Isnin, 1 Oktober 2012

07 di bota - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di bota - Google Blog Search


12 JENIS BUBUR <b>DI</b> TITI GANTUNG, <b>BOTA</b> - YANG HALAL ITU <b>...</b>

Posted: 15 Sep 2012 11:39 PM PDT


BUBUR merupakan hidangan popular orang Malaysia terutama masyarakat Melayu pada waktu petang. Namun, bukan mudah untuk mencari premis makanan yang menjual bubur, apatah lagi yang mempunyai pelbagai jenis.
Jika anda seorang penggemar masakan itu, anda patut singgah di gerai Bubur Perak & Makanan Tradisional di Batu 30, Titi Gantung, Bota, Perak. Gerai itu terletak di hadapan Kompleks Pertanian Titi Gantung di tepi Lebuh Raya Ipoh - Lumut.
Ini kerana di situ terdapat sebanyak 12 jenis bubur iaitu bubur lambuk, bubur jagung, bubur kacang hijau, bubur pulut hitam, bubur gandum, bubur caca marba, bubur sagu bandung, bubur pengat pisang, bubur pengat ubi keledek, bubur pengat ubi keladi, bubur kacang merah dan bubur pengat nangka.
Harganya juga tidak mahal iaitu cuma RM2 semangkuk jika makan di situ dan RM2.50 jika dibungkus untuk dibawa pulang.
Bagaimanapun, pada bulan puasa yang lalu, gerai Bubur Perak & Makanan Tradisional hanya menjual 10 jenis bubur iaitu kecuali bubur kacang merah dan pengat nangka sahaja kerana bilangan pelanggan tidak seramai hari biasa.
Selain bubur, gerai itu menjual pisang goreng, ubi keledek dan ubi keladi goreng.
Menurut pengusaha gerai tersebut, Badri Hamzah, 53, gerainya mendapat sambutan hebat kerana menawarkan pelbagai jenis bubur tradisional yang boleh dipilih oleh orang ramai.
"Bubur bukan tidak ada dijual di tempat lain tetapi susah hendak cari. Lebih-lebih lagi kedai yang menjualnya menawarkan begitu banyak jenis bubur," katanya ketika ditemui S2 di gerainya.
Bubur di gerai Bubur Perak & Makanan Tradisional juga popular kerana rasanya yang sedap dan dijual dalam keadaan masih panas.
Badri juga tidak menggunakan daging tetapi hanya ayam dan udang dalam masakan bubur lambuk agar penganut Hindu pun boleh makan.
"Pelanggan saya bukan hanya orang Melayu, tetapi orang Cina dan India juga makan di sini. Sebab itulah, saya memastikan bubur saya boleh dimakan oleh semua orang," katanya sambil memberitahu pelanggannya terdiri daripada 60 peratus orang luar dan 40 peratus penduduk tempatan.
"Paling ramai adalah pelancong yang melalui Lebuh Raya Ipoh - Lumut," tambahnya.
Ditanya tentang rahsia keenakan bubur yang dijualnya, Badri yang mempunyai pengalaman selama 10 tahun dalam perniagaan bubur memberitahu, dia agak cerewet dalam penyediaan bubur terutama memastikan masakan itu hanya menggunakan santan segar.
"Saya juga memasak sendiri bubur ini walaupun saya ada tujuh pembantu. Tiga jam diperlukan untuk memasak kesemua bubur yang dijual ini," ujarnya sambil memberitahu resipi bubur itu adalah ciptaannya sendiri yang diolah daripada resipi yang dipelajari daripada ibunya, Puteh Zainah Tuah, 89.
Satu lagi perkara menarik mengenai gerai bubur itu adalah deretan bendera Perak dan Jalur Gemilang yang dipacak di hadapan premis tersebut mempunyai makna tertentu.
Sekiranya, bendera-bendera tersebut sudah dipacakkan, ia bermakna bubur sudah siap dimasak untuk dijual dan jika tiada bendera dipacak, ia bermaksud bubur belum siap dimasak atau sudah habis dijual.
Sementara itu, seorang pelanggan setia gerai bubur itu, Burhanuddin Karim, 63, memberitahu, dia meminati semua jenis bubur yang dijual di gerai itu.
"Saya beli bubur di sini setiap hari. Bubur yang paling saya minat adalah bubur ubi keledek dan ubi keladi," katanya.
Seorang lagi pelanggan dari Ipoh, Haniff Radman, 33, memberitahu, ini merupakan kali pertama dia singgah di gerai tersebut.
"Kebetulan saya lalu di sini ternampak gerai bubur ini. Jadi, saya singgah membeli bubur untuk mencuba rasanya," katanya.
Gerai Bubur Perak & Makanan Tradisional itu dibuka setiap hari dari pukul 10 pagi hingga 7 malam.

07 di slim river - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di slim river - Google Blog Search


Bas melekat belakang treler <b>di Slim River</b> | ArauBlogger Dot Com

Posted: 30 Aug 2012 09:26 PM PDT

Klik sini untuk dapat iPhone 5 dengan harga tak masuk akal !!
Klik sini untuk saksikan Video terbaru dari Petronas !!
Klik sini untuk tengok barang murah dari Reebonz!!

"Kerusi tercabut dan saya tercampak ke bahagian depan bas. Dalam kesakitan, saya terpandang pemandu sudah tidak sedarkan diri dan tersepit di tempat duduknya yang remuk."

Demikian kata R Kumutha, 23, seorang daripada 12 penumpang bas yang cedera, empat daripada mereka parah dalam kemalangan meragut nyawa pemandu bas berkenaan di Kilometer 362.7, Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran susur Plaza Tol Slim River, di sini, jam 10.30 malam kelmarin.

Agaknya pemandu mengantuk tu kot .

Pemandu bas ekspres yang terbunuh itu dikenali sebagai Hussain Jaafar, 29 dan ketika kejadian bas terbabit dalam perjalanan dari Klang, Selangor ke Butterworth, Pulau Pinang.

Kemalangan berlaku apabila bas terbabit melanggar belakang sebuah treler dengan muatan besi seberat 30 tan itu sebelum menyeret treler itu sejauh lebih 100 meter.

Kumutha yang juga penuntut Sarjana Sumber Manusia, Universiti Selangor (Unisel) berkata, ketika kejadian dia sedang tidur tidak jauh dari pemandu bas itu.

"Saya tidak ingat apa yang berlaku dan hanya tersedar apabila saya tercampak. Saya tidak dapat bergerak dan berasa sangat sakit.

"Ketika itu, keadaan menjadi kelam-kabut dan ramai orang menjerit kesakitan serta meminta tolong," katanya yang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Sungai Petani, Kedah.

Menurutnya, orang awam dan penumpang bas kemudian membantu memapahnya keluar dari bas berkenaan sebelum dihantar dengan ambulans ke Hospital Slim River di sini.

Kumutha yang ditemui di Hospital Slim River (HSR) semalam berkata, doktor yang melakukan pemeriksaan dan imbasan X-Ray memberitahu tulang pinggangnya patah dan dia perlu menjalani pembedahan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tanjung Malim, Superintendan Othman Nanyan berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila bas dipandu Hussain gagal mengelak treler yang bergerak perlahan di depan.

Menurutnya, impak perlanggaran yang kuat itu menyebabkan kebanyakan kerusi penumpang di bahagian hadapan bas tercabut dan penumpangnya tercampak "Pemandu bas ekspres itu maut di tempat kejadian. Kedua-dua kakinya hancur akibat tersepit.

"Mayat pemandu bas dan empat penumpang yang parah serta lapan yang cedera ringan dihantar ke HSR," katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Othman berkata, ada penumpang mendakwa bas itu dipandu keadaan terhoyong-hayang sebelum nahas dan kemungkinan pemandu bas berkenaan mengantuk.

Menurutnya, pemandu kedua bas ekspres itu dan pemandu treler tidak mengalami sebarang kecederaan.

Penolong Penguasa Bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Slim River, Md Zin Mohd Saaidin berkata, anggota bomba yang tiba di tempat kejadian mendapati bas ekspres itu melekat di belakang treler. -metro



Apa pendapat anda ? Jangan lupa bagi komen di bawah ni ...
Klik sini untuk dapat iPhone 5 dengan harga tak masuk akal !!

07 di jelapang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di jelapang - Google Blog Search


sekupangdua: BUBUR LAMBUK FREE <b>DI</b> MYDIN <b>JELAPANG</b>, DS <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2012 01:48 AM PDT

Dato Seri Dr Zambry Kadir sekarang berada di Mydin jelapang, perghh Banyak bubur lambuk sedang diagihkan oleh beliau. teman difahamkan banyak yang terlibat dalam mengacau bubur lambuk bermula pagi tadi, antara yang terlibat tmasuk PBBSI ataupun persatuan Budak Bas Stand Ipoh ataupun kita kenali dia orang ni Otai bebudak Bas Stand, hehehehe Kawan-kawan teman semua tu... hahaha berpeluh ketiak bila rokers otai pun turut masak bubur lambuk... 
Masih banyak lagi bubur disini yang masih belum diagihkan, bukan satu tapi setakat tiga ke empat pun boleh bawak balik, perghhh ingatkan susah sangat nak dapat bubur lambuk, tak payah tunggu lama bro mesti dapat, mai la jangan tak mai

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


Jeja Tahir: Kapal Korek Bijih Timah - <b>Tg Tualang</b>

Posted: 06 Mar 2012 08:47 PM PST

Negeri Perak ni dahulu kala memang terkenal dengan aktiviti Bijih Timah.Memang tertulis dalam buku sejarah Negara pun.tapi which part kat Perak? Sebenarnya aktiviti bijih timah ni glamour kat area Kinta..Teringat aku masa zaman kecik2 dulu selalu nampak Kapal Korek tapi penggunaannya tidaklah banyak.Zaman sekarang pula jadi tatapan untuk generasi baru je la..

Lebih kurang 4 km menghala ke Tanjung Tualang terdapat sebuah kapal korek yang masih dikekalkan dalam keadaan sebenar dibuka untuk dilawati oleh sesiapa sahaja yang berminat mengenainya. Tanjung Tualang adalah merupakan sebuah bandar yang terletak di dalam pentadbiran Daerah Kinta (Kinta Barat) Batu Gajah, Perak. Ditempatkan pada kedudukan 4° 19' 0" Utara dan 101° 4' 0" Timur, bandar-bandar yang paling hampir dengannya ialah Batu Gajah, Kampung Gajah, Tronoh, Tronoh Mines, Malim Nawar (rumah aku), Gopeng dan Kampar.
Tanjung Tualang amat dikenali pada satu masa dahulu kerana mempunyai beberapa buah lombong bijih timah yang beroperasi dengan skala besar. Antara syarikat-syarikat antarabangsa dan multinasional yang pernah bertapak dan beroperasi di Tanjung Tualang ialah Lower Perak Tin Dredging, Southern Kinta Consolidated, Southern Malayan Tin Dredging, Austral Amalgamated Tin, Osborne & Chapple, dan Pernas Chartered Management.
Paling utama yang menonjolkan Tanjung Tualang ialah dengan terdapatnya beberapa buah Kapal Korek Bijih Timah yang terbesar didunia. Sekitar tahun 70'an ada terdapat lima buah Kapal di Tanjung Tualang.
Pada masa sekarang ini anda masih boleh mengunjungi kesan tinggalan kapal korek ini yang masih terdapat di Batu 5, Jalan Tanjung Tualang, 31000 Batu Gajah. Tinggalan ini adalah dibawah kawalselia Jabatan Antikuiti dan Muzium Perak Darul Ridzuan.
Walaupun anda tidak dibenarkan menaiki tinggalan kapal korek ini, namun anda boleh mengambil gambar foto untuk kenang-kenangan anda tanpa sekatan. Tiada bayaran dikenakan.


Layan je la gambo-gambo ni erk..aku tau korang tak penah tgk kapal korek kan?hehehe

07 di changkat keruing - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di changkat keruing - Google Blog Search


BERPETUALANG KE ACEH: River Dinding from <b>Changkat Keruing</b>

Posted: 24 Sep 2012 03:51 AM PDT

Next I went to check out the Dinding river near the small town of Changkat Keruing.


While Lumut is about 5 km away from the estuary, Changkat Keruing is some 18 km further inland.



A look upriver. But really, given the calmness of the water its hard to tell the direction of flow, which way is inland, which way towards the sea until I have studied satellite pictures using Google Earth...

07 di kinta - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kinta - Google Blog Search


Jemputan Majlis Rumah Terbuka Gelanggang <b>Kinta Di</b> JPA IPOH <b>...</b>

Posted: 17 Sep 2012 10:42 PM PDT

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di pengkalan hulu - Google Blog Search


Projek perniagaan <b>Pengkalan Hulu</b>, Perak. Apa cerita??? : Media <b>...</b>

Posted: 30 Jul 2012 04:00 AM PDT

Ni pasal projek pembinaan kompleks perniagaan di sempadan Malaysia/Thailand didaerah Pengkalan Hulu yang dah lama terbengkalai dan masih belum mendapat perhatian dari pihak yang berwajib. Pembangunan kompleks perniagaan ini mampu untuk menjana pendapatan yang lebih bagi penduduk setempat. Mengundang persoalan dimana silapnya projek ini? Kenapa pemantauan yang sepatutnya di lakukan oleh pihak berkuasa tempatan begitu lemah hinggakan projek ini terbengkalai dan masih belum ada tanda2 untuk menyegerakan tindakan susulan supaya ianya membawa manfaat kepada penduduk tempatan.

Projek yang sepatutnya dah lama siap tapi hingga kini masih belum terlaksana hinggakan semak samun pun dah mula kelihatan di pandangan mata. Ni bukan sahaja membawa kerugian di atas sikap kontraktor yang di lantik, malah turut menyakitkan mata pelancong asing yang masuk melalui pintu sempadan di Pengkalan Hulu.

Kenapa kontraktor yang di beri projek ini tidak di paksa untuk melaksanakan projek ini dengan segera? Kenapa sebarang tindakan susulan hingga kini masih belum lagi di ambil bagi mengatasi masalah ini.

Kat bawah ni aku lampirkan bersama beberapa keping gambar untuk tatapan semua dan boleh nilaikan sendiri masalah ini bersama.

Nama pemaju dan kontraktor terpampang kat signboard tu, takkan tak boleh nak teruskan rundingan supaya perlaksanaannya boleh di realisasikan. Takkan di sebabkan pemaju dan kontraktor tu dari kalangan kroni, maka kepentingan penduduk warga Pengkalan Hulu di nafikan hanya demi nak menjaga kepentingan pemaju dan kontraktor yang dah nak melingkup..

Related posts:

Filed Under: Dari MediaPerak

07 di lenggong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di lenggong - Google Blog Search


My Kerjaya Online: Kerjaya <b>di</b> MD <b>Lenggong</b>

Posted: 07 Sep 2012 08:49 AM PDT

Kekosongan di Majlis Daerah Lenggong
1. PEKERJA SAMBILAN HARIAN N17
Tarikh Tutup: 12 September 2012

07 di kamunting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

07 di kamunting - Google Blog Search


Lebih 8000 kini membanjiri Ceramah PR <b>di Kamunting</b>. Sambutan <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2012 08:05 AM PDT


Lebih 8000 kini membanjiri Ceramah PR di Kamunting. Sambutan hangat Rakyat amat mengharukan. Bersama kita Berubah! ~ dari tweet Nga Ko Ming

PANAS! Warga Iraq dedah penyeksaan <b>di Kamunting</b> | Pencacai <b>...</b>

Posted: 22 Jun 2012 02:50 AM PDT

Seorang warga Iraq yang ditahan bawah ISA di kem Kamunting hari ini mendedahkan penyeksaan yang didakwa dialaminya kepada peguam.

Sami Hammad yang ditangkap dan ditahan ejak Mac tahun lalu cuba membunuh diri lebih dua kali kerana tidak dapat menahan "penyeksaan" ala Guantanamo, kata jurucakap Lawyers for Liberty Fahdiah Nadwa Fikri.

Hammad ditangkap dan ditahan di ibu pejabat polis Bukit Aman selama 60 hari, di mana beliau mendakwa diseksa, sebelum dihantar ke pusat tahanan ISA di Kamunting, Perak.

Polis yang menyoal siasat lelaki tersebut pada satu masa didakwa membuatkan individu tersebut tidak tidur selama 72 jam, apabila gagal mendapatkan pengakuan bahawa lelaki tersebut cuba menyeludup pemohon suaka Iraq ke Australia.

Muhammad ditangkap atas dakwaan menyeludup manusia, beberapa hari selepas tiba di Kuala Lumpur untuk satu kunjungan "berkaitan perniagaan."

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved