Sabtu, 10 November 2012

07 di kerian - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di kerian - Google Blog Search


Kecoh Kisah Pocong <b>Di Kerian</b>

Posted: 23 Oct 2012 08:25 PM PDT


Tengah duk belek-belek entry-entry yang di tulis oleh para blogger, terjumpa satu cerita yang memeranjatkan aku......iaitu kisah pocong di Kerian.
Ok. Cerita ni bukan rekaan ok sebab aku duk kat Bagan Serai, Kerian. Memang penemuan pocong ni sekarang tengah heboh kat tempat aku. Ada jiran sebelah rumah mendakwa dia pernah ternampak kelibat pocong ni di hadapan rumah aku di flat kerajaan Jalan Raja Syed Tauphy. Dekat dengan pasar baru
Menurut dari kata-kata penduduk sekitar, Pocong ni jelmaan seorang guru sekolah rendah yang dah meninggal dunia. Bernama.......... (Tak leh la tulis kan)
Sebelum ni pun dah pernah kecoh pasal pocong, dah lama dah sebelum kes ni, rasa dah makan tahun, sekarang ni timbul kes baru pulak yang mana dah merebak sampai ke Kampung Tersusun Raja Bashah, Kuala Kurau.
-------------------------------------------------------

Punca Mayat Bertukar Pocong

Tak tau la apa yang aku tulis ni sahih atau tak, tapi dari yang aku baca, mayat akan bertukar menjadi pocong disebabkan sewaktu upacara pengebumian, kain pengikat kain kafan si mati tidak dibuka menyebabkan si mayat marah.  (Macam tak logik kan)
Ada pula yang aku terbaca, sekiranya terserempak dengan pocong, jangan lari. Baca ayat yassin atau kursi. Dalam masa yang sama, tiarap dekat tanah atau jalan gaya ular ke kiri dan ke kanan. Yang ni petua la kot, nak cuba boleh lah.
Paling afdal, buat la baccan yassin di surau-surau atau di masjid, InsyaAllah Pocong tu akan hilang :)
p/s - Pocong ni boleh tiba-tiba muncul depan mata sekelip mata....... Jeng jeng jeng.....

Taiping Mali: Projek Tebatan Banjir <b>Di</b> Daerah <b>Kerian</b> Bermula <b>...</b>

Posted: 09 Nov 2012 08:24 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Projek Tebatan Banjir Di Daerah Kerian Bermula Secara Berperingkat ... Kita semakin hampir dengan sasaran tempoh bermulanya krisis air yang kronik di negeri Selangor iaitu pada tahun 2014. Alasan awal kerajaan.

Projek Tebatan Banjir <b>Di</b> Daerah <b>Kerian</b> Bermula Secara <b>...</b>

Posted: 09 Nov 2012 12:44 AM PST

Projek tebatan banjir secara menyeluruh di kawasan Daerah Kerian sudah dilaksanakan secara berperingkat-peringkat membabitkan peruntukan kerajaan Pusat berjumlah RM350 juta.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, berkata kerajaan Pusat meluluskan peruntukan RM47O juta untuk projek tebatan banjir membabitkan tiga negeri bersempadan iaitu Perak, Kedah dan Pulau Pinang.

"Ketika ini, projek tebatan banjir di Perak yang membabitkan kos RM350 juta sudah dilaksanakan secara berperingkat dan sebahagian lagi diagihkan untuk projek sama di negeri bersempadan iaitu Kedah dan Pulau Pinang.

"Bagi mengelak masalah berulang lagi di masa depan, kita telah mengarahkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri menyediakan pelan tebatan banjir secara menyeluruh di Daerah Kerian," katanya kepada pemberita selepas Majlis Pagi Bersama Menteri Besar dan Perasmian Kursus Kepimpinan Pekida negeri Perak di Semanggol, pagi tadi.

Dalam perkembangan berkaitan, Zambry berkata, walaupun banjir masih belum berlaku di daerah berkenaan, kerajaan negeri sudah mengarahkan Majlis Keselamatan Negeri (MKN) bersiap-sedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

Persiapan katanya, perlu dilaksanakan di setiap daerah di negeri Perak di mana Pegawai Daerah akan mengetuai jawatankuasa berkenaan.

"Selain menyalurkan keperluan harian seperti makanan dan tilam kepada mangsa banjir, saya juga mengarahkan pihak MKN supaya melihat sama keperluan mangsa selepas banjir surut.

"Kita mahu bantuan dari segenap aspek disalurkan kepada mangsa banjir bukan semata-mata dengan memberi RM100 atau RM200 kepada mangsa banjir," katanya lagi.

Mengulas banjir di Perak, Zambry berkata, seramai 7O keluarga masih ditempatkan dua pusat pemindahan banjir di Daerah Hilir Perak iaitu di Chikus dan Changkat Jong.

"Kejadian banjir tahun ini bermula di Hilir Perak apabila hujan lebat turun di kawasan berkenaan.

"Kita di pihak kerajaan negeri juga sudah meminta MKN memantau kebajikan mangsa banjir yang terbabit dari hari pertama sehingga ke hari ini," tambahnya lagi.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved