Jumaat, 24 Februari 2012

07 di tanjung tualang - Google Blog Search

07 di tanjung tualang - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Tanah k&#39;jaan <b>di</b> Tg <b>Tualang</b> bertukar tangan

Posted: 25 Jan 2012 01:23 AM PST

Kawasan itu pada suatu ketika dahulu menempatkan blok quarters kediaman, bangunan pejabat dan sebuah surau untuk pusat transit Pendatang Asing Tanpa Izin (Pati).
PETALING JAYA: PKR Cabang Pasir Salak menggesa Pejabat Daerah dan Tanah Kampung Gajah, Perak menyiasat dan membuat pengesahan terhadap status sekeping tanah di Tanjung Tualang.
Penyelaras parlimen Pasir Salak, Abdul Razak Alias berkata, lokasi tanah tersebut terletak agak bertentangan dengan Ladang Agro Koperasi Atlet Malaysia Berhad (KAMB) di Tanjung Tualang, Perak, kira-kira 11 km ke arah bandar Kampung Gajah.
Menurutnya, kawasan itu pada suatu ketika dahulu menempatkan blok quarters kediaman, bangunan pejabat dan sebuah surau untuk pusat transit Pendatang Asing Tanpa Izin (Pati).

"Kemudiannya kawasan itu dijadikan tempat Operasi Jabatan Pertahanan Awam (JPA3) di jalan utama Tanjung Tualang – Kampung Gajah.
"Tetapi sejak 10-12 tahun kemudiannya, dikhabarkan tanah tersebut telah bertukar milik kepada salah seorang ahli politik (bekas Adun tempatan) dan tanah tersebut bertukar menjadi ladang tanaman kelapa sawit," kata beliau dalam email kepada FMT hari ini.
Razak mendakwa ramai penduduk tempatan meragui bagaimana tanah milik kerajaan negeri yang lengkap dengan infrastrukturnya  tiba- tiba boleh bertukar tangan menjadi milik persendirian.
"PKR merasa sedih dan kesal kerana infrastruktur yang dibina telah reput dan terbiar begitu sahaja dan ini merupakan pembaziran wang rakyat dan menggesa pihak berkuasa menyiasat perkara ini dengan kadar segera," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan