Jumaat, 19 Oktober 2012

07 di pangkor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


Gambar-gambar tertinggal dan terpinggir <b>di</b> DUN <b>Pangkor</b> kawasan ...

Posted: 26 Sep 2012 06:09 PM PDT

Pagi semalam (Rabu 26/9/12) sewaktu aku sedar dari tidor hujan dah mula turun dengan cukup lebat, aku duk sangka bila nak siang, redalah huja tu tu, tetapi sangkaan ku tak berapa tepat, sehinggalah jam 7.30 pagi hujan masih lebat macam biasa...   


Maka terpaksalah pakai baju hujan lengkap, setat motor buruk aku, redah dalam hujan pi kerja,, walau pun hati punyalah malas,,, dalam perjalanan jalan yang aku lalui, melalui Jalan ke Teluk Batek, suasana jalan raya memang menakutkan, apa taknya,, jalan dipenuhi air, kebanyakannya air tanah merah,,, risau motor aku mati enjin dalam takungan air yang agak dalam...
Terfikir di hati, sebab sebelum ini aku tak pernah jumpa lautan yang begitu dalam diatas permukaan jalanraya, apakah akan berlaku banjir kepada penduduk kampung di sekitar Teluk Murok?...
Pada petang, bila buka FB,, Encik Hamidon Ahmad Pegawai Khas Nizar melalui FBnya menyiarkan gambar-gambar seperti dibawah menunjukkan banyak rumah-rumah penduduk di kawasan padang Tembak Teluk Murok telah dipenuhi air disekeliling rumah meraka,, Untuk pengetahuan, kawsan ini adalah dibawah jajahan takluk zone Pangkor... 



Menurut encik ni, laporan masaalah banjih ni dah lama dibuat, namun tiada apa-apa tindakan dari pihak yang berwajib..


Rasanya sebab utama boleh berlaku banjir apabila hujan cukup lebat adalah kerana sistem perparitan yang tidak sempurna, ditambah lagi apabila bukit-bukit di tarah untuk ambil tanha merah, dan juga dibuat tamana perumahan,,, akibat tiada lagi tanah zone tadahan hujan, air hujan turun melimpaha,, penduduk- penduduk dikawasan rendah yang menerima bala...  

Di manakah slogan yang dicanang diseluruh negeri Perak Tiada Tertinggal Tiada Terpinggir, sedangkan dikawasan DUN sendiri masih tak sempurna... 
Lihat ni, banner ni akan kelihatan bila kita melalui dari Ipoh ke Lumut, dikawasan Titi Gantong Bota,, terpampang Pemuda UMNo punya kerja,, apa cerita ni,, masih lagi tertinggal dan terpinggir.. 
Dan yang paling ni dalam Gambar ni, Cikgu Jauhari, Bekas Ketua Penerangan UMNO Lumut, bahagian Zambry menjadi Ketua bahagaian, pun bernasib malang,,, 
masih lagi tertinggal dan terpinggir,, apa cerita..

07 di langkap - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di langkap - Google Blog Search


NUBE Ipoh Sana Sini: Melawat dan prihatin ahli – ahli NUBE <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 29 May 2012 12:00 AM PDT


Rizal Yob Ipoh

Selasa, 29.05.2012 – Kehadiran kami skuad tempur NUBE Ipoh ke Langkap mengejutkan ahli – ahli disini yang tidak menduga kami sampai beramai – ramai ke kawasan itu demi menyampaikan cerita terbaru NUBE di samping mendengar masalah ahli NUBE di Langkap dalam lawatan kami ke 3 bank iaitu Hong Leong Bank, CIMB Bank dan Maybank.

Kehadiran kami kali ini amat menarik kerana berpeluang berjumpa dengan bekas ahli NUBE di Maybank Langkap yang telah dinaikan pangkat ke pegawai 2 bulan lalu dari Slim River yang berperanan membawa ahli-ahlinya di Slim River menyertai Maynue. Hasil perjumpaan antara kami dan beliau, pihak kami akan ke Maybank Slim River dalam jangka terdekat untuk merekrut semula ahli-ahli disitu setelah menurutnya pihak Maynue menganggu ahli – ahli disitu setiap minggu hingga Maynue berjaya mendaftarkan ahli-ahlinya semua seramai 8 orang.

Selain itu, pihak kami juga mendapat maklumat anak kepada ejen utama Maynue di Perak bekerja di Maybank Langkap dan beliau kini telah menyertai Maynue. Ketika kami memanggil mengadakan taklimat ringkas di bank terbabit ahli Maynue ini tidak hadir dan keluar dari banknya meninggalkan kami. Dalam keadaan sama, kami juga cuba diganggu oleh pengurusnya di situ yang tidak puas hati pihak NUBE menjalankan takilmat di dalam premis bank berkenaan, menurut sumber pegawai disitu.

Sebelumnya, kami juga hadir dan melawat 2 buah bank lain disekitar Langkap antaranya CIMB dan Hong Leng Bank. Di CIMB pihak kami memohon ahli -ahli di bank itu mempromosikan laman sosial NUBE di facebook untuk "LIKE" di muka depan NUBE MALAYSIA supaya segala penyaluran maklumat dapat dilaksanakan kepada setiap ahli yang mempunyai facebook.

Ternyata kunjungan kami juga dihujani oleh persoalan sorang ahli NUBE di CIMB Langkap yang berdepan masalah "Transfer" dari basenya di Hutan Melintang Perak. Beliau kini adalah kakitangan (MOS Poll – Hutan Melintang) dan kini ditugaskan untuk "relief" CIMB Langkap. Dikhabarkan MOS/cawangan di Hutan Melintang akan ditutup tidak lama lagi dan mereka disitu akan ditukarkan sama ada ke merata Ipoh atau Perak dan terjauh Sungai Besar Selangor. Pihak kami dalam pada itu memeberitahu kepadanya supaya segera memaklumkan perkara ini dari masa kesemasa dan berkemungkinan NUBE Ipoh akan mengadakan mesyuarat khas di Hutan Melintang tidak lama lagi.

Kunjungan kami di Hong Leng Bank juga tidak banyak bezanya, walau bagaimanapun kami dilaporkan ada seorang ahli kita akan mengambil VSS yang ditawarkan oleh pihak HLBB. Namun begitu ahli – ahli disitu nampak ceria kerana mereka baru sahaja berpindah ke premis bank baru kurang 1oo meter dari premis bank lama.

07 di behrang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di behrang - Google Blog Search


PERAKITE: Kes rasuah Jamaludin <b>Behrang</b> belum selesai rupanye

Posted: 13 Oct 2012 12:00 AM PDT

You Are Here: Home - wilayah - Kes rasuah Jamaludin Behrang belum selesai rupanye

Kes rasuah Jamaludin Behrang belum selesai rupanye

Posted by abewa on 11:16 AM // 0 comments

Ingat dah tamat kes terhadap mamat juara lompat Jamaluddin di Behrang ni. Kalau dah lepas PRU, maka sakitlah mamat ni. Umno/Bn tentu akan buang dia jauh2. Masa tu sapa nak jadi loyar dia.. orang Umno dah tentu jauhkan diri.....

KOPI DI COFFEE BEANS DAN STARBUCK HARAM



Adalah dimaklumkan bahawa semua minuman bercoklat, vanila dan kopi di Coffee Bean dan Starbuck mengandungi E471 (Emulsifier 471), mono di-glycefideswhich iaitu daripada sumber binatang (babi). Raspberry Frap pula mengguna ceri yang dicelup alkohol dan tiramisu yang mengandungi RUM (arak). Hubungi JAKIM 03 - 8886 4000 untuk maklumat lanjut.

07 di bercham - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bercham - Google Blog Search


Perasmian Pembukaan Laluan Alternatif Dari <b>Bercham</b> Ke <b>...</b>

Posted: 02 Jan 2012 07:26 PM PST

Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir Merasmikan Laluan Alternatif Dari Bercham Ke Lebuhraya Plus Di Bercham Turut Hadir Adun Bercham Dap Y.B.SUM CHEOK LENG

07 di lumut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lumut - Google Blog Search


KANTOI! Muslihat Najib Altantuya Ke <b>Lumut</b> Terbongkar! | Pencacai <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 08:01 AM PDT

Kedatangan Perdana Menteri Najib Altantuya ke pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Lumut hari ini rupanya bukan setakat lawatan biasa tetapi rupanya ada udang di sebalik megi!
Selain memuji kununnya Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sebagai institusi yang begitu penting dan perlu terus dipertahan serta diperkuat dalam semua dimensi dan aspek, kedatangannya adalah untuk memastikan undi tentera tidak terlepas ke tangan Pakatan Rakyat!
Walaupun menteri besar haram Perak, Zambry Kadir bukanlah calon pilihan Najib Altantuya semasa rampasan kuasa di negeri itu pada 4 Februari 2009, tetapi jika sudah terdesak, yang lawan akan menjadi sahabat untuk berpaut di dahan yang rapuh.
Turut hadir selain Zambry adalah menteri pertahanan Zahid Hamidi yang juga difahamkan goyah di parlimennya sendiri di Bagan Datoh serta ahli parlimen Lumut yang juga menteri pengangkutan, Kong Cho Ha yang menang tipis dengan majoriti hanya 174 undi pada pilihanraya umum lalu.
Semua orang mengetahui bahawa TLDM kini diletakkan sebagai 'kem panas' berikutan salah seorang bekas panglimanya telah menyertai Pakatan Rakyat.
Dan ini menyebabkan undi anggota tentera laut kini seolah-olah terpisah dua apabila semakin ramai anggota tentera di kem tentera laut terbesar di negara itu menunjukkan simpati kepada Pakatan Rakyat sejak kebelakangan ini.
Selain isu perumahan anggota tentera yang seakan tidak pernah selesai, kebajikan anggota tentera lain-lain pangkat seolah diabaikan Kementerian Pertahanan apabila tiada satu pun langkah konkrit dilakukan untuk menyelesaikan masalah sejak lebih 30 tahun itu.
Maka ura-ura bahawa Pakatan Rakyat akan meletakkan calon dari kalangan bekas anggota tentera bagi menentang Zambry di DUN Pangkor tambah meresahkan menteri besar yang dilantik mahkamah itu.
Kebimbangan Zambry ada asasnya apabila sebelum kedatangan Najib Altantuya, telah banyak program bermotifkan politik dan memancing undi dilakukan yang menyebabkan sedikit ketidak selesaan di kalangan anggota tentera yang dianggap berkecuali dari fahaman politik.
Persoalannya, mampukah kehadiran Najib Altantuya menyelamatkan Zambry dari ambang kekalahan atau adakah ini satu petanda besar bahawa Barisan Nasional (BN) kini terdesak mengekspliotasi anggota tentera untuk memenangi pilihanraya umum?
Jelas kini, Zambry mahupun Najib Altantuya sudah merasai bibit-bibit kekalahan hingga terpaksa mengerah seluruh anggota perkhidmatan awam termasuk anggota tentera supaya hadir ke majlis politik walaupun berselindung di sebalik nama Jamuan Rakyat 1Malaysia.
Harapnya kini anggota tentera kian sedar dari lamunan panjang dan berani mengubah corak geopolitik negara kerana tentera adalah benteng pertahanan negara yang tidak sepatutnya dicampur adukkan dengan manipulasi politik sempit BN!

07 di ipoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di ipoh - Google Blog Search


Dialog Negara Islam <b>di Ipoh</b> cetus semangat

Posted: 16 Oct 2012 05:50 PM PDT

IPOH 14 Oktober – Bertempat di Dewan Silveritage, Medan Gopeng, Dialog Negara Islam bersama Hizbut Tahrir Malaysia (HTM) kali ini sekali lagi menjadi medan bagi para hadhirin untuk meluahkan perasaan, komen dan soalan-soalan berkenaan perjuangan menegakkan Negara Islam khususnya di Malaysia. Ust. Abdul Hakim Othman dan Ust. Umar Hussein menjadi ahli panel Dialog peringkat negeri Perak kali ini yang turut dihadiri oleh non-Muslim.

Antara soalan yg dilontarkan adalah berkenaan bagaimana cara Hizbut Tahrir menegakkan Khilafah, kenapa Hizbut Tahrir tidak memasuki pilihan raya di dalam sistem demokrasi sekarang, tuduhan-tuduhan terhadap Hizbut Tahrir yang dikatakan bersekongkol dengan kerajaan BN, lebih banyak mengkritik parti Islam berbanding pemerintah dan banyak lagi. Kesemua soalan dijawab dengan tuntas oleh ahli panel sekali gus membersihkan tanggapan-tanggapan negatif yang dilontarkan oleh sesetengah pihak kepada Hizbut Tahrir.

Selain dihangatkan dengan soalan, Dialog kali ini juga turut dihangatkan dengan komen-komen yang diberikan oleh peserta tentang perbandingan perjuangan Hizbut Tahrir dengan parti-parti Islam yang lain yang dilihat sudah tersasar dari jalan yang lurus. Setelah menjelaskan kewajipan umat Islam untuk menegakkan Khilafah dan metodologi Hizbut Tahrir yang berjuang untuk menegakkannya dengan mengikuti jalan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW, Abdul Hakim yang juga Presiden HTM meminta kesemua peserta agar menilai sendiri perjuangan setiap parti Islam di dalam menegakkan Negara Islam dan seterusnya memilih parti dengan perjuangan yang benar sebagaimana dikehendaki oleh Allah dan RasulNya.

Di akhir program, kedua-dua ahli panel menyeru para hadhirin dan hadhirat agar bersama-sama dengan Hizbut Tahrir di dalam perjuangan global mendirikan Khilafah yang akan menyatukan umat Islam di bawah satu pemimpin, satu pemerintahan dan di satu bendera.

Daripada borang kaji selidik yang diisi dan diserahkan oleh para peserta dan juga temu ramah yang dilakukan terhadap beberapa orang peserta di akhir Dialog ini, rata-rata peserta menunjukkan persetujuan, sokongan, semangat dan keyakinan mereka bahawa perjuangan untuk menegakkan Khilafah ini adalah perjuangan yang benar dan akan pasti membawa kejayaan. Beberapa orang peserta yang hadir juga terus menyatakan hasrat mereka untuk bersama-sama dengan Hizbut Tahrir di dalam menegakkan semula Daulah Khilafah.

Demo Bantah Sudah Bermula <b>Di Ipoh</b>, Tempat Lain Bagaimana?

Posted: 16 Oct 2012 11:26 PM PDT

100 berdemo tolak AES depan JPJ Ipoh - Mkini
Kira-kira 100 orang berhimpun di hadapan pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Ipoh bagi mendesak kerajaan membatalkan pemasangan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bagi kesalahan trafik.
Timbalan Setiausaha Pemuda PKR (AMK) Mohd Saifullah Mohd Zulkifli berkata, perhimpunan kira-kira sejam bermula pada jam 10 pagi itu hanya permulaan daripada kempen bantahan berterusan yang akan dianjurkan di setiap negeri.
"Kita sedang susun untuk jadikan sebagai gerakan rakyat. Akan ambil tanda tangan sebagai tanda protes dan ke negeri-negeri untuk berdemonstrasi.
"Himpunan ini juga ingin menyedarkan rakyat bahawa tindakan kerajaan melaksanakan AES ini menekan dan menzalimi rakyat yang semakin dihimpit kekangan ekonomi," katanya ketika dihubungi Malaysiakini. 
Turut hadir anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teja Chang Li Kang yang juga pemimpin PKR negeri.
Bermula 23 September lalu, sebanyak 14 kamera AES dipasang di kawasan hitam di Lembah Klang dan Perak.
Menurut Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ismail Ahmad, mereka menyasarkan pemasangan 831 kamera AES secara berperingkat dalam masa 18 bulan di seluruh negara.
P/s: Ayuh rakyat semua bangkit
Saman tidak mengenal penyokong atau ahli parti mana
Saman tidak mengenal pengundi parti yang mana
Saman tidak mengenal kaya atau miskin
Cuma yang kaya mampu bayar saman
Yang miskis tertekan
Di atas jalan raya kita semua adalah sama
Bangkit semua rakyat bantah AES!!!

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


Anak Haji Amir: Cerita Hari Raya-<b>Di Bota</b>

Posted: 07 Sep 2012 01:04 AM PDT

Selepas bertolak dari Bagan Datoh, kami menuju ke rumah lagi seorang anaksaudara abah di Bota, Abang Deris..Perjalanan terasa amat jauh oleh kerana jalan jem yang teramat mengalahkan jem masa nak naik jambatan Pulau Pinang disebabkan hujan lebat..ke sebab kereta banyak sangat datang beraya.. Setelah berhempas-pulas memandu, sampai le ke destinasi, rumah Abng Deris...
Bila sampai je, kami semua lebih terarah kepada Mural yang dilukis oleh Abang Deris di dinding rumah dia daripada menjamu selera dengan makanan yang sedap yang disediakan. Mula-mula, Furqan la yang memulakan langkah pertama bergambar berlatarbelakangkan mural Abang Deris.
Abah bersembang bersama Abang Deris...
Furqan, yang memula mencetuskan fenomena...

Angah, Furqan dan Faiez..

Menyakat Pinny dan Imah dengan mulut itik..
Faiez dan Along buat gaya ala-ala comel...



Satu family, yang takde Daud, Ijal, Kak Lili...

Imran, Uqaiel dan Naufal...

Kak Ros dan Aina dan Kak Linda dan Basyirah..

Imah dan Pinny, bergambar di tepi pantai kononnya..


***Dah puas bergambar, baru menjamu selera...Masjid pun depan rumah je...best...Lepas Maghrib bertolak ke rumah Kak Yah dan Kak Munah...Memang beraya sakan la...Letih tapi berbaloi-baloi..!!!

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Kanak-kanak hilang sejak Rabu ditemui mati lemas <b>di</b> Sungai Kinta <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 05:51 AM PST

Kanak-kanak lelaki berusia sembilan tahun yang dilaporkan hilang Rabu lepas ditemui mati lemas di Sungai Kinta, Tanjung Tualang hari ini.

Ketua Polis Daerah Ipoh, ACP Azisman Alias berkata mangsa Yushairiezal Judin ditemui terapung pada pukul 10.50 pagi tadi oleh orang awam kira-kira 45 km dari tempat mangsa terjatuh di longkang Kem Syed Putra, Tambun.

Polis yang dimaklumkan berhubung penemuan itu telah menghantar mayat mangsa ke Hospital Batu Gajah untuk bedah siasat, katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata mayat mangsa telah dituntut oleh keluarganya petang ini untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Tambun, di sini.

Dalam kejadian pada Rabu lepas, ibu kanak-kanak itu, Mazlinah Rintan@Baki, 31, berkata anaknya keluar bermain bola sepak dengan rakan-rakannya pada pukul 3 petang dan tidak pulang ke rumah sehingga tengah malam pada hari tersebut.

Semasa kejadian mangsa bermain berhampiran dua longkang besar ketika hujan lebat.

Ibu mangsa hanya membuat laporan polis sehari selepas kehilangan itu, dan polis kemudian mengadakan operasi mencari dan hanya menemui seluar biru dipercayai milik mangsa yang tersangkut di ranting Sungai Pinji.

- BERNAMA

07 di bukit merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit merah - Google Blog Search


Tiada kelulusan projek nadir bumi <b>di Bukit Merah</b>: PKNP – Perak <b>...</b>

Posted: 28 Apr 2011 09:48 AM PDT

Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP) menjelaskan kerajaan negeri tidak meluluskan sebarang projek nadir bumi di Bukit Merah kepada mana-mana syarikat.

PKNP, sayap pelaburan negeri Perak berkata, Memorandum Persefahaman (MoU) yang ditandatangani pada 18 April dengan CVM Minerals Limited dari Hong Kong hanya membenarkan firma itu untuk mengkaji elemen daya maju operasi perlombongan nadir bumi di Bukit Merah.

"Kedua-dua pihak berhasrat untuk mengadakan kajian kebolehlaksanaan atau eksplorasi mengenai viabiliti perlombongan nadir bumi.

"PKNP dan CVM tidak berhasrat untuk membangunkan apa-apa projek memproses nadir bumi di Perak," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Samsudin Hashim dalam satu kenyataan dikeluarkan petang ini.

Kata beliau, tempoh hayat MoU itu hanya enam bulan dan akan terbatal secara automatik jika firma itu tidak memperoleh sebarang kelulusan daripada mana-mana pihak berkuasa tempatan atau jika projek itu tidak berdaya maju.

Samsudin juga berkata, tiada "kesan terikat" MoU ke atas kedua-dua pihak dan CVM akan menanggung keseluruhan kos kajian daya maju.

"Jika kajian daya maju itu menyentuh kemungkinan diadakan perkongsian, ia akan bergantung pada kelulusan daripada kedua-dua pihak," katanya.

Dalam laporan pagi tadi, Menteri Besar Datuk Seri Zambry Abd Kadir (gambar) memberitahu The Malaysian Insider bahawa beliau akan mendapatkan penjelasan daripada sayap pelaburan kerajaan negeri ekoran laporan bahawa satu perjanjian telah dibuat dengan firma dari Hong Kong untuk menerokai dan melombong nadir bumi di negeri itu baru-baru ini — perkembangan yang menimbulkan kebimbangan baru selepas tragedi Bukit Merah.

Zambry menekankan bahawa perjanjian dibuat itu hanya satu memorandum persefahaman antara PKNP dan CVM Minerals Limited dari Hong Kong.

Bagaimanapun menurutnya PKNP seharusnya telah memaklumkan beliau sebelum menandatangani MoU seumpama itu memandangkan ia membabitkan kepentingan ramai.

Sebuah syarikat Hong Kong dan kerajaan Perak dilaporkan telah bersetuju untuk menerokai dan melombong nadir bumi di negeri itu — perkembangan terbaru di sebalik kontroversi loji pemprosesan Lynas Corporation di Gebeng, Pahang.

Pemakluman bertarikh 18 April kepada Bursa Saham Hong Kong menunjukkan CVM Minerals Limited telah mengumumkan yang ia telah menyertai MoU dengan PKNP untuk menjalankan projek itu di Bukit Merah dekat Ipoh.

Syarikat Hong Kong itu, menerusi subsidiari CVM Metal Recycle Sdn Bhd telah memohon kepada pejabat tanah dan galian negeri satu lesen untuk menerokai kawasan seluas 250 hektar bagi melombong nadir bumi.

Bukit Merah merupakan kawasan bagi loji nadir bumi di Malaysia 20 tahun lalu, yang masih berhadapan dengan kerja-kerja pembersihan RM300 juta.

- The Malaysian Insider

07 di sungai siput - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungai siput - Google Blog Search


Kanak-kanak perempuan rentung dalam kebakaran <b>di Sungai Siput</b> <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2012 09:33 PM PST

Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun rentung dalam kebakaran yang memusnahkan rumah mereka di Taman Sentosa di sini malam tadi.

Mayat K. Keswini ditemui rentung dalam sebuah bilik di rumah itu dan dihantar ke Hospital Sungai Siput untuk bedah siasat.

Ketua Polis Daerah Sungai Siput Supt Azman Salim berkata ketika kejadian, kanak-kanak itu tinggal bersama datuk dan emak saudaranya manakala ibu dan bapanya berada di pekan.

"Datuk, adik dan emak saudara mangsa berjaya menyelamatkan diri manakala mangsa dipercayai terperangkap di dalam bilik kerana api marak begitu cepat," katanya kepada pemberita di sini.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Siput Penolong Penguasa Roszaman Wok berkata kebakaran pada pukul 10.10 malam itu dapat dikawal dalam masa 13 minit.

Punca kejadian dan jumlah kerugian sedang disiasat.

– BERNAMA

07 di bukit gantang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bukit gantang - Google Blog Search


LIVE!! Pidato Perdana Merdeka Rakyat <b>di Bukit Gantang</b>

Posted: 23 Jun 2012 08:24 AM PDT


Siaran langsung Pidato Perdana Merdeka Rakyat ini dibawakan kepada anda oleh SAMM.. oleh itu sila saksikannya di ( SINI )

07 di bagan serai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan serai - Google Blog Search


Rumah Terbuka <b>Di Bagan Serai</b>, Perak Pada 22 - Mai! Bincang <b>...</b>

Posted: 06 Oct 2012 01:35 AM PDT

Rumah Terbuka Di Bagan Serai, Perak
Pada 22/09/2012, YB Shuhaimi Shafiei telah mengadakan rumah terbuka meraikan rakan-rakan sekampong di kampongnya, Bagan Serai, Perak.
Turut hadir bersama termasuk Dato Seri Besar Perak Sah, YB Azmin Ali dan ribuan penduduk sekampong dengannya.








07 di kuala sepetang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala sepetang - Google Blog Search


Mengenali Ngah Ibrahim <b>di</b> Muzium Matang - <b>KUALA SEPETANG</b> <b>...</b>

Posted: 03 Oct 2012 04:48 AM PDT


Muzium Matang dibina Ngah Ibrahim yang digelar Orang Kaya Menteri Paduka Tuan sebagai kediaman keluarganya dengan menggunakan batu-bata saja.

Apabila Ngah Ibrahim meninggal dunia pada 4 Februari 1895, kota itu diselia pentadbiran Inggeris sehingga ia dijadikan Maktab Perguruan Melayu Matang pada 1913-1922 kemudian Sekolah Melayu (1923-1941) dan Markas Tentera Jepun pada 1942 hingga 1945.


Pada 1946, ia dijadikan semula sebagai Sekolah Melayu (1946-1984) dan kini Muzium Matang.

Berkunjung ke Muzium matang, pengunjung bukan melihat muzium sebaliknya rumah lama yang masih terpelihara yang dikelilingi tembok sebagai benteng pertahanan.

Muzium Matang mempamerkan artifak berhubung kait kronologi penubuhan bangunan dan penggunaan bangunan itu sendiri bermula daripada keluarga Che Long Jaafar, Ngah Ibrahim, pemerintahan Inggeris, pendudukan Jepun, Maktab Latihan Perguruan Melayu Matang dan sekolah Melayu.

Memasuki ruang pameran di tingkat bawah, pengunjung akan disambut oleh replika gajah Long Jaafar yang bernama Si Larut.

Si Larut haiwan istimewa kerana selepas dikatakan hilang selama tiga hari, apabila ditemui, sebahagian badannya terutama kakinya dipenuhi bijih timah dan inilah permulaan era perlombongan bijih timah.

Mendaki anak tangga kayu yang masih kukuh itu, di bahagian atas pengunjung berpeluang melihat ruangan bilik tidur Ngah Ibrahim dengan katil lama yang masih seperti asal.

Pengunjung juga berpeluang melihat mahkamah yang dijadikan tempat perbicaraan pejuang Melayu yang ditahan Inggeris.

Muzium Matang dibuka setiap hari dari 9 pagi hingga 5 petang kecuali Aidilfitri dan Aidiladha. Bayaran masuk percuma.


07 di tanjung rambutan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung rambutan - Google Blog Search


Peniaga sokong MBI bina pasar baru <b>Tanjung Rambutan</b> – Perak <b>...</b>

Posted: 09 May 2011 12:05 AM PDT

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat, demikian perumpamaan yang menggambarkan sikap kerjasama lebih 100 peniaga pasar Tanjung Rambutan yang kini menyokong penuh projek membina sebuah pasar baru yang dijangka bermula sekitar Julai atau Ogos depan.

Walaupun di peringkat awal terdapat sekumpulan kecil peniaga membantah, masalah itu akhirnya dapat diselesaikan secara baik hasil perbincangan dan penerangan yang dianjurkan oleh Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) dan Ahli Majlis Tempatan.

Datuk Bandar, Datuk Roshidi Hashim, berkata jika tiada aral melintang, projek membina pasar baru Tanjung Rambutan yang mendapat peruntukan RM5.8 juta daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dijangka dapat dimulakan sekitar Julai atau Ogos depan.

Katanya, bangunan pasar lama dikekalkan tetapi akan diubahsuai menjadi pusat jualan makanan yang serba moden dan diperindahkan lagi dengan landskap menarik bagi menarik kehadiran pengunjung.

Projek itu katanya, dapat diteruskan hasil persetujuan majoriti peniaga pasar Tanjung Rambutan walaupun pada peringkat awal, sekitar 20 peniaga di situ membuat bantahan kepada MBI.

"Pembangunan pasar baru dan pusat penjaja di Tanjung Rambutan ini perlu diteruskan memandangkan kawasan sekitarnya akan menjadi tumpuan ramai apabila Kolej Kesihatan Bersekutu Hulu Kinta beroperasi sepenuhnya tidak lama lagi.

"Dengan lebih 2,000 pelajar dan 600 tenaga pengajar kolej, kita perlu menyediakan kemudahan asas terbaik kepada penduduk di sini, sekaligus membangunkan sektor sosio-ekonomi tempatan terutamanya peniaga di pasar baru Tanjung Rambutan.

"Selain itu, masalah 94 peniaga tanpa lesen juga dapat diselesaikan apabila pasar baru ini beroperasi sepenuhnya kerana ia menyediakan 232 lot niaga yang ditempatkan di bawah satu bumbung. Selain itu, peniaga juga tidak perlu berpindah kerana tapak baru hanya terletak bersebelahan pasar lama," katanya kepada pemberita di Ipoh, hari ini.

Terdahulu, beliau menerima memorandum daripada sekumpulan peniaga pasar Tanjung Rambutan, diketuai Raja Soorian yang menyatakan sokongan terhadap pembinaan pasar baru itu yang dijangka siap sepenuhnya Januari 2013.

Dalam perkembangan berkaitan, Roshidi berkata, apabila pasar baru itu siap kelak, ia akan memberi keselesaan kepada pengunjung kerana menyediakan 139 tempat letak kereta, 64 (motorsikal) dan 11 (lori kecil).

Sementara itu, peniaga sayur, T Yogeswaran, 30, berkata hasil penerangan daripada MBI dan wakil Ahli Majlis tempatan, beliau mengambil keputusan untuk menyokong pembinaan pasar baru kerana keadaan persekitaran yang sesak dan tiada jaminan keselamatan di pasar lama.

"Dengan pasar baru itu nanti, saya berharap dapat berniaga dalam suasana yang lebih selesa berbanding ketika ini," katanya yang berniaga di pasar Tanjung Rambutan sejak 15 tahun lalu.

Tunduki Hatimu: Akhirnya,skrip ke hospital <b>tanjung rambutan</b> dilulus <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 03:53 PM PDT


1. Seksyen 4(2) dan 5(1) Akta Kawasan Larangan dan Tempat Larangan 1959 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 7 akta sama, yang mana jika sabit kesalahann dia berdepan hukuman penjara maksimum dua tahun dan denda sebanyak RM1,000 atau kedua-duanya.

2. Seksyen 7(1)(a) Akta Bahan-Bahan Kakisan dan Letupan dan Senjata Berbahaya 1958 yang membawa hukuman penjara dua tahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan

Entah apa ubat yang dibagi sampai nak ke Tanjung Rambutan?

Lembaga Penapisan Filem tidak sempat menapis adegan ala ninja beliau kerana mahkamah telah menerima pakai Seksyen-seksyen pasca Merdeka....tutup kes!

Cerita lanjut di sini....Senjata merbahaya yang diguna Mudah Lena

 

07 di sungkai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


cherish every cherry: Felda Residence Hot Springs, <b>Sungkai</b>-part 1

Posted: 01 Oct 2012 05:58 AM PDT

Kitaorg sekeluarga  baru balik dari Cuti-cuti Perak. Kali ni kami berjalan ke Hot Springs, Sg Klah yang terletak di Sungkai pulak. Percutian yang June yang lepas kami sekeluarga dah ke Pulau Pangkor. 
So, kali ni, saya nak review percutian singkat kami ke Felda Residence Hot Springs (FRHS), Sg Klah ni.

review in two parts. Ni part 1.
Kalau nak baca sambungan, boleh baca kat part 2.
 

Kita mulakan dgn jalan masuk ke FRHS ni ye. 
Kita mulakan dengan perjalanan ke sini. Dari exit Sungkai di Lebuhraya PLUS, belok ke arah kiri dan lebih kurang 2.5km dari simpang highway, belok kiri lagi. Ada signboard Felda Hot Springs. From simpang tersebut, kita akan melalui kawasan felda. Kiri kanan jalan ialah pokok kelapa sawit, diikuti perkampungan peneroka felda. Jalan masuk sedikit kecil tapi berturap elok dan masih 2 lanes. Jarak dari simpang jalan besar ke FRHS lebih kurang 8km.


 Untuk those yang menginap di sini, boleh terus ke reception area. Tapi untuk those yang datang untuk daily entrance boleh terus ke pool. Untuk daily entrance, charge RM12 dikenakan untuk dewasa, dan RM10 untuk kanak-kanak. 
WHAT YOU GET UPON CHECK-IN?




2 entry tickets for 2 days untuk masuk ke pool (both hot and cold pool)
2 breakfast coupons (not in picture)

Kitaorg dah reserved (via online) untuk one deluxe room and dah request nak one king size bed with extra pillows. Yang bestnya, bila masuk bilik, dapat extra mattress (nipis je la) and dh tersedia iron and ironing board sekali. all without extra charges.  Kat sini, ada jenis chalet dan villa. Villa ada 3 buah je and location a little bit off dari kawasan chalet but nearer to the pool. Untuk view penginapan jenis villa, boleh check kat website ni.
Untuk review penginapan di villa.boleh visit blog ni. saya tak duduk villa so takde idea how does it look from the inside.

Kawasan sekitar chalet sangat luas, cantik dan saujana mata memandang. Hijau je mcm padang golf. Tapi dikelilingi oleh pokok2 kelapa sawit yg terjaga rapi. Sangat sesuai la untuk those yang pentingkan tranquillity during their short break, especially those yg datang from bandar besar mcm KL. 





in front of chalet and reception area
Okayla untuk review part 1. InsyaAllah entry lepas ni saya sambung review di kawasan hot pool dan cold pool serta makanan yg disediakan di sini.
Last but not least, saja nak tempek gambar saya and Ilyaas Hafiy kesayangan.

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


sounds of heart beating: Alhamdulillah, Aku Dah Disini ~ <b>Lenggong</b> <b>...</b>

Posted: 15 Oct 2012 09:17 PM PDT

Alhamdulillah.. Akhirnya aku dapat menaip keyboard ni untuk catatan perjalanan hidupku setelah menyepi mengambil angin di sini.. hanya mengambil masa untuk tenangkan diri sendiri.
Alhamdulillah, aku kini telah berada di Lenggong untuk memulakan kehidupan baru bergelar Town Planner di sini. Alhamdulillah, semuanya OK disini.
Jauh dari hiruk-pikuk kota, jauh dari kesibukan kota dan yang paling penting, aku bebas dari "kata2 dari lidah bertulangkan dusta" itu. Aku bahagia disini sebab aku tak dengar lagi "suara-suara yang kecoh" tu.. Dah tak ada kerja ataupun memang tabiat suka menjaga kain orang sampai sanggup buat fitnah.. Well, bila aku disini, semuanya sibuk menyiapkan kerja masing2 yang berlambak2. So, memang tak ada masa nak mencari kerja part-time untuk menjaga tepi kain orang..
Alhamdulillah, suasana kat sini sangat mendamaikan. Sangat mengasyikkan. Pagi2 aku drive ke tempat kerja, diselubungi oleh kabus-kabus yang memutih. Sejuknya.. Kiri kanan hanya nampak pokok-pokok yang menghijau. Di Lenggong ni, dikelilingi oleh gunung-ganang yang hijau.. Tenang nya, dan diri aku yang berjiwa outdoor ni memang sangat suka akan suasana seperti ni..  Alhamdulillah, aku bersyukur pada Tuhan :-)
Suasana kerja disini Sangat berbeza dengan cara kerja di JPBDHQ. Disini, aku betul2 didedahkan untuk menjadi TOWN PLANNER yang sebenar-benarnya. Aku betul2 berdepan dengan tugas perancangan di peringkat local. Banyak benda yang aku kena belajar dan semua itu aku jadikan sebagai pengalaman yang berharga..
Suasana di tempat kerja pun berbeza. Kat sini, tak de lagi kaki-kaki penyibuk. Semuanya busy siapkan kerja masing2. Even, staf kumpulan sokongan sangat efisien. Lebih efisien dari pekerja-pekerja kumpulan sokongan di HQ. Malah, bagi aku, dieorang ni semua lebih hebat dari pegawai. Well, of course aku kena hebatkan diri aku lagi. So, a lot of homework i have to do untuk mantapkan diri aku..  Takpe, pas ni bila aku keluar dari sini, aku akan ade banyak pengalaman & pengetahuan. hehe....
Buat masa ni, aku tinggal di Kuala Kangsar memandangkan rumah sewa kat Lenggong ni sangat lah susah nak dapat. Kat Kuala Kangsar tu OK lah, dah dekat nak pergi ke Ipoh, so senang nak balik KL :-)
Even, di Lenggong sendiri pun banyak aktiviti yang menyeronokkan. Pembangunan eco-tourism nya sangat bagus kat sini. Dah la dekat nak ke Royal Belum, Grik. Kat Lenggong, banyak tasik, banyak waterfall, banyak gua. So, aku dapat bayangkan, banyak lah aktiviti outdoor yang akan aku explore disini.
WEll, Welcome to Lenggong and i happy being here  :-)
 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved