Isnin, 12 September 2011

07 di pasir salak - Google Blog Search

07 di pasir salak - Google Blog Search


Bakul sampahkan sejarah tulisan &#39;profesor kangkung&#39; – Azmin <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2011 09:58 PM PDT

Azmin Ali menyampaikan sumbangan kepada rakyat.

(Nabihah Hamid)

Azmin Ali menyampaikan sumbangan kepada rakyat.

PERAK: Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali menyelar beberapa sejarahwan yang sanggup menjadi 'profesor kangkung' dengan memutar belit sejarah bagi menonjolkan Umno.

"Pakatan Rakyat harus membakul sampah buku sejarah tulisan profesor kangkong dan menulis semula sejarah dengan fakta tepat dan adil," kata Ahli Parlimen Gombak itu pada sambutan Aidilfitri anjuran cabang Pasir Salak dihadiri lebih 200 orang, semalam.

Beliau kesal kerana Umno tergamak memadam dan menipu fakta sejarah hasil 'pertolongan' profesor kangkung dan menyifatkan perbuatan itu sebagai kerja keji.

"Sejarah negara harus dikaji semula kerana Umno BN memadamkan pengorbanan perjuangan Dr Burhanuddin Al-Helmi dalam menuntut kemerdekaan.

"Ahmad Boestamam, Tok Janggut dan ramai pejuang lain juga dipinggir dari sejarah versi Umno BN," kata Azmin yang membidas tuduhan Umno kononnya Mat Indera adalah komunis sedangkan pejuang itu adalah hafiz al-Quran dan kuat beribadat .

Terdahulu, beliau menyampaikan hamper kepada 50 orang masyarakat miskin setempat. Hadir sama ialah Osman Abdul Rahman (Ketua Cabang KEADILAN Cabang Pasir Salak merangkap Penyelaras Dun Sungai Manik) dan Abdul Razak Ismail (Penyelaras Parlimen Pasir)

Azmin memulakan sesi turun padang di Perak bermula di Parlimen Pasir Salak yang dijangka jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum akan datang.

"Apa yang kita perlu ialah anggota parti kena bekerja keras bagi memastikan calon Pakatan Rakyat menang dalam PRU yang dijangka pada November akan datang" katanya

Ini ekoran calon KEADILAN tewas tipis dengan majoriti 2,600 undi walaupun Pasir Salak merupakan kubu kuat Umno ketika itu.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=20156

KODING K.N.: Pejuang Kemerdekaan Menentang Penjajah

Posted: 04 Sep 2011 09:17 AM PDT

Tok Janggut, Maharaja Lela, Ontoros Antanom antara pahlawan gugur pertahan tanah air

Berikut ini adalah antara pejuang kemerdekaan menentang penjajah.

Maharaja Lela

DATUK Maharaja Lela adalah Orang Besar Berlapan dan penghulu di Pasir Salak menentang British pada 1875, merancang membunuh Residen British Perak, James Wheller Woodfird Birch atau JWW Birch selepas ketuanan Melayu dicabar. Pada 2 November 1875, Birch tiba di Pasir Salak untuk menyiarkan surat pengisytiharan hak memungut cukai, tetapi mati dibunuh. British menyerang Pasir Salak, namun ditewaskan pejuang Melayu, tapi akhirnya menang dalam pertempuran setengah tahun dengan bantuan tentera dari India dan Hong Kong. Maharaja Lela, Datuk Sagor, Pandak Indut dan Sepuntum dihukum gantung sampai mati pada 1877 manakala Sultan Abdullah dibuang negeri ke Seychelles.

Dol Said

DATUK Naning Abdul Said atau lebih dikenali sebagai Dol Said, pahlawan Naning menentang Undang-Undang British terutama cukai diperkenalkan pada 1800-an. British mengarahkan Naning mematuhi peraturan ditetapkan di Melaka, tetapi tidak dituruti Dol Said kerana menganggap Naning daerah berdaulat. Berikutan itu, Inggeris mengisytiharkan Dol Said penderhaka dan menghantar 150 orang menyerang Naning tetapi ditewaskan taktik perang gerila bersama bantuan tentera Yamtuan Muda Raja Ali dari Rembau serta dari Seri Menanti pada 15 Julai 1831. Pada Mac 1832, tentera Inggeris menawan Taboh serta membakar rumah penduduk di situ. Dol Said berundur ke Seri Menanti dan menyerah diri.

Tok Janggut

MAT Hassan Munas atau Tok Janggut, pahlawan Melayu tersohor menentang British di Kelantan. Dilahirkan di Kampung Jeram, Pasir Puteh pada 1853 dan menetap di Kampung Nering, mendapat pendidikan pondok di Kelantan dan Makkah, kemudian menjadi petani serta peniaga selain mahir ilmu persilatan, menentang Inggeris pada awal 1900-an antaranya kerana cukai membebankan. Tok Janggut terkorban dalam serangan British ke kubu beliau di Kampung Dalam Pupuh, Saring pada 24 Mei, mayatnya diarak ke Pasir Puteh dan Kota Bharu sebelum digantung songsang di Padang Balai Besar, Kota Bharu selama empat hari serta dikebumikan di Pasir Puteh.

Sharif Masahor

PEMBESAR Sarikei di Sarawak menentang Inggeris selepas kewibawaan beliau tergugat apabila wilayah itu diletakkan di bawah pentadbiran Brooke. Pada 1855, Sharif menyerang Mukah, mengusir Pangeran Matusin yang menyokong James Brooke. Beliau berpakat dengan Datu Patinggi Abdul Ghapur dari Kuching untuk menghalau Brooke dari Sarawak dengan menyerang Kanowit pada 1856 sebelum berpakat dengan Abdul Ghapur dan Temenggung Hashim dari Sadong pada 1860 bagi menyerang Kuching, namun gagal. Abdul Ghapur ditahan dan dipenjarakan di Betawi, kapal dan perahu dinaiki Sharif yang bertempur dengan tentera Inggeris di Sungai Sadong ditenggelamkan, menyebabkan beliau berundur ke Mukah.

Yamtuan Antah

DILANTIK Yamtuan Seri Menanti pada 1875, wilayah jajahan meliputi Terachi, Ulu Muar, Gunung Pasir dan Jempol. Penentangan bermula apabila baginda tidak bersetuju dengan Datuk ' Kelana Sungai Ujong yang menandatangani perjanjian dengan Inggeris. Pertikaian mengenai kawasan Terachi mencetuskan pertempuran.

Yamtuan Antah disokong Datuk Siamang Gagap, Tunku Besar Tampin, penduduk Rembau, Jelebu dan Johol, menawan Paroi dan membina kubu pada Disember 1875, namun berjaya ditawan semula Inggeris. Baginda berundur ke Bukit Putus dan Johor dan pada Mei 1876, Yamtuan Antah berunding dengan Gabenor William Jervois sebelum diiktiraf British sebagai Yamtuan Besar Seri Menanti.

Rentap

MENENTANG James Brooke pada abad ke-19. Atas alasan mahu menghapuskan lanun sekitar Saribas dan Skrang, Brooke memusnahkan penempatan Iban di Sungai Skrang dan mendirikan kubu di Nanga Skrang. Pada 1853, Rentap menyerang kubu itu sebelum Brooke menawan kubu Rentap di Sungai Lang pada 1854, membakar perkampungan pahlawan itu sehingga memaksa pengikut Rentap berundur ke Bukit Sadok.

Inggeris gagal menawan Bukit Sadok dalam serangan pada 1857 dan 1858, menyebabkan Brooke sendiri mengetuai serangan pada 1863 dan menewaskan Rentap dalam pertempuran sengit selama sebulan. Rentap berundur ke Entabai untuk menyusun strategi baru, tapi meninggal dunia.

Mat Salleh

DATU Mohammad Salleh Datu Balu atau Mat Salleh dilahirkan di Inanam, Sabah. Pejuang berketurunan Bajau dan Suluk ini menentang Syarikat Borneo Utara British (SBUB) pada 1895 yang memperkenalkan pelbagai peraturan menyusahkan penduduk tempatan seperti buruh paksa, lesen dan cukai beras. Perjuangan beliau juga didorong semangat jihad orang Sulu melawan Sepanyol di Filipina. Beliau terkorban selepas SBUB melancarkan serangan besar-besaran pada Januari 1900 di Kampung Teboh, Tambunan. Perjuangannya diteruskan dua pengikut, Mat Sator dan Kamunta, tetapi SBUB menghentikan kebangkitan pengaruh Mat Salleh pada Julai 1902.

Datuk Bahaman

NAMA sebenarnya Abdul Rahman Iman Noh, pembesar Temerloh menentang British di Pahang. Dilahirkan di Rantau Panjang, Bentong namun banyak menghabiskan masa di Pekan kerana berkhidmat dengan Bendahara Ali, ayahanda Sultan Ahmad. Karisma dimilikinya menyebabkan Datuk Bahaman disegani dan dihormati penduduk dan pemerintah Pahang sehingga dilantik mentadbir Semantan dan menjadi salah seorang daripada Orang Besar Delapan Pahang. Selepas empat tahun menentang penjajah dari 1891 hingga 1894, Datuk Bahaman ditahan dan dibawa ke Bangkok pada November 1895.

Abdul Rahman Limbong

PEJUANG di Terengganu, dipercayai antara peguam Melayu pertama negara pada 1921. Nama sebenarnya Haji Abdul Rahman Abdul Hamid, menjadi peguam untuk membela penduduk teraniaya serta menentang penjajah di mahkamah. Perjuangannya bermula awal 1920-an, antara puncanya apabila Inggeris melarang pemburuan haiwan liar pada 1923 dan memperkenalkan peraturan baru tanah pada 1924. Inggeris menuduh Abdul Rahman menghasut rakyat sehingga tercetus pertempuran di Padang Kacong dan atas nasihat Datuk Seri Amar Diraja Ngah Muhammad, Abdul Rahman dihukum buang negeri ke Singapura seterusnya ke Makkah pada 1928 sebelum meninggal dunia akibat sakit pada 6 November 1929.

Ontoros Antanom

PAHLWAN Murut ini hanya berusia kira-kira 30 tahun ketika memimpin kaumnya menentang British di Sabah pada 1915. Dilahirkan di Masinpunon di Sungai Salarom pada 1885 dan berketurunan Murut Tagol, Antanom dibesarkan sebagai `kalawon' atau pahlawan gagah dan berani. Antara punca kebangkitannya apabila Syarikat Borneo Utara British (SBUB) mengenakan cukai membebankan penduduk, mewujudkan larangan peraturan membuka tanah baru, memaksa orang Murut menjadi buruh paksa dan menceroboh hutan untuk pembinaan jalan. Pada Februari 1915, beliau menyerang bangunan kerajaan di Pensiangan dan membakarnya serta menyerang Rundum pada Mac tetapi terkorban.

Oleh Rashiqah Ilmi Abd Rahim dan Lum Chee Hong
Sumber: BHarian
............................................................................................................................................

KUALA LUMPUR 26 Ogos 2011: Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu mencetuskan kontroversi baru apabila menganggap pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong sebagai hero sebenar.

Menurutnya, Muhammad Indera, lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Goh Peng Tun dan 200 anggota komunis adalah hero sebenar, bukannya 25 anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan di balai polis itu. (Rujuk: Utusan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan