Sabtu, 13 Oktober 2012

07 di hutan melintang - Google Blog Search

07 di hutan melintang - Google Blog Search


Speaker arah Adun <b>Hutan Melintang</b> keluar dewan – Perak Today

Posted: 30 Nov 2010 12:25 AM PST

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hutan Melintang, S Kesavan diperintah keluar pada hari pertama Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas berkelakuan tidak sopan hingga mencetuskan kekecohan ketika sesi soalan lisan berlangsung.

Arahan itu dikeluarkan Speaker DUN, Datuk R Ganesan ke atas Kesavan selepas dewan mengundi dan bersetuju atas usul yang dikemukakan Adun Kamunting, Datuk Mohamad Zahir Khalid supaya Kesavan dikeluarkan daripada sidang berkenaan.

Sebelum itu, Kesavan berkeras mempertikaikan arahan Speaker supaya beliau keluar dari DUN sehingga tamat sidang hari ini di atas tindakan yang didakwa melanggar Perintah Tetap DUN.

Pada sidang media Pakatan Rakyat sejurus Kesavan diarah keluar dewan, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin mempertikaikan tindakan Ganesan itu yang didakwa mengikut telunjuk kerajaan dan Umno.

"Kesavan hanya ingin mendapatkan jawapan bertulis kepada tiga soalan lisan yang dikemukakan wakil rakyat Hutan Melintang itu.

"Tetapi kami tidak akan berputus asa untuk menyuarakan permasalahan di dalam sidang DUN walaupun seorang daripada ahli mereka terpaksa dihalau keluar," katanya.

Kesavan yang turut melahirkan rasa kecewa di atas arahan Speaker itu kerana sudah menganiaya hak beliau sebagai seorang wakil rakyat yang diamanahkan membela nasib rakyat.

"Salah satu daripada tiga soalan lisan itu berhubung ialah isu pemilikan tanah dan nombor giliran untuk saya mengemukakan soalan ialah 23. Jadi, jika masa menjawab soalan lisan terhad kepada 1 jam sahaja, saya mahu kerajaan menyediakan jawapan bertulis kepada soalan itu," katanya.

Ditanya mengapa beliau terus meninggikan suara apabila Speaker sudah mengarahkannya supaya diam dan duduk tempatnya, Kesavan berkata, dia terpaksa berbuat demikian kerana alat pembesar suara sudah dimatikan.

"Tujuan tindakan saya itu tidak lain hanya untuk membela rakyat tetapi suara saya disekat dalam persidangan. Saya sedih kerana nasib rakyat di kawasan saya tidak akan terbela," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan