Isnin, 25 Julai 2011

07 di sungai siput - Google Blog Search

07 di sungai siput - Google Blog Search


Red Ink: [Parlimen <b>Sungai Siput</b>] Laporan Polis Untuk Pembebasan <b>...</b>

Posted: 16 Jul 2011 01:45 AM PDT



 Hari ini 16/7/2011, kempen laporan polis terhadap pihak kerajaan dan polis yang menyalahgunakuasa menangkap PSM EO6 , telah dibuat mula dibuat di seluruh negara dan di Perak, kempen ini dimulakan di balai polis IPD Ipoh yang dihadiri antara lainnya Sdr Rani, ahli Pusat PSM, Menteri Besar sah Perak, YB Dato Sri Nizar, YB Lee Boon Chye, rakan seperjuangan dari PSM, DAP, Keadilan dan PAS. Turut hadir kumpulan sokongan NGO dan perseorangan yang membuat laporan polis tersebut.

Format Umum Laporan ialah : 
1.                 DATUK HISHAMUDDIN, MENTERI DALAM NEGERI;
2.                 TAN SRI ISMAIL OMAR,  KETUA POLIS NEGARA,;
3.                 DATUK KHALID ABU BAKAR,TIMBALAN KETUA POLIS NEGARA,
PENAHANAN TIDAK SAH 6 ORANG AHLI PSM : DR.JEYAKUMAR, CHOO CHON KAI, SARATBABU, SARAVATHY, LETCHUMANAN & SUKUMARAN DI BAWAH ORDINAN DARURAT
Saya ___________________________ no kad pengenalan ____________  ingin membuat laporan polis terhadap Menteri Dalam Negeri, Datuk Hishamuddin; Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan; Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar kerana:
1.    Telah menangkap 6 orang ahli dan aktivis PSM di bawah Ordinan Daururat (EO) yang tiada hak untuk membela diri dan dibicarakan di Mahkamah dan biasa digunakan terhadap penjenayah berat. .
2.    Melakukan penyiasatan dan penderaan  ala ISA walaupun ke-6 mereka di tahan di bawah EO.   
3.    Telah membuat tuduhan palsu dan cuba mengaitkan mereka kepada aktiviti-aktiviti yang mereka tidak terlibat seperti melancarkan perang keatas DYMM Agung atau memulihkan PKM antaranya.
4.    Risau akan keadaan kesihatan mereka memandangkan mereka berada ada dalam sel berasingan
5.    Penahanan tanpa bicara dibawah EO/ISA  adalah satu pencabulan hak asasi manusia dan dikutuk oleh semua Institusi hak Asasi Antarabangsa dan oleh semua amalan agama di dunia,.
Saya/Kami sebagai rakyat Malaysia amat kecewa dan dukacita atas penahanan keenam aktivis ini. Saya meminta mereka dibebaskan atau dibicarakan di mahkamah terbuka dengan serta merta. Saya membuat aduan polis ini kerana ke 6 ahli aktivis PSM ini ditahan secara tidak sah. Saya bimbang akan keselamatan mereka dan membuat aduan polis ini kerana mahukan mereka dibebaskan dengan serta merta atau didakwa di mahkahmah.

--
Posted By Pemuda Sosialis to Parlimen Sungai Siput at 7/16/2011 12:10:00 AM


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan