Isnin, 20 Jun 2011

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di kuala kangsar - Google Blog Search


Lima Belas Tahun <b>di Kuala Kangsar</b>

Posted: 18 Jun 2011 06:00 AM PDT

Saya menghampiri Tapah sekitar 340 petang, dan bertanyakan khabar si Zawawi ni, dimana beliau berada. Tak nak janji awal supaya tidak menyusahkan mereka.

Nasib baik mereka kata mereka ada di Kuale, tak perlulah saya bertandang, tapi......

Dia suruh datang jugak ke rumah kakak dia ni!!

Tiba di Tol Kuala Kangsar sekitar asar.... terus ke arah Manong. Zawawi agak terkejut kerana saya selamba aje sebut Sekolah Bukit Merchu dan sebagainya, bila menanyakan arah rumah kakak beliau.

Saya pernah berkayuhan disini seawal umur sekolah rendah dan semasa umur saya 14 hingga 18 tahun. Kan saya ni kaki kayuh.

Kerumahnya kakak si Zaharah.

Laksa Kuale, satay, nasi impit, anggur menjadi menu hi-tea kami disini.

Langkah kanan diiring dengan doa, sebab tu murah rezeki, hehehe.

Dengan Awie ni tak payah ceritalah, banyak cerita yang dia boleh cerita. Nak jadikan cerita jugak, rupanya keesokkan harinya adalah Hari Lahir Anak kedua Zaharah/Zawawi ni. Dan sepertimana berlaku di Sungai Petani dahulu, dimana Hari lahir disambut sehari lebih awal, kini ianya berlaku di Kuale lah pulak.


Fatin Zafirah di kelilingi Makcik, pakcik serta rakan rakan emak ayahnya.

Apa agaknya doa dan harapan Fatin tahun ini selain dari 10A PMR? Hehe.

Senyuman manis sweet 15

Mohd menunjukkan kepakaran bermain organ elektrik sambil mendendangkan lagu Happy Birthday to You. Eh....Peminat ambik foto handphone tu.

Fatin Zarifah pun tak ketinggalan memainkan satu lagu untuk kakaknya.

Kami bertandang disini hingga melepasi 645 petang. Kekenyangan teramat sangat.

Bila keluar dari taman perumahan ini saya singgah sebentar di tanah perkuburan ini untuk Alfatihah sekadar ada, untuk kedua dua Tok Wan saya yang disemadikan disini sekitar tahun 1947 dan 1973.

Saya kaki basikal, semasa umur 14 tahun, bapak saya berpindah dari Taiping ke Kuala Kangsar, dan kami menetap di Kuala Kangsar hingga tahun 1984. Walaupun banyak masa remaja saya habiskan di Taiping bersama King Edward, tetapi setiap cuti hujung minggu atau penggal, saya akan pulang dan menjelajah sekitar Kuala Kangsar. Berkayuh menjadi hobi saya. Jadi setakat Enggor tu dah biasa sangat. Taiping - kira hujung minggu boleh kayuh aje dari Kuala kangsar, itu yang menjadi 'kemarahan' arwah Bapak masa tu.

Rumah pusaka datuk saya, Arwah Bab bin Abdul Rahman tu, terletak di Kampung Talang. Sesekali terutamanya Hari Raya, pasti saya menjengok pakcik saya yang tinggal sendirian disitu.

Maknanya Kuale ini adalah kampung Bapak saya, sementara Taiping adalah kampung emak saya, dan kami menetap di Taping untuk menjadi kampung kami pulak.

Arwah tok saya dahulu Juruteknik Jabatan Telekom. Beliau terkenal dengan perubatan menggunakan 'arus elektrik' dengan menggunakan mesin talipon yang menggunakan turbin kecil untuk dialirkan arus elektrik, kepada mereka mereka yang terkena serangan jantung, dan termati sebelah badan.

Kami terus pulang ke Sungai Petani dan hanya tiba di tol SP Selatan sekitar pukul 815 malam. Tahu kami kemana? Ke kebun, kutip durian, dapat 15 biji, tapi durian awal, kurang kualitinya.

Latiff Hariri

1012 12062010

Sungai Petani

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved