Jumaat, 15 Jun 2012

07 di seri iskandar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di seri iskandar - Google Blog Search


Program Turun Padang MB <b>Di Seri Iskandar</b> – Perak Today

Posted: 28 Mar 2012 04:10 AM PDT

DS Zambry Menyerahkan Geran Tanah Kepada Penduduk Kampung Sepakat Jaya Sempena Lawatan Kerja Ke Seri Iskandar Petang Tadi

07 di bagan datoh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bagan datoh - Google Blog Search


BLOG MISS MURALYSM :): :: Kenduri <b>di Bagan Datoh</b> ::

Posted: 15 Jun 2012 04:42 AM PDT


Aku suka betol update cerita yang dah basi. Tapi, aku tetap nak update. Kihkihkih. Sangat sibuk dengan jadual kelas yang sangat padat macam iklan Milo tu. Lepastu dengan assignment yang last minute tu lagi. Memang semua jadi kelam kabut.

Dalam dok sibuk-sibuk tu sempat jugak lari pegi Bagan Datoh. Pertama kali aku jejak kaki dekat Bagan Datoh ni. Sebab Perak pon aku belum jelajah habis lagi. -.-'

Nak taw sebab apa aku terjah Bagan Datoh? Let's the picture tell you the story. :)


Kakak sulung aku dan abang iparku. :)
Adik lelaki aku yang paling tinggi dalam umah. Ikot genetik sape entah. Huhuhu. Kakak aku yang paling gemuk dan adik perempuan aku.
Kami tiga beradik. :)
Kami tiga sekawan. :)
Agak teruja pertama kali jejak kaki dekat Jeti Bagan Datoh ni sebab pemandangan yang sangat best. Rasa macam nak shoot banyak-banyak tapi masa singkat sangat. Mak dengan abah pun nak rush balik KL sebab takot jalan jem. Berjalan atas jeti tu rasa macam nak terbang. Angin kuat sangat. Tapi rasa macam ala-ala supermodel gitu bila jaan sambil angin tiup baju. Sumpah bajet.

Selamat Pengantin Baru buat akakku dan abang iparku. Huhuhu. Happy moment at Bagan Datoh. Terima kasih atas layanan yang sangat baik dari pihak keluarga sebelah pengantin lelaki. :)

nfcs

07 di pantai remis - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pantai remis - Google Blog Search


Aneka Cengkerang <b>Di Pantai Remis</b>,Selangor - L!fe SeeM L!ke A Ra!

Posted: 10 Jun 2012 06:28 PM PDT

Senang je nak cari tempat ni... Ada signboard, kepada yang biasa balik ke Perak ikut jalan ke Teluk Intan ni memang lalu la kat sini...
Nampak tak trafik light depan tu... belok aje ke kiri...


Pantai Remis



Kalau area Selat Melaka ni memang keruh aje air lautnya tapi snap jugak la sekeping dua.. 
Kat tepi jalan dipersisir Pantai Remis ni ada banyak gerai-gerai kecik yang jual hasil laut. Paling banyak jual family kerang la.. Jom tengok apa yang ada... :- 
Kerang bulu~memang besar saiznya..

Mentarang... First time tengok depan mata..
Nak tahu macam mana nak bersihkan mentarang, sila klik kat sini ----> Mentarang... Apa Tu?


Yang ni tak tahu apa.. rasa-rasa lokan tapi tak pasti la.. >o<
Yang ni lagi tak tahu apa namanya... terlupa nak tanya makcik yang jual tu, dah macam kumbang pun ada... ehehehe 


Tepi tu kerang~ sekilo RM3.00 tapi kalau beli 2 kilo jadi RM5.00.. memang murah la, kalau kat pasar biasanya sekilo RM4.00 dan kecik-kecik pulak tu, dah macam benih kerang je saiznya..
Jiran sebelah kerang tu tak pasti apa, tapi saiznya memang besar-besar... ^___^


Yang kecik-kecik macam etok-etok ni namanya Ala Ala, buat masak tumis serai memang yummy.. 
Tepuk dada tanya selera... 
Pilih aje mana berkenan..
Ada lokan, mentarang juga Ala ala...
Selamat menyoping kerang-kerangan... o(^v^)o

07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


ArtieQah Collections: Poisse <b>di</b> Hospital <b>Slim River</b>

Posted: 22 May 2012 01:23 AM PDT

"Kita tak dapat menghalang proces penuaan, tetapi kita boleh melambatkannya " Aidi Bahar
Tuan Hj Aidi Bahar - Founder Poisse...telah hampir 30 tahun dalam farmasi
 Khusyuk mendengar penerangan daripada Tuan Hj Aidi Bahar
belum sempat ceramah bermula..para jururawat serbu untuk tester
 Madamepoisse bersama kakak misi..... :)

07 di taiping - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di taiping - Google Blog Search


Citra Cinta Terindah: Cuti-cuti <b>di Taiping</b> Perak 2012

Posted: 30 May 2012 12:30 AM PDT

Sepanjang jalan, ada banyak pasangan pengantin mengabadikan foto perkahwinan di sini....memang sgt cantik

Assalamualaikum...
Sekarang ni budak sekolah tengah cuti...jadi pada kebiasaannya kami sekeluarga akan meluangkan masa pergi bercuti...cuti-cuti Malaysia aje..

Lokasi seterusnya kali ini adalah Perak. Mulanya agak blur jugak dengan apa yang ada di negeri Perak...tapi selepas membuat beberapa observation. kami putuskan nak menjejakkan kaki ke Bukit Merah Laketown Resort...Bukit Merah berdekatan dengan Taiping. Jadinya dalam satu masa kami dapat pergi kedua-dua tempat sekali.

Jujur saya katakan bahawa kawasan pantai barat memang jarang kami lawati berbanding pantai timur. Sampai nak naik highway pun kami kene tanya orang dan buat survey di internet. Tapi Alhamdulillah...sampai je...saja je suspen.

Bukit merah best dengan pemandangan yang indah tepi tasik..aktiviti kat sana tak banyak pun tapi sebab kedudukannya jauh dari bandar membuatkan saya rasa nyaman sangat. Anak-anak suka sebab dapat mandi kolam...jadi ikutkan kehendak dia jelah...berendam pagi ke petang pun dia tak kisah.

Lepas check out, kami bawa anak-anak tengok ecopark. Sebenarnya, tak pergi pun takpe...tapi alang-alang dah sampai tu, singgahlah. Nanti tak lah orang kata tak pernah pergi kan...hulur jelah duitnya...
Ada water pak kat sana, tapi kami baru je ke Tiara beach resort. Jadi tak apa lah kalau tak masuk. Pulau orang utan pun tak pegi...sebab air surut dan bot tak boleh ke sana...takpelah...Orang utan ada kat zoo.

Zoo tertua di Malaysia....banyak binatang
Jeli kelapa, 3 Rm 10...sedap...sambil tunggu tram, makan ni le

Destinasi seterusnya Taiping....
Taiping terkenal dengan jolokan Bandar Warisan. Memang banyak warisan kat sini.
1. Zoo Taiping, zoo pertama
2. Penjara Taiping, penjara pertama
3. Muzium Taiping, muzium pertama
4. Bangunan2 sekitar bandar, memang banyak bangunan lama. Tapi bagi saya tak secantik bangunan di Penang.
5. Taman tasik taiping, tempat yang paling nostalgic.
6. Mee udang mak teh...memang puas.
 Mee Udang yang sebenar...10 ekor udang dalam tu...
7. Kue Tiaw Doli, dua kali makan kat situ.
 Nasi ayam Doli untuk my baby...mmg sedap sangat
 Kue Tiaw Doli for me and hubby....awww
Kongsi-kongsi....sdap jugak
8. Popia basah pun sedap kat Larut Matang.
9. Bukit Larut....kalau tak bawa anak, rasanya saya naik bukit tu.
Taman Tasik Taiping dari atas Hotel Flemington dilatari Bukit Larut
Pohon-pohon rendang yang menghijau
Antara semua tempat2 ni, Taman Tasik Taiping adalah tempat jatuh cinta saya....Tak pernah melihat tasik secantik itu. Ala-ala kat Itally atau Perancis...Pokok-pokok dijaga rapi dan kebanyakannya sudah lebih seratus tahun usianya. Itulah yang menjadi daya penarik tasik ini. Kalau datang Taiping, bawa bekal banyak-banyak dan bentangkan tikar di atas rumput....pasti tak cukup sepinggan...sangat damai dan sejuk mata memandang.

Bandar Taiping tak besar...pusing-pusing kat situ je...tapi kalau tak pakai garmin, sesat juga asyik terpusing-pusing. Perkampungan sekitar boleh dikatakan masih jauh dari pembangunan. Kita boleh jumpa stesen minyak yang tak berjenama macam kat felda-felda. Tapi di sini benda tu biasa. Tak jumpa stesen Shell atau Petronas...walaupun Taiping duduk di dalam semenanjung bukan di pulau-pulau.

Stesen minyak kat sini rata2 macam ni lah

Kedai runcitnya masih macam kat kampung-kampung...ye lah kawasan kampung kot. Tapi saya tak jumpa lagi yang macam tu sekarang ni...Tapi yang paling best adalah makanan...memang Malaysia adalah syurga makanan...sangat menyelerakan...
 Limau madu yang memang manis...mmmmmm
Air Nira yang memang pure dari ladang...hehe dah nak abis baru sempat shoot
Masa saya pergi tu, musim buah limau ke? banyak jual limau madu. Limau tambun memang ada saja. Mangga jambu batu dan jambu air. Jadi berjamu buah-buahan je lah kami ni. Memang suka buah tempatan berbanding buah import.
Muzium tertua di Malaysia
Kesimpulan yang saya buat, terima kasih kepada majlis daerah Taiping kerana telah memelihara warisan ini untuk tontonan kami semua. Semoga segalanya dapat dikekalkan. Pada semua..jom cuti-cuti...

07 di gerik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di gerik - Google Blog Search


Pelajar maut dalam nahas <b>di Gerik</b> | Inimajalah

Posted: 29 Mar 2012 08:01 PM PDT

Kategori

Arkib

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Kirapu.blogspot: scenic view at <b>Kinta</b> riverfront, Ipoh

Posted: 03 May 2012 01:35 AM PDT

Antara tempat yg menarik untuk melepak dan makan sambil menikmati pemandangan yg indah di Ipoh ni ialah di Kinta riverfront. Kinta riverfront ni terletak di antara pekan lama (old town) dan pekan baru, Ipoh atau lebih tepat di belakang sekolah St. Micheal.




Kinta Riverfront di waktu malam

Di Kinta riverfront ada sebuah food court yg dibuka waktu pagi dan malam.  Pilihan makanan pun agak banyak dari boleh tahan. Di sungai ni jugak ada sebuah jambatan. Bolehlah lepak kat sini smabil menikmati pemandangan yg cantik.


07 di batu gajah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di batu gajah - Google Blog Search


www.jelajah-nesia.blogspot.com: Legenda <b>Batu Gajah Di</b> Tanah <b>...</b>

Posted: 26 May 2012 12:06 AM PDT


Watu Gajah , begitulah warga Tuban menyebut sekumpulan batu besar yang berada di tengah ladang yang ditanami jagung dan kacang ini.
 Lokasinya berada di desa bejagung Kecamatan Semanding, tak jauh dari Jalan Raya Semanding menuju wisata Pemandian Bektiharjo.
Nama Watu gajah yang berarti Batu Gajah itu karena bila dicermati secara sepintas , beberapa bongkah batu besar itu  bentuknya  memang  seperti gajah dengan berbagai posisi dan pose. Ada yang menelungkup, berdiri, rebahan dan sebagainya.  Seolah lengkap dengan mata , telinga dan  belalai.
Batu-batu yang berwarna hitam itu sendiri  letaknya saling berdekatan. Setidaknya ada 5 batu besar yang bentuknya mirip gajah disana.  Sayang karena rimbunnya semak-semak di sekitar lokasi yang juga menutupi batu-batu itu, menjadikan bentuk gajah pada batu-batu itu menjadi kurang jelas.
Selain itu juga ada sebuah batu besar yang bentuknya seperti Puzzle dengan tiga keping pecahan batu.
Entah sejak kapan batu-batu itu disebut  dengan nama Watu Gajah. Konon, menurut legenda yang ditutur-tinularkan oleh warga setempat,  keberadaan Watu gajah ini  pada masa lampau ada kaitannya dengan sejarah Sunan Bejagung,  seorang ulama sakti yang  makamnya berada sekitar 500 meter arah utara dari Watu Gajah.
Kisahnya,  Watu Gajah itu merupakan penjelmaan dari pasukan Gajah yang hendak menyerang Sunan Bejagung dan para pengikutnya. Dengan kesaktiannya,  Sunan Bejagung  menghentikan serangan pasukan gajah itu dan mengutuknya menjadi batu.
 --------------------------------------------------------------------------------------------------
Baca juga artikel-artikel menarik lainnya di Blog ini dengan Langsung KLIK Link di bawah ini atau kata-kata berwarna Biru lainnya :
 

=================================================================
Terlepas dari Legenda itu,  Watu Gajah ini memang cukup menarik untuk dikunjungi. Apalagi karena letaknya yang berdekatan dengan lapangan milik desa setempat, bila sore hari ada saja warga yang berkerumun  di sekitar Watu Gajah. Beberapa diantaranya bercengkerama dengan menduduki batu-batu itu.
Di sekitar Watu Gajah ini juga terdapat gua yang juga ditumbuhi banyak  semak  belukar. Melihat luasnya kawasan gua itu dan banyaknya lubang gua sebagai pintu masuknya, tampaknya  gua  di Watu Gajah ini  memiliki banyak lorong dan relung gua yang luas dan panjang.
Adanya gua di Watu Gajah itu tentunya menjadi banyak tanda Tanya besar yang cukup menarik perhatian yaitu bagaimana  bentuk dan keadaan dalam gua  itu dan apa saja  yang ada di dalamnya. 
Andai gua-gua itu diteliti dan ditelusuri lebih lanjut ,  mungkin saja  di dalamnya terdapat   potensi  '  mutiara-mutiara terpendam ' yang berkaitan dengan  pesona keindahan gua alami.
Entah lah bila Pemerintah Daerah setempat  tak  menyadari dan melihat potensi wisata yang terpendam itu dan membiarkannya terbengkalai begitu saja. Bila hal ini yang terjadi, niscaya    kawasan Watu Gajah ini  akan bernasib sama seperti nasib Watu Ondo, Banyu Langse dan Air terjun Nglirip yang  terlantar tanpa adanya perhatian dari pihak yang terkait.

07 di kuala kurau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kuala kurau - Google Blog Search


Rumah Untuk Disewa-Kampung Parit Abas <b>Kuala Kurau</b> Perak <b>...</b>

Posted: 07 May 2012 07:23 PM PDT

Maklumat Rumah sewa/ Rumah untuk disewa:

Rumah Untuk Disewa-Kampung Parit Abas Kuala Kurau Perak-kawasan kampung rumah batu di Kampung Parit Abas Kuala Kurau Perak
Tuan Rumah: Melayu, Ada 2 bilik dan 1 bilik air. Mempunyai ruang tamu yang luas.
Dari luar jalan utama/besar hanya 500meter. Dekat pekan, dekat bank BSN dan RHB, dekat sekolah rendah kuala kurau, dekat masjid kuala kurau, Kedai-kedai pakaian, barang runcit dan pasar pagi/malam
Disekitar rumah- dekat surau 15m, dekat kedai runcit 10m, kedai jeruk 15m, kedai ikan masin 15m dan rumah jiran-jiran berdekatan.
Kuala Kurau merupakan kawasan berdekatan laut dan berdekatan dengan pusat pelancongan iaitu kuala gula.

Berminat-hubungi segera Pn Hajah Siti Sehah 60122853237 / Tn Hj Bakri 0175755230

By rumahsewa.com

di negeri perak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri perak - Google Blog Search


HIMPUNAN HIJAU SETIAP <b>NEGERI PERAK</b> 16 JUN 2012

Posted: 13 Jun 2012 07:51 PM PDT

Himpunan Hijau Setiap Negeri – Perak 16 Jun 2012 :  Himpunan Hijau bakal di adakan di setiap negeri dan negeri Perak terpilih sebagai negeri berikutnya.

Himpunan Hijau Menuju Putrajaya di peringkat pusat telah diadakan pada 1 Jun lalu, setelah Himpunan ini di anggap berjaya ianya bakal diteruskan ke setiap negeri-negeri pula.

Himpunan Hijau Negeri Perak 16 Jun 2012

Negeri yang terpilih selepas ini adalah negeri Perak, yang akan berlangsung pada 16 Jun 2012 bertempat di Markas PAS Masjid Tinggi, Bagan Serai jam 9.00 malam. Demikian menurut kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Misbahul Munir Masduki.

Menurut beliau, program itu bakal dihadiri oleh Mursyidul AM PAS,  Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat dan bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah PDRM, Datuk Fauzi Shaari.

"Semua pimpinan PAS Perak akan turun bersama-sama dalam himpunan ini bagi meneruskan momentum gelombang Hijau ke Putrajaya yangdiadakan di Stadium Darul Aman baru-baru ini," katanya

Tambahnya, beberapa kejutan akan berlaku termasuklah pengiytiharan bekas pegawai tinggi kerajaan menyertai PAS dan akan menyerahkan borang permohonan keahlian kepada Tuan Guru Nik Aziz.

"Justeru saya mewakili PAS Perak menyeru seluruh rakyat negeri ini turun beramai-ramai bagi meneruskan gelombang yang digeruni Umno ini," ujarnya.

Sementara itu, Xpresi Hijau Anak Muda pula akan berlangsung di sebelah petangnya.

Menurut Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak, Dr Raja Ahmad Al-Hiss ketika ditemui berkata, program ini sebagai menyahut seruan Ketua Pemuda PAS Malaysia untuk meneruskan gelombang perubahan anak muda dinegeri-negeri.

"Program bermula dengan Konvoi bersama Tuan Guru Nik Aziz di Tol Bukit Merah jam 10 pagi seterusnya menuju ke Markas PAS Masjid Tinggi, Bagan Serai.

"Pemuda akan berkumpul bersama kepimpinan Pemuda PAS Negeri di Markas tersebut dan beberapa aktiviti telah disusun seterusnya bersama-samadalam Himpunan Hijau di sebelah malamnya," jelasnya.

"Saya menyeru anak muda di seluruh pelusuk negeri hadir ke program ini dan dicadangkan memakai baju hijau," jelas Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia itu.

Raja Ahmad menjelaskan, beberapa penampilan istimewa dijemput untuk memeriahkan suasana termasuklah penyanyi yang terkenal dengan lagu Selagi Ada Rindu, Pak Long.

Himpunan Hijau pernah dianggap oleh mantan PM, Dr Mahadhir Mohammad sebagai himpunan yang diupah.

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Himpunan Hijau Setiap Negeri - Perak 16 Jun 2012, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Respons

10 Artikel Pilihan Ramai...

07 di manjung - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di manjung - Google Blog Search


Bukan Blog Kamu: Pemeriksaan ECHO <b>di</b> Hospital Seri <b>Manjung</b>

Posted: 10 Jun 2012 07:33 PM PDT

1 June yang lepas ditemujanjikan di spital manjung perak..
untuk diperiksa setelah 10 tahun dah tak cek.. cek pun sebab mengandung..
spital ini pernah didiami oleh cik asven saya satu ketika dahulu 
kerana beliau telah tereksiden di manjung kerana ingin pulang dari tempat
praktikalnya menuju ke rumahnya di kampung gajah...
kalau diceritakan punca kemalanggannya memang agak misteri..
beliau dengan baik hatinya menumpangkan 2 orang warga emas
yang duduk di bus stop yang ingin pulang ke rumah..
dalam perjalanan beliau eksiden dan 2 orang warga emas itu hilang..
setelah sedar dari kemalangan pelanggaran antara kereta dan kereta
sehingga terbabas ke longkang sehingga hancur kereta itu..
beliau menanyakan kepada maknya dan juga saya dimana orang tua itu..
hilang dengan misterinya sampai sekarang tak tau lah sape... mistik sungguh!
aiseh............... lari tajuk pulakkkkkkkkk...
sesampainya di hospital ini kami ketawa.. kerana banyak kenangan 
di hospital ini dan kawasan-kawasan terdekatnya....




di depan pintu untuk menunggu giliran.. nasib baik tak ramai...
pesakit tersenyum gembira di samping laki terchenta...
dah pagi gerak ke spital... memang mengantuklah nak menunggu...
tak tido pon tapi purak2 tido untuk merelaks hati yang gundah gulana...
baju pesakit sudah disalin.. saya bukan datang pakai baju ni pulak ye..
saya diarahkan untuk menukar baju ini supaya baju saya tidak kotor..
terbaring kesengihan sementara menanti doktor yang sedang membelek
buku pink di sebelah saya itu.. tidak kelihatan doktornya..
sekejap je ceknya.. ada la dalam 10-15 minit gitu..
dan selesai.. report pun dibagi dan kata doktor itu..
meskipun sudah lama.. tapi ia tetap ada.. cuma tidak seriyus
malah bila masa nak bersalin nanti mungkin akan dicek semula
bagi memastikan saya kuat untuk bersalin normal atau sebaliknya..
sepupu saya ada masalah yang sebijik macam saya jugak..
pun sama tak seriyus malah baru je lepas bersalin normal 2 minggu lepas...
harap saya pun mudah bersalin macam beliau jugak.. aminnnn..

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved