Isnin, 11 Mac 2013

07 di menglembu - Google Blog Search

07 di menglembu - Google Blog Search


Isnin, 11 Mac 2013 - Che Hasrah: Kosmo Online

Posted: 11 Mar 2013 07:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Fatehah raih emas acara pecut di ACC

Posted:

Fatehah raih emas acara pecut di ACC

Fatehah raih emas acara pecut di ACC

11/03/2013 7:41pm

KUALA LUMPUR — Pelumba trek wanita negara, Fatehah Mustapa berjaya meraih pingat emas dalam acara pecut pada Kejohanan Berbasikal Asia (ACC) 2013 di New Delhi, India, hari ini.

Ia adalah pingat emas pertama yang disumbangkan oleh pelumba elit negara dalam kejohanan berkenaan selepas skuad pelapis meraih dua pingat emas pada hari pembukaan, Khamis lepas.

Selepas merangkul gangsa dalam acara 500 meter ujian masa semalam, Fatehah dari Hulu Terengganu itu mengalahkan pelumba China, Shi Jingjing dalam saingan akhir di Velodrom Indira Ghandi.

Kejayaan itu sekali gus menebus kekecewaan Fatehah meraih pingat perak pada kejohanan edisi lepas di Kuala Lumpur, tahun lalu.

Dalam pada itu, Malaysia turut meraih pingat gangsa menerusi Farihah Shahwati Mohd Adnan dalam kategori remaja perempuan pula selepas mengalahkan pelumba Korea Selatan, Im Sarang.

Pingat emas bagi kategori itu dimenangi pelumba Korea Selatan, Jang Yeonhee, manakala pingat perak menjadi milik pelumba India, Deborah.— BERNAMA

Cubaan seludup rokok, arak bernilai RM2.42j gagal

Posted:

Cubaan seludup rokok, arak bernilai RM2.42j gagal

Cubaan seludup rokok, arak bernilai RM2.42j gagal

11/03/2013 7:33pm

MELAKA — Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Melaka menggagalkan cubaan menyeludup rokok dan arak bernilai RM2.42 juta termasuk cukai dalam empat serbuan berasingan antara 6 Mac hingga semalam.

Pengarahnya, Datuk Mohd. Nasir Said berkata, seorang lelaki yang merupakan penjaga stor turut ditahan dalam operasi di Melaka dan Perak itu.

Beliau berkata, dalam serbuan pertama, sepasukan penguatkuasa JKDM menahan dan merampas sebuah lori membawa muatan tiga juta batang rokok kretek dan rokok putih bernilai RM1.7 juta termasuk cukai di Lebuhraya Utara Selatan arah Utara di Air Keroh pada 4.40 pagi 6 Mac lepas.

Katanya, pemandu lori tersebut bagaimanapun dapat melarikan diri dengan bantuan tonto.

"Dalam serbuan kedua pada 4.40 petang 8 Mac lepas, JKDM berjaya merampas 81,800 batang rokok dan 72 tin arak membabitkan nilai RM57,687 termasuk cukai di sebuah premis tidak berpenghuni... di Taman Kebaya Alor Gajah," katanya kepada pemberita dalam satu sidang akhbar di sini, hari ini.

Mohd. Nasir berkata, pada serbuan ketiga pula, pihaknya berjaya merampas 1.1 juta batang rokok dan 1,248 tin arak seludup bernilai RM654,542 termasuk cukai serta menahan seorang penjaga stor warga tempatan berusia 46 tahun di sebuah rumah setingkat di Menglembu Ipoh, Perak kira-kira 11 pagi semalam.- BERNAMA

Kebanyakan pekerja kecewa dengan bonus

Posted:

Kebanyakan pekerja kecewa dengan bonus

Kebanyakan pekerja kecewa dengan bonus

11/03/2013 7:25pm

KUALA LUMPUR — Lebih daripada 49 peratus pekerja Malaysia yang menerima bonus menyatakan mereka tidak berpuas hati dengan bayaran bonus masing-masing, demikian menurut kaji selidik tahunan JobStreet.com.

Dalam satu kenyataan hari ini, syarikat pengambilan pekerja online, JobStreet berkata, kebanyakan industri membayar purata bonus 1.5 bulan.

"Bonus tertinggi diterima, yang merupakan enam bulan atau lebih, dibayar oleh syarikat di dalam sektor kewangan dan perbankan, telekomunikasi dan peruncitan," katanya.

JobStreet berkata, 40 peratus daripada mereka yang dikaji selidik berkata, bonus masing-masing telah meningkat berbanding dengan tahun lepas dan 36 peratus berkata, bonus masing-masing kekal sama manakala 25 peratus melaporkan bonus yang lebih rendah.

Katanya, 36 peratus daripada responden berkata, mereka akan berhenti kerja dari syarikat berkenaan kerana bonus masing-masing lebih rendah daripada jangkaan dan 25 peratus akan berbuat demikian walau apa pun faktor bonusnya.

JobStreet.com berkata, bonus dan insentif lain, seperti kenaikan gaji dan manfaat syarikat, kekal menjadi faktor utama mengekalkan pekerja. Sejumlah 4,543 pekerja, di mana 66 peratus merupakan eksekutif tahap kanan, mengambil bahagian di dalam kaji selidik itu.— BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan