Isnin, 12 September 2011

07 di behrang - Google Blog Search

07 di behrang - Google Blog Search


Nostalgiaku * Hitam Putih Warna Kehidupanku *: Sebulan Berpuasa <b>...</b>

Posted: 06 Sep 2011 08:21 PM PDT

Selamat menyambut hari raya buat semua yang menyinggah di blog ini. Rasanya ini catatan kedua untuk tahun ini. Entah mengapa minat untuk menulis seperti telah hilang. Hanya catatan² lama di ulang siar.


Berbalik kepada cerita ramadan dan syawal tiada apa sangat yang menarik untuk dikongsi. Tahun ini ramadan agak berbeza sedikit dari tahun² sebelumnya kerana penghuni rumahku berkurangan. Dan ada masanya kami hanya berbuka berdua saja.

Anakku Amir menyambung pelajarannya di Behrang sementara Indah di Arau. Nasib baik ada cucuku Ikhwan yang menjadikan suasana berbuka riuh sedikit.

Ramadan ke 27.
Kesemua anak² telah berada dirumah kerana bercuti raya. Petang ini anak²ku berhasrat untuk berbuka puasa di rumah neneknya. Aku pun tumpang seronok kerana berpeluang keluar rumah setelah sepanjang ramadan terperap saja di dalam rumah.

Malam selepas berbuka lebih kurang jam 11 malam sebelum pulang, aku dibawa pusing² sekitar Down Town Jalan Reko Kajang tempat emaknya Ikhwan berniaga. Puas pusing² untuk mencari parking tapi tiada. Semuanya penuh. Jika ada pun jaraknya agak jauh.

Aku hanya duduk di dalam kereta bersama Amir sementara isteriku dan Indah keluar meninjau-ninjau sekitar kawasan perniagaan. Seronok juga melihat orang membeli belah untuk sambut raya. Dan lebih seronok lagi jika aku dapat turut sama menyusuri kawasan sekitar perniagaan.

Lebih kurang jam 2 pagi kami beredar pulang. Di dalam perjalanan pulang singgah restoran mamak untuk 'tapau' roti canai dan teh tarik. Dah lama aku teringin nak makan roti canai. Singgah pula di Mc Donald 'tapau' burger dan bubur untuk Indah dan Ikhwan.

Jam 3.30 pagi kami bersahur roti canai dan Mc Donald di luar laman rumah. Seronok suasana!

Ramadan ke 28.
Bonus buat aku! Dua hari berturut-turut dibawa keluar rumah. Kali ini menemani anak² untuk ber shopping. Aku juga nak rasa suasana hari raya. Duduk diatas katil nii mana nak rasa suasana raya!

Seperti tahun lalu, tempat yang dituju semestinya Jusco Cheras Selatan. Kawasan shopping yang memudahkan orang sepertiku bergerak. Di sini tempat letak kereta untuk OKU banyak walaupun hampir separuh dari parking di sini di salah gunakan oleh mereka yang berupaya.

Sampai saja di Jusco kami terus ke Mc Donald kerana waktu berbuka hampir tiba. Tak jemu² ke anak dan cucuku dengan Mc Donald ni? hahaha.

Cepat juga kami menerima pesanan yang di minta. Ada diantara mereka yang masih beratur ketika azan berkumandang. Sabor aja lah ya.....

Jika makan di Mc Donald nii, menu pilihanku ialah GCB (tak tau pulak maksud GCB tuu....makan jer!). Setelah selesai isteriku menyuapkan kumakan kini giliran dia pula untuk makan.

Sambil menanti isteriku makan, tangan kiriku cuba² mencapai kentang goreng di atas meja. Dengan menggunakan ibu jari dan jari hantu aku cuba mencapainya. Alhamdulillah! percubaanku berjaya walaupun agak lambat dan beberapa kali kentang jatuh sebelum sampai ke mulutku.

Sedang aku asyik mencuba dan mencapai kentang goreng itu rupanya ada seseorang yang sedang memerhatikan gerak lakuku itu. Tak mengapalah....sekurang-kurangnya dia tak merasa bosan atau lapar sementara menunggu pesanannya tiba. Ada juga selingan buatnya....ehehehe

Ramadan ke 29.

Petang raya aku di ziarahi oleh Sdr Onn dan sdr Razali dari Keadilan Cabang Putrajaya. Terima kasih buat mereka berdua.

Sekurang-kurangnya ada juga rakan seperjuangan yang masih mengingatiku sempena raya ini.

Malam raya aku dibawa ke rumah mertuaku. Seperti biasa, pada malam raya ada takbir oleh jemaah surau dari rumah ke rumah.

Tiga hari berturut-turut aku diangkat dan dibawa keluar. Bonus raya kiranya ini...ehehe

Syawal Pertama.
Seharian masaku di rumah mertua. Sempat juga menziarahi 2 - 3 rumah sedara mara sekitar kampung.

Di sebelah malam kembali semula ke rumahku. Aidil fitriku berakhir di sini 'Sebulan Berpuasa Sehari Berhari Raya'

Anak²ku telah kembali semula ke kolejnya. Tanpa mereka agak sukar pergerakanku.

Maaf....buat kenalan dan sedara mara, tak dapat untukku ziarah menziarahi. Pergerakanku membataskan segalanya.

Video Raya yang sempat kubuat. Sila 'Off' kan audio lagu di sebelah kiri blog untuk mendengarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan