Jumaat, 22 Jun 2012

07 di tanjung malim - Google Blog Search

07 di tanjung malim - Google Blog Search


Karamah dan Istiqamah <b>di Tanjung Malim</b>. « Aku dan Gayong

Posted: 20 Jun 2012 12:26 AM PDT

Salamun alaik,

AlhamduliLLAH minggu lepas saya sempat membawa ayahanda ke Institut Jantung Negara. Setelah selesai mendapat rawatan di sana dan mendapat tarikh untuk diadakan pembedahan, saya, ayahanda dan juga sahabat saya Wafi dan  Cg Rizal bersama-sama makan di Cafe IJN. Cg Rizal  mengajak saya dan ayah untuk berziarah kerumah Cg Noor Azman UPSI, diatas jemputannya untuk bertemu dengan saya. Saya setuju dan setelah selesai makan kami bergerak ke Tanjung Malim.

Walaupun agak penat namun kerana ingin menunaikan hajat Cg Noor Azman maka kami gagahi juga, untuk bertemu dengan saudara SeISLAM dan seGayong.

AlhamduLILLAH kami selamat sampai dan di sambut dengan mesra. Pada Petang itu juga sahabat-sahabat saya REYOKIWARA bertandang dan bertamu di rumah Cg Azman untuk bersama-sama berbincang hal-hal semasa persilatan. Banyak yang kami sembang dan bualkan dan apa yang saya ingin kongsikan dalam perbincangan kami semua ialah hakikat BERAMAL.

Kesedaran beramal LILLAH sangatlah penting, kerana amal mengejar fadhilat atau amal kerana inginkan ilmu-ilmu hikmah pasti akan menemui kebuntuan hidup ataupun kerugian.

Ramai dikalangan kita ( tidak semua)  beramal untuk kuat misalnya,atau untuk dikasihi ramai atau apa-apa jua amalan. Namun yang menjadi masalah ialah sikap tidak peduli atau ambil berat tentang 'niat',akhirnya semasa umur tua membawa bencana.

Sekadar mengingati diri sendiri, saya  mendoakan agar dijauhkan dari amalan yang menjurus kepada terbukanya pintu-pintu memudahkan tusukan iblis dan kuncu-kuncunya dalam diri kita semua,juga membuka laluan jin dan syaitan memasuki dan merasuki kita sebagai khalifah di bumi ALLAH ini.

Pesannya Guru ialah

Beramallah IKHLAS kerana ALLAH.Jadikan urusan kita sebagai urusan ALLAH, jangan jadikan urusan ALLAH sebagai urusan kita. Jangan dikejar Fadhilat sebagai keutamaan sebaliknya kejarlah Hidayah ALLAH dari setiap bacaan ayat suci alQuran dan doa yang diamalkan, nescaya engkau akan memperolehi fadhilatnya.

Abu Ali Al-Jauzaja'i pernah berpesan:

"Jadilah engkau orang yang memiliki istiqamah, jangan menjadi pencari karamah. Sesungguhnya jiwamu bergerak (berusaha) dalam mencari karamah padahal Tuhan mu mencari istiqamah mu".

Cukup dulu sampai di sini leteran si Jahil ini. InsyaALLAH, semoga dengannya dapat kita sama-sama perbaiki yang rosak, meneliti yang dilekakan, memerhati yang terlepas pandang,  Semoga kita berhati-hati dalam perjalanan bagi meraih Rahmat dan Redha ALLAH atas segala amal jua perbuatan untuk kebaikan dunia juga akhirat.

… BarakaLLAHu lakum wa fiikum wa 'alaikum…

___________________________________________________________

© KHALIFAHGAYONG.COM (AKU DAN GAYONG)

Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di Khalifahgayong.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat Khalifahgayong.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin KHALIFAHGAYONG.COM terlebih dahulu.

"Aku Dan Gayong"

www.khalifahgayong.wordpress.com

0.000000 0.000000

Tiada ulasan:

Catat Ulasan