Isnin, 4 Mac 2013

07 di pangkor - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di pangkor - Google Blog Search


MENJADI DIRI KITA SENDIRI: BERCUTI <b>DI</b> Pulau <b>Pangkor</b> (Hari 4)

Posted: 24 Dec 2012 11:51 PM PST


Pagi , sarapan di gerai sebelah stesen teksi Teluk Nipah.  Pekena Laksa mee. Laksanya saiz kecil. Kuah sup ikan. Boleh campur sambal dan sayur kacang. Enak juga.  Selepas sarapan masih ada masa beraktiviti. 
Kami pilih  Nipah Event Water Sport (NEWS).  Di sini Banana Boat sekali jalan RM70. Tak kira berapa orang. Berbanding Beach Boys, RM15 seorang.  Ada sebuah keluarga naik banana boat 8 orang menggunakan khidmat NEWS ini. Jadi tak sampai RM10 seorang.  
Menariknya naik banana boat ialah apabila sampai semula di pantai, kita diminta meletak tangan ke kepala. Bot akan sentak banana, so kita akan terjatuh ke air. Seronok, Jangan takut, pasti  timbul. Selepas menaiki  banana, kami mencuba pula jet ski. Rm70 bagi 20 minit. Pandu sendiri. Boleh juga pilih pakej yang lain. Misalnya jadi penumpang sahaja, pakej setengah jam  atau satu pusingan RM15.  Dalam 20 minit, kita boleh tukar-tukar penumpang atau pemandu sesama ahli keluarga. Jet ski mudah dikendalikan. Tekan minyak sahaja. Tapi awas jangan terlalu ghairah. Takut terlanggar bot yang lain. Kami bergilir-gilir penumpang. NEWS beri extra 5 minit. 
Akhir sekali kami mencuba kayak pula. RM20 satu jam. Hari semakin panas. Saya dan Ain berjaya mengayuh kayak hingga ke Pulau Giam melihat orang snorkeling. Patah balik semula ke pantai. Orang yang berkayuh di bahagian belakang mesti pandai menentukan arah.
Pukul 11.15 kami selesai aktiviti pantai.  Sbelum balik bilik, membeli apam balik  Angah dulu. 50 sen sekeping. Pagi petang kami beli apam balik ni. Ramai pelancong mat saleh turut membeli.  Pak Ngah kata dia sudah 30 tahun tinggal di sini. Dia orang Kg Dong,  Raub, Pahang.
Check  out 12.00 tengahari.  Sudah ramai pengunjung yag menunggu di lobi untuk check in.  Resort ini kira ok dan selesa. Dekat dengan pantai (100meter) . Anggota PDRM juga ramai menginap di sini. 
Sebelum sampai ke jeti,kami singgah di  Kota Belanda di sebelah selatan pulau.  Kota peninggalan Belanda ini dibina semasa Belanda berperang menentang Panglima Kulup.  Singgah lagi di kedai ikan bilis di Pekan Pangkor.  Mencari ikan bilis Pangkor. Ikan bilis mata biru yang terbaik dan termahal.  Gred A. 40% pengeluaran bilis Malaysia datang dari Pangkor. Inilah produk utama Pangkor. 
Sampai Jeti, tuan kereta sudah menunggu. Lewat 15 minit. Tapi dia tak cas apa-apa. Senyum sahaja. Agak lama menunggu feri.  Mata mengantuk. Feri gerak pukul 2.00pm.  Dalam Feri saya ambil peluang untuk tidur. Letih berkayak.  Sampai di Lumut, makan tengahari di  bahagian bawah parking bertingkat. Restoran Laksa Kuala Perlis. Banyak kedai makan di situ.  Shopping lagi. Harga produk hasil laut lebih murah di Lumut. Saya  syorkan  shopping di kedai Normala atau Hamid Ali. Ada tawaran 8 barang Rm10, 4 barang RM10 dan lain-lain tawaran. Bagi cenderamata dan t shirt, tak jauh beza dengan di pulau.
Selesai shopping, kami gerak balik ikut Bidor dan Sungkai  masuk Lebuh raya Plus terus ke Kuala Lumpur.  Secara asas bajet adalah seperti berikut: Penginapan 2 hari RM360.00. Minyak kereta RM80. Tol RM25. Aktiviti air RM230.00. Makan RM260. Sewa kereta di pulau RM150. Tiket RM45. Bayar parking di Lumut RM15.00 dua hari. Jumlah kasar  RM1165.00.  (bajet untuk 5 orang,  kereta sendiri, dari Kuala Lipis, Pahang). Tak termasuk shopping.  Tujuan saya  kemukakan aktiviti  dan bajet ini adalah sebagai panduan atau sebagai perbandingan kepada sesiapa yang ingin bercuti di Pulau Pangkor.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved