Ahad, 3 Februari 2013

07 di sungkai - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di sungkai - Google Blog Search


ShootGambar: Berkonvoi ke Kolam Air Panas Sungai Kelah, <b>Sungkai</b>

Posted: 28 Dec 2012 10:17 AM PST

Pada hari Khamis 20 Disember 2012, Aku, Rizal dan Cikgu Nazri telah berkonvoi ke Kolam Air Panas Sungai   Klah, yang terletak di Sungkai. Konvoi kali ini saja-saja makan angin jer nak layan moto Cikgu Nazri jenis Panter yang baru dibaikinya yang menelan belanja hampir RM800. Almaklumla moto retro la katakan. Pada mulanya kami merancang untuk ke Manjung, tapi aku mengubah cadangan dengan berkonvoi ke Sungkai sebab ke Manjung dah selalu sangat. Boring pun ada gak, lagi satu tak boleh nak layan moto di highway. He he.
Ini kawasan Taman Herba Gopeng, singgah pekena nasi lemak dulu..


Rizal dan Cikgu Nazeri...Cikgu Nazeri dah umur 55 thn, tapi masih steady...
Perjalanan kami bermula tepat jam 8.30 pagi. Sebelum itu kami bersarapan dulu di kedai makan yang terletak berhampiran dengan Taman Herba, Jalan Gopeng. Untuk makluman Taman Herba di buka untuk kunjugan setiap hari, di sini kita boleh melihat pelbagai jenis tumbuhan herba. Taman Herba ini menjadi salah satu sumber perlancongan di kawasan ini selain Kelly Castle. Kami tinggalkan Taman Herba dan terus ke stesyen petrol di Jalan Gopeng. Isi minyak penuh-penuh dan terus menuju ke tempat yang ditujui.
Moto isi minyak, Rizal buang minyak ehh air..

Halaju maksimum kami lebih kurang 100KMJ sahaja adakala mencecah 110KMJ tetapi di jalan-jalan yang lurus dan jauh dari bandar sahaja. Kuda besi Cikgu Nazeri tak boleh memecut laju-laju kerana baru dibaiki enjin dan perlu berpantang dulu, tapi ada kalanya memecut juga buat tak endah, mungkin dah tak tahan agaknya.

Perjalanan kami waktu pagi dalam keadaan cuaca yang amat baik, sepanjang perjalanan kira tenang sahaja, kami meredah jalan lama ke Sungkai, sebelum sampai ke Sungkai terdapat beberapa pekan kecil yang kami tempuhi, dari Batu Gajah kami melalui Gopeng, selepas itu terus ke Kampar, dari Kampar terus ke Tapah dan akhirnya barulah bertemu Sungkai. Permandangan sangat indah jalan-jalan lama di bawah sinar matahari terbit terasa sungguh segar, memang mengasyikkan. Betul seperti perpatah melayu "jauh perjalan luas permandangan...". Memang satu pengalaman yang indah. Kami sampai di kawasan yang setelah hampir 2 jam perjalanan.

baru parking, Rizal dengan jaguh customnyer...
possing dulu...hilangkan lenguh-lenguh tu...
Kolam Air Panas ini terletak di bawah jagaan Felda Sungkai. Bayaran masuk untuk dewasa RM12, Kanak-kanak RM7 dan warga tua juga RM7 manakala OKU RM3. Keadaan infrastrukturnya sangat baik, suasana persekitaran terjaga dengan baik, mempunyai kolam renang yang sangat luas, tetapi disebabkan air yang suam jadi orang yang berkunjung hanya beredam sahaja. Suhu di kolam ini aku lihat mencecah 130 darjah F. Terdapat juga kolam-kolam yang lebih panas, pelawat merebus telur namun telur mestilah dibeli di tempat ini tidak boleh di bawa dari rumah. Makanan juga tidak boleh dibawa masuk, mungkin untuk menjaga perniagaan di dalam kawasan ini. Walau bagaimanapun harga makanan di dalam kawasan ini tidak lah mahal, harganya boleh dikatakan agak berpatutan. Selain dari kolam air panas terdapat juga kolam biasa yang luas untuk orang ramai bermandi-manda. Setelah penat berendam selama 40minit, kami menjamah pisang goreng yang dijual di kawasan ini, boleh tahan juga mungkin sebab lapar pulak kut. Kemudian bersihkan badan dan bersedia untuk pulang.
jalan masuk yang baik, suasana yang bersih dan nyaman..

dalam kolam yang besar tu airnya bersuhu 130 darjah F, dalam tempayan kecil air biasa sejukk ooo..

ini tempat untuk sewa jacuzzi, kolam kecil untuk seisi keluarga, agak private skit sebab orang lain tak bleh masuk kite dan family kite jer..sewa satu jam RM75.

tandas dan bilik mandi sungguh selesa yang biru untuk lelaki dan pink untuk perempuan

Kami membuat keputusan untuk pulang melalui Lebuh Raya Utara Selatan. Yang pertama sebab nak memecut di sini, yang kedua nak singgah di hentian rehat Tapah untuk solat Zohor dan makan tengah hari, Cikgu Nazri keluar ikut Kampar manakala aku dengan Rizal terus memecut keluar ikut Gopeng dan terus ke Batu Gajah. Kami sampai ke rumah dalam pukul 4 petang. Tujuan balik awal tu sebab nak elak dari kena hujan. he he..

Setakat ini halaju maksimun moto kawasaki VN yang aku buat ialah 120KMJ itupun tak lama dalam beberapa minit jer sebab angin terjah dari depan sangat kuat menyebabkan rasa macam nak terbang plak, aku bercadang nak letak cermin pengadang angin tapi tunggu la dah servey harga dalam RM170 kut tak ingat plak. Untuk motosikal jenis cruiser, semasa laju lebih sedap kalau punggung enjak sedikit ke belakang dan kedua-dua peha memeluk rapat tangki minyak, memang sedap masa memecut. Kita akan rasa lebih yakin.


Ok ini saja cerita konvoi kali ini, nanti cerita lagi..bye.;-)

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved