IPOH - "Kalau tak mampu jaga, jangan buang di merata-rata, tempatkanlah bayi itu di tempat yang sepatutnya," tegas Exco Kesihatan Negeri, Datuk Dr Mah Hang Soon ketika mengulas berhubung penemuan seorang bayi lelaki di sebuah lorong di Bercham, kelmarin.
Beliau berkata, tindakan sedemikian tidak sepatutnya berlaku kerana selain sebagai satu perbuatan tidak bermoral, ianya juga secara tidak langsung boleh membahayakan nyawa bayi berkenaan.
Menurutnya, bayi-bayi yang dibuang di kawasan berbahaya, diyakini bakal terdedah kepada pelbagai risiko seperti menjadi mangsa kepada serangan haiwan dan serangga serta keadaan cuaca yang tidak menentu.
"Saya dimaklumkan, bayi berkenaan diserahkan polis kepada hospital sekitar 1 pagi tadi (semalam) dan saya dimaklumkan keadaan bayi itu berada dalam keadaan sihat dan stabil," katanya mengadakan lawatan di wad kanak-kanak Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), semalam.
Bayi berkenaan difahamkan, akan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk penjagaan rapi.
Dalam perkembangan sama, Hang Soon berkata, berdasarkan kepada rekod, kes berkenaan adalah ketiga yang dirujuk kepada JKM, tahun ini.
Secara kronologi, sebanyak enam kes pembuangan bayi dilaporkan berbanding 2010 (lima kes), 2009 (dua kes) dan tiga kes pada 2008.
Hang Soong yang juga Adun Chenderiang berkata, orang ramai yang berada dalam kelompok masalah sama boleh menempatkan bayi mereka di tempat yang disediakan.
Katanya, Hospital Pakar KPJ Ipoh contohnya, ada menyediakan pusat perlindungan bayi atau dikenali 'babyhatch' demi kemudahan orang ramai untuk meletakkan bayi-bayi 'terbuang' secara selamat.