Ahad, 10 April 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Kosmo Online

Posted: 10 Apr 2011 07:43 AM PDT

Kosmo Online


Program khusus untuk OKU terima bantuan kebajikan

Posted:

Program khusus untuk OKU terima bantuan kebajikan

Program khusus untuk OKU terima bantuan kebajikan

10/04/2011 10:00pm

RAWANG — Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sedang merangka program khusus untuk mempersiapkan golongan yang diberi bantuan kebajikan termasuk Orang Kelainan Upaya (OKU) berdikari dan mempunyai pendapatan sendiri.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, program itu sebagai usaha kerajaan memberi peluang kepada kira-kira 4,800 orang golongan tersebut mendapat pekerjaan yang sesuai dengan kebolehan mereka.

"Mereka yang mendapat bantuan kebajikan akan diberi latihan dan ditempatkan di sektor pekerjaan yang sesuai. Kita tidak mahu rakyat (golongan ini) bergantung kepada bantuan kebajikan sahaja.

"Contohnya, warga emas yang mendapat bantuan kebajikan sebanyak RM100 sebulan dan golongan lain yang mendapat RM200...jadi kita lihat melalui program ini sekurang-kurangnya dapat membantu mereka berdikari dan mendapatkan pendapatan lebih," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Penempatan Pekerjaan di sini, hari ini. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lelaki lemas di Air Terjun Lata Kinjang

Posted:

Lelaki lemas di Air Terjun Lata Kinjang

Lelaki lemas di Air Terjun Lata Kinjang

10/04/2011 9:56pm

TAPAH — Seorang lelaki mati lemas ketika mandi di kawasan perkelahan Air Terjun Lata Kinjang di sini, hari ini.

Mayat Zulfazly Azhar, 21, ditemui orang awam yang mandi di kawasan itu pada pukul 3.45 petang.

Ketua Polis Daerah Tapah, Supt. Roslan Bek Ahmad berkata, Zulfazly yang berasal dari Kuala Lumpur dikatakan datang berkelah di kawasan air terjun itu bersama keluarganya tengah hari ini.

"Terdapat kecederaan di bahagian kepalanya dipercayai akibat terkena batu," katanya ketika dihubungi di sini.

Beliau berkata, mayat Zulfazly dihantar ke Hospital Tapah untuk bedah siasat. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Banjir: 255 dipindah di Hulu Terengganu

Posted:

Banjir: 255 dipindah di Hulu Terengganu

Banjir: 255 dipindah di Hulu Terengganu

10/04/2011 9:52pm

KUALA TERENGGANU — Hujan lebat yang turun sejak awal pagi ini menyebabkan beberapa kawasan di daerah Hulu Terengganu di naiki air.

Sehingga pukul 6 petang ini, seramai 255 orang dari Kampung Pelandang dan Kampung Cheting dipindahkan ke empat pusat pemindahan banjir di daerah itu, mulai pukul 4.10 petang.

Jurucakap Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Hulu Terengganu berkata seramai 40 orang dari Kampung Pelandang dipindahkan ke balai Kampung Pelandang manakala 140 pelajar sekolah pondok di kampung itu ditempatkan di masjid.

Di Kampung Cheting pula, seramai 34 mangsa dari lapan keluarga dipindahkan ke balai raya kampung itu dan 41 orang lagi ditempatkan di Balai Raya Kampung Beris, katanya.

Beliau berkata beberapa jalan di daerah itu turut ditutup kepada semua kenderaan apabila dinaiki air sedalam 0.5 meter hingga 1.3 meter.

Jalan-jalan terbabit ialah Jalan Kuala Berang ke Felda Mengkawang di Kampung Perih, Jalan Kuala Berang ke Felda Mengkawang berhampiran Kampung Lubuk Periuk dan Jalan Kuala Berang ke Sungai Tong berhampiran Kampung Kuala Ping. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 10 Apr 2011 07:13 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Lemas di Lata Kinjang, Tapah

Posted: 10 Apr 2011 04:07 AM PDT

TAPAH: Seorang lelaki mati lemas ketika mandi di kawasan rekreasi Lata Kinjang di sini, hari ini.

Mayat Zulfazly Azhar, 21, ditemui orang awam yang mandi di kawasan air terjun itu pada 3.45 petang.


Ketua Polis Daerah Tapah, Superintendan Roslan Bek Ahmad, berkata Zulfazly yang berasal dari Kuala Lumpur dikatakan datang berkelah di kawasan air terjun itu bersama keluarganya, tengah hari ini.

"Terdapat kecederaan di bahagian kepalanya dipercayai akibat terkena batu," katanya ketika dihubungi di sini.


Beliau berkata, mayat Zulfazly dihantar ke Hospital Tapah untuk bedah siasat. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mayat wanita terbakar

Posted: 10 Apr 2011 03:32 AM PDT

JOHOR BAHARU: Mayat seorang wanita yang hangus terbakar ditemui di dalam beg pakaian di kawasan belukar berhampiran Pantai Sekakap, dekat Mersing, hari ini.

Ketua Polis Daerah Mersing, DSP Mohd Nor Rasid, berkata mayat itu ditemui dua anggota tentera yang ingin menangkap ikan di pantai berkenaan pada pukul 10.30 pagi.


"Pemeriksaan mendapati mayat itu 95 peratus terbakar. Mayat itu dikenal pasti sebagai wanita berdasarkan jam tangan, gelang kaki dan rantai leher yang masih ada pada tubuh mangsa," katanya ketika dihubungi di sini.

Mohd Nor berkata, polis percaya wanita itu dibunuh di tempat lain kurang dari 24 jam lepas sebelum mayatnya dimasukkan ke dalam beg pakaian dan dibakar di kawasan belukar itu.


Beliau berkata, mangsa dipercayai berusia awal 20-an dan berdasarkan bahagian kakinya yang tidak terbakar, wanita itu berkulit cerah.


Tiada dokumen pengenalan diri ditemui dan mayat itu dihantar ke Hospital Mersing untuk bedah siasat, katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 10 Apr 2011 03:42 AM PDT

Harian Metro: Setempat


Nahas 3 beranak

Posted: 09 Apr 2011 09:42 AM PDT

HULU SELANGOR: Pada mulanya hasrat satu pasangan suami isteri pulang ke Kampar, Perak, untuk mengambil anak mereka selepas empat hari ditinggalkan di kampung, namun, semuanya tidak kesampaian selepas tiga sekeluarga itu terbunuh dalam satu kemalangan di kilometer 40 Jalan Kuala Lumpur-Ipoh, Serendah, di sini, pagi semalam.

Mereka meninggal di tempat kejadian akibat kereta yang dinaiki terjatuh ke dalam gaung selain turut dihempap sebuah lori yang merempuh kereta mangsa dari belakang.


Kereta jenis Proton Satria itu dipandu oleh Mohd Farid Idris, 29, manakala isterinya, Eirlenna Asrani, 28, duduk di bahagian belakang dan anak tunggal pasangan ini Muhammad Faiz Hakimi, 4, di tempat duduk hadapan.

Kemalangan ngeri yang berlaku kira-kira jam 6.30 pagi itu menyebabkan ketiga-tiga mereka meninggal dunia di tempat kejadian.


Difahamkan, Mohd Farid bertugas sebagai Pembantu Perubatan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) manakala isterinya bertugas sebagai kerani di pusat perubatan yang sama.


Pasangan itu terpaksa menghantar anak tunggal mereka ke rumah ibu Mohd Farid di Kampar, Perak, dekat sini, untuk dijaga kerana Eirlenna mengikuti kursus di Seremban, Negeri Sembilan empat hari lalu.

Ibu Mohd Farid, Hasmah Zahrain yang ditemui pemberita di Bilik Mayat Hospital Kuala Kubu Baru (HKKB), di sini, berkata dia tidak menyangka kepulangan anak dan menantunya di Kampar, Perak adalah pertemuan mereka kali terakhir.


"Semalam (kelmarin) Mohd Farid bersama isteri pulang ke rumah saya kira-kira jam 9 malam untuk mengambil semula anak mereka yang sangat dirindui.

"Namun, kira-kira jam 5 pagi tadi (semalam) mereka bertolak semula untuk pulang ke rumah mereka di Taman Segar, Cheras, bagi memulakan kerja seperti biasa," katanya.


Malangnya, ketika dalam perjalanan pulang, kereta dipandu Mohd Farid dirempuh sebuah lori dari bahagian belakang menyebabkan mangsa gagal mengawal keretanya sebelum diseret dan terjunam ke dalam gaung selain dihempap lori berkenaan.


Bagi abang mangsa, Mohd Husaini Idris menyifatkan kehilangan adiknya yang juga anak kelima daripada lapan beradik itu satu kehilangan besar dan tidak menyangka isteri dan anak mangsa turut terbunuh dalam kemalangan itu.


"Saya dimaklumkan mengenai kejadian itu kira-kira jam 10 pagi sebelum bergegas datang ke sini (HKKB). Ketika pulang ke kampung, Mohd Farid bersikap seperti sangat letih dan sering tidur.


"Malah, kakak ipar Eirlenna juga bersikap sama. Namun, kami tidak menyangka ia adalah perubahan dan petanda mereka akan meninggalkan kami buat selama-lamanya," katanya.


Difahamkan, jenazah tiga sekeluarga itu dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Kampar, Perak, petang semalam.


Sementara itu, Pemangku Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Ketua Trafik Selangor, Deputi Superintendan Ismail Ibrahim berkata, kejadian itu berlaku apabila lori yang membawa muatan tar dipercayai dipandu oleh K Duraisingam, 40, tiba-tiba melanggar belakang kereta mangsa.


Akibat rempuhan itu, kereta jenis Proton Satria yang dipandu Mohd Farid Idris, 29, diseret sejauh 70 meter sebelum terjunam ke dalam tebing berhampiran.


"Lori yang dipandu lelaki terbabit turut gagal dikawal menyebabkan lori itu kemudiannya jatuh menghempap ke atas kereta yang dinaiki tiga sekeluarga terbabit.


"Mohd Farid bersama anaknya dan isteri yang duduk di tempat penumpang belakang maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di seluruh badan dan kepala," katanya.


Sepasukan bomba dan polis bergegas ke tempat kejadian mengambil masa hampir satu jam sebelum berjaya mengangkat lori dan mengeluarkan semua mangsa yang tersepit.


Ismail berkata, pemandu lori itu ditahan polis bagi membantu siasatan berhubung kejadian itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Wanita dalam pantang amuk dituduh buang bayi

Posted: 09 Apr 2011 09:39 AM PDT

JOHOR BAHRU: Pengunjung Jaya Square dekat sini, semalam gempar apabila seorang wanita yang masih dalam pantang mengamuk kerana dituduh cuba membuang bayi berusia 23 hari dengan meninggalkannya bersama beg berisi susu di atas sofa.

Terdahulu, dalam kejadian jam 12.30 tengah hari, Lew Pei Siee, 26, yang kelihatan tidak terurus meninggalkan bayinya itu di atas sofa berkenaan dan mengusung beg plastik ke terminal bas berhampiran untuk meminta sedekah.


Orang ramai yang lalu berhampiran sofa itu terkejut mendapati bayi lelaki berkenaan menangis sebelum seorang daripadanya membuatkan susu untuknya.

Saksi, Feng Ling Lee, 36, yang bekerja sebagai penjual tiket bas berkata, dia membantu mendukung bayi berkenaan manakala rakannya menyusukannya.


"Kami kemudiannya menghubungi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Johor Jaya, Tan Cher Puk, sebelum beliau bergegas datang.


"Tidak lama kemudian, seorang wanita mendakwa ibu kepada bayi berkenaan tiba-tiba muncul dan mula bising-bising kononnya kami cuba merampas anaknya itu," katanya di lokasi kejadian.

Menurut Feng, seorang daripada rakannya memaklumkan pernah melihat wanita terbabit beberapa kali di kawasan berkenaan sambil meminta duit daripada orang ramai kononnya untuk membeli tiket bas dan pelbagai lagi.


Selain itu, rakan Feng turut mendakwa ada melihat wanita terbabit beberapa kali tidur di sekitar kawasan berkenaan.

Lew yang mengamuk dan meminta bayinya itu dikembalikan kemudiannya ditenangkan empat anggota polis diketuai Ketua Polis Balai Johor Jaya, Cif Inspektor Mohamaden Bujang.


Lew dan bayinya kemudiannya dibawa ke Balai Polis Johor Jaya untuk siasatan lanjut sebelum seorang lelaki dipercayai suaminya, Loo Soon Aun, 27, yang bekerja di sebuah bengkel membaiki kenderaan di Kota Masai dihubungi dan menjemputnya pulang.


Tan bagaimanapun enggan mengulas kejadian itu dan menyerahkannya kepada polis serta Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk mengambil tindakan.


Sementara itu, sumber polis berkata, maklumat diperoleh daripada orang awam mendapati wanita berusia 26 tahun terbabit sering membawa kanak-kanak berlainan ke lokasi berkenaan.


"Wanita dikenali sebagai Lew Pei Siee, 26, itu sering dilihat di kawasan berkenaan dengan membawa dua lagi kanak-kanak berumur dua dan empat tahun ke sana sejak sebulan lalu.


"Orang ramai di sana kemudiannya menyangka dia membuang bayi dan memaklumkan kepada kami untuk datang.


"Kami sudah mengesahkan dengan pengurusan Hospital Sultanah Aminah (HSA) bahawa wanita terbabit melahirkan bayi lelaki berkenaan di sana pada 17 Mac lalu," katanya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sri Alam, Superintendan Roslan Zainuddin mengesahkan kes berkenaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 10 Apr 2011 03:35 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


Vettel juara F1 GP Malaysia

Posted: 10 Apr 2011 02:55 AM PDT

Mutakhir

SEPANG: Juara dunia, Sebastien Vettel memenangi perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix Malaysia PETRONAS di Litar Antarabangsa Sepang sebentar tadi untuk menguasai permulaan musim ini.

Pelumba Red Bull dari Jerman itu melengkapkan kemenangan kedua berturut-turut dalam dua perlumbaan, mengatasi pelumba McLaren, Jenson Button, di tempat kedua dan pelumba Lotus Renault, Nick Heidfeld di tempat ketiga.

Seorang lagi perlumba Red Bull, Mark Webber, menyusul di tempat keempat. - AFP

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tabung Haji tidak kena caj tambahan untuk insurans

Posted: 10 Apr 2011 02:42 AM PDT

Mutakhir

YAN: Tabung Haji (TH) tidak mengenakan caj tambahan bagi skim perlindungan insuran untuk jemaah haji dan umrah seperti dikenakan oleh syarikat swasta, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau berkata, skim insuran kepada jemaah telah disertakan dalam pakej yang disediakan oleh TH sebelum ini.

"Setiap jemaah perlu bayar RM10 sahaja iaitu termasuk harga yang telah dibayar melalui pakej yang disediakan termasuk pakej umrah dan haji yang disediakan oleh syarikat swasta di bawah TH," kata Jamil ketika diminta mengulas perkara itu di sini hari ini. Katanya, insuran tambahan yang dianjurkan pihak swasta ini adalah satu pendekatan baik bagi membantu jemaah yang sakit dan berlaku kehilangan barang semasa melakukan ibadah haji dan umrah agar mereka dapat ganti rugi.

"Syarikat terbabit perlu menjelaskan terlebih dahulu kepada bakal jemaah mengenai insuran tambahan itu agar tidak timbul salah faham di kalangan jemaah yang beranggapan ia sebagai bebanan tambahan.

"Jadi ianya terpulang kepada individu untuk memilikinya ataupun tidak...Jika mereka rasa perlu untuk mengambil insuran itu...perlu mendapat penjelasan terperinci dahulu sebelum melakukan pembayaran," katanya. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 10 Apr 2011 03:04 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Petronas perkenal Primax 95 Xtra ganti RON 95

Posted:

Petronas perkenal Primax 95 Xtra ganti RON 95

Petronas perkenal Primax 95 Xtra ganti RON 95


Najib Tun Razak lancar minyak baru Petronas Primax 95 Extra diperhatikan Rosmah Mansor, Shamsul Azhar Abbas dan Amir Hamzah Azizan pada majlis pelancarannya di KLCC Kuala Lumpur, malam tadi.


KUALA LUMPUR 9 April - Petronas Dagangan Bhd. (PDB) hari ini melancarkan Primax 95 Xtra, minyak baru diinspirasikan oleh teknologi Formula Satu yang terbukti mampu memberi lebih kuasa serta kilometer bagi setiap liter.

Minyak baru itu bagi menggantikan RON 95 di 950 buah stesen minyak Petronas sedia ada.

Primax 95 Xtra akan dijual pada harga kawalan minyak RON 95 walaupun memiliki mutu dan prestasi yang lebih tinggi.

Primax 95 Xtra diperkenalkan hari ini bersempena dengan majlis pengumuman slogan terbaru jenama PDB iaitu 'All The Way' oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PDB, Amir Hamzah Azizan berkata, pelancaran Primax 95 Xtra membuktikan komitmen syarikat untuk terus melabur dalam membangunkan produk inovatif yang memenuhi serta menjangkau jangkaan pelanggan.

"Pelancaran Primax 95 Xtra hari ini menunjukkan betapa pentingnya kajian dan peningkatan yang berterusan terhadap barisan produk Primax dalam mengembangkan perniagaan runcit kami.

"Kami percaya pertumbuhan PDB bukan hanya terletak pada bilangan stesen minyak Petronas yang ada tetapi juga dari segi peningkatan mutu bahan api," katanya.

Turut hadir, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas.

Gabungan mantap bahan pembaik pembakaran dan pengubah geseran dalam Primax 95 Xtra memberi tindakan pembakaran yang cekap dan mengurangkan geseran dalaman untuk mencapai prestasi maksimum bagi setiap titik minyak yang dibakar.

Secara keseluruhannya, Primax 95 Xtra dengan pakej bahan penambah berbilang fungsi benar-benar terbukti dapat memberikan lebih kuasa, lebih pecutan dan lebih menjimatkan minyak berbanding minyak gasolin komersial yang biasa di Malaysia.

Pada majlis sama, Perdana Menteri menyampaikan sumbangan bernilai RM7.5 juta daripada anak syarikat Petronas, Kumpulan Syarikat LNG Malaysia kepada Duta Jepun di Malaysia, Masahiko Horie bagi membantu mangsa gempa bumi dan tsunami.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM sedia jumpa persatuan kastam

Posted:

PM sedia jumpa persatuan kastam

PM sedia jumpa persatuan kastam

PEKAN 9 April - Datuk Seri Najib Tun Razak bersedia bertemu Persatuan Pegawai Kanan Kastam bagi menyelesaikan segala isu terutama rasuah yang memberi imej buruk kepada Kastam Diraja Malaysia pada masa ini.

Tegas Perdana Menteri, pihaknya tidak menghadapi sebarang masalah untuk mengadakan pertemuan itu dalam usaha merungkai isu tersebut.

"Tidak ada masalah, saya boleh jumpa pada masa yang sesuai," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kompleks Pemasaran Setempat (CMC) Taman Industri Automotif Pekan di sini hari ini.

Beliau mengulas hasrat Presiden persatuan itu, Ibrahim Ahmad untuk menemui Perdana Menteri berikutan pelbagai laporan negatif berkaitan pihak berkuasa itu akhir- akhir ini selepas penahanan ramai pegawai kanannya oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ibrahim berkata, moral dan kredibiliti pegawai serta anggota kastam kini terjejas berikutan laporan media berhubung kes rasuah dan penggubahan wang haram membabitkan RM108 bilion.

Mengulas lanjut, Najib menegaskan, isu rasuah yang sedang melanda kastam pada masa ini mungkin tidak berlaku jika semua pihak menjalankan tugas mengikut peraturan.

''Jika kita mengikut peraturan, tiada masalah. Jika kita mengimport apa-apa produk dan kita mengisytiharkan ia mengikut peraturan, tiada masalah.

''Sebaliknya jika kita tidak mematuhi peraturan, itu ada masalah," tegasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kartel dalangi rasuah kastam?

Posted:

Kartel dalangi rasuah kastam?

Kartel dalangi rasuah kastam?

Oleh NORILA DAUD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 9 April – Kementerian Dalam Negeri diminta memberi perlindungan sewajarnya kepada para pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam menjalankan tugas kerana dipercayai terdapat kartel besar di sebalik kegiatan rasuah yang melibatkan kakitangan Kastam Diraja Malaysia.

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata, secara logiknya pasti terdapat sindiket besar di belakang kegiatan rasuah itu kerana ia melibatkan jumlah wang yang begitu banyak iaitu RM108 bilion setahun.

"Saya khuatir dengan keselamatan pegawai SPRM dan kerana itu saya berharap mereka dapat diberikan perlindungan yang sewajarnya.

"Kita juga sedar terdapat pihak ketiga yang cuba memutarbelitkan usaha SPRM dan mengelirukan rakyat. Mereka mahu menjadi pembela kepada penjenayah rasuah serta sindiket dan bukan pembela kepada pembayar cukai," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Dalam pada itu, beliau juga yakin masyarakat boleh menilai tentang kebenaran mengenai kes tersebut.

Zahrain menambah, rakyat mengagumi tindakan SPRM yang berjaya membongkar kegiatan rasuah bernilai RM108 bilion itu kerana jumlah wang berkenaan boleh membina beberapa ratus buah sekolah dan hospital.

''Dengan pembongkaran itu, perasuah mula takut dengan SPRM dan kita mohon Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed akan terus bersikap tegas, berani dan tidak bertolak ansur terhadap usaha membanteras rasuah,'' ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 10 Apr 2011 01:33 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Alasan buat kerja amal

Posted: 09 Apr 2011 09:38 AM PDT

KUALA LUMPUR: Mengejutkan apabila satu pertandingan ratu mak nyah dianjurkan secara tertutup di sebuah hotel terkemuka di pantai timur dengan berselindung di sebalik motif kerja amal untuk membantu golongan kurang bernasib baik.

Lebih menggemparkan, Metro Ahad difahamkan, pertandingan Miss Malaysia 2010 membabitkan ratu dari seluruh negara itu turut dihadiri golongan kenamaan bergelar Datuk dan artis terkenal, Noraniza Idris yang bertindak sebagai juri.

Penganjur dikatakan memilih negeri berkenaan sebagai tuan rumah berikutan kekaburan undang-undang syariah di negeri itu untuk menghukum golongan mak nyah jika berpakaian dan berkelakuan seperti wanita di khalayak.

Pertandingan ratu cantik mirip di Pattaya, Thailand itu terbongkar selepas didedahkan di beberapa laman web sejak Selasa lalu.


Susulan itu, wartawan Metro Ahad berjaya menjejaki salah seorang peserta pertandingan berkenaan untuk mendapatkan gambaran jelas mengenai acara itu.


Lina (bukan nama sebenar) berkata, program yang diadakan pada malam itu bertujuan mengutip derma bagi badan dan pertubuhan kebajikan di sekitar negeri berkenaan.

Katanya, pertandingan berkenaan diadakan tahun lalu di sebuah hotel bertaraf empat bintang di sebuah negeri di pantai timur.

Menurutnya, rata-ratanya disertai individu beragama Islam dan kebanyakannya sudah menukar jantina menerusi pembedahan dan suntikan hormon.

"Kami tidak takut menyertai pertandingan itu kerana pihak penganjur menjelaskan negeri berkenaan tidak mempunyai undang-undang yang boleh disabitkan kepada golongan mak nyah mahupun penganjuran program berkenaan.

"Apapun, pertandingan ini bukan untuk suka-suka saja, kami juga terbabit dalam kerja amal. Dalam kata lain, sambil 'enjoy', buat benda baik," katanya.

Rakaman video selama 7 minit 10 saat itu dimulakan dengan paparan temubual sebahagian daripada 30 peserta yang mewakili negeri masing-masing.

Menerusi penyertaan pertandingan ratu cantik pondan itu, golongan terbabit dikatakan berada di puncak impian apabila berpeluang merubah diri menjadi wanita yang tampil dengan gaya anggun dan menawan, selain meraih pelbagai gelaran.

Berdasarkan rakaman video berkenaan, rata-rata peserta pondan yang menyertai pertandingan itu terdiri daripada remaja dan berusia lingkungan 20-an hingga 30-an.

Ketika acara berlangsung, tanpa segan silu peserta menggayakan pelbagai gaun seksi dan baju tradisional negeri masing-masing lengkap dengan pelbagai aksesori sambil berjalan 'catwalk' persis model dan cuba mengikuti penampilan artis terkenal tanah air.

Malah, wajah beberapa peserta seakan-akan pelakon wanita popular dan antaranya 'Rozita Che Wan' dan 'Tiz Zakiah'.

Bagi menambah tarikan, pertandingan itu turut menyelitkan acara nyanyian secara 'miming' sambil menari mengikut rentak lagu yang disampaikan.

Selepas tamat pertandingan nyanyian, kelibat Noraniza kelihatan menyanyikan lagu untuk menghiburkan pengunjung, selain menjadi juri pertandingan ratu cantik terbabit.

Pada penghujung acara, peserta dibahagikan kepada beberapa kategori dan pemenang gelaran Miss Malaysia 2010 itu diberikan kepada peserta dari sebuah negeri di utara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tangisan bayi di kawasan kubur

Posted: 09 Apr 2011 09:30 AM PDT

KUALA LUMPUR: Seorang bayi perempuan yang cukup sifat ditemui sepasang suami isteri di kawasan tanah perkuburan Islam Danau Kota, Taman Setapak Indah, di sini, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi itu, pasangan suami isteri terbabit dikatakan mendengar tangisan bayi itu sebelum menghampiri kawasan itu dan terkejut sebaik melihat bayi yang masih hidup di buang di atas rumput.


Difahamkan, bayi itu ditemui dalam keadaan berbalut dengan kain batik dan tuala berwarna biru malah, keadaan bayi itu juga masih berdarah dan mempunyai uri.

Bersimpati dengan keadaan bayi perempuan itu, pasangan terbabit kemudiannya bertindak menghubungi polis bagi mendapatkan bantuan.


Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan berkata, hasil pemeriksaan mendapati bayi itu berkemungkinan baru dilahirkan dalam tempoh tiga jam sebelum ditemui.


"Bayi yang cukup sifat itu kemudiannya diserahkan kepada Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan kini dirawat di Unit Rawatan Intensif Bayi (Nicu) bagi rawatan selanjutnya," katanya.

"Usaha mengesan individu yang bertanggungjawab terhadap pembuangan bayi itu masih giat dijalankan dan polis masih belum menemui sebarang bukti di tempat bayi itu ditemui," katanya.


Bagaimanapun, bangsa sebenar bayi seberat 2.35 kilogram (kg) dan berkulit cerah itu masih belum dapat dikenal pasti.

Menurutnya, kes itu kini disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 10 Apr 2011 01:27 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


8 maut angkara lori?

Posted:

8 maut angkara lori?

8 maut angkara lori?


Keadaan kereta yang remuk teruk dihempap lori mengakibatkan tiga beranak terkorban di Kilometer 40 Jalan Persekutuan Kuala Lumpur - Ipoh berhampiran Serendah, Hulu Selangor, semalam. – Gambar ihsan www.ondscene.my



  • SERENDAH

  • Tiga beranak terbunuh apabila kereta dinaiki dihempap lori di Kilometer 40, Jalan Persekutuan Kuala Lumpur-Ipoh di simpang ke Ladang Sungai Gapi berhampiran Serendah, semalam.
  • BALING
  • Pegawai Khas kepada Penyelaras Dewan Undangan Negeri Kupang, Yahaya Md. Daud, 40, dan anak bongsunya, Muhamad Fahin Afdal, 2, maut dalam kemalangan dengan sebuah lori di Jalan Simpang Empat Telok Pendiat - Charuk Nau, Baling.

  • KUANTAN
  • Tiga lelaki maut apabila kereta Proton Saga dinaiki bertembung dengan sebuah lori di hadapan Sekolah Kebangsaan Sungai Ular, Kuantan.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Tiga beranak terbunuh di Serendah

    Posted:

    Tiga beranak terbunuh di Serendah

    Tiga beranak terbunuh di Serendah

    Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMED
    pengarang@utusan.com.my


    Anggota bomba dan penyelamat berusaha mengeluarkan tiga mangsa kemalangan ngeri di Serendah, semalam.


    SERENDAH 9 April – Tiga beranak yang berpisah selama empat hari hanya sempat melepaskan rindu beberapa jam sebelum kesemua mereka maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer 40, Jalan Persekutuan Kuala Lumpur-Ipoh di simpang ke Ladang Sungai Gapi berhampiran Serendah dekat sini, pagi ini.

    Dalam kejadian pada pukul 6.30 pagi itu, Mohd. Farid Idris, 29; isterinya, Eirlenna Asrani, 28, dan anak tunggal mereka, Muhammad Faiz Hakimi, 4, meninggal dunia di tempat kejadian selepas kereta mereka remuk teruk dirempuh sebelum dihempap lori tanah 10 tayar.

    Mohd. Farid dan Eirlenna masing-masing bertugas sebagai pembantu perubatan dan jururawat di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di sini.

    Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Supritendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, ketika kejadian, tiga beranak itu dalam perjalanan dari Kampar, Perak ke ibu kota dengan menaiki kereta Proton Satria.

    "Semasa melalui tempat kejadian, kereta yang dipandu Mohd. Farid dipercayai bertembung dengan sebuah lori dari arah bertentangan.

    "Kenderaan mangsa diseret sejauh 70 meter sebelum terjatuh ke cerun sedalam dua meter. Lori yang gagal berhenti itu terbalik lalu menghempap kereta tersebut sehingga menyebabkan kesemua mangsa tersepit di bawah kenderaan berat itu," katanya di sini, hari ini.

    Tambahnya, mayat tiga beranak itu hanya berjaya dikeluarkan daripada kenderaan yang remuk selepas tiga jam.

    "Usaha mengeluarkan mayat yang dilakukan oleh anggota bomba memakan masa kerana kereta tersebut berada di bawah lori," ujarnya.

    Menurutnya, pemandu lori tersebut, K. Duraisingam, 40, bagaimanapun hanya mengalami cedera ringan.

    Sementara itu, ibu Mohd. Farid, Azmah Zarif, 50-an memberitahu, anak dan menantunya bertolak pulang dari rumahnya di Kampar pada pukul 5.30 pagi ini.

    "Ahmad Farid meninggalkan anaknya dengan saya selama empat hari untuk dijaga kerana Eirlenna berkursus di Negeri Sembilan. Pada pukul 9.30 malam semalam, kedua-dua mereka tiba di Kampar untuk mengambil semula Muhammad Faiz Hakimi selepas terlalu rindu empat hari tidak bertemu," katanya.

    Jenazah ketiga-tiga beranak itu dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Kampar petang ini.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    3 warga asing maut bertembung lori

    Posted:

    3 warga asing maut bertembung lori

    3 warga asing maut bertembung lori


    Mayat tiga warga asing yang maut apabila kereta yang dinaiki bertembung dengan lori di Jalan Kuantan-Kemaman, semalam.


    KUANTAN 9 April – Tiga lelaki maut manakala seorang lagi parah apabila kereta jenis Proton Saga yang mereka naiki bertembung dengan sebuah lori di hadapan Sekolah Kebangsaan Sungai Ular di sini hari ini.

    Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Komisioner Mohd. Jasmani Yusoff berkata, kejadian pada pukul 5 petang itu berlaku apabila kereta yang dipandu dari arah Kuantan-Kemaman dipercayai memasuki laluan bertentangan.

    "Kereta terbabit memasuki laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah lori dari arah Kemaman ke Kuantan.

    "Ekoran itu, pemandu kereta dan dua penumpang meninggal dunia di tempat kejadian, manakala pemandu lori tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

    Menurutnya, kesemua mangsa dipercayai warganegara Indonesia dan mayat mereka dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Afzan untuk bedah siasat.

    "Siasatan masih dijalankan bagi mengenal pasti identiti mangsa," jelasnya.

    Tambahnya, kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    The Malaysian Insider :: Bahasa

    Posted: 10 Apr 2011 01:17 AM PDT

    The Malaysian Insider :: Bahasa


    Kes Sarbani: Inkues hanya jika ada keraguan, kata Najib

    Posted: 10 Apr 2011 12:13 AM PDT

    SUNGAI BULOH, 10 April — Inkues bagi menyiasat kes kematian Penolong Pengarah Kastam Ahmad Sarbani Mohamed hanya akan diadakan jika laporan polis menunjukkan adanya unsur keraguan daripada kematiannya.

    Setakat ini polis telah mengambil keterangan daripada 16 orang.

    Oleh itu kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kerajaan perlu menunggu siasatan polis berhubung kes itu.

    Beliau mengulas desakan beberapa pihak supaya sebuah inkues ditubuhkan bagi menyiasat kes Sarbani yang ditemui mati terjatuh di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, di Jalan Cochrane di sini Rabu lalu.

    Bagaimanapun minggu lalu Najib berkata kerajaan tidak bercadang mengadakan suruhanjaya diraja bagi menyiasat kes itu walaupun insiden itu berlaku di premis SPRM, sebagai mana kes Teoh Beng Hock dua tahun lalu.

    MENYUSUL LAGI

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Sultan Selangor gantung gelaran Datuk Kong Choy

    Posted: 09 Apr 2011 11:08 PM PDT

    KUALA LUMPUR, 10 April — Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menggantung gelaran "Datuk" yang dikurniakan kepada bekas timbalan presiden MCA Tan Sri Chan Kong Choy (gambar) yang kini berhadapan dengan tuduhan mahkamah berkaitan skandal projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

    Baginda turut menggugurkan gelaran "Datuk" yang dikurniakan kepada bekas pengerusi eksekutif Ekran Berhad, Tan Sri Dr Ting Pek Khiing, yang diisytiharkan muflis pada 29 Oktober lalu.

    Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Khusrin Munawi berkata tuduhan dihadapi Chan, bekas menteri pengangkutan, adalah serius memandangkan ia berkaitan dengan kepentingan awam.

    Gelaran itu akan digugurkan jika Chan disabitkan kesalahan, kata beliau lagi.

    Chan, bekas ahli Parlimen Selayang, menerima gelaran itu pada 2003.

    Ting dikurniakan Dato' Paduka Mahkota Selangor (D.P.M.S.) yang membawa gelaran Datuk pada 1996 dan pembatalan darjah kebesaran itu berkuat kuasa 24 Mac lalu.

    Chan telah didakwa atas tiga pertuduhan di bawah Seksyen 417 Kanun Keseksaan di Mahkamah Sesyen Putrajaya akhir Februari lalu.

    Beliau mengaku tidak bersalah ke atas ketiga-tiga pertuduhan tersebut dan minta dibicarakan.

    "Maka dengan ini, keahlian beliau sebagai penyandang darjah kebesaran D.P.M.S. adalah digantung. Penggantungan gelaran dan penggunaan darjah kebesaran ini akan disemak semula setelah mahkamah memutuskan Tan Sri (Chan) tidak bersalah dan dibebaskan atas pertuduhan," katanya lagi.

    Khusrin menambah Sultan Selangor membuat keputusan penarikan balik pengurniaan darjah kebesaran Ting setelah mempertimbangkan bahawa pengisytiharan bankrap ke atas beliau adalah tidak sesuai bagi seseorang yang memegang darjah kebesaran dan bertentangan di bawah Statut Darjah Kebesaran Mahkota Selangor Yang Amat Mulia 1966.

    "Manakala penggantungan darjah kebesaran ke atas Tan Sri Chan dibuat setelah mempertimbangkan bahawa kesalahan-kesalahan yang dipertuduhkan ke atasnya adalah kesalahan serius yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara," katanya lagi.


    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Kosmo Online - Rencana Utama

    Posted: 09 Apr 2011 11:27 PM PDT

    Kosmo Online - Rencana Utama


    DNA daripada tiga cebisan tulang

    Posted:

    DNA daripada tiga cebisan tulang

    DNA daripada tiga cebisan tulang

    Oleh ZAKI SALLEH
    zaki.salleh@kosmo.com.my



    "SAYA bersyukur apabila usaha kami mengenal pasti asid deoksirinueklik (DNA) mangsa pesawat Dakota di Gua Musang, Kelantan tiga tahun lalu berjaya mengenal pasti profil Allahyarham PC Mohammed Abdul Jalil dan dia dikebumikan sebagai wira negara."

    Itu kata-kata ringkas Ketua Pasukan Forensik Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Dr. Zafarina Zainuddin.

    Selama dua bulan sepanjang menyiapkan laporan DNA kru pesawat malang Douglas DC-3 Dakota (KN630) milik Tentera Udara Diraja Britain (RAF) yang terhempas di rimba Mukim Galas pada 25 Ogos 1950, Zafarina bersama dua penyelidiknya menghabiskan malam mereka di dalam bilik makmal.

    Beliau terlibat secara langsung dalam misi ekskavasi kru pesawat malang itu dalam misi yang dikenali sebagai Ekspedisi Garis Waktu bermula 2 hingga 12 November 2008 diketuai oleh pihak Muzium Tentera Darat (TD).

    Meneliti cebisan demi cebisan tulang dan tengkorak mangsa bukan tugas mudah. Tulang-tulang yang dikeluarkan dari tempat nahas pesawat disimpan di dalam 12 beg plastik. Ia bukan sahaja perlu dijaga rapi, tetapi dihormati kerana ia hakikatnya adalah jasad mangsa.

    Bahagian yang paling besar ialah satu tulang paha, yang lainnya ialah cebisan tulang badan, cebisan tengkorak, rahang tulang gigi dan bahagian kecil lain.

    Tulang-tulang itu berukuran antara dua sentimeter (sm) hingga 16 sm.

    Menurut Zafarina, kesukaran utama yang dihadapi ialah semasa menggerudi cebisan tulang-tulang kecil itu bagi mengambil serbuk tulang untuk mendapatkan sampel DNA.

    Katanya, keadaan tulang yang rapuh dan pada masa sama tidak mahu merosakkan struktur tulang-tulang tersebut menyebabkan beliau perlu bekerja secara cermat dan berhati-hati.

    "Langkah pertama di makmal ialah mencuci serta membersihkan tulang-tulang ini sebelum dibuat penandaan, diikuti proses mengekstrak DNA.

    "Bukan mudah untuk menggerudi cebisan tulang yang lebih 58 tahun tertanam di dalam tanah serta mereput sehingga sengal-sengal jari dan tangan dibuatnya.


    CEBISAN tulang Mohammed Abdul Lalil diberi penghormatan terakhir sebelum dikebumikan di Bukit Treh, Muar Johor.


    "Seterusnya, kami melengkapkan data setiap tulang. Semasa proses inilah pasukan kami mengenal pasti tujuh profil lelaki dewasa iaitu sebahagian daripada 12 kru pesawat tersebut dan bersedia untuk diuji DNA," ujarnya.

    Berita penemuan pesawat Dakota berserta nama kru benar-benar mengujakan bekas pesara tentera British, Hamdan Abdul Jalil, ketika itu berusia 69 tahun yang menetap di Bukit Treh, Muar, Johor.

    Ujian

    Seumur hidupnya, adik kepada Allahyarham PC Mohammed iaitu anggota polis trafik Kota Bharu yang merupakan salah seorang mangsa pesawat itu berharap jenazah abangnya dapat ditemui.

    Dengan kerjasama pihak Muzium Polis Diraja Malaysia (PDRM), Hamdan menjadi waris pertama membuat ujian DNA untuk perbandingan dengan sampel data yang diperoleh Pasukan Forensik HUSM.

    Nyata, sampel DNA Hamdan sepadan dengan tiga cebisan tulang mangsa pesawat iaitu tulang yang berukuran 2sm, 4sm dan 7sm.

    Manakala satu lagi sampel DNA diterima daripada waris seorang lagi mangsa rakyat tempatan, Ya'akob Mamat iaitu seorang kakitangan awam. Malangnya, sampel profil keluarga waris tidak sepadan dengan data-data tulang lain.

    Dalam tempoh dua bulan sahaja iaitu pada awal Februari 2009, Pasukan Foresik HUSM berjaya menyiapkan proses pengumpulan data serta melengkapkan ujian DNA ini.

    Laporan penuh tersebut kemudian diserahkan kepada Muzium TD.

    Sementara itu, Pengarah Muzium TD, Leftenan Kolonel Norhayati Mansor semasa penyerahan cebisan tulang PC Mohammed di Kuala Lumpur Rabu lalu memberitahu, ujian DNA baki sampel sembilan kru lagi akan dijalankan pada April atau Jun ini.

    Difahamkan, waris-waris kru tentera British belum memberikan sampel DNA mereka untuk diuji.

    Ditanya mengenai perkara ini, jelas Zafarina, perkara tersebut diuruskan oleh pihak tentera British.


    WALAUPUN sudah 61 tahun berlalu, sebahagian badan pesawat masih boleh dilihat.


    "Semua data kru Dakota masih tersimpan rapi di HUSM Kubang Kerian, dan kami hanya menunggu sampel dari Britain.

    "Pada bila-bila masa Pasukan Forensik HUSM bersedia melakukan ujian ini," ujarnya.

    Kegembiraan dan rasa syukur turut dikongsi Penyelidik Kanan Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG), Shaharom Ahmad.

    Selaku pihak bertanggungjawab menyalurkan maklumat awal mengenai nahas dan lokasi pesawat malang itu hasil penyelidikan dengan beberapa persatuan veteran perang di Britain, beliau bagaimanapun sedikit terkilan.

    Katanya, tempoh terlalu lama untuk mengumumkan hasil ujian DNA menyebabkan waris-waris mangsa termasuk rakyat Britain diselubungi tanda tanya.

    Paling ternanti-nanti ujarnya ialah Dennis Carpenter, iaitu individu yang telah mengutuskan sepucuk surat kepada Atase Pertahanan Malaysia di Britain yang menyaksikan misi mencari mangsa Dakota ini dilakukan.

    "Tahun lalu, adik mendiang Sarjan (Udara) Geoffrey Clarence Carpenter RAF iaitu jurumalim pesawat ini kerap menghubngi MHG menerusi e-mel bertanyakan perkembangan ini (hasil DNA).

    "Begitu juga Glenwy Davies, anak kepada jurusemboyan Thomas O'Toole. Beliau antara individu yang paling gembira apabila diberitahu jasad bapanya akan kembali ke Britain.

    "Malangnya, hal-hal birokrasi di sini menyebabkan kelewatan tersebut. Malah kami difahamkan ujian sampel DNA waris di sana belum dibuat," ujarnya.

    Bagaimanapun kata Shaharom, ada juga kalangan waris di sana menghubunginya tidak mahu jasad kru pesawat Dakota yang telah bersemadi di hutan tebal Gua Musang diganggu.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Rajmah jumpa Donald Trump

    Posted:

    Rajmah jumpa Donald Trump

    Rajmah jumpa Donald Trump

    Oleh ADLAN JAAFAR
    adlan.jaafar@kosmo.com.my


    RAJMAH sempat bertemu ikon hartanah AS, Donald Trump semasa beliau bertugas di Washington.


    MELIHATKAN tubuh fizikalnya yang kecil, tidak siapa menyangka bahawa Datuk Dr. Rajmah Hussain pernah berkhidmat sebagai seorang diplomat selama 32 tahun malah telah menghabiskan 15 tahun terakhir sebelum bersara di luar negara.

    Duta wanita pertama yang dilantik Malaysia ke Perancis dan Amerika Syarikat (AS) itu pernah beberapa kali berdepan dengan situasi yang melucukan dek kerana persepsi stereotaip terhadap imej duta.

    "Saya bersaiz Asia tipikal. Ramai orang tidak menyangka bahawa saya seorang duta. Selalunya mereka akan beranggapan duta itu seorang lelaki yang berbadan besar, tegap dan sedikit berusia.

    "Kerap mereka menyangka saya adalah isteri atau anak kepada duta malah ada yang menyangka saya ialah seorang pegawai pembantu di pejabat kedutaan, jarang mereka fikir saya seorang duta," cerita Rajmah ketika ditemui Jurnal di majlis Pengkongsian Pengalaman Duta Wanita di Muzium Seni Asia, Universiti Malaya baru-baru ini.

    Karier pertama Rajmah ialah dalam bidang diplomatik pada 1976 dan ia kekal sehingga beliau bersara sebagai duta ke AS pada 2008.

    Kumpul kraf tangan

    "Pada mulanya saya mahu mengambil jurusan ekonomi kerana orang ramai sering berkata bidang tersebut senang cari kerja.

    "Apabila ditawarkan biasiswa, saya perlu mengambil jurusan sains politik, selepas habis belajar serta perlu memenuhi kontrak biasiswa sekali gus menjadikan diri saya terus kekal dengan karier ini," tambahnya.

    Karier diplomat membawa berpindah-randah dari satu negara ke satu negara lain. Kesempatan itu membolehkan Rajmah menikmati pelbagai hasil seni seperti lukisan dan kraf tangan di tempat beliau bertugas.

    Lukisan potret wajahnya sahaja dilukis oleh artis di negara-negara yang berbeza seperti dari Hawaii, AS, Brussel, Belgium dan Paris, Perancis.

    Beliau juga berpeluang mengumpul kotak-kotak perhiasan dan lain-lain barang kenangan.

    "Koleksi kotak hiasan ini sahaja kira-kira 200 buah, manakala bekas kotak yang dikumpul mestilah mempunyai unsur-unsur tradisional sesebuah negara yang saya lawati," katanya yang turut mempamerkan sebahagian koleksinya dalam acara yang dianjurkan Wisma Putra itu.

    Walaupun banyak merantau ke tempat orang, Rajmah masih ada perkara yang tidak dipenuhi dalam kehidupannya.

    "Memang semua orang akan ada sesuatu yang masih belum dirasai mereka dengan kehidupan yang kerap berpindah-randah, menyesuaikan diri di tempat baru menuntut pengorbanan banyak masa.

    "Arwah ayah saya meninggal dunia ketika saya berada di luar negara, hari sebelumnya dia sempat membuat panggilan telefon menyatakan rindu kepada saya dan mahu saya pulang.

    "Tanpa menyangka itu merupakan kata-kata terakhir daripadanya, saya pun mengusiknya dengan berkata 'bapak hantarlah tiket,' saya pulang ke Malaysia selepas mendapat berita itu tetapi tidak sempat berjumpa Allahyarham kerana dia telah dikebumikan," luah Rajmah.

    Tambah beliau lagi, resam diplomat ialah berengang dengan keluarga malah seseorang duta itu perlu mendapat kebenaran daripada Kementerian Luar terlebih dahulu sebelum keluar dari negara tempatnya bertugas walaupun hendak pulang ke kampung.

    Gempa bumi

    "Perkara tersebut perlu kerana jika berlaku krisis di negara tersebut, duta bertanggungjawab terhadap semua rakyat Malaysia yang berada di negara itu. Sebab itu selepas bersara ini, saya mahu meluangkan banyak masa dengan ibu saya," katanya lagi.

    Sepanjang menjadi seorang diplomat, Rajmah melalui pelbagai perkara yang tidak mungkin rakyat Malaysia lain boleh merasainya.

    Antaranya, semasa berkhidmat di tiga tempat di Eropah iaitu Geneva, Vienna dan Paris, kediaman rasminya dipecah masuk.

    "Selain itu, semasa perjalanan saya ke Washington pada 1994, penerbangan transit di Los Angeles (LA) dan saya bermalam di sebuah hotel.

    "Ketika lebih kurang pukul 4 pagi waktu tempatan saya dikejutkan dengan gempa yang membuatkan saya sangat takut sehingga saya terpaksa tidur di lobi hingga keesokan harinya," ujar beliau menceritakan pengalaman pertama berdepan bencana gempa bumi.

    George W. Bush

    Rajmah berkesempatan berjumpa dengan personaliti-personaliti berpengaruh dunia seperti Presiden AS, George W. Bush.

    "Saya sempat berjumpa dengannya pada majlis ulang tahun ke-50 Pusat Islam di Washington. Beliau dijemput untuk memberi ucapan dalam majlis tersebut," ujarnya.

    Bekas duta wanita Malaysia pertama ke AS itu turut berpeluang berjumpa dengan taikun hartanah, Donald Trump.

    "Saat berjumpa dengannya di Texas amat menggembirakan kerana dia ialah personaliti yang cukup sinonim dengan ayat You Fired dalam program realitinya.

    "Ini foto ketika saya bertemu dengan pemandu Formula Satu (F1), Micheal Schumacher ketika bertugas di Eropah," katanya sambil menunjukkan ke arah sekeping bingkai gambar yang dipamerkan.

    Sepanjang berkhidmat sebagai diplomat, prinsip yang dipegang olehnya termasuk diplomat lain adalah diplomasi merupakan pertahanan pertama sesebuah negara, diplomasi tidak boleh gagal. Jika ia gagal, perang boleh berlaku.

    "Diplomat juga seorang pejuang negara walaupun tidak mengangkat senjata tetapi seorang diplomat itu perlu bijak dalam berkata-kata," katanya lagi.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    iPad, Mercedes untuk si mati

    Posted:

    iPad, Mercedes untuk si mati

    iPad, Mercedes untuk si mati


    SELAIN kereta, gajet elektronik canggih dan beg tangan jenama mewah turut dibakar.


    KEKURANGAN bekalan iPad 2 keluaran Apple bukan sahaja berlaku di alam manusia malah turut melanda alam selepas kematian apabila banyak keluarga berketurunan Cina di Malaysia berebut-rebut membeli replika kertas gajet terbaru itu.

    Replika kertas itu dibakar sebagai salah satu amalan yang berusia ratusan tahun untuk dihantar kepada roh nenek-moyang mereka di dunia yang lagi satu.

    Sepanjang Festival Qingming atau dikenali sebagai festival membersih pusara berlangsung dari 4 hingga 20 April setiap tahun, komuniti Cina di Asia akan mengingati roh nenek-moyang mereka dengan membakar duit palsu atau replika barang-barang mewah seperti kereta dan beg berjenama mewah.

    Festival yang bertunjangkan ajaran Confucius itu mendidik pengikutnya untuk taat kepada keluarga dan amalan tradisi.

    Ia turut diraikan oleh sebilangan besar penduduk Malaysia berketurunan Cina.

    888 gigabait

    "Sesetengah pelanggan mendapat alamat mimpi bahawa saudara-mara mereka yang telah meninggal dunia meminta barang-barang mewah termasuk iPad2.

    "Buat masa ini, saya boleh menawarkan model iPad sahaja," kata penjual barang-barang sembahyang Cina, Jeffrey Te sambil mengisi replika wang ke dalam bekas di kedainya yang terletak di pinggir pusat bandar Kuala Lumpur.

    Selain model iPad, beliau juga menawarkan model gajet replika kertas lain seperti iPhone dan Samsung Galaxy Tabs.

    Sama seperti masalah kekurangan bekalan yang dihadapi syarikat Apple Inc., Jeffrey telah mengimport sebanyak 300 buah iPad 2 dari China sebagai persediaan menyambut perayaan Qingming tetapi ia habis dalam masa yang singkat.

    Dia kini berdepan permintaan yang semakin meningkat.

    Jeffrey menjual model kertas komputer tablet jenama iPad dan iPad 2 pada harga RM3 sahaja untuk memori berkapasiti sebanyak 888 gigabait, jauh berbeza daripada harga iPad yang sebenar iaitu RM1,500 bagi setiap unit komputer pintar yang berkapasiti 16 gigabait.

    Kapasiti replika kertas sebanyak 888 gigabait dipilih kerana dalam budaya orang Cina, lapan adalah nombor bertuah.

    Namun, tidak semua orang Cina akan membeli replika kertas yang berupa gajet-gajet teknologi untuk dikirimkan kepada saudara-mara yang telah meninggal dunia.

    "Mereka yang berada di alam sana terdiri daripada warga tua, jika kamu mengirimkan sesuatu benda seperti iPad, mereka tidak tahu menggunakannya.

    "Jadi kami masih mengamalkan perkara tradisional seperti menghantar kasut, baju dan keperluan lain," kata Thomas Soong, 61, ketika ditemui sedang membakar sejumlah wang palsu di kubur neneknya.

    Sementara itu, ahli sosiologi dan antropologi yang banyak mengkaji perihal masyarakat Cina, Ann Wan Seng, 43, berkata, perubahan barang-barang yang dibakar adalah cerminan masyarakat Cina sebagai suatu bangsa yang bersedia menerima perubahan.

    "Perubahan itu bukan sesuatu yang bersifat fenomena tetapi adalah manifestasi kaum Cina kepada sikap, pandangan dan cara hidup mereka yang mudah mengadaptasi perubahan pada bila-bila masa.

    Penghormatan

    "Saya masih ingat lagi 40 tahun dahulu, kaum Cina sudah pun membakar barang-barang teknologi seperti telefon dan televisyen yang ketika itu merupakan teknologi canggih," kata Wan Seng kepada Jurnal.

    Mengulas mengenai pandangan sesetengah masyarakat Cina yang berbeza pendapat berkenaan gajet-gajet elektronik dijadikan bahan pemujaan, Wan Seng menyifatkan itu adalah pandangan peribadi individu.

    Apa yang penting, kata beliau, matlamat sebenar upacara tersebut dapat dihayati.

    "Sejarah Festival Qingming dikesan wujud sejak 3,700 tahun lalu. Ia adalah suatu acara simbolik orang yang masih hidup menunjukkan penghormatan, kesetiaan dan tanda ingatan serta pernyataan membalas budi kepada si mati.

    "Oleh sebab itu, apabila seseorang itu membakar banyak barang keperluan, ia ditafsirkan sebagai perasaan semakin sayang orang yang masih hidup kepada si mati," katanya.

    Selain itu, Wan Seng menambah, jika barang keperluan tidak dihantar, si mati akan kelaparan dan sengsara di alam sana dan ditakuti mereka akan pergi ke alam manusia serta mengganggu cucu-cicit mereka.

    – ADLAN JAAFAR

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Utusan Online - Politik

    Posted: 09 Apr 2011 11:09 PM PDT

    Utusan Online - Politik


    Luar bandar diutama - Najib

    Posted:

    Luar bandar diutama - Najib

    Luar bandar diutama - Najib

    Oleh MOHD. FAIRUZ YUSOF dan M. SHAHRINNAHAR ABD. LATIB
    utusanpahang@utusan.com.my

    PEKAN 9 April - Proses transformasi pembangunan di negara ini tidak hanya tertumpu di kawasan Lembah Klang atau bandar tetapi turut meliputi masyarakat luar bandar serta pedalaman.

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, proses transformasi dilaksanakan secara menyeluruh dan menepati kehendak rakyat.

    "Dalam erti kata lain, tidak ada rakyat yang tidak mendapat manfaat daripada hasil transformasi itu kerana pembangunan dilakukan secara menyeluruh dan membawa kesejahteraan kepada negara," katanya ketika berucap pada majlis penyerahan kunci rumah kepada 130 keluarga di Agropolitan Pekan, Batu 8, Mukim Lepar dekat sini hari ini.

    Hadir sama, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob; Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ketua Pegawai Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC), Datuk Jebasingam Issace John.

    Pada majlis itu, Najib turut menyerahkan bayaran insentif khas kepada 30 peserta Orang Asli berikutan kejayaan jualan biri-biri Dorper secara bidaan yang diadakan oleh Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) pada tahun lalu.

    Jualan tersebut berhasil meraih RM265,550 daripada 465 ekor biri-biri yang dijual kepada para pembida yang berjaya.

    Menurut Perdana Menteri, pembangunan luar bandar telah dilaksanakan sejak pelancaran Buku Merah yang diilhamkan oleh Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

    Kata Najib, tumpuan terhadap program itu tidak terhenti begitu sahaja malah diteruskan sehingga kini dengan memberi tumpuan terhadap pembangunan sosioekonomi masyarakat luar bandar.

    Tambahnya, segala usaha yang dilaksanakan berjaya mengubah kehidupan masyarakat luar bandar ke arah lebih baik dan memberi kesejahteraan kepada kehidupan mereka.

    Dalam pada itu, ketika berucap pada majlis ramah mesra dan pelancaran Kawan Motorsports di kediamannya di Peramu di sini hari ini, Perdana Menteri mahu setiap program yang dirancang untuk golongan muda dan belia perlu dilaksanakan berdasarkan citarasa serta kegemaran mereka.

    Kata beliau, pihaknya tidak mahu sesuatu program belia ditentukan oleh golongan dewasa sebaliknya ia perlu dilaksanakan berdasarkan keinginan kaum muda.

    "Bukan semua yang orang dewasa suka, mereka (golongan muda) suka juga. Oleh itu kita perlu minta mereka menyatakan kesukaan dan minat mereka.

    "Dengan cara sedemikian, pastinya program berkenaan akan mendapat sambutan yang meriah seperti yang akan kita laksanakan pada sambutan Hari Belia nanti," katanya.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Pembangkang hanya mampu jual janji

    Posted:

    Pembangkang hanya mampu jual janji

    Pembangkang hanya mampu jual janji


    Najib Tun Razak bersama Adnan Yaakob dan Jebasingam Issace John (kanan) meluangkan masa beramah mesra bersama sebahagian daripada 100 peserta Agropolitan Pekan selepas menyerahkan kunci rumah kepada peserta tersebut di Batu 8, Mukim Lepar, Pekan, semalam. - UTUSAN/RUSHDI SALLEH


    PEKAN 9 April - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, parti pembangkang hanya mampu menjual janji menerusi manifestonya ''Jom Ubah Sarawak" pada pilihan raya negeri 16 April ini sedangkan mereka tidak mampu melaksanakannya.

    Sebaliknya, tegas Perdana Menteri, Barisan Nasional (BN) terus melaksanakan pelbagai projek pembangunan terutama melibatkan prasarana walaupun di luar waktu pilihan raya.

    "Pembangkang hanya buat janji, bukan jaminan tetapi manifesto BN merupakan usaha yang sedang berjalan.

    ''Buktinya kita melaksanakan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan kita beri keutamaan dari segi pembangunan prasarana," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kompleks Pemasaran Setempat (CMC) Taman Industri Automatif Pekan di sini hari ini.

    Beliau mengulas manifesto parti pembangkang pada pilihan raya negeri itu iaitu "Jom Ubah Sarawak" yang diuar-uarkan pihak pembangkang untuk membawa perubahan di Sarawak.

    Perdana Menteri menegaskan, usaha-usaha pembangunan prasarana yang sedang dilaksanakan kerajaan BN di Sarawak ketika ini bukan disebabkan berlangsungnya pilihan raya itu sebaliknya telah dilaksanakan sejak tahun lalu lagi.

    ''Dalam tempoh dua tahun ini hingga 2012, sasaran atau pencapaian kita mungkin terbesar dalam sejarah Malaysia dari segi pembangunan prasarana di Sarawak.

    ''Kita memberi keutamaan kepada usaha menaik taraf bekalan air, elektrik dan jalan raya selain membantu membaik pulih rumah-rumah usang," katanya.

    Sehubungan itu, beliau meminta rakyat terutama pengundi di Sarawak tidak mudah terpengaruh dengan janji-janji menerusi manifesto pembangkang itu.

    Sementara itu, Perdana Menteri mahu setiap program yang dirancang untuk golongan muda dan belia dilaksanakan mengikut citarasa serta kegemaran mereka.

    Perdana Menteri tidak mahu sesuatu program belia ditentukan oleh golongan dewasa kerana bukan semua yang mereka suka bertepatan dengan keinginan orang muda.

    "Oleh itu kita perlu minta mereka menyatakan kesukaan dan minat mereka," katanya.

    "Dengan cara sedemikian, pastinya program berkenaan akan mendapat sambutan yang meriah seperti yang akan kita laksanakan pada sambutan Hari Belia nanti," katanya ketika berucap pada majlis ramah mesra dan pelancaran Kawan Motorsports di kediamannya di Peramu di sini hari ini.

    Hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob dan Presiden Kelab Kawan, Mohd. Rosdi Alizah.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Malaysiakini :: Berita

    Posted: 09 Apr 2011 07:54 PM PDT

    Malaysiakini :: Berita


    Kenyataan akhbar Idris Jala

    Posted: 09 Apr 2011 06:38 AM PDT

    Berikut adalah kenyataan media Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala tentang isu kitab Injil:

    Kerajaan menegaskan bahawa penyelesaian 10-perkara telah berjaya membuka jalan bagi pelepasan 35,100 naskah Injil dalam Bahasa Malaysia yang disita di Pelabuhan Klang dan Kuching.

    Dua pengimport/pemilik kitab Injil ialah Persatuan Injil Malaysia (BSM), pemilik 5,100 naskah kitab itu yang disita di Pelabuhan Klang dan Gideon, pengimport 30,000 naskah di Kuching.

    Menurut Datuk Seri Mahmood Adam, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, BSM telah mengambil 5,100 naskah kitab itu di Pelabuhan Klang.

    Lee Min Choon, Presiden BSM berkata mereka menyambut baik penyelesaian 10 perkara.

    Beliau berkata "BSM amat menghargai penyelesaian 10-perkara yang tidak hanya merupakan penerimaan perjanjian 2005, tetapi juga merangkumi perlindungan tambahan untuk memastikan bahawa insiden baru-baru ini yang mencetuskan pertikaian tidak berulang.

    BSM juga begitu tersentuh dengan kerendahan hati kerajaan dalam mengakui kelemahan ketika pengendalian kitab Injil dalam Bahasa Malaysia dan Indonesia itu dan permohonan maafnya.

    BSM, tanpa ragu-ragu, memaafkan.

    BSM juga tidak mengikat Kerajaan dari sebarang kewajipan, undang-undang atau moral, untuk mengkompensasi BSM bagi 5,000 naskah Injil yang tidak boleh dijual dan menyerahkan perkara ini kepada kebijaksanaan Kerajaan.

    Sebagai respons kepada penyelesaian 10-perkara, Gideon secara rasmi memberitahu Idris dan pegawai Kementerian Dalam Negeri bahawa mereka akan mengambil semua 30,000 naskah Injil yang disita di Kuching.

    Beliau telah menulis meminta pegawai KDN untuk mengcop perkataan "dibatalkan oleh KDN" atas cap sedia ada pada kitab berkenaan.

    Pejabat KDN sekarang sedang melakukan proses stamping semua 30,000 naskah dengan kata-kata "dibatalkan oleh KDN". Setelah ini dilakukan, Gideon akan mengambil naskah tersebut.

    Idris bertemu dengan Persatuan Gereja Sarawak (ACS) di Kuching hari ini (9 April) untuk menjelaskan penyelesaian 10-perkara itu.

    Dalam pertemuan tersebut, beliau menegaskan kepada kumpulan Kristian bahawa penyelesaian 10-perkara itu merupakan keputusan kolektif kabinet.

    Beliau juga menyerahkan salinan arahan Ketua Setiausaha KDN memberitahu pegawai kementerian tentang keputusan Kerajaan yang perlu dipatuhi sepenuhnya.

    Idris berkata dalam pertemuan itu beliau menyatakan, "Di Sarawak dan Sabah, tidak harus wujud masalah sama sekali. Tidak ada cop, tidak ada nombor siri. Kitab Injil boleh dicetak dan boleh diimport tanpa batasan apapun".

    Datuk Seri Hishammuddin, Menteri Dalam Negeri berkata, "Ini adalah perkembangan yang positif. Saya menghargai sikap positif dan bertimbang rasa Persatuan Injil Malaysia dan Gideon dalam menangani hal ini... Saya ingin mengesahkan bahawa penyelesaian 10-perkara adalah keputusan kolektif kabinet".

    - Bernama

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Isu kitab Injil: CCM tolak syor Putrajaya

    Posted: 09 Apr 2011 05:57 AM PDT

    Pemuda Majlis Gereja Malaysia (CCM) menolak 'formula 10 perkara' yang dibentangkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala untuk menyelesaikan kemelut kitab Injil bahasa Melayu.

    Dalam satu kenyataan, badan itu menegaskan formula berkenaan, cuma penyelesaian 'tergesa-gesa' dan tidak menyelesaikan diskriminasi kerajaan persekutuan terhadap penganut Kristian negara ini.

    NONEFormula itu juga didakwa tidak tepat kerana hanya menyentuh isu kitab yang menjadi kontroversi tetapi langsung tidak menyentuh isu pokok yakni penindasan golongan Kristian di negara ini.

    Antara contoh penindasan yang diberikan dalam kenyataan itu adalah kegagalan kerajaan mengiktiraf penubuhan "kelab Kristian" di sekolah dan universiti serta kekangan kuasa pentadbiran sekolah mubaligh.

    "Pemuda CCM kecewa dan sedih masyarakat Kristian hari ini secara terbuka dikutuk, diaibkan dan diprovokasi menerusi media arus perdana. Kerajaan juga dilihat menggalakkan pelbagai maklumat salah diletakkan di laman web rasmi kerajaan," petik kenyataan itu.

    azlanSebagai contoh, badan itu merujuk kepada kegairahan mengaitkan agama Krisitian dengan perayaan Valentine dan tarian poco-poco.

    Isu Alkitab menjadi kontroversi apabila Kementerian Dalam Negeri melarang pengedaran lebih 30 ribu naskah Injil bahasa Melayu di pelabuhan Kuching sejak Januari lalu. Sejumlah 5,000 naskah lagi pula ditahan di Pelabuhan Kelang.

    Dua set undang-undang

    Bagaimana menjelang pilihanraya negeri Sarawak, kerajaan bersetuju untuk membenarkan pengedaran dan penerbitan kitab Injil di Sabah dan Sarawak dan juga di Semenanjung tanpa sebarang kekangan berbanding sebelum.

    Lebih 40 peratus penduduk Sarawak beragama Kristian.

    azlanBagaimanapun kitab Injil di Semenanjung disyaratkan mempunyai cop tertera 'Untuk Penerbitan Kristian Sahaja' dengan lambang salib dicetak pada muka depannya manakala Sabah dan Sarawak dikecualikan daripada syarat itu.

    Pemuda CCM dalam kenyataannya juga menolak dua set undang-undang yang berbeza berhubung penggunaan kitab Injil itu.

    "Pemuda CCM berpendapat adalah merepek menghalang penganut Kristian Malaysia hak menggunakan bahasa kebangsaan bagi tujuan beribadat. Apatah lagi, rakyat bukan Melayu selalu dikritik kerana kononnya kurang setia bila tidak bercakap dalam bahasa Malaysia tetapi dalam kes ini, mereka dihalang membaca kitab dalam Bahasa Kebangsaan," kata badan itu.

    [Baca berita penuh]

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Utusan Online - Rencana

    Posted: 09 Apr 2011 03:13 PM PDT

    Utusan Online - Rencana


    Kempen tertutup dan senyap

    Posted:

    Kempen tertutup dan senyap

    Kempen tertutup dan senyap

    Oleh Rozaman Ismail

    RUANG legar sebuah hotel bertaraf lima bintang di bandar raya Kuching sibuk sungguh sejak awal minggu ini. Kalau hendak dibuat perbandingan dengan kesibukan jalan raya bandar raya ini, ruang legar hotel itu lagi sibuk.

    Manusia mundar-mandir dan lalu-lalang. Coffee house dan lounge sesak dengan manusia dan asap rokok. Di hadapan pintu masuk utama hotel itu pula, kereta bersimpang siur menunggu giliran mengambil dan menurunkan penumpang.

    Keadaan di hotel-hotel lain pun sama atau lebih kurang sama sahaja. Semuanya kerana Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke-10. Kempennya sudah memasuki hari kelima hari ini. Suasana dan demam pilihan raya kali ini barangkali hanya terasa jika berada di sekitar pusat bandar raya ini.

    Perang poster parti-parti bertanding walaupun tidak rancak, sedikit ketara di tengah-tengah bandar raya ini. Poster yang memaparkan wajah calon bertanding mula menghiasi jalan walaupun tidak banyak.

    Berbeza pula di kawasan pinggir Kuching seperti Muara Tuang, Kota Samarahan; Kampung Bako Hulu, Demak Laut; Pantai Damai, Santubong. Ada poster calon dan bendera parti bertanding dipasang atau dinaikkan, tetapi tidaklah banyak.

    Secara perbandingan jika di semenanjung tidak cukup tanah hendak digantung poster, di Sarawak pula tidak cukup poster untuk dinaikkan dek kawasannya yang terlalu luas.

    Kempen pilihan raya di sekitar bandar raya ini juga berlangsung dalam senyap. Tidak ada ceramah besar-besaran, tidak ada sekatan jalan raya dan tidak kelihatan orang ramai berpusu-pusu menuju ke tempat ceramah. Tidak keterlaluan dikatakan kempen lebih menyerlah pada waktu siang hari dan tumpuannya di kawasan bandar.

    Calon-calon bertanding biasanya menemui para pengundi dengan cara singgah minum pagi di restoran, kedai kopi dan gerai-gerai makan. Selepas itu mereka mengadakan sesi bersalam dan bertanya khabar di pasar-pasar pagi atau tempat tumpuan ramai. Itu adalah pemandangan biasa setiap kali musim pilihan raya.

    Hampir semua parti bertanding menggunakan pendekatan kempen secara tertutup dan diam. Tumpuan kepada kumpulan-kumpulan kecil dan dari rumah ke rumah. Suasana ini sangat berbeza jika dilihat pada statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dikeluarkan sejurus selepas berakhir proses penamaan calon.

    Angka-angka berkenaan seolah-olah menunjukkan pilihan raya negeri kali ini lebih panas daripada sebelumnya. Antaranya, buat pertama kali dalam sejarah pilihan raya negeri sejak tahun 1970 kesemua 71 kerusi Dewan Undangan Negeri dipertandingkan.

    Sejumlah 213 calon akan mencuba nasib dengan calon Bebas paling ramai iaitu 41 orang. Tidak ada juga kemenangan percuma untuk BN sebaik penamaan calon berakhir. Sehingga berita ini ditulis juga tidak ada juga calon termasuk calon Bebas menarik diri. Lebih separuh daripada kerusi yang dipertandingkan menyaksikan pertandingan lebih daripada dua penjuru.

    Mengikut pecahannya, sejumlah 23 kerusi menyaksikan pertandingan tiga penjuru, 17 (empat penjuru), dua (lima penjuru) dan dua kawasan pertandingan enam penjuru. Barisan Nasional (BN) yang menang di 63 kerusi pada pilihan raya negeri yang lalu akan ditentang satu lawan satu di 27 kawasan berbanding 54 kawasan pada pilihan raya negeri 2006.

    Di kawasan bandar yang pengundinya adalah majoriti berketurunan Cina, BN akan dicabar oleh DAP di 15 kerusi. Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula meletakkan 49 calon di kawasan Melayu-Melanau dan Dayak. Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) mempertaruhkan 26 calon di kawasan Dayak.

    Pas pula bertanding di lima kawasan Melayu-Melanau manakala Parti Cinta Malaysia (PCM) yang muncul buat pertama kali bertanding di enam kawasan Melayu dan Iban. Sebenarnya jika diteliti, pilihan raya negeri kali ini tertumpu kepada dua perkara.

    Pertama pertembungan dua parti utama kaum Cina - Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan DAP. Yang keduanya survival PKR di Sarawak dalam situasi hubungan 'retak menanti belahnya' dengan sebuah lagi parti pembangkang setempat Snap.

    Pertembungan DAP dan SUPP dijangka sengit di semua kawasan. Empat di Kuching iaitu Padungan, Pending, Batu Lintang, Kota Sentosa dan Batu Kawa. Empat lagi di Sibu iaitu Repok, Meradong, Bukit Asseh, Dudong, Bawang Assan dan Pelawan manakala Piasau dan Pujut di Miri.

    Kedua-duanya ada misi 'hidup dan mati.' SUPP mahu menghidupkan kembali sokongan para pengundi Cina yang merosot teruk pada pilihan raya 2006. Di satu pihak lain pula, DAP mahu mematikan terus hayat SUPP di Sarawak dengan menyapu bersih saki- baki kerusi yang dimenangi SUPP.

    Azam

    Dengan azam untuk membawa tsunami politik Sarawak ke semenanjung, DAP melihat kemenangan besar ke atas semua kerusi majoriti Cina amat penting.

    Ketika kempen baru sahaja memasuki hari keempat, pakatan pembangkang khususnya DAP kelihatan sangat yakin dapat menambah sekurang-kurang sembilan hingga 12 kerusi lagi.

    Keyakinan itu berdasarkan kepada mesej yang diberikan oleh para pengundi berketurunan Cina pada pilihan raya kecil Sibu tahun 2010.

    Selain itu juga 12 daripada 15 kerusi yang ditandingi adalah kawasan yang mempunyai lebih 60 peratus pengundi kaum Cina.

    Malah pemerhati politik tempatan melihat DAP sudah mengorak jauh ke hadapan dalam kempen mereka bagi memenangi hati para pengundi Cina dibandingkan dengan dua lagi rakan mereka PKR dan Pas.

    Bagaimanapun SUPP melihat sebaliknya. Selain mahu mempertahankan kerusi yang dimenangi, SUPP yakin dapat merampas balik kerusi yang hilang pada pilihan raya lalu.

    Tindakan SUPP meletakkan calon-calon muda berprofil tinggi yang lebih segar dan profesional bakal menjadi titik penting kepada perubahan sokongan dan kembalinya pengundi Cina ke pangkuan BN.

    Malah SUPP mengambil langkah berani dengan meletakkan semua calon muka baru bagi bertanding di semua kerusi yang dimenangi DAP pada pilihan raya negeri 2006.

    Presiden SUPP, Tan Sri George Chan menegaskan, jumlah calon muda yang dipilih bertanding mewakili parti itu kali ini menunjukkan SUPP serius untuk berubah.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika mengadakan tinjauan mesra di sekitar Padungan dan Kota Sentosa dan diberi sambutan hangat oleh para pengundi di kawasan itu meminta pengundi di kawasan itu kembali menyokong BN demi pembangunan yang berterusan.

    Ia mungkin menjadi petanda baik bagi BN untuk mempertingkatkan usaha dalam menyakinkan para pengundi bandar untuk kembali menyokong BN. DAP mungkin kelihatan begitu agresif dalam kempen-kempennya.

    Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud dijadikan sasaran. Hayat kepimpinannya yang sudah memasuki tahun ke-30 menjadi isu utama. Bagaimanapun dari satu sudut, DAP kelihatan keseorangan. PKR yang dilanda dengan pelbagai masalah menjelang penamaan calon masih terkial-kial mencari rentak.

    Walaupun hanya memenangi satu kerusi sahaja pada pilihan raya negeri tahun 2006, PKR mengusung nafsu besar para pemimpinnya untuk menguasai Sarawak.

    Bagaimanapun laluan parti yang sedang diselubungi kontroversi skandal moral pemimpin utamanya itu sangat berliku. Hubungan 'retak menanti belah' PKR-Snap yang tercetus sekian lama khususnya dalam isu pembahagian kerusi 'berkecai' pada hari penamaan calon.

    Kedua-dua parti itu meletakkan calon bagi bertanding sesama sendiri di 25 kawasan. Parti Keadilan Rakyat (PKR) bukan sahaja berhadapan dengan BN, tetapi juga Snap. Snap sehingga kini dilihat tidak mahu mengalah waima sejengkal pun. Kecuali Ketua PKR Sarawak, Baru Bian yang akan bertanding di kerusi Ba' kalalan, tidak ada calon-calon PKR lain yang dilihat berwibawa untuk membawa cabaran besar parti dari semenanjung itu.

    Parti itu juga mula dipandang serong malah dituduh sebagai pembawa budaya politik kasar, tidak beradab dan ala samseng ke Sarawak. Budaya yang dipertontonkan ketika hari penamaan calon menular di pentas-pentas kempen dan mula menjadi bahan percakapan.

    Calon BN Bukit Sari Datuk Seri Awang Tengah Ali Hassan secara terbuka meminta pengundi di Lawas menolak jauh politik samseng yang bertentangan dengan budaya masyarakat Sarawak yang penuh kesopanan.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Ada negara tembak perasuah

    Posted:

    Ada negara tembak perasuah

    Ada negara tembak perasuah




    SEPATUTNYA ruangan Wawancara minggu ini diisi dengan dua temu bual - Ketua Pengarah Jabatan Kastam Diraja Malaysia, DATUK SERI MOHAMED KHALID YUSUF dan Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), DATUK MOHD. TAP

    SALLEH.Temu bual berkisar soal keutamaan Mohamed Khalid selepas dilantik Ketua Pengarah Oktober lalu.

    Temu bual bersama Mohamed Khalid sepatutnya berlangsung pukul 10 pagi Khamis lalu. Namun terpaksa ditunda ke pukul 11 pagi kerana Ketua Pengarah dikatakan bertemu Perdana Menteri. Pada pagi Khamis, seorang pegawai memaklumkan temu bual ditunda lagi ke satu tarikh lain kerana Mohamed Khalid ada urusan dengan Peguam Negara.

    Memahami kesibukan beliau berikutan penahanan 62 kakitangan jabatan itu berhubung rasuah, disusuli pula insiden Pengolong Pengarah Kastam Selangor maut terjatuh dari tingkat tiga bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Wilayah Persekutuan, maka hanya satu temu bual iaitu bersama Mohd. Tap disiarkan.

    Ditanya desakan supaya Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohamed meletakkan jawatan berikutan insiden maut itu, Mohd. Tap memberi analogi iaitu adalah tidak adil mendesak Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) meletakkan jawatan jika berlaku kemalangan di jalan raya.

    Mahu supaya jenayah rasuah diperangi habis-habisan, Mohd. Tap memberitahu wartawan Mingguan Malaysia NORAINI ABD. RAZAK bahawa penerima dan pemberi rasuah perlu dilayani seperti parasit masyarakat.

    MINGGUAN: Apa pandangan Datuk terhadap perkembangan terkini kes penahanan kakitangan Jabatan Kastam dan Imigresen termasuk yang berpangkat tinggi serta bergelar Datuk kerana disyaki terlibat kes rasuah?

    MOHD TAP: Pertama sekali tahniah kepada agensi-agensi penguat kuasa yang diketuai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas kejayaan membongkar kes-kes rasuah di Jabatan Kastam dan Imigresen. Walaupun jumlah tangkapan besar iaitu 62 kesemuanya, tetapi kita mesti melihat daripada perspektif 1.4 juta kakitangan awam. Tangkapan-tangkapan ini menunjukkan seriusnya pihak berkuasa menangani soal rasuah.

    Oleh itu saya berharap masyarakat dapat terus membantu untuk menangani penyakit rasuah kerana kejayaan membanteras rasuah bergantung besar kepada kerjasama masyarakat. Rasuah tidak kenal pada jerung besar atau ikan kecil. Kedua-duanya Sama-sama sampah masyarakat dan diharap dilaknat Allah.

    Apakah kaedah terbaik untuk membendung penyalahgunaan kuasa oleh kakitangan di jabatan atau agensi kerajaan yang berurusan dengan orang ramai dan bertanggungjawab dalam meluluskan permohonan seperti lesen serta yang diberi tanggungjawab menguatkuasakan undang-undang?

    MOHD TAP: Saya jangka berbagai kaedah telah dan sedang digunakan oleh agensi-agensi kerajaan untuk membanteras rasuah. Kami di Institut Integriti Malaysia (IIM) juga terlibat menanam kesedaran ini bukan sahaja di agensi kerajaan tetapi juga swasta dan di kalangan masyarakat. Banyak agensi awam yang berurusan dengan orang ramai telah menunjukkan prestasi yang baik, telus dan berwibawa seperti Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Kami menyeru agar agensi-agensi lain menjadikan mereka sebagai model. Perlu ditekankan di sini walaupun banyak usaha serta program telah dilaksanakan oleh agensi-agensi untuk membanteras rasuah seperti memperbaiki proses dan prosedur, tetapi jika pemantauan berkala tidak dilakukan secara serius ia mengundang padah.

    Perkara yang paling kritikal sekali pada pandangan saya adalah apa pun prosedur atau pemantauan yang dibuat, jika kakitangan itu sendiri tidak mempunyai nilai dan etika yang baik, lambat laun mereka ini akan mengetepikan prosedur dan proses mencegah rasuah serta salah guna kuasa yang ada.

    Bermakna setiap proses ke arah membendung gejala rasuah tidak boleh ada tarikh luput?

    MOHD TAP: Penanaman nilai-nilai murni atau prinsip-prinsip integriti perlu dilakukan setiap masa, seperti setiap hari sebelum memulakan kerja. Perkara ini juga mesti ditekankan oleh ketua-ketua setiap kali ada perjumpaan. Tidak berkesan jika kita hanya setahun sekali ada program integriti dan berharap semua perbuatan buruk akan dapat dibanteras. Walau apa pun, saya berpendapat bahawa proses dan kaedah pengambilan kakitangan awam terutama untuk agensi penguatkuasaan dan perlesenan perlu dilihat kembali supaya mereka yang dipilih tidak 'menyimpang' kemudian hari kelak, jika ada peluang dan ruang. Warren Buffet pernah berkata: ''When you want to hire people, look for three qualities - Integrity, Intelligence and Energy. And if he does not have the first one, the other two will kill you (the organisation).''

    Adakah perkembangan terbaru ini membuktikan tahap kesedaran masyarakat terhadap perlunya amalan rasuah dibanteras hingga ke peringkat akar umbi dengan memberi kerjasama kepada pihak berkuasa semakin meningkat?

    MOHD TAP: Ya, kerana rakyat sudah muak dengan penyelewengan, salahguna kuasa dan rasuah bukan sahaja di kalangan pegawai kastam atau imigresen tetapi semua pegawai awam, sektor korporat dan ahli-ahli politik. Mereka ini telah diamanahkan rakyat untuk melakukan yang terbaik untuk rakyat, tetapi mereka telah mematahkan harapan rakyat. Saya berharap jika sabit kesalahan, hukuman seberat-beratnya akan dikenakan kepada mereka, bukan sahaja kali ini tapi untuk mereka yang terbabit rasuah pada masa akan datang. Kita mesti ingat, ada negara yang menembak mereka yang disabitkan kesalahan makan rasuah. Rakyat telah terlalu muak dengan masalah ini. Terlalu banyak usaha kesedaran yang cuba ditanamkan oleh kerajaan. Sepatutnya tidak ada alasan lagi.

    Pelbagai langkah termasuk menaikkan imbuhan serta menyediakan pelbagai kemudahan kepada kakitangan awam untuk mengelak mereka terjebak dalam amalan rasuah, namun masih ada kes-kes rasuah dilaporkan, paling menyedihkan ia turut berlaku di kalangan pegawai berpangkat tinggi, pada pandangan Datuk?

    MOHD TAP: Perlakuan rasuah bukan disebabkan gaji kecil kerana ramai orang yang ditangkap menerima rasuah bergaji besar. Banyak rasuah dan salah guna kuasa disebabkan oleh sifat tamak haloba, tidak ada maruah, tiada harga diri, dan didikan agama yang nipis. Kalau kita buat bancian, saya jangka semua yang ditangkap kerana kesalahan rasuah memiliki kereta, mungkin lebih daripada satu. Mereka juga menikmati segala kemudahan yang dikecapi oleh orang lain. Jadi bukan sebab gaji kurang, atau mereka tak cukup makan. Pucuk pangkal nilai-nilai dan kesedaran di dalam diri kita. Jangan salahkan agensi, sistem atau kerajaan. Tiada kerajaan di dunia ini atau agensi yang sukakan rasuah. Pelbagai kaedah telah disediakan untuk membanteras amalan ini. Individu, keluarga dan ahli masyarakat sama-sama perlu terlibat. Penerima dan pemberi rasuah perlu dilayani sebagai anjing masyarakat.

    Apa cabaran utama untuk menerapkan kesedaran di kalangan kakitangan awam tentang bahaya rasuah dan setakat ini apa program yang telah dilaksanakan oleh IIM di agensi kerajaan terutama yang mempunyai kuasa meluluskan permohonan serta terlibat dalam menguatkuasakan undang-undang?

    MOHD TAP: IIM sememangnya sentiasa berusaha secara berterusan menanam nilai-nilai integriti di sektor awam. Selain itu kebelakangan ini IIM memberi fokus khusus kepada agensi penguatkuasa yang terdedah kepada rasuah dan salah guna kuasa dengan berbagai program. Program-program ini diberi sokongan oleh peringkat atasan. Agensi terlibat adalah Polis Di Raja Malaysia (PDRM), Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Jabatan Imigresen, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan dan Jabatan Bomba dan Penyelamat. Semua pihak sedar untuk mengubah dan menanam budaya serta nilai-nilai murni akan memakan masa, tapi kami jangka hasilnya telah mula boleh dilihat. Tangkapan-tangkapan baru ini harus dilihat dari segi kebencian yang ditunjukkan oleh rakan sekerja dan masyarakat. Seperti saya kata daripada awal lagi, yang ditangkap hanya sebilangan kecil daripada 1.4 juta penjawat awam! Walaupun begitu, kalau seorang pun ambil rasuah atau salah guna kuasa, ini menjijikkan dan harus diperangi oleh semua.

    Pandangan Datuk terhadap gesaan supaya Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohamed meletakkan jawatan berikutan insiden terbaru yang dikatakan menjejaskan integriti badan tersebut?

    MOHD TAP: Adalah tidak adil jika kemalangan berlaku di jalan raya kita salahkan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Maksud saya daripada apa maklumat yang kita dapati, faktor berbeza. Kita bersimpati kepada keluarga yang malang, tapi fakta menunjukkan insiden itu tidak melibatkan secara langsung dengan SPRM kerana beliau bukan dipanggil atau sedang disiasat. Siasatan terhadap beliau telah ditangguhkan beberapa hari sebelum itu. SPRM dan Ketua Pesuruhjaya berhadapan situasi untuk memenuhi harapan rakyat, iaitu mengurangkan rasuah di negara ini. Sebab itu kita jangan sewenang-wenangnya menuding jari kepada mereka apabila perkara yang tidak elok berlaku. Tunggu penyiasatan diselesaikan sebelum kita menyalahkan sesiapa. Kes Teoh Beng Hock juga sedang dalam penyiasatan.

    Sejauh mana Datuk melihat SPRM dinilai oleh rakyat Malaysia sebagai sebuah badan pencegahan rasuah yang berintegriti tinggi?

    MOHD TAP: Setakat ini saya (dan saya jangka rakyat juga) melihat SPRM berintegriti tinggi. Mungkin yang ada dipersoalkan rakyat adanya sesetengah pegawai SPRM kurang pengalaman dan kecekapan menjalankan tugas disebabkan ramai yang baru bertugas. Ini akan dapat diselesaikan secara lebih berkesan dengan peningkatan kemahiran pada masa akang datang.

    Bagaimana pula Datuk melihat tahap kesedaran tentang buruknya amalan rasuah di kalangan generasi muda. Ini berikutan kakitangan Imigresen yang didakwa di mahkamah Khamis lalu atas tuduhan rasuah kebanyakannya orang muda?

    MOHD TAP: Ini melibatkan secara langsung cara dan kaedah pendidikan serta penerapan nilai-nilai murni yang ditanamkan oleh ibu-bapa. Jika kita memberi penekanan materialistik secara keterlaluan kepada anak-anak kita, maka ini mempunyai impak besar apabila anak masuk alam pekerjaan. Apa yang mustahak adalah untuk mendapat perkara yang dikehendaki. Mereka tidak menghiraukan cara mana mendapatkannya sama ada secara rasuah atau salah guna kuasa. Ketua-ketua jabatan juga bertanggungjawab. Mereka perlu menjadi role model yang baik dan membuat pemantauan yang rapi. Saya juga berpendapat pengambil rasuah tidak kenal usia.

    Apakah keutamaan IIM sekarang ini?

    MOHD TAP: Keutamaan IIM adalah untuk memperkuatkan benteng individu terutama penjawat awam agar dapat mengatasi cabaran-cabaran sekeliling. Selain itu IIM juga berusaha menanamkan prinsip integriti kepada mahasiswa kerana mereka akan memasuki alam pekerjaan dalam masa terdekat. Adalah diharap mereka akan lebih menunjukkan nilai-nilai baik apabila bertugas. IIM setiap tahun memberi ceramah integriti kepada semua mahasiswa baru di semua institusi pengajian tinggi awam dan swasta serta institut perguruan. IIM juga memberi fokus kepada kanak-kanak sekolah melalui program khas integriti kepada pengetua dan guru-guru. Kami juga sedang menerbit buku-buku khas nilai dan integriti untuk murid-murid sekolah rendah dan menengah dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan Dewan Bahasa dan Pustaka. Kita semua perlu beringat, saya selalu kata bahawa Nabi Muhamad SAW bersabda bahawa barang siapa yang telah diberi amanah dan tidak dilaksanakan amanah ini dengan baik, balasannya adalah di akhirat jua.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Kosmo Online - Negara

    Posted: 09 Apr 2011 01:26 PM PDT

    Kosmo Online - Negara


    Batu nisan 20 kubur lama 'hidup'

    Posted:

    Batu nisan 20 kubur lama 'hidup'

    Batu nisan 20 kubur lama 'hidup'

    Oleh SAMSUL BAHARI MOHAMED
    berita@kosmo.com.my


    Mohd. Zin menunjukkan antara batu nisan yang 'hidup' di Kampung Batu Melintang, Gua Musang, Kelantan semalam.


    GUA MUSANG – Penduduk Kampung Batu Melintang dekat sini terkejut kerana batu-batu nisan di sebuah kubur lama di kampung itu didakwa hidup apabila saiznya semakin membesar dan meninggi.

    Kubur tersebut yang dikatakan wujud sejak 200 tahun lalu, menyemadikan penduduk tempatan pada zaman dahulu.

    Kini ia sudah tidak digunakan lagi setelah perkuburan baharu disediakan di Kampung Kuala Sungai tiga tahun lalu.

    Sejak penggunaan tanah perkuburan beralih ke kubur baharu, kubur lama yang menempatkan hampir 150 jenazah penduduk beragama Islam itu kini terbiar dan dipenuhi pokok-pokok hutan.

    Sebelum ini, menurut penduduk, batu- batu nisan itu memang telah dilihat membesar, namun tidak pernah dilapor- kan media.

    Tinjauan Kosmo! Ahad ke lokasi tersebut mendapati, sebanyak 20 buah kubur lama yang batu nisannya menjadi tinggi, manakala kawasannya dipenuhi dengan semak-samun.

    Batu-batu nisan di kawasan perkuburan itu memang besar dan tinggi sehingga ada yang hampir menyamai tinggi orang dewasa.

    Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Petronas lancar petrol baharu berteknologi F1

    Posted:

    Petronas lancar petrol baharu berteknologi F1

    Petronas lancar petrol baharu berteknologi F1

    Oleh ZULKIFLI MANZOR
    zulkifli.manzor@kosmo.com.my


    Orang ramai boleh membeli petrol Primax 95 Xtra di semua stesen minyak Petronas mulai hari ini.


    KUALA LUMPUR – Petronas Dagangan Berhad memperkenalkan petrol terbaharu di pasaran iaitu Primax 95 Xtra bagi menggantikan petrol RON 95 yang menjanjikan pemanduan lebih kilometer dan berkuasa unggul.

    Produk bahan api terbaharu daripada Petronas itu dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada satu majlis meriah yang turut diserikan dengan konsert Twin Towers @ Live 2011 yang diadakan khusus untuk pemegang tiket perlumbaan Formula Satu (F1) di pekarangan Menara Berkembar Petronas di sini malam tadi.

    Minyak petrol Primax 95 akan menggantikan RON 95 di pasaran mulai hari ini di lebih 955 stesen minyak Petronas di seluruh negara.

    Antara keistimewaan minyak tersebut ialah ia berupaya memacu kenderaan lebih jauh bagi setiap liter berbanding penggunaan petrol RON 95 yang lama.

    Petrol yang berasaskan teknologi perlumbaan kereta F1 itu juga bakal memberi lebih kuasa kepada kenderaan serta membersihkan enjin pada setiap masa.

    Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Dagangan Berhad, Amir Hamzah Azizan berkata, produk itu merupakan hasil kajian dan penyelidikan dua tahun Petronas berdasarkan penglibatan syarikat itu dalam perlumbaan F1 selama ini.

    "Meskipun Primax 95 Xtra dijual pada harga sama dengan RON 95 iaitu RM1.90 seliter tetapi bahan api berteknologi tinggi F1 ini akan memberi lebih kuasa dan jarak perjalanan bagi setiap kenderaan," katanya.

    Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Tiga beranak maut dihempap lori

    Posted:

    Tiga beranak maut dihempap lori

    Tiga beranak maut dihempap lori


    BEBERAPA anggota bomba cuba mengeluarkan mayat mangsa dari kereta Proton Satria yang dihempap lori di Rawang semalam.


    KUALA LUMPUR - Tiga beranak yang dalam perjalanan pulang dari kampung maut dalam kemalangan ngeri di Kilometer (KM) 40, Jalan Kuala Lumpur-Ipoh berhampiran Rawang pagi semalam.

    Mangsa yang terbunuh dalam kejadian pukul 6.30 pagi itu ialah Mohd. Farid Idris, 29, isterinya, Eirlenna Asrani, 28, dan anak lelaki mereka, Muhammad Faiz Hakimi, 4.

    Dalam kejadian itu, kereta Proton Satria yang dinaiki keluarga malang tersebut bukan sahaja dirempuh oleh sebuah lori membawa muatan tar, malah diheret sejauh 70 meter.

    Kereta tersebut kemudian terjatuh ke tebing jalan sebelum dihempap oleh kenderaan seberat 10 tan itu menyebabkan ketiga-tiga mangsa mati di lokasi kejadian.

    Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Hulu Selangor, Asisten Supritendan Mohd. Taib Songoh berkata, kejadian berlaku ketika keluarga itu dalam perjalanan dari Kampar, Perak menuju ke ibu negara.

    Menurutnya, kenderaan yang dipandu Mohd. Farid dipercayai hilang kawalan dan memasuki lorong bertentangan lalu merempuh lori terbabit.

    "Ketiga-tiga mangsa tersepit di dalam kereta dan meninggal dunia akibat kecederaan parah di badan dan kepala," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

    Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Utusan Online - Kota

    Posted: 09 Apr 2011 11:29 AM PDT

    Utusan Online - Kota


    Tindakan luar biasa diperlukan

    Posted:

    Tindakan luar biasa diperlukan

    Tindakan luar biasa diperlukan

    Oleh RASMI ABDULLAH
    kota@utusangroup.com.my


    Papan pemberitahuan kadar bayaran letak kereta di Seksyen 13 Shah Alam adalah antara papan tanda yang menjadi mangsa pengiklan haram.


    SHAH ALAM 8 April – Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) perlu bertindak sehingga ke tahap luar biasa terhadap para pengiklan haram yang menampal iklan mereka sehingga menutup maklumat pada papan tanda pihak berkuasa tempatan (PBT) itu.

    Orang ramai yang ditemui berkata, ini kerana kegiatan itu semakin berleluasa di bandar raya ini dengan yang paling ketara di kawasan Seksyen 13 yang merupakan antara kawasan komersial di sini.

    Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, iklan dan promosi haram itu dilekatkan di mana sahaja ruang yang ada termasuk pada papan tanda kadar bayaran meletak kenderaan.

    Tindakan mereka itu telah menutup maklumat yang tertera pada papan tanda itu, sekali gus menyusahkan orang ramai terutama mereka yang jarang datang ke kawasan tersebut dan tidak mengetahui kadar bayaran letak kereta.

    Seorang pengguna, Hasnul Ariffin, 40, kesal dengan sikap pengiklan haram yang tidak peka dan sewenang-wenangnya menampal iklan mereka pada papan maklumat.

    "Tindakan mereka itu telah menyukarkan pemandu untuk mengetahui kadar bayaran meletak kenderaan di kawasan ini," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

    Beliau berkata, walaupun maklumat pada papan tanda itu mungkin tidak penting kepada penduduk sekitar tetapi bagi mereka jarang ke kawasan itu, maklumat itu adalah sesuatu yang penting.

    Seorang lagi pengguna, Nur Arifah Abdul Azis, 26, pula berkata, Bahagian Penguatkuasaan MBSA perlu mengintip untuk menangkap mereka yang menampal iklan haram itu.

    Katanya, selagi tiada tindakan tegas daripada pihak berkuasa, perkara itu akan terus berlaku, orang ramai akan terus keliru dan Shah Alam akan kekal comot.

    Hafiz Abdullah, 32, yang pertama kali sampai ke kawasan itu terpaksa bertanya kepada orang ramai tentang kadar bayaran letak kereta yang dikenakan kerana maklumat mengenainya sudah tertutup dengan iklan haram.

    Katanya, sebagai orang yang jarang datang ke situ, dia tidak mahu dikenakan kompaun oleh MBSA kerana akan menyusahkannya kelak dan perlu ke pejabat PBT itu untuk menjelaskannya.

    "Tiada jalan lain. Tindakan paling tegas termasuk menangkap mereka yang menampal iklan ini," katanya ketika ditanya apa yang perlu pihak berkuasa lakukan terhadap perkara itu.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Kerja awal MRT bermula November ini

    Posted:

    Kerja awal MRT bermula November ini

    Kerja awal MRT bermula November ini

    KUALA LUMPUR 8 April – Kerja-kerja awal projek Transit Aliran Massa (MRT) dijangka bermula November ini melibatkan bahagian selatan projek berkenaan di kawasan Cheras.

    Ketua Pegawai Eksekutif Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Mohd. Nur Kamal berkata, ia melibatkan lima daripada 16 pakej dalam projek ini yang keseluruhannya meliputi jarak 60 kilometer.

    "Majlis pecah tanah pula akan diadakan Julai ini di tiga stesen iaitu Sungai Buloh, Semantan dan Cochrane," katanya pada majlis taklimat kepada media mengenai perkembangan projek MRT di sini semalam.

    Mohd. Nur berkata, sehingga kini, lebih 100 kontraktor telah mengemukakan tender untuk melaksanakan enam pakej awal pelaksanaan MRT.

    "Keputusannya pula akan diumumkan November ini dan hanya mereka yang layak sahaja akan diberi pertimbangan.

    "Bagi memastikan kerja-kerja disiapkan mengikut masa dan kos, tindakan tegas akan diambil iaitu menamatkan tender terhadap kontraktor yang gagal menyempurnakan kerja seperti yang dipersetujui," katanya.

    Mengenai impak ke atas alam sekitar seperti di kawasan Kajang, Dataran Sunway dan Taman Tun Dr. Ismail, Mohd. Nur berkata, sehingga kini pihaknya sentiasa mencari penyelesaian terbaik termasuk mengadakan beberapa pertemuan dengan penduduk di kawasan terlibat.

    Projek MRT yang bermula dari Sungai Buloh hingga Kajang dan mempunyai 35 stesen itu dijangka siap sepenuhnya pada 2016 dan bakal memberi manfaat kepada lebih 1.2 juta penduduk sekitar.

    Sementara itu, dalam kenyataan lain, SPAD memaklumkan bahawa pihaknya telah melanjutkan masa pameran awam MRT di Stesen LRT Bangsar kepada selama 12 jam, berbanding lapan jam sebelum ini.

    "Disebabkan sokongan dan permintaan menggalakkan daripada orang ramai, pameran akan diadakan dari pukul 9 pagi hingga 9 malam, kecuali pada hari Sabtu, Ahad dan cuti umum," kata kenyataan itu.

    Pameran awam MRT berlangsung selama tiga bulan, yang akan berakhir 14 Mei ini di Stesen LRT Bangsar, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (Jalan Raja Laut), Majlis Bandaraya Shah Alam, Majlis Bandaraya Petaling Jaya, Majlis Perbandaran Selayang, Majlis Perbandaran Kajang dan di pejabat SPAD di Menara Dayabumi.

    Pameran awam ini bertujuan memberi peluang kepada orang ramai melihat cadangan laluan MRT dan mendapatkan maklum balas mereka yang boleh dilakukan menerusi borang di semua lokasi pameran atau menelefon talian tanpa tol 1-800-82-6868 atau melayari www.kvmrt.com.my.

    Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan