Sabtu, 9 Jun 2012

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


shahrul anuar shaari: Rehat <b>di Pangkor</b>

Posted: 04 Jun 2012 11:45 PM PDT

maaf sebab sudah agak lama aku tidak menjengah ke blog aku ni,..banyak sangat perkara yang perlu dibuat..gambar diatas ni semasa trip ke Pulau Pangkor, bercuti bersama keluarga..dan sebenarnya memang kampung asal wife di pangkor pun jadi kira balik kampung le ni.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


Kanopi : Tempahan 9/6 <b>di Behrang</b> - Sejujur & Seikhlas Hati <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2012 09:12 AM PDT


6 Set kanopi kosong di Behrang.

Harga : RM 170 untuk set kosong. Tanpa scallop. Khemah, meja (5 Unit) dan Kerusi (30 Unit)

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Cinta sempoi <b>di</b> alam siber punca rogol

Posted: 06 Jun 2012 06:11 PM PDT

punca rogol

*gambar hiasan


Belum masuk sekolah menengah sudah pandai ponteng kelas untuk berjumpa teman lelaki. November lalu gadis berusia baru 12 tahun itu pertama kali dirogol oleh pakwenya yang berusia 16 tahun.

Selepas kejadian pertama itu pelajar tersebut, kini 13, mengakui beberapa kali dirogol remaja yang sama.

"Walaupun bekerja di Kuala Lumpur, dia selalu pulang ke rumah keluarganya di sini. Kami selalu berjumpa di sebuah pasar raya di Bercham dan sanggup ponteng sekolah untuk bertemu dengannya," kata si gadis seperti yang disiar media, kelmarin.

Perlu diingat, hubungan seks beberapa kali itu menjadi jenayah rogol sebab gadis masih di bawah umur. Sekiranya tidak berstatus bawah umur, perlakuan ketika ponteng sekolah itu tidak dikira rogol, dan dianggap hanya sebagai 'bertukar-tukar hadiah suka sama suka'.

Siapa agaknya yang patut disalahkan dalam kes malang ini? Adakah remaja 16 tahun yang pandai memujuk rayu, mungkin meniru ala-ala romantis dari filem Hindustan, atau dari siri drama Korea yang banyak ditayangkan di TV kita sekarang.

Boleh jadi juga salah si gadis sebab cepat tergoda dan menyerah. Atau adakah salah ibu bapa pelajar berkenaan yang gagal mengawasi pergerakan anak sehingga acap ponteng sekolah untuk bercumbuan.

Tetapi, rata-rata orang menyalahkan Facebook. Laman sosial itulah yang mula mengenalkan 'Romeo' dan 'Juliet' berkenaan. Seperti yang diakui Juliet, dia mula menjalin hubungan di alam siber pertengahan tahun lalu.

Dari alam siber ke alam nyata, dan… Apabila Mark Zuckerberg mula mencipta Facebook pada 2004 – ketika itu usianya baru 20 tahun – dia mungkin tidak terfikir sisi-sisi negatif yang bakal dicetuskan oleh hasil rekaannya itu. Atau, boleh jadi juga si genius komputer itu memang sudah menjangka akibatnya, dan hanya mengambil sikap 'ada aku kisah?'

Hari ini, tidak sampai sepuluh tahun, laman sosial ciptaan pelajar tercicir Havard itu mempunyai pelanggan lebih 250 juta di seluruh dunia, dan Zuckerberg menjadi jutawan, sekali gus selebriti dunia. Tidak dinafikan banyak manfaatnya. Maklumat dan data tersebar dan diterima di hujung jari.

Apa yang terjadi di sebelah sana glob, diketahui di sebelah sini dalam beberapa saat. Pasaran saham, keputusan pilihan raya, perlawanan bola sepak Piala Eropah, semuanya boleh diketahui dalam sekelip mata.

Tetapi banyak juga kesan buruknya. Orang boleh melakukan jenayah menerusi laman maya ini. Seperti yang diberitakan dari London kelmarin, maklumat yang dikumpulkan akta kebebasan maklumat United Kingdom mendedahkan, satu jenayah berkaitan dengan laman sosial Facebook akan dilaporkan kepada polis setiap 40 minit.

Menurut laporan itu, tahun lalu sahaja, pihak berkuasa tersebut mencatatkan 12,300 aduan kesalahan melibatkan laman sosial popular itu. Bukan setakat itu, laman tersebut juga dijadikan rujukan bagi penyiasatan kes pembunuhan, rogol, kesalahan seksual kanak-kanak, serangan, culik, ancaman bunuh, saksi ugutan dan rasuah.

Di tempat kita Facebook menjadi medan peperangan, lebih-lebih lagi pada musim-musim pilihan raya seperti sekarang. Siapa sahaja boleh menuduh apa sahaja menerusi laman popular ini. Detik demi detik telefon bimbit kita berdecit, pasti ada fitnah baru yang masuk dalam Facebook kita.

Malah, sudah banyak juga kes orang kita terpedaya menerusi laman maya ini. Ada lelaki tampan, bahasanya indah dan amat mendayu, hingga memikat hati seorang wanita.

Apabila hati sudah terpikat, masa akan banyak dihabiskan melayan jejaka tampan itu menerusi maya. Hari demi hari saling berbalas bahasa indah, tidak disedari cinta telah bersemi di alam maya. Meski hanya dalam maya, keasyikannya amat luar biasa.

Gambar bertukar gambar, termasuk aksi paling menggiurkan. Kemudian si jejaka mula meminta wang untuk urusan yang kononnya membolehkan mereka bertemu di KL.

Demi cinta wang dimasukkan dalam akaun tanpa sedikit pun rasa ragu. Hanya setelah beberapa bulan berlalu, dan RM puluhan ribu telah diberi, barulah diketahui jejaka yang dipuja dan didodoikan menerusi maya itu, rupanya satu penipuan terancang.

Cerita seperti ini semakin kerap kita dengar. Facebook, sama seperti Internet, sentiasa ada manfaat dan kebaikan. Tetapi, sentiasa juga ada bahaya dan keburukan. Jangan salahkan Zuckerberg. Kita tidak perlu lari dari kecanggihan maya. Tetapi perlu menggunakan fikiran, bukan perasaan.

Penulis: ABDUL JALIL ALI

Lagi Berita Menarik

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


sengal - sengal ubi cik yanie: senja <b>di pantai remis</b>..

Posted: 22 May 2012 08:43 PM PDT

masa datang tak de matahari lagi... 
ni nama nya lale laleh.. 
lagi sedap dari remis.. 
macro~ matahari da terbenam.. menandakan sudah masuk waktu maghrib... 

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Kuehbangkit ~ the story of us: Menjala <b>di Bota</b>

Posted: 05 Feb 2012 06:32 AM PST

Balik kampung baru ni sempena cuti 4 hari Maulidurrasul dan Thaipusam, abang ambil kesempatan utk menjala di bendang kt Bota. Alahai bendang tu blkg rumah aje. Tapi anak tuan rumah pun tak pernah masuk dlm bendang, menantunye pula yang gian nak ke bendang, maklum le, suami teman ni orang kampung aje, dah jenuh berkubang mase kecik2 dulu. Kira kali ni lepas rindu menjala le tu. Yang best nye, Opah teman langsung tak sangka yang suami teman terer menjala, mengagau dan etc yg sewaktu dgnnya, Opah ingat kami beli ikan, bila dia dengor abang yang jala ikan, tersangat la Opah kagum! katanya "gheti kamu menjala ye Zun, cucu2 opah hagham soghang pun tak gheti, nama aje oghang duk kampung"....muahahah! Suami teman sangat le kembang mendengo nye!.

p/s: Zun adalah panggilan mesra manja oleh Opah kat abang, jenuh lidah nye nak nyebut Zul! tak maunye!
Gambar kabur sikit sbb dah maghrib dah time tu, jadi kene le adjust sikit brightness gambar ni.
Alhamdulillah, ni la hasil jalaan abang ptg tu. Merasa la sikit sorang bagi sikit kat opah dah jiran.

itu la lebih kurang size tangan ikan

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Asam Garam 2 PUTERI: Sejarahhnya <b>Bagan Serai</b>, Perak...

Posted: 22 May 2012 11:44 PM PDT


Assalamualaikum...

Dah 3 lokasi saya ceritakan kat blog ni. Satu tu pasal kampungku Bukit MerahTaiping Bandar Warisan dan satu lagi pasal Kuala Sepetang. Sebenarnya waktu tulis ketiga-tiga artikel tu saya tak sedar yang tahun 2012 ni adalah Tahun Melawat Perak. Memang tak ingat langsung...


Ni kira promosi free le buat kengkawan. Tapi saya ni berminat ceritakan termasuk bab sejarahnya. Kadang kala nak gak tahu keistimewaan satu-satu tempat tu. Bila baca bab Taiping dulu baru tahu bestnya Bandar Taiping masa tu. Kot tak takat tengok sikit-sikit tu tak faham lagi. Bila dah tahu sejarah sesuatu tempat tu ha...baru feel lebih sikit kot nak datang melawat kan :)

Kali ni pulak saya nak cerita pasal Bagan Serai. Berhampiran tempat saya tinggal tapi jarang pergi ke pekannya heheh. Tah le dari zaman saya kecil memang jarang ke sini dengan datuk nenek. Diarang suka ke Taiping lagi untuk berurusan. Jadi saya pun masih terbawa-bawa. Kalau nak berurusan harus ke Taiping . Eh..ni nak cerita Taiping ke Bagan Serai heheh...

Storynya bermula....


Bagan Serai adalah sebuah mukim sekaligus merupakan sebuah bandar (kota kecil) di Daerah Kerian, Perak, Malaysia. Tempat yang berhampiran ialah Gunung Semanggol, Alor Pongsu, Parit Buntar, Kuala Kurau dan Kuala Gula. Kedudukan dalam peta pada latitud 5.0166667 Utara dan longitud 100.5333333 Timur. Ketinggian 436 meter dari aras laut.

Sejarah nama Bandar/ Kota Bagan Serai berasal perkataan "Bagan" yang merujuk kepada tempat pendaratan atau perhentian kepada sebarang aktiviti atau barangan dan dikenali juga sebagai jeti. Manakala "Serai" ialah sejenis tumbuhan herba yang menjadi ramuan utama di dalam masakan Melayu. Gabungan kedua-dua nama tersebut wujudnya Bagan Serai.

Tetapi veri lisan berkenaan nama Bagan Serai mendapat namanya dari perantau yang berhijrah ke Tanah Melayu. Sebelum kedatangan penjajah Inggeris ke Tanah Melayu, ramai perantau dari tanah seberang iaitu Indonesia berhijrah ke sini termasuk ke Daerah Kerian.

Golongan perantau ini telah menyusuri jalan laut di pesisir pantai barat dan singgah di pantai sebelah Kuala Kurau. Mereka telah menyusuri Sungai Kurau dan di sepanjang sungai mereka mencari satu tempat persinggahan yang sesuai untuk berehat. Di tempat mereka berehat itu didapati banyak pokok serai ditanam di pinggir sungai tersebut. Oleh sebab kawasan tersebut sangat sesuai untuk dijadikan kawasan penempatan, maka perantau tersebut telah membina sebuah kawasan penempatan. Maka, dari situlah timbul ilham mereka untuk menamakan tempat tersebut Bagan Serai.

Kota ini terletak kira-kira 16 kilometer dari Parit Buntar. Kedudukannya cukup strategis iaitu terletak di Jalan Persekutuan 1 yang merupakan jalur lalulintas kedua terpenting untuk Utara-Selatan Semenanjung Malaysia.

Bandar ini terkenal sebagai penempatan suku Banjar yang terbesar di Malaysia. Persatuan Banjar Semenanjung Malaysia yang menjadi nadi utama masyarakat Banjar  Semenanjung Malaysia berpusat di sini. Sebuah Galeri Banjar telah dibangunkan pada tahun 2011. Galeri ini terletak di Bagan Serai atau Jalan Banjar (Parit Buntar-Bagan Serai).

Di sepanjang Jalan Persekutuan 1 dan di Jalan Pasar terdapat deretan pertokoan yang kebanyakan bangunannya adalah bangunan sebelum Perang Dunia Kedua yang merupakan salah satu petempatan awal di sini.


Terdapat juga sebuah masjid lama di Kampung Masjid Tinggi yang dibina dalam tahun 1890an dan telah dirasmikan oleh Sultan Perak pada tahun 1923. Menurut penduduk tempatan, masjid ini asalnya adalah sebuah surau yang telah dibina oleh orang-orang Banjar yang berhijrah ke kawasan Kuala Kurau/Masjid Tinggi. Mereka dikatakan dibawa masuk dari Sumatera dan Jambi, Indonesia pada tahun 1850-1860.
Dengan pertambahan jumlah penduduk, surau tersebut telah dirobohkan dan digantikan dengan Masjid. Rekabentuk Masjid ini dikatakan diambil dari daerah Banjar Masin Indonesia. Masjid ini mempunyai rekabentuk yang amat menarik dan telah dibaik pulih oleh pihak Muzium. Masjid ini juga tidak lagi digunakan dan telah dijadikan warisan negara oleh pihak Muzium. Masjid yang baru telah dibina pada tahun 1966 diberi namaMasjid Al-Athar dan terletak di sebelah Masjid Tinggi ini. Terdapat juga sebuah Maahad Tahfiz Al- Akhlak Al- Islamiah Masjid Tinggi dibina berdekatan dengan masjid ini

  
Bagan Serai merupakan pusat lembaga pendidikan swasta untuk mempelajari agama Islam. Diantaranya yang terkenal ialah Maa'had Madiwa, Jalan Banjar, Masjid Tinggi; Sekolah Agama Al-Ridwaniah, Telok Medan dan Maa'had Al Ehya Al Shariff di Gunung Semanggol.


Majoriti penduduk di Bagan Serai ialah sebagai petani iaitu sebanyak 54 peratus daripada jumlah penduduk terlibat dalam kegiatan ini. Kebanyakannya mengusahakan tanaman padi dan tidak hairanlah Daerah Kerian diberi gelaran Jelapang Padi Negeri Perak. Selain bertani, ada juga di kalangan penduduk yang bekerja sebagai nelayan. Ada juga penduduk yang bekerja sebagai kakitangan awam iaitu sebanyak 10 peratus manakala pekerja swasta pula sebanyak 25 peratus.

Terdapat pusat bandar utama yang dikenali sebagai Pusat Bandar Bagan Serai. Kemudahan terminal bas dan teksi juga disediakan sebagai kemudahan asas masyarakat. Pusat komersial utama yang terdapat di sini adalah Plaza Arisun. Sekarang namanya telah ditukar kepada Hiway setelah ditukar pengurusnya. Kini, semuanya tinggal kenangan. Hanya bangunan sahaja kerana Hiway juga sudah ditutup.

Kegiatan perniagaan turut dikenal pasti sebagai salah satu punca pendapatan penduduk. Tujuh peratus daripada jumlah penduduk di Bagan Serai menjadi pengusaha atau peniaga. Pelbagai kegiatan dijalankan seperti berniaga di pasar-pasar, mengusahakan projek makanan ringan, menjual bantal kekabu dan sebagainya. Taraf hidup bagi penduduk di Bagan Serai boleh dikatakan di tahap sederhana namun mereka tetap menjalani kehidupan dengan aman.


Pelbagai kemudahan hidup disediakan oleh pihak pentadbir buat penduduk Bagan Serai ini. Antaranya gelanggang badminton, sebuah gymanium, masjid, surau, pusat kesihatan, stesyan bas dan teksi, stesyen kereta api serta pengawalan keselamatan oleh pihak polis.

07 di padang rengas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di padang rengas - Google Blog Search


DPPK PDG <b>RENGAS</b>: SUKANEKA PASTI <b>DI PADANG</b> AWAM RPA <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2012 09:32 PM PDT

Pasti Kawasan Padang Rengas akan menganjurkan Sukaneka PASTI peringkat kawasan di Padang Awam RPA Liman, Kati. Program yang dijangkakan akan bermula pada jam 8.30 pagi akan dimulakan dengan perbarisan kontinjen- kontinjen unit pasti. Majlis akan di rasmikan oleh Naib YDP Pas Kawasan, Dr. Azalan b. Radzi.

Di samping dapat menyaksikan acara- acara untuk murid- murid pasti, pihak penganjur juga telah merancang beberapa acara menarik untuk acara guru pasti, pemuda, kanak- kanak dan acara jemputan bagi tadika- tadika yang berhampiran.

Acara tradisi seperti pertandingan MOTOSIKAL LAMBAT (untuk pemuda tempatan), BASIKAL LAMBAT (untuk kanak- kanak tempatan) dijangka akan menjadi perhatian pengunjung.

Semua pihak khususnya penduduk tempatan dijemput hadir bagi memeriahkan majlis tersebut. Semoga Majlis dapat berjalan dengan lancar, Terima Kasih kepada pihak pengurusan Padang Awam Liman, Kati dan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar yang telah memberikan kerjasama dan kebenaran kepada pihak PASTI kawasan untuk melaksanakan program berkenaan.

07 di sungkai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


50000 peluang pekerjaan <b>di Sungkai</b> - Jinggo FotoPages - The <b>...</b>

Posted: 04 Apr 2012 05:00 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]50000 peluang pekerjaan di Sungkai - Jinggo FotoPages - The original and independent source for UMNO, BN, PKR, PAS, DAP, PR, Mahathir, Najib, Muhyiddin, Anwar, Nik.. - UMNO, BN, PAS, PKR, DAP, Mahathir, Najib, ...
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved