Isnin, 25 Februari 2013

07 di tanjung malim - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di tanjung malim - Google Blog Search


IdaMan: Selepas Proton <b>Di Tanjung Malim</b>, DRB-Hicom Pekan <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2013 12:00 AM PST

Lebih 500 pekerja kilang DRB-Hicom, Pekan, Pahang berpiket di hadapan premis tersebut Sabtu lalu menuntut hak mereka untuk mendapat kenaikan gaji dan jawatan setara yang diperoleh pekerja baru.

Senator, Syed Shahir Syed Mohamud yang juga Penasihat Kesatuan Pekerja-Pekerja DRB-Hicom Berhad, Pekan berkata, isu itu timbul ekoran penguatkuasaan gaji minimum kerajaan Umno BN RM900.

"Hanya mereka yang bergaji bawah RM900 dinaikkan. Manakala pekerja yang sudah lama dan bergaji atas sedikit dari RM900 tidak mendapat apa-apa kenaikan.

Bagaimana pula dengan mereka yang berpendapatan RM920 misalnya? Sedangkan mereka sudah lama bekerja," jelas Syed Shahir ketika dihubungi.

Pekerja-pekerja tersebut juga tidak berpuas hati dengan kenaikan pangkat yang sepatutnya dinikmati tetapi diberi kepada 'orang luar'.

"Pihak pengurusan sepatutnya ambil kira sumbangan dan pengalaman yang ditunjukkan pekerja yang berkhidmat lebih 10 hingga 15 tahun.

Tetapi sampai sekarang tidak dinaikkan pangkat kerana pihak syarikat lebih gemar mengambil orang luar," katanya.

"Kita tahu persatuan tidak boleh masuk campur urusan pekerja yang diambil bekerja, tetapi kita nak pengurusan kaji dasar itu.

Peluang sepatutnya diberi kepada pekerja yang berkhidmat lebih lama," jelas Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) itu.

"Namun, apa yang berlaku sekarang, syarikat ambil pekerja luar dan nafikan peluang untuk pekerja lama naik pangkat," katanya lagi.

Menurutnya, perhimpunan itu bertujuan meminta pengurusan syarikat mengadakan rundingan dengan kesatuan berhubung tangga gaji bersesuaian untuk semua pekerja serta mengkaji semula dasar pengambilan dan kenaikan pangkat.

Bantahan ini besar kemungkinan bersangkutan tidak puas hati pekerja dengan RM900 gaji minimum yang dilaksana kerajaan Umno BN di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang juga Ahli Parlimen Pekan.

Berbeza dengan Pakatan Rakyat, gaji minimum RM1,100 yang ditawar kepada golongan pekerja tetap dilaksana jika gabungan itu diberi mandat mentadbir negara pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pelaksanaan tersebut diputuskan selepas mengambil kira pandangan pelbagai pihak termasuk kesatuan sekerja, majikan dan pakar ekonomi.~ kd

Berkaitan : [Gempar] 1,000 Pekerja Proton Protes, Tentang Gaji

Rumah Kami, Syurga Kami: <b>Tanjung Malim</b> dan Tantrum Dyzhwar <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2013 06:32 PM PST

Salam dan hai
Langsir Macy tu dah lama sampai, tapi masih belum sempat kami pasang. Pasal tu saya senyap sikit. 

Lagipun  tengah sibuk juga la merancang apa nak dibawa ke Tanjung Malim. Tempat kerja D ada buat gathering di Tanjung Malim, jadi agak teruja pasal tak pernah pergi Tanjung Malim
Dah lama juga saya tak pack beg untuk trip, jadi rasa seronok pulak. 
Kami semua berkumpul di Putrajaya dulu. Tapi Dyzhwar agak moody sepanjang pagi, tak mahu bergambar jadi semua gambar dia tak mernjadi.
Ni pun gambar dia tengah mengamuk. Ni bukan ketawa keriangan, ni menjerit tantrum namanya. Dyzhwar tantrum sepanjang 2 hari di Tanjung Malim, kecuali pada ketika dia mandi sungai. Masa tu dia molek tingkah lakunya.




Dyzhwar dah pandai cakap tiga benda paling dia suka:

1. Babah
2. Ball
3. Air

Ye umi tiada dalam senarai. Pasrah.

Hari tu, ingat dia dah pandai cakap "Ummi" bila di sebut "Mi", tapi rupanya, dia meruju kepada pek Milo yang saya pegang.

Pasrah lagi. 

Ni muka orang yang asyik cakap "air" sepanjang perjalanan masa dah nampak air sungai kat challet tu




Ni pengalaman pertama kami berdua tinggal di chalet sejak dah ada Dyzhwar.  Biasanya kami akan pilih hotel pasal malas nak fikir banyak tentang fasiliti.  Bila dah ada anak kecil, kalau boleh nak semuanya tersedia. Tapi bila D bagitau akan duduk di challet, saya cuba guna pengalaman sekali saya duduk di challet masa bercuti di Redang dengan kawan-kawan saya dulu. 
Saya tak berapa cekap ingat apa nama chalet yang kami duduk. Ada juga menjeling-jeling ke pesekitaran, nak tengok kot ada nama chalet tapi macam takde pulak. Namun, chalet ni cantik dan sesuai untuk dijadikan persinggahan. Kalau datang berkumpulan lagi best pasal ada bilik dorm. 
Nanti kalau saya ada maklumat lebih, saya update.
Kami dapat bilik mengadap anak sungai. Seronok tidur dengan bunyi deruan anak sungai. Tapi macam ngeri juga la pasal bilik kat cerun, jadi macam-macam dah saya fikir.



Balkoni ni ramai yang buat tidur secara berjemaah diwaktu siang.




Kat chalet ni, dicatu sumber elektriknya. Jadi sumber elektrik cuma ada daripada pukul 7 malam sampai 7 pagi. Jadi kalau nak gosok baju ke, masak air ke, nak caj bateri phone ke, kena buat dalam tempoh waktu tu.. Tapi tu tak menjadi masalah bagi saya sebab waktu siang pun memang takde dalam bilik, banyak masa dihabiskan kat luar. Lagipun, ada sumber "kipas angin" semula jadi, gaya kampung :)
Kat bilik ni disediakan empat tilam, empat bantal dan empat selimut. Walaupun sudah bercadar, tapi kami tetap kibas dan jemurkan kat luar dulu. Kemudian masa tidur, pakai alas katil yang kami bawa daripada rumah. Kalau masa bujang dulu, tak kisah pun tapi pasal dah ada anak, nak dia selesa la walaupun Dyzhwar bukan peduli ada alas katil ke tak. Asal dia ada comforter busuk dia, dia dah tau kat mana dia kena tidur.


Bilik ni, ada dua tingkat *pakai istilah tingkat la pasal cam ada anak tangga sikit hehe* . Tingkat atas untuk tidur, tingkat bawah untuk laluan bilik air dan sinki. Beg-beg semua kat letak di atas supaya Dyzhwar tak dapat nak capai.




Tu la serba sedikit keadaan bilik chalet tu. Kemudahan asas semua ada, semua memadai bagi kami, takde apa nak kritik. 
Yang untungnya, pasal naik kereta, jadi tiada had barang apa yang boleh dibawa. Pasal tu saya bawa sekali sterika. Tiada alasan untuk selendang dan baju berkedut. Lagi sikit nak bawa bread maker, tapi nasib baik D bagitau elektrik cuma ada 7 malam ke 7 pagi. Dyzhwar menyusu badan lagi, tapi saya tetap bawa botle warmer dengan tujuan, nak panaskan air dalam tu jadi boleh la minum air panas. Tapi terlupa nak simpan dalam termos, maka takde air panasnya.

Dulu, pernah kami ke Tiara Beach Resort, untuk family day cawangan lama D. Masa tu tak tau apa program majlis. Ingatkan disediakan makanan tengah hari untuk famili staf, tapi rupanya non hadoo. Cuma Dinner sahaja diberikan. Lapar punya pasal, saya makan serbuk milo aje. Nak panaskan air, pemanas air elektrik tu berkarat dalam nya. Disebabkan pengalaman sadis tu la, sejak tu kalau kami pergi trip jauh sikit, saya akan bawa bekal. Trip hari tu, sampai 2 pan pizza saya bawa bekal. Puas hati, makan sampai ke petang. Malam baru ada BBQ. Saya pun faham, kadang-kadang trip macam ni, ada kekangan budget. Urusetia takde la kejam sangat, cuma diorang kena ikut belanjawan diorang. Pasal tu saya tak kisah bawa bekal sendiri. Jimat belanja pun ye.




Sejak daripada pengalaman sadis makan serbuk Milo, D peka untuk ambil tahu tentang tentatif program. Jadi saya pun kemas barang-barang ikut keperluan aktiviti. 




Boleh nampak tak?


tu la Checklist yang saya sediakan. Ikut keperluan. Tapi nasib baik la seluar track kami bawa sampai 3-4 seorang, pasal nak teman Dyzhwar mandi kat sungai.




Saya pernah cerita kan tentang bag zip yang saya guna untuk simpan baju-baju lama Dyzhwar. Saya gunakan bag yang sama dan satukan tuala, sejadah, comforter Dyzhwar, telekung, kain pelikat, selimut dan bantal,dalam satu beg dan vacuum kan. Lebih ringan untuk dibawa. Cuma masalahnya, nak balik tak dapat nak vacuum kan pasal takde vacuum. Membuat saya terfikir nak beli hand vacuum kadang-kadang tu.
Lagi satu, saya rasa perkara paling penting kalau ke trip yang mandi manda ni, kena bawa banyak penyidai baju. Biar lebih, tak apa. Memang biasanya tempat menyidai dan paku diberi, tapi kalau kita pakai penyidai baju, lebih jimat ruang dan lebih banyak baju boleh disidai. 
Saya terlupa nak ambil gambar chalet ni daripada luar. Saya suka rekaan chalet ni pasal rasa macam rumah kampung. Bukan batu semata-mata, ada ukiran kayu dan ruang-ruang yang angin boleh masuk. Pasal tu siang tak terasa panas. Cuma malam agak mengerikan pasal malam tu, ada lipas hutan masuk bilik. Bukat setakat masuk, malah ia terbang. Tak suka la lipas...!!! Setakat nyamuk, takde masalah pasal kami pasang ubat nyamuk elektrik. Memang nyenyak tidur.
Sempat juga singgah di kedai pau Yik Mun yang popular tu, tapi maaf la, gambar tak sempat nak ambil. Tapi memang senang nak nampak kedai tu. Ruang makan tak banyak, jadi kebanyakkan pelanggan memilih untuk tapau sahaja pau.  
Dah makan pau tu, bagi saya pau tu memang sedap, tapi biasa-biasa sahaja sedapnya. Mungkin pasal saiznya kecil, harga boleh tahan mahal; dan saya bukan hantu pau, maka saya bias. Kami cuba keempat-empat pau tu, tapi yang paling sedap ikut deria rasa kami, adalah daging. Kurang suka yang kaya pasal kayanya tak licin dan berpejal. Saya rasa itu signature kaya di kedai Yik Mun, cuma dalam fikiran saya, dah terbiasa kaya harus licin. hehe. 
Kalau nak jadikan buah tangan, pau ni sesuai. Tanya pada pekerjanya, dia kata pau ni kalau kat suhu bilik tahan 24 jam, kalau kat peti tahan 3 bulan. Jadi sesuai la untuk trip bawa balik. Harga untuk daging dan ayam RM20/10 Biji. Pau kacang RM17/10 biji, pau kaya pula saya tak pasti harganya, tapi rasanya harganya lebih kurang dengan pau kacang kot. 
Selain daripada tu, malam tu kami tengok kelip-Kelip di Kampung Kuantan. Gambar pun takde pasal Dyzhwar mengamuk lagi pasal dah ganggu waktu tidur dia. Masa nak naik sampan, dia taknak, tapi saya angkut dia juga pasal dah bayar kan. RM50 untuk 4 orang, tapi kami dapat budi bicara daripada staff, budak2 kecil ni tak dikira. Kawan D kata, sebelum ni RM40. Lepas bayar tu, dapat la botol air 4 botol. Tapi bila fikir-fikir balik, RM50 ni apa la sangat untuk kita, berbanding pakcik-pakcik yang gagahkan diri juga mendayung sampan untuk bawa kita semua. 
Nak diceritakan tanpa gambar, memang la tak best. Tapi bagi saya, pengalaman sekali seumur hidup tengok kelip-kelip. Kalau nak gi lagi, takde la kot. Tapi biar merasa sekali. Tengok kelip-kelip ni, macam tengok pokok yang cahaya-cahaya ka ICT. Memang sangat-sangat gelap atas sungai tu, cuma diterangi kelip-kelip. 
Begitu la kenangan kami di Tanjung Malim. Dyzhwar yang paling banyak pengalaman baru. dengan mandi di sungai kali pertamanya, kena gigit pacat pun dia dah kena.
Ye. Gigi dyzhwar patah. 
Dah jadi rongak dah si bujang tenit ni. Ni akibat nak penyapu bilik sangat, then lari dan kayu langgar kipas maka dia terlanggar kayu penyapu, terus rongak. 
Memang menjawab la kami dengan atuk neneknya nanti..

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved