Khamis, 16 Februari 2012

07 di bagan serai - Google Blog Search

07 di bagan serai - Google Blog Search


ZambryAbdKadir Merasmikan Kedai Rakyat 1 Malaysia <b>Di Bagan</b> <b>...</b>

Posted: 02 Jan 2012 07:06 PM PST


Baru-baru ini Kulaan menerima panggilan telefon daripada bonda Kulaan di kampung. Agak lama juga Kulaan tidak menghubungi bonda kerana kesibukan kerja di hujung tahun. Namun, panggilan bonda kali ini ada kelainan. Bonda Kulaan bagi tau Datuk Seri Zambry, MB Perak ada datang ke kampung halaman Kulaan di Bagan Serai.
Kulaan kata biasa la kalo MB Perak datang, kan kerja dia melawat kawasan dalam Perak. Tapi bonda Kulaan kata lawatan MB Perak kali ini berbeza sebab dia rasmikan "Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M)". Apa? 'KR1M' ada kat Bagan Serai. Biar betul? Pekan kecil sebelum di hujung sempadan utara negeri Perak dah ada 'KR1M'.
Bagan Serai merupakan pekan kecil dalam Daerah Kerian yang terkenal sebagai 'Jelapang Padi Perak' kerana keluasan sawah padinya. Majoriti penduduknya berkerja di sawah atau lebih dikenali dikalangan penduduk setempat sebagai "bendang" atau berkaitan dengannya. Mereka ini terdiri daripada etnik Melayu yang berasal dari BanjarMasin ratusan tahun dahulu. Keadaan taraf hidup masyarakat di sini bukanlah boleh dikatakan sebagai "mewah" sekadar biasa-biasa sahaja.


Namun, dengan kehadiran "Kedai Rakyat 1Malaysia" ini memberi peluang kepada penduduk sekitar Bagan Serai, Kuala Kurau, Alor Pongsu, Selingsing, Bukit Merah, Gunung Semanggol, bahkan penduduk Parit Buntar dan Taiping menikmati barangan 'KR1M' yang murah harganya berbanding di pasaraya-pasaraya besar yang ada.
Sudah tentu dengan kehadiran 'KR1M' ini dapat mengurangkan beban perbelanjaan penduduk setempat dan rakyat negeri Perak amnya dalam membeli barangan harian. 
Pemilihan MB Perak untuk membuka 'KR1M' di pekan kecil ini amat bertepatan dengan objektif 'KR1M' yang diilhamkan oleh Datuk Seri Najib, PM kita. Semoga bukan ini satu sahaja 'KR1M' yang dibuka di negeri Perak. Alangkah baiknya 'KR1M'  dibuka disetiap pekan kecil agar 'nikmatnya' dapat dirasai oleh rakyat biasa atau orang kebanyakkan.


Sumber Gambar : PerakToday

Tiada ulasan:

Catat Ulasan