Isnin, 8 Oktober 2012

07 di bukit gantang - Google Blog Search

07 di bukit gantang - Google Blog Search


9,000 pengundi baru <b>di Bukit Gantang</b>: Jangan nak tuduh BN <b>...</b>

Posted: 15 Sep 2011 05:44 AM PDT

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diminta menyiasat pertambahan pengundi baru di beberapa kawasan Parlimen di negeri ini termasuk di Bukit Gantang yang dikatakan mempunyai lebih 9,000 orang.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, walaupun kerajaan negeri tidak ingin menuduh ia dilakukan pihak pembangkang, namun hakikatnya perkara itu turut berlaku di kawasan Gopeng, Tambun dan Lumut.

"Mereka (pembangkang) mengatakan kita menambah pengundi di Lumut suatu masa dulu. Namun, dari segi logik politik, mereka tahu Datuk Seri Kong Cho Ha (Ahli Parlimen Lumut) hanya menang tipis di sana dengan majoriti 298 undi.

"Jadi, kita juga hendak bertanya kepada mereka, kenapa tiba-tiba terdapat pertambahan pengundi di beberapa kawasan Parlimen ini? " soalnya pada sidang akhbar sempena Program Turun Padang ke kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Changkat Jering di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham baru-baru ini yang mendakwa wujud pengundi hantu di kawasan Parlimen Beruas apabila beberapa warganegara asing telah didaftarkan sebagai pengundi.

Ngeh yang juga Ahli Parlimen di kawasan tersebut mendakwa, sekurang-kurangnya terdapat 25 nama telah disenaraikan sebagai warga Thailand, Pakistan, Indonesia, Bangladesh dan Eropah tetapi lapan daripadanya tidak mempunyai kad pengenalan yang sah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan