Rabu, 21 November 2012

07 di bidor - Google Blog Search

07 di bidor - Google Blog Search


Permataku Inspirasiku: Kampung Kenangan, <b>Bidor</b>, Perak-Seribu <b>...</b>

Posted: 15 Nov 2012 08:28 PM PST

Assalamualaikum...

10/11/2012-Sabtu

Aku, Mak dan Aaliyah bertolak dari Paya Jaras menghala ke Bidor.

Tujuan?

Musim deroyan sekarang weih!!!

Sampai je, Pak Long dan Mak Long dah ada di sana. Tolong bukak pintu. Maklumlah...sejak arwah uci dan nenek meninggal, rumah tu sunyi tanpa penghuni.  Pak Long yg duduk di Ipoh dan Pak Cu yang duduk di Teluk Intan bergilir2 jengok rumah tu...

Aku perhati....dan apa yg aku rasa hanyalah kesunyian...dan kerinduan pada kedua2 arwah...al-fatihah...

Ok lah...tak mo layan sedey...jom tgk hasil dari pokok2 buah di Kampung Kenangan ni...


 Rupa buruk dari luar, tapi isinye cantek weihh!! sedap!!  

 Pak Long in action..hehe..bila tgk Pak Long berus2 durian tu utk buang tanah2 dan daun2 yg lekat kat kulit durian tu, teringat masa aku kecik2 dulu, sekolah rendah..asal cuti sekolah panjang jek abah n mak akan eksport aku dan abang ke Bidor ni..  Selalunya cuti hujung tahun.  Memang lebih kurang time musim deroyan.  Tugas rasmi aku adalah berus kulit durian ni lah...Abang aku ikut Pak Cu gi tggu durian malam2, ada jatuh cepat2 gi kutip.  Esoknye, dah berus cantik2, ada cina peraih durian dtg beli.  Petang2 pulak, arwah nenek akan bwk kitorang pergi ke Kem (Kpg Coldstream) yg x jauh dari situ, belikan macam2, air Kickapoo (yg kaler ijau tu), biskut, keropok dan mcm2 jajan lagi.. best..apa yg kitorang mintak mesti dapat..senyum sorang2 bila ingat balik...
Durian ni dapat banyak, jadi kami bawak balik utk dibahagi2kan pada sesiapa yg berkenaan...tapi durian kampung kan...nasib la..ada yg sedap ada yg rosak dan ada dah layak dibuat 'poyak' a.k.a tempoyak..hehe
Dokong? Duku Langsat? Langsat? Tah le...aku mmg konpius nama buah ni sebenonye..hahaha...apa pon yg penting rasanye sodappp dan manisss...ni pon dapat banyak..
Pisang ni berbalut uu...kelasss
Meh tgk2 skit rumah peninggalan arwah uci dan nenek ku ini..
Bahagian luar rumah.  Belakang tu ada sawit skit.  Pokok2 buah ada di bahagian belakang dan tepi rumah
Dapur luar.  Kalau time raya, kat sini lah port memasak paling glamer..hehe..senang nak buat keje kat luar, ada dapur gak kat sini.  Dan memasak utk kenduri tahlil kedua2 arwah juga dijalankan di dapur ini...
Ruang tamu. Besar kan? Memang takde masalah seramai mana pon orang datang.  Masa hari pengkebumian kedua2 arwah juga berjalan dgn lancar dan selesa...baru aku faham kenapa arwah buat rumah besar2 walaupon duduk berdua jek...
Motor peninggalan arwah nenek. Pak Cu letak dalam rumah dan kunci
Bilik arwah nenek. Nenek memang suka tido atas simen, walaupon ada katil dan tilam
Ruang makan. Tempat berkumpul, makan dan gosip..hehe
Ruang dapur. Pon besar...memang nak soh anak menantu cucu dia masak...arwah uci relakss je..
Kami lepak di kampung, makan buah, cerita ceriti dan solat sementara menanti hujan berhenti.  
Kami pulang dulu, Pak Long masih ada yg nak dibuat lagi.
Sebelom pulang, singgah ziarah kubur arwah uci dan nenek...sambil tahan air mata...
Sejak arwah dah takde, aku tak pernah lagi balik ke Bidor sampailah hari tu.  Ternyata segalanya masih sama, namun tak serupa.  Takde lagi suara nenek dan uci menyambut kepulangan kami ke kampung, takde lagi gurau senda nenek dan uci, takde lagi nenek dan uci untuk bermanja....
Namun, aku pasrah dan redha..doa dan al-fatihah tanda ingatan tak bertepian...
P/S : nenek = datuk
        uci = nenek

Tiada ulasan:

Catat Ulasan