Isnin, 23 Julai 2012

07 di chemor - Google Blog Search

07 di chemor - Google Blog Search


Sejarah – <b>Chemor</b> | The Best Offer, Deals & Discounts

Posted: 24 Mar 2011 01:02 AM PDT

Pekan Chemor terletak di utara bandar raya Ipoh, Perak.

Bandar yang berhampiran ialah Sungai Siput, Salak, Kuala Kangsar dan Ipoh.

Ramai orang Sumatra, Indonesia tinggal di sini. Beberapa keluarga Tun Adam Malik, bekas Menteri Luar Indonesia berada di sini. Peranan beliau cukup signifikan dalam menamatkan Konfratasi Malaysia-Indonesia.

Sekitar tahun 70′an, banyak terdapat lombong bijih timah di Chemor. Chemor juga terkenal dengan tanaman ubi kayu sehingga topik pengeluaran ubi kayu di Chemor telah diselitkan ke dalam buku teks Kajian Tempatan sekolah rendah pada masa itu. Selain bijih, pertanian seperti getah dan sayur-sayuran merupakan kegiatan penting bagi penduduk Chemor ketika itu. Disepajang jalan utama dari Tasek ke Chemor boleh dilihat ladang getah yang kini telah bertukar kepada kilang, pussat perniagaan dan taman perumahan.

Penternakan Khinzir juga banyak terdapat pada masa dahulu, sehingga timbul cerita yang mengaitkan asal nama Chemor diambil dari bahasa cina 'Che-Mo' yang bermakna 'bulu khinzir'. Oleh itu orang cina tidak menggunakan nama Chemor sebaliknya menggunakan panggilan 'Che-Bo' yang bermaksud permata.

Kebanyakan taman perumahan baru disekitar pekan Chemor, Kuala Kuang, Tanah Hitam ketika ini, dahulunya adalah merupakan bekas-bekas ladang sayur dan kandang khinzir.

Pada pertengahan tahun 80′an kilang-kilang perusahan telah mula bertapak di Chemor terutamanya di kawasan Klebang dan Khantan Baru.

Sehingga awal 80′an , Chemor tersenarai sebagai salah satu kawasan hitam di Malaysia. Beberapa pos kawalan tentera ditempatkan di sekitar jalan keluar masuk ke Chemor, salah satu pos terletak di Kampung Che' Zainal iaitu di simpang jalan ke Tanah Hitam dan Ulu Chemor.Operasi memburu pengganas komunis kerap dilakukan di ladang getah dan bukit-bukau sekitar Chemor. Waktu itu penduduk Chemor pernah beberapa kali mengalami perintah berkurung. Konvoi-konvoi kenderaan tentera melalui pekan Chemor, kampung Che Zainal ke Ulu Kuang atau Tanjung Rambutan adalah pemandangan biasa bagi penduduk kampung dan mendapat sorakan daripada kanak-kanak ketika itu. Budak-budak kampung yang tinggal berdekatan dengan pos kawalan juga sering lepak di pos dan mendapat hadiah resen.

Sekolah Rendah Kebangsan Hj. Mahmud Chemor pada masa lalu dikenali dengan nama Sekolah Kebangsaan Chemor, manakala Sekolah Menengah Aminuddin Baki Chemor, sekolah menengah tunggal di Chemor pada ketika itu mengambil nama tokoh pendidikan negara Allahyarham Aminuddin Baki yang berasal dari Chemor. Sehingga tahun 1984 sekolah ini tidak mempunyai aliran sains, pelajar-pelajar yang cemerlang didalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (Tingkatan 3) terpaksa berhijrah ke sekolah lain seperti sekolah menengah Raja Chulan Ipoh dan sekolah-sekolah lain di Ipoh.

Sumber Wikipedia, ensiklopedia bebas
Carian Google wikipedia.org chemor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan