Jumaat, 1 Februari 2013

07 di kerian - Google Blog Search

07 di kerian - Google Blog Search


Kecoh Kisah Pocong <b>Di Kerian</b>

Posted: 23 Oct 2012 08:25 PM PDT


Tengah duk belek-belek entry-entry yang di tulis oleh para blogger, terjumpa satu cerita yang memeranjatkan aku......iaitu kisah pocong di Kerian.
Ok. Cerita ni bukan rekaan ok sebab aku duk kat Bagan Serai, Kerian. Memang penemuan pocong ni sekarang tengah heboh kat tempat aku. Ada jiran sebelah rumah mendakwa dia pernah ternampak kelibat pocong ni di hadapan rumah aku di flat kerajaan Jalan Raja Syed Tauphy. Dekat dengan pasar baru
Menurut dari kata-kata penduduk sekitar, Pocong ni jelmaan seorang guru sekolah rendah yang dah meninggal dunia. Bernama.......... (Tak leh la tulis kan)
Sebelum ni pun dah pernah kecoh pasal pocong, dah lama dah sebelum kes ni, rasa dah makan tahun, sekarang ni timbul kes baru pulak yang mana dah merebak sampai ke Kampung Tersusun Raja Bashah, Kuala Kurau.
-------------------------------------------------------

Punca Mayat Bertukar Pocong

Tak tau la apa yang aku tulis ni sahih atau tak, tapi dari yang aku baca, mayat akan bertukar menjadi pocong disebabkan sewaktu upacara pengebumian, kain pengikat kain kafan si mati tidak dibuka menyebabkan si mayat marah.  (Macam tak logik kan)
Ada pula yang aku terbaca, sekiranya terserempak dengan pocong, jangan lari. Baca ayat yassin atau kursi. Dalam masa yang sama, tiarap dekat tanah atau jalan gaya ular ke kiri dan ke kanan. Yang ni petua la kot, nak cuba boleh lah.
Paling afdal, buat la baccan yassin di surau-surau atau di masjid, InsyaAllah Pocong tu akan hilang :)
p/s - Pocong ni boleh tiba-tiba muncul depan mata sekelip mata....... Jeng jeng jeng.....

Mangsa banjir <b>di Kerian</b> meningkat – Perak Today

Posted: 02 Dec 2011 09:09 PM PST

Jumlah mangsa banjir yang dipindahkan di daerah Kerian meningkat kepada 156 orang pagi ini berbanding 97 orang semalam.

Ketua Polis Daerah Kerian, Supt Mat Fauzi Nayan, berkata mangsa banjir terbaru yang dipindahkan malam tadi membabitkan 59 orang dari Kampung Parit Mat Keling.

"Mereka ditempatkan di pusat pemindahan Sekolah Kebangsaan Bukit Merah," kata ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, kampung yang masih terjejas dengan banjir ialah Kampung Padang Lalang, Kampung Batu 40 Bukit Merah, Kampung Perlis, Kampung Ban Abu Hasan, Kampung Batu 38 Bukit Merah dan kampung Parit Ayer Hitam.

- BERNAMA

200 penyokong PAS Kubang <b>Kerian</b> keluar parti – BorneoPost <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2013 04:25 PM PST

Posted on January 12, 2013, Saturday

KOTA BAHARU: Kira-kira 200 penyokong tegar PAS di Kampung Pauh Dua, Kubang Kerian di sini mengisytiharkan keluar dari parti itu semalam kerana menyifatkan ia telah lari dari matlamat asalnya.

Kumpulan itu yang diketuai Shafiei Peli, 46, mengumumkan menyertai sebuah parti komponen Barisan Nasional (BN) iaitu Parti Progresif Penduduk (PPP) dan menyerahkan borang keanggotaan mereka kepada Naib Presiden PPP Datuk Nik Sapeia Nik Yusoff.

Shafiei yang sebelum ini merupakan Anggota Jawatankuasa PAS cawangan kampung berkenaan berkata PAS selama ini telah menipu para penyokongnya menerusi slogan parti Islam.

"Selama ini kami ingat PAS boleh menegakkan Islam dan membantu bangsa Melayu. Rupa-rupanya kami silap kerana parti yang kami sokong selama ini memperdaya kami.

"Akhirnya kami membuat keputusan hanya kerajaan BN sahaja yang boleh membantu bangsa Melayu dan Islam," katanya yang telah 10 tahun menyertai PAS.

Beliau berkata walaupun menyertai PPP, mereka yakin mampu membantu BN untuk menang di Kelantan pada pilihan raya umum nanti.

Nik Sapeia yang juga Pengerusi PPP Kelantan dan Timbalan Pengarah Pilihan Raya BN Kelantan berkata tindakan keluar parti itu mencerminkan kegagalan PAS untuk mendaulatkan Islam dan memartabatkan Melayu terutama di Kelantan.

"PAS sudah rosak kerana bergabung dengan PKR dan DAP yang sanggup menjadi kuda tunggangan pihak lain yang meremukkan hati bangsa Melayu dan Islam," katanya sambil menambah beliau menjangkakan lebih ramai penyokong PAS akan keluar parti dan menyertai parti komponen BN di Kelantan. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan