Jumaat, 22 Februari 2013

07 di tambun - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di tambun - Google Blog Search


Beli tanah, <b>tambun</b> tanah & bina rumah « Pi Sana Pi Sini

Posted: 21 Feb 2013 09:06 AM PST

Dok syok melepak sarapan pagi.. member sekerja aku trigger pasal rumah banglo setingkat baru yg dibina di atas tanah bendang yg di tambun dgn kos tak sampai RM150k. Mana tak rancak sembang pasal ni, 3/4 dari sahabat seopis yg usia mereka baru melepasi 30 tahun sudah membuat perancangan untuk bina rumah di atas tanah yg baru mereka beli.

Salah sorang member aku tu dah beli 2 relong bendang di Arau,Perlis. Tanah beliau dah siap tambun dgn tanah bukit beratus lori.  Harga belian tanah 2 relong ialah RM 120k.

image

image

Manakala sorang lagi beli kat Bukit Ayer serelong bendang dgn harga RM45k (harga paling murah setakat ini yg aku dgr). Dan member aku yg ketiga pulak beli tanah serelong di Kuala Sanglang, Perlis dgn harga RM90k. Nampak macam mahal kan… sebenarnya member yg ketiga ni beli tanah yg tak perlu ditambun dan diatas tanah tersebut telah tersedia berpuluh pokok mempelam harum manis & mempelam sala yg cukup terkenal di negeri Perlis ini.

Dasyat kan.. aku tabik spring kat depa ni.. Muda muda lagi dan beli aset hartanah. Paling best ialah ketiga tiga mereka ni merancang utk bina rumah di atas tanah yg dibeli.

So, atas keminatan yg sama kami pi cari kontraktor binaan di salah sebuah rumah yg masih dlm pembinaan di lokasi tanah yg berhampiran member pertama aku tadi.

image

Bila dah sembang barulah kami tahu bina rumah sendiri adalah lebih menguntungkan. Jika nak rumah cepat siap, bayar cash. Namun jika nak ikut urusan pinjaman bank atau kerajaan masa 1~3 bulan diperlukan utk urusan dokumentasi sahaja.

image

Akhir kata, aku kena penuhkan capital dan cari tanah yg sesuai secepat mungkin jika tidak mau ketinggalan kapal….

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved