Selasa, 29 Mei 2012

07 di pantai remis - Google Blog Search

07 di pantai remis - Google Blog Search


Beli Ikan <b>di Pantai Remis</b> | thehasrulhassan

Posted: 22 May 2012 12:06 AM PDT

Kalau aku dan keluarga pulang ke kampung, jika jalan lama digunakan, dan alternatif jalan tersebut melalui laluan ke Pantai Remis, pasti aku akan singgah di deretan kedai tepi jalan ini. Tujuan aku, tidak lain dan tidak bukan adalah untuk membeli hasil tangkapan nelayan Pantai Remis.
Ikan memang segar. Kalau kena waktu dan masa, boleh beli ikan terubok dengan harga murah. Malah banyak ikan besar-besar seperti senangin, kerapu mahupun nyok-nyok dinaikkan dan dijual pula dengan harga yang lebih rendah di pasar basah tempat lain.
Sudahlah segar, harga pula berpatutan. Tentu sekali sedap jika dibuat lauk seisi keluarga.
Apabila merancang untuk pulang ke kampung ikut jalan lama, pasti akan siap sedia dengan tong putih untuk diisikan ikan-ikan segar. Ais boleh dapat secara percuma daripada penjual atau nelayan yang ada di situ.

Dan kalaupun tak ada ikan, boleh beli ikan-ikan kering, belacan atau ikan masin yang dijual dengan harga menarik. Ikan talang besar, aku pernah beli seekor dengan harga kurang daripada RM20 sekilo. Tempat lain dijual dengan harga lebih daripada RM25 sekilo (ikut tempat).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan