Sabtu, 8 Oktober 2011

07 di lenggong - Google Blog Search

07 di lenggong - Google Blog Search


Simply Life Journey: Berhari Raya <b>di Lenggong</b>

Posted: 31 Aug 2011 08:02 AM PDT

Tahun ni giliran beraya di kampung hubby...tiap kali giliran hubby mesti beraya di Lenggong, Grik...bukan di Ipoh...ni kali kedua aku beraya disini...masa 1st time dulu aku masih peknenkan Aleesya...thn ni Aleesya 1st time raya sini..
So apa yg aku blh citer gelagat Aleesya bila sampai kt umah Opah & Atuk di Lenggong ni adalah menangis gila2 ketakutan...biasalah bdk kecik bila nmpk rumah luas n xpernah jejak umah tu takut la dia...umah ni mmg hanya setahun sekali time raya je kami balik...kl waktu lain balik Ipoh je...ni sbb sumer sedara mara hubby akan bkumpul di Lenggong bila time raya...
Raya pertama...pagi2 Aleesya dh mengamuk...pakai sumer dah cantik dah...tp asyik nak sebik jerk sbb ramai org dlm umah tu yg dia xpenah jmpa..so mmg la asyik nak merengek n melekat ja dgn mama abah dia...
Lepas hubby balik solat hari raya...acara salam maaf bermaafan bermula...kemudian kami beraya di rumah MakTeh and MakNgah yang berjiran…mmg meriah la kalau dah sumer org berkumpul kt sini…mcm2 juadah ada…tapi yang menjadi resepi wajib tiap2 tahun Laksa MakTeh dgn Lontong MIL aku…mmg sedap la..siap ulang makan lagi hehe….hari raya pertama jer dah habis lontong MIL takde lebihan langsung...buat mcm tahun2 lepas jugak...org yg datang xde pun ramai mcm tahun lepas...tapi laris la....siap import nasi impit dari rumah MakTeh untuk kuah lontong yang ada baki lagi...huhu...
Hari kedua raya takde aktiviti sangat....sekadar rehat2 di rumah dan terima tetamu + sedara mara sebelah Mak n Abah in law dari kampung yang sama....lagi aku n hubby saje nak biarkan Aleesya main dengan sepupu2 dia yang jarang berjumpa...tapi Aleesya tak layan jugak...sbb sepupu2 dia banyaknye lelaki + dia xpandai nak join the geng lagi hihi....bila sepupu2 dia gi main kt umah MakTeh...Aleesya syok sendiri main sorg2 dalam umah yang luas tu sambil menjerit2 kuat giler + gelak2 sbb terasa bebas agaknya jalan sana sini hehe....itu la prangai Aleesya sepanjang duk kt Lenggong ni...
Di sebelah petangnya...aku n hubby ngikut abg ipar aku yg sulong ke kampung sebelah untuk beraya di rumah MakLang dan Wak Oncha....Wak Oncha ni aku xkenal pun...pangkat mak sedara hubby aku...tapi hubby aku pun xkenal sangat family ni...hanya Abang ipar yg sulong ni je yang rapat dengan family ni sbb dia membesar di Lenggong ni....hubby aku dilahirkan di Ipoh dan dibesarkan di Ipoh...itu yg dia tak kenal sangat org2 yg kat kampung ni...so ni la baru nak berkenalan sumer....
Esok Aleesya dah nak balik beraya di Kedah....stay tune!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan