ajar sikit PAS ni. Sujud kat Cina , perbodoh orang Melayu.

Posted by ALahaI sI LunCAi

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Samseng <b>di Ipoh</b> buat kecoh ~ www.Zon2u.Com

Posted: 29 Sep 2012 01:00 AM PDT


Keadaan restoran yang berselerak akibat tindakan kumpulan samseng tersebut.

IPOH - Tindakan sekumpulan samseng memporak-perandakan sebuah restoran kerana enggan membayar makanan yang dijamah, di sini, malam kelmarin, menyebabkan penilik restoran berkenaan tergamam.

Dalam kejadian pada jam 11.30 malam itu, kumpulan samseng terbabit telah bertindak merosakkan kelengkapan seperti kerusi dan meja makan yang terdapat di restoran berkenaan.

Pemilik restoran yang hanya mahu dikenali sebagai Pang, 40-an memaklumkan, pada awalnya, kumpulan itu datang ke restorannya untuk makan malam dengan menaiki beberapa buah kenderaan.

Menurutnya, seorang lelaki dari kumpulan itu kemudiannya memesan sajian steamboat bersaiz besar dan pekerja saya mengambil pesanan itu serta melayan mereka sepertimana pelanggan lain.

"Di samping steamboat, mereka turut memesan 20 botol minuman keras bersaiz besar.

"Saya tiada di restoran ketika kejadian dan isteri serta pekerja saya mengambil alih tugas untuk melayan pelanggan," katanya.

Pang berkata, pekerjanya telah membawa bil makanan berjumlah RM500 kepada kumpulan terbabit memandangkan masa operasi restorannya hampir tamat.

"Kumpulan berkenaan berpura-pura mabuk dan enggan melayan pekerja saya, kemudian mengamuk dan sengaja menendang meja makan serta kerusi. Mereka turut berteriak serta memecahkan botol minuman keras sambil mengugut mahu membunuh pekerja saya.

"Pekerja saya lari menyembunyikan diri kerana takut dicederakan, sementara isteri saya yang berada di tingkat atas ketika itu menghubungi pasukan sukarelawan polis untuk bantuan," katanya.

Tambahnya, seramai 10 anggota sukarelawan polis tiba di restoran berkenaan selepas menerima panggilan kecemasan dan kumpulan terbabit melarikan diri sebaik sahaja melihat kehadiran anggota sukarelawan polis.

Katanya, laporan polis telah dibuat pada hari sama dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh mengesahkan ada menerima laporan daripada mangsa serta siasatan sedang dijalankan.

Sumber dari: Sinar

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


Bakal Perdana Menteri dan bakal MB Perak <b>di Bukit Gantang</b>. ~ SISI <b>...</b>

Posted: 22 Aug 2012 11:26 PM PDT

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Kebajikan Rakyat Jadi Keutamaan Adun Hulu <b>Kinta</b> – Perak Today

Posted: 09 Oct 2012 04:29 AM PDT

Kebajikan rakyat di kawasan DUN Hulu Kinta sentiasa menjadi keutamaan saya, demikian tegas Datuk Rusnah Kassim yang diberi amanah sebagai wakil rakyat selepas memenangi pilihanraya umum ke-12 pada 2008.

Bercakap kepada Peraktoday.com, beliau yang juga Ketua Wanita UMNO Perak, berkata program turun padang untuk mendekati dan menyelami masalah rakyat cukup berkesan, sekaligus memberi impak positif kepada peningkatan tahap sokongan terhadap UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Pendekatan seumpama itu katanya, dipraktikkan apabila melawat mangsa kebakaran atau bencana sebelum bantuan yang sewajarnya kepada mangsa.

Beliau juga turut mengarahkan kakitangan Pusat Khidmat ADUN mempraktikkan pendekatan yang sama setiap kali berlaku insiden yang tidak diingini di kawasan berkenaan.

"Pada setiap Rabu, saya akan berada di Pusat Khidmat ADUN Hulu Kinta untuk membantu dan menyelesaikan masalah rakyat.

"Selain itu, pada setiap Rabu minggu pertama pada setiap bulan kita turut mendatangkan pegawai JKM bagi memudahkan rakyat berurusan dengan agensi berkenaan," katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rusnah berkata, sejak berkhidmat di kawasan itu, kerjasama baik yang diberikan oleh agensi kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) membantunya menyelesaikan bermacam ragam masalah rakyat.

Salah satu isu yang mendapat perhatian serius Rusnah ialah masalah setinggan yang tinggal di merata-rata tempat dalam DUN Hulu Kinta.

Bagi menyelesaikan masalah itu, beliau katanya, terpaksa turun naik ke Pejabat Tanah Daerah untuk memastikan kehidupan setinggan lebih terbela dan akhirnya usaha itu berbaloi apabila tanah seluas 12 hektar diluluskan bagi menempatkan kira-kira 100 keluarga setinggan.

"Di kawasan ini nanti, kita akan membangunkannya menjadi perkampungan tersusun yang dikenali sebagai Kampung Tersusun Changkat Kinding 2," katanya.

Selain itu, isu pemilikan tanah membabitkan penduduk Kampung Baru Changkat Kinding juga berjaya diselesaikan selepas mereka menanti hampir 40 tahun untuk mendapatkan geran hak milik.

Segala urusan kata Rusnah, sudah selesai kerana Borang Tawaran 5A surah diserahkan kepada 69 keluarga di mana 18 daripadanya tinggal di atas rizab jalan JKR.

Tidak ketinggalan 43 peserta mendapat manfaat apabila menerima Borang Tawaran 5A untuk mengusahakan tanah pertanian secara berkelompok di belakang Taman Indah, katanya lagi.

Mengulas lanjut, Rusnah mengakui Tanjung Rambutan dan kawasan sekitarnya semakin pesat membangun dengan projek pembangunan yang diluluskan oleh kerajaan negeri dan Pusat.

Beliau berkata, projek membina pasar Tanjung Rambutan yang baru sedang dilaksanakan dan bangunan yang dibina dengan kos lebih RM3 juta itu dijangka beroperasi Disember nanti.

Kemudahan jalan pintas untuk keselesaan rakyat berulang-alik turut mendapat perhatian Rusnah yang membabitkan laluan sejauh kira-kira 500 meter dari Taman Indah menuju ke Pusat Latihan Polis Gerakan Am.

Kewujudan Sunway City, Pusat Latihan Giat Mara, Maktab Perguruan Ipoh dan terbaru Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Ulu Kinta merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi dan sosial di kawasan Tanjung Rambutan, katanya.

Malah, Rusnah berkata, kawasan itu juga berpotensi dibangunkan menjadi pusat gedung ilmu di negeri Perak.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berharap agar sebuah kolej komuniti dapat ditubuhkan di DUN Hulu Kinta bagi memberi peluang kepada rakyat tempatan khususnya kaum wanita mendapat kemahiran seperti menjahit dan memasak untuk menjana pendapatan sendiri.

Ditanya sokongan rakyat terhadap BN, beliau yakin sokongan semakin bertambah hasil kerja keras yang dilakukan oleh Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri di peringkat Pusat manakala Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir di peringkat negeri.

"Saya lihat sokongan rakyat baik di kalangan kaum Melayu, Cina dan India khususnya di DUN Hulu Kinta semakin bertambah baik, sekaligus memberi peluang cerah untuk BN mengekalkan kerusi ini," katanya lagi.

Sementara itu, rakyat yang ditemui berpuas hati dengan khidmat yang ditawarkan Rusnah dan menyifatkan beliau seorang wakil rakyat yang kuat bekerja tanpa mengira masa dan tempat.

S Maniam, berkata sepanjang mengenali wakil rakyat itu, Rusnah sentiasa mengambil berat masalah rakyat di kawasan berkenaan.

"Beliau sentiasa memberi sokongan kepada aktiviti yang dilaksanakan oleh Pertubuhan Kebajikan 1Malaysia Perak dan saya berharap beliau kekal bertanding di kerusi DUN Hulu Kinta pada pilihan raya umum nanti.

"Penduduk amat memerlukan pemimpin yang berjiwa rakyat dan berwawasan jauh bagi memastikan kesejahteraan rakyat di sini terjamin," kata bekas kakitangan kerajaan itu lagi.

Pendapat sama dikongsikan Mohd Zan Bohari, 43, dari Gerbang Tanjung Permai yang memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Rusnah di atas usaha dan kejayaannya membantu rakyat di Hulu Kinta.

"Penduduk kini boleh hidup dengan selesa apabila tapak pelupusan sampah telah ditutup dan pembangunan di kawasan ini juga semakin berkembang pesat," tegasnya lagi.

Penduduk Kampung Baru Changkat Kinding, Chong Bon Hoo, pula berterima kasih kepada wakil rakyat itu kerana berjaya menyelesaikan isu pemilikan tanah yang berlarutan sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

Tegasnya, Rusnah tidak mengenal erti penat cuba membantu penduduk mendapatkan hak milik tanah yang ditunggu-tunggu mereka.

Bagi Mazlan Long, dari Kampung Suak Petai, masyarakat Orang Asli di kawasan itu turut menerima pelbagai bantuan dan sokongan daripada Rusnah.

"Lebih 1,000 pengundi dari kalangan Orang Aslli berdiri teguh di belakang kepimpinan wakil rakyat hari ini dan kita berharap beliau terus diberi peluang untuk bertanding pada pilihan raya umum ke-13 nanti," katanya.

07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Dahulu, Mee Udang Banjir Begitu Popular <b>Di Kuala Sepetang</b>, Taiping

Posted: 02 Oct 2012 07:19 PM PDT

                                           (Mee udang banjir di Tanjung Karang hasil dari kolam udang Noh?)

Jika dahulu, mee udang banjir begitu popular di Kuala Sepetang, Taiping, Perak. Teringat ketika pilihan raya kecil Bukit Gantang, rata-rata yang menyertai kempen di sana tidak akan melepaskan peluang untuk singgah menjamu mee udang banjir.

Pada waktu itu juga, peniaga-peniaga di sekitar Bukit Gantang sudah tidak cukup kaki dan tangan melayani kehendak pelanggan yang datang dari seluruh pelusuk negara.

Namun kini, warung-warung mee udang banjir sudah mula terbina bagaikan cendawan tumbuh di Kuala Selangor, Tanjong Karang menghala Sungai Besar, berbagai warung mee udang kelihatan yang menanti kunjungan pelanggan.

Tatkala melihat warung-warung tersebut, terus terimbas di fikiran, adakah warung mee udang yang mula rancak di sekitar Tanjung Karang ini mempunyai kaitan dengan wakil rakyatnya?

Biarpun kedengaran agak lucu, namun ianya tidak ditolak mentah-mentah bagi sesiapa yang mengetahui kaitan kolam udang dengan wakil rakyatnya, Datuk Seri Noh Omar.

Sekadar untuk bercerita santai berkenaan politik semasa di Tanjung Karang, sudah tentu kaitan kolam udang dengan warung mee udang banjir yang tumbuh melata tidak boleh dipandang sepi.

Berkesempatan menemui Naib Yang Dipertua PAS Tanjung Karang, Misran Serman (gambar), kaitan warung mee udang dengan kolam udang milik Noh Omar itu, katanya sudah pasti menjadi bualan.

"Memang lucu, tapi kalau difikir-fikirkan, mungkin juga ada kaitannya.  Mudah dapat udang agaknya," kata beliau, turut ketawa kecil ketika menyuap mee udang yang dipesan.

Noh, yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dikatakan memiliki tanah seluas 30 ekar yang disewakan kepada syarikat Pristine Agrofood Sdn. Bhd. pada tahun 1995.

Tanah itu, yang pada mulanya dikatakan berstatus tanah komersial, dan kemudiannya ditukar kepada tanah pertanian pada 2011 bagi tujuan projek penternakan udang.

Dalam siri pendedahan Adun Sekinchan, Ng Suee Lim, berkenaan kolam udang tersebut, secara jelasnya membuktikan wujud 'conflict of interest' memandangkan Noh sendiri merupakan menteri yang bertanggungjawab terhadap urusan pertanian.

Lebih-lebih lagi, apabila pejabat tanah sendiri memaklumkan bahawa kelulusan tanah itu dikeluarkan pada 13 Jun 1995, iaitu dua bulan selepas beliau menjadi ahli parlimen kawasan terbabit.

Menurut Misran, isu kolam udang dan Noh ini merupakan satu isu yang benar-benar menyinggung hati penduduk di sekitar kawasan tersebut.

"Kawasan itu tidak boleh diterokai kerana ia tanah simpanan hutan kayu bakau yang dijadikan sebagai penampan dari berlakunya hakisan pantai.

"Sebelum ini apabila penduduk kampung membuat penerokaan hutan akan ditangkap oleh Jabatan Hutan. Dalam jarak 100 meter daripada pantai tidak boleh dilakukan aktiviti pertanian dan ini menyalahi akta alam sekitar," tegas beliau.

Sayangnya, kata beliau di saat rakyat diminta menghentikan aktiviti mereka, ada pihak lain yang secara senyap-senyap memohon tanah terbabit dan diluluskan.

Noh dikatakan membeli tanah itu dengan hanya membayar RM100,000 berbanding harga asal kira-kira RM3 juta pada ketika itu.

Di sebalik siri-siri pendedahan yang dilakukan Ng dan Misran, kedua-duanya menerima notis saman daripada Noh, meminta agar menarik semula kenyataan yang mengaitkan menteri itu dengan kolam udang tersebut.

Namun, bagi Misran, Noh tidak berani berhadapan dengan isu tersebut memandangkan satu persatu bukti berupa dokumen rasmi telah dibongkarkan.

"Jika dia (Noh) ingin membawa isu ini ke mahkamah, kita tidak bimbang.  Kita ada bukti yang cukup kukuh untuk mendedahkan lebih banyak mengenai isu ini di mahkamah," sahut Misran menutup perbualan petang itu di warung mee udang banjir.

http://harakahdaily.net 

07 di tanjung malim - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


TERKINI : Budak Hilang <b>Di Tanjung Malim</b> | blogr.my

Posted: 05 Sep 2012 06:43 AM PDT

TERKINI : Budak Hilang Di Tanjung Malim

1 bulan lepas oleh TINTAASYRAF di tintaasyraf.com

Semalam saya mendapat mesej dari seorang sahabat melalui WhatApps, pukul 4.28 petang. kandungan mesejnya seperti berikut :- Sesiapa yang berada di Perak, tolong carikan budak ni, Nur Izzati binti Badaruddin, berumur 14 tahun, telah hilang dari rumah sejak 12.00 tengahari tadi, berbaju sukan sekolah, bertubuh agak tinggi dan berkulit putih.Jika sesiapa yang ada maklumat tentang gadis ini tolong inform pada saya dengan kadar segera.. (017-588 2716)Tolong rebroadcast pada kawan-kawan anda. Segala kerjasama

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Pertandingan Silat 2012 <b>Di Pengkalan Hulu</b> - Syurga Itu Indah

Posted: 17 Jul 2012 05:44 AM PDT

Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog Syurga Itu Indah. Harap anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera. Bersyukur walaupun sekarang terlalu jarang update blog, masih ada pengunjung yang datang secara konsisten ke blog saya. Dengan carian ikan laga di google (link paling atas). Mungkin itu adalah hasil usaha saya selama beberapa tahun bermain blog…

Beberapa bulan yang lalu, saya telah diminta membawa pelajar-pelajar daripada daerah Kinta Utara untuk pertandingan silat di Pengkalan Hulu. Walaupun berat hati saya, saya akur dengan arahan. Sebab saya berasa berat hati adalah, saya bukanlah guru yang sepatutnya dipertanggungjawabkan. Dan saya tiada asas langsung dalam seni silat. Saya memang gemarkan seni bela diri, tetapi agak bosan menonton silat.

Memang terasa agak sedih apabila hanya saya seorang guru lelaki yang perlu menjaga 27 orang murid sekolah rendah dan sekolah menengah. Pada mulanya saya berasa agak bimbang. Bimbang saya gagal mengawal disiplin mereka. Bimbang perkara yang tidak enak berlaku. Tetapi jangkaan saya meleset. Alhamdulillah, mereka semuanya berdisiplin, terutamanya pelajar-pelajar Sekolah Menengah Izzuddin. Boleh dikatakan mereka sangat matang. Tidak seperti golongan remaja yang baru meningkat naik, yang selalunya tidak beradab, tidak tahu menghormati orang lain dan gemar berkelakuan ala-ala gangster.

Tetapi ada yang kurang menyeronokkan. Saya berasa sangat terkilan kerana kemudahan tidak disedikan untuk guru-guru. Tempat menginap tidak ada kipas, tidak ada suiz untuk charge handphone, bahkan tandas tidak ada pintu! Inikah nasib seorang guru di Malaysia  yang boleh dikatakan tinggal di Negara yang membangun dalam segala aspek? Bila dipersoalkan, takut-takut saya dituduh tidak tahu bersyukur. Ya, benar ramai lagi guru seperti guru pedalaman yang terpaksa menanggung segala bentuk kepayahan. Tetapi sepatutnya di semenanjung Malaysia tidak ada masalah seperti ini. Kenapa pertandingan dilakukan di tempat yang tidak ada kemudahan? Sudahlah saya ni terpaksa datang, saya rela… Tetapi melihat layanan yang tidak professional menyebabkan saya seperti mahu menitiskan air mata. Bahkan layanan yang diterima sebaik sahaja sampai, seolah-oleh kami, guru-guru ni nak sangat datang ke sana. Tahu, jawatan mereka tinggi… Siapalah kami, sekadar guru biasa. Apa salahnya senyum, gunakan bahasa yang manis, dan memuliakan kami, seperti mana adab memuliakan tetamu. Gaya duduk dan berbual sesama mereka pun buat saya rasa meluat. Inilah budaya dan sikap orang berjawatan besar. Berpangkat sedikit, mulalah berlagak. Atas sebab itulah rasa hormat saya kepada golongan seperti mereka begitu tipis.

Baiklah, ada sesuatu yang menambat hati saya, dan ingin saya kongsikan dengan anda... Kebolehan pelajar-pelajar  Sekolah Menengah Izzuddin bermain alat muzik, sangat mengagumkan.  Saya sempat merakamkan sedikit video… 

Bagaimana? Kalau tengok live, lebih seronok… Baiklah, sampai sini dulu ye… Assalamualaikum.

07 di sungkai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


Berkursus <b>Di</b> Institut Latihan Statistik Malaysia, <b>Sungkai</b>, Perak

Posted: 24 Sep 2012 03:21 AM PDT

Akhirnya sampai jugak aku dekat Institut Latihan Statistik Malaysia (ILSM), Sungkai, Perak ni. Sebelum datang memang aku dah buat research dekat Google keadaan tempat ni. Memang tak banyak yang aku dapat sebab tempat ni masih lagi baru. Rasanya dibuka awal tahun ni. Gambar yang aku jumpa hasil pencarian di Google memang memuaskan hati keadaan bilik dekat ILSM ni.

Tu hasil gambar-gambar yang aku tengok dekat Google la. Bila aku sendiri dah jejak kaki dekat sini, boleh la tengok dengan mata sendiri pulakkan. Apa yang aku boleh katakan dengan keadaan bilik, memang terbaik. Macam bilik hotel dah dekat Institut Latihan Statistik Malaysia ni. Sekarang ni nak post gambarpun tak boleh sebab aku update guna BlackBerry atau sekali sekala guna iPad. Blogger picisan macam aku ni belum mampu nak pakai notebook apatah lagi Macbook Pro.

Beberapa hari dekat sini bermakna kuranglah aku dapat hadap blog untuk update entri. Apatah lagi bersiar-siar di blog kawan-kawan. Yela, namapun berkursuskan. Nama Kursus Penyusunan Perangkaan Perdagangan Luar Negeri Berasaskan International Merchandise Trade Statistics 2010 (IMTS 2010), Concept and Definition ni pun dah cukup menggerunkan aku. Tajuk kursuspun dah panjangkan, macam susahpun ada. Hehe..

Harap beberapa hari dekat ILSM ni aku boleh dapat input-input yang berguna berkenaan dengan kursus ni. Suasana dah cukup selesa, moga ilmupun dapat masuk dengan lancar dalam kepala dan hati ni. Blog pun blog jugak, amanah yang diberi perlu dilaksanakan jugak. Yela, kata 'yang menurut perintah' kan. Hehe..

Posted with WordPress for BlackBerry.

Incoming search terms:

  • majlis perkahwinan awal dan scha
  • institut latihan statistik malaysia
  • gambar perkahwinan scha dan awal ashaari
  • institut latihan statistik malaysia sungkai
  • pusat statistik di sungkai

Related posts:

  1. Berakhir Sudah Segalanya
  2. Selamat Tinggal Blog
  3. Kursus Audit Dalaman MS ISO 9001:2008
  4. Betul Seperti Yang Di Sangkakan
  5. Ada Berani DiReview ?

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


MEMPERINGATI RAMPASAN KUASA <b>NEGERI PERAK</b> SIRI-2

Posted: 17 Sep 2012 05:05 AM PDT

Hampir seminggu Pakatan tidak dapat menghubungi 2 EXCO terbabit. DAP juga gagal menjejaki kemana hilangnya wakil rakyat mereka,Hee Yit Foong sehingga DAP terpaksa mengeluarkan arahan bahawa mana mana adun DAP yang tidak bisa dihubungi dalam masa 24 jam, ia dikira sudah mengosongkan kerusi dun masing masing.  Akhirnya pada 6 FEB 2009, semua kemelut ini sampai ke kemuncaknya. Seluruh negara khususnya rakyat negeri Perak dikejutkan dengan gelak ketawa Najib beserta Adun Adun pengkhianat tersebut di satu sidang media di Putrajaya.Dalam sidang media tersebut hampir semua wakil rakyat BN-Perak hadir dengan wajah yang gembira. Najib dengan tepukan gemuruh semua yang hadir mengumumkan bahawa BN sudah ada cukup majoriti untuk menubuhkan kerajaan baru di Negeri Perak.
Saya selaku pengundi di negeri Perak merasa sangat marah dan benci dengan apa yang berlaku. Saya tidak menyangka ketiga tiga Adun ini sanggup 'menjual tubuh' mereka kepada BN.Majoriti rakyat negeri Perak sangat marah dengan  apa yang berlaku.Kerajaan yang sah yang diberi mandat oleh rakyat dirampas dengan angkuhnya oleh BN. Semua orang tahu Najib Dan Zaid Hamidi adalah 'Master Plan' disebalik rampasan kuasa terancang ini. Oleh sebab itu, dua watak ini menjadi watak yang paling dibenci pada ketika itu.
Pada waktu itu,seluruh rakyat Malaysia berduka. Namun BN gembira. Mereka gembira dengan kuasa. Sejarah tercatat kerana 3 Adun Pakatan yang hilang seminggu rupa rupanya berpakat dengan Najib untuk menumbangkan kerajaan sah di Perak.Entah berapa juta bayaran yang mungkin mereka terima.Inilah yang menjadi kepercayaan ramai orang, iaitu mereka dibeli. Dato Nasaruddin Hashim yang sudah masuk PKR dilihat juga kembali ke pangkuan BN. Pelik sungguh. Entah dimana harga diri mereka. Sanggup mereka mengkhianati pengundi pengundi mereka.Saya yakin ke empat empat Adun ini akan dihukum oleh rakyat diatas pengkhianatan besar yang mereka lakukan. Mereka sudah tidak ada masa depan dalam politik Perak.
Perak terus dilanda kebingungan. Kini BN ada 28 kerusi. Pakatan juga 28 kerusi. 3 lagi Adun adalah adun bebas. Jadi siapa sebenarnya memiliki majoriti di Perak?ketiga tiga Adun PR yang melompat itu sebenarnya sudah membuat perjanjian bertulis bahawa sekiranya mereka lompat parti,maka kerusi dun mereka akan kosong secara automatik.Maka speaker pun mengeluarkan notis kekosongan 3 kerusi Dun iaitu Behrang, Changkat Jering dan Jelapang kepada SPR. Namun SPR dengan bodohnya membantah. Mereka mendakwa tiada kekosongan berlaku. Pakar undang undang merasa pelik, bagaimana SPR boleh mengatasi suara speaker dewan?Tugas SPR hanya menjalankan pilihanraya. Tapi kini SPR sudah canggih. Maka isu ini kini dibawa ke mahkamah oleh Pakatan Rakyat.
Seterusnya Kenapa BN mengambil 2 orang bekas EXCO bermasalah ini?adakah demi kuasa , BN sanggup mengutip sampah sarap dari luar?Ramai orang melihat 2 orang bekas EXCO ini sanggup melompat parti kerana ingin mengelakkan hukuman mahkamah ke atas dakwaaan rasuah  mereka. mereka mungkin tidak ada cara lain. hanya BN mungkin yang bisa menyelamatkan mereka. Rakyat Malaysia tertanya tanya, sejak mereka melompat menjadi Wakil Bebas, perbicaraan kes mereka tidak lagi kedengaran. tidak seperti dulu,sentiasa mendapat liputan meluas.Entah apa sudah jadi kita pun tak tahu. Mungkin hakim pun dah buat buat lupa. Hee Yit Foong pula keluar parti kerana masalah peribadi. Kononnya tidak puas hati.Beliau keluar kerana agenda peribadi yang tidak dapat ditunaikan.
Nizar merayu untuk membubarkan Dun. Namun Sultan menolak. Sultan terus melantik Zambry sebagai Menteri Besar sedangkan masih banyak perkara yang masih menjadi persoalan. Pertama, Tiada undi tidak percaya terhadap nizar di sidang dun. Justeru Nizar kekal sebagai menteri besar selagi undi tidak percaya tidak dilakukan. Kedua, status ketiga tiga adun yang melompat juga masih kabur. Speaker sudah mengosongkan kerusi mereka,namun SPR menolak padahal ini adalah kuasa mutlak speaker untuk menentukan kekosongan mana mana kerusi. Semuanya kalut. Maka Nizar pun membawa kes ini ke mahkamah bagi menentukan siapakah Menteri Besar yang sah bagi Negeri Perak.
Mulanya rakyat marah kepada BN. Kini rakyat kecewa pula dengan istana. BN dilihat cuba berselindung dibalik istana. Nizar pula digelar derhaka kepada Sultan kerana tidak melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar. Padahal Nizar bertindak mengikut undang undang. Propaganda Nizar sebagai penderhaka raja,boneka DAP terus dimainkan bagi membuatkan rakyat benci kepada Nizar. Namun BN silap. Liputan meluas terhadap Nizar mengharumkan lagi nama beliau diseluruh negara. Secara tiba tiba Nizar menjadi popular. Rakyat Malaysia bersimpati dan sayang kepada beliau. Kini beliau muncul sebagai icon baru bagi PAS.Kemana saja beliau pergi, beliau akan disambut ribuan umat manusia yang ingin melihat beliau dari dekat.
Pakatan Rakyat berjaya mencuit sentimen rakyat. Rakyat benci BN.Rakyat Perak nyata terus bersama Nizar. Nizar berkali kali mendesak untuk membubarkan Dun. Serahkan semula mandat memilih kepada rakyat,bukan mahkamah. namun BN enggan. BN takut. Tun Dr Mahathir sendiri meramalkan BN bakal 'kalah teruk' sekiranya pilihanraya mengejut dibuat di Perak. Jadi BN akan cuba mengelakkannya dengan apa cara sekalipun
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved