Selasa, 29 Mei 2012

07 di manjoi - Google Blog Search

07 di manjoi - Google Blog Search


tongkat dari kinta: Pengarah JPN PAS perak <b>di</b>&#39;kambing&#39; hitamkan

Posted: 26 May 2012 03:45 PM PDT


dalam pilihan raya beberapa perkara boleh berlaku, saperti meletakkan calon untuk menang. tetapi ada juga calon diletakkan sabagai 'kambing hitam' hanya untuk bertanding melepaskan masaalah dalaman.
PAS Tambun pada ketika ini letak mencadangkan beberapa calon untuk bertanding di DUN Manjoi, tetapi calon tersebut bukan nya ahli dikawasan Tambun, tetapi di import. kebiasaan nya calon bagi sesuatu kerusi itu mesti dari kalangan kepimpinan Kawasan tersebut.
penulis lihat terdapat kepincang atau muslihat dalam memilih calon di DUN Manjoi, persoalan nya kenapa YDP Tambun (dr khairudin) tidak bertanding di kawasan nya sendiri sama ada di peringkat parlimen atau dun. beliau didapati telah mencalonkan diri nya sendiri untuk bertanding di Pengkalan Baru dalam parlimen Bruas. persoalan nya lagi apa kah beliau tidak yakin dengan kekuatan dalam dun manjoi.
penulis lihat ada beberapa konspirasi untuk mengkambing hitamkan Pengarah JPN PAS perak apabila beliau mencadang kan Pengarah bertanding di dun manjoi dan sebalik nya ia sendiri 'lari' keluar.
1. ahli dan pimpinan PAS kawasan Tambun sudah menolak YDP dalam mesyuarat agong kawasan pada pemilihan 2011. tetapi kerana terdapat nya beberapa 'parasit', pertandingan tersebut tidak dilaksanakan kerana konon nya ada arahan dari pusat supaya pertanding jawatan YDP di tiadakan.
2. masaalah dalaman tidak dapat diselesaikan oleh YDP kerana beliau adalah YDP yg 'tertinggi' kelayakan akedemik nya. beliau lebih utamakan hubongan nya dengan pihak luar terutama men jadi'ketua cabang 2' PKR tambun.
3. beliau mengejar 'kemenangan' dengan akan bertanding di Pengkalan Baru yang hanya tewas nipis undi majoriti nya 14 undi, di dun manjoi juga tewas nipis sebanyak 364 undi, tetapi di manjoi, masaalah yg tidak dapat beliau selesaikan amat membimbangkan nya.
4. jika kedua dua calon 'menang' dlm p/raya kelak, peluang YDP tambun untuk jadi 'menteri besar' sangat nipis kerana jawatan yg disandang oleh Pengarah JPN 'lebih kanan'. dengan meletakkan Pengarah bertanding di manjoi, (peluang PAS tewas lebih cerah), maka beliau menjadi calon yg 'senior' untuk jawatan tersebut. jika pakatan menang, YB Nizar kemungkinan tidak dicalonkan sebagai MB.
penulis mencadangkan pada Pengarah agar perkara ini dipandang 'serius' untuk survival politik Pengarah itu sendiri. beliau harus turun padang dan lihat sendiri 'masaalah' yg ditinggalkan oleh YDP tambun. adakan perbincangan di semua peringkat terutama cawangan cawangan. dapatkan maklumat yg jelas dari ketua cawangan daripada mendapat maklumat dari 'parasit' PAS tambun saperti Ketua Pemuda nya sendiri yg selalu memberi info yg salah.
penulis lebih sayangkan PAS dari individu yg akan merosakkan perjuangan PAS . penulis dan ahli PAS dari ulu kinta akan turun membantu jika pengarah tidak dikambing hitamkan. pengarah adalah saorang individu yg telah berjuang dalam PAS, jangan mudah pulak di'mainkan' oleh orang lain dalam politik kepartian.
akan menyusul, insyaallah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan