Khamis, 2 Februari 2012

07 di bota - Google Blog Search

07 di bota - Google Blog Search


Pusat Tuntung <b>di Bota</b> kotor – Perak Today

Posted: 06 Nov 2011 01:33 AM PDT

PETALING JAYA: Sepasang suami isteri yang melawat ke pusat pemuliharaan sungai Tuntung Bota Kanan di tengah-tengah Perak terkejut dengan keadaan yang kotor.

Albert Low, yang melawat pusat konservasi  minggu lepas dengan isterinya, Michelle Boey, berkata kolam, di mana tuntung membiak  kelihatan keruh dan bau busuk.

"Air hampir hitam dengan lapisan buih di atas. Saya tidak fikir yang cara yang betul untuk menyimpan spesis terancam. Kita tidak dapat melihat tuntung kerana air jadi kotor. Sesekali timbul kepala tuntung untuk mengambil nafas, "kata penganalisis komputer dari Kuala Lumpur.

Beliau juga memerhatikan air keruh dalam kolam lain berjubin di mana tuntung dewasa dan anak yang menetas disimpan.

"Ia kelihatan seolah-olah kolam belum dibersihkan untuk sementara waktu. Bagaimana haiwan yang akan terus hidup atau membiak dalam keadaan yang tidak bersih itu? "Kata Low.

Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara menjalankan pemuliharaan ex-situ sungai terrapins (tuntung) di kemudahan yang terletak di kampung Bota, kira-kira 50km dari Ipoh.

Selain meningkatkan terrapins ditawan sebagai pembiakan saham, telur yang diletakkan oleh terrapins liar di sepanjang tebing berpasir Sungai Perak juga digali dan dieram di tengah-tengah.

Anak-anak tuntung kemudiannya dilepaskan ke dalam sungai. Spesies telah menurun jumlahnya kerana telur dan daging yang dimakan dan habitat sungai yang semakin musnah,

Keadaan pusat tersebut seolah-olah tidak  terurus, Boey berkata kemudahan pusat itu penting untuk tujuan dan kajian dan pendidikan.

"Salah seorang kakitangan memaklumkan kepada kami fungsi pusat dan juga ancaman yang ditimbulkan oleh pengumpul telur dan pemburu haram. Tetapi pusat itu harus lebih baik disimpan jika kita mahu melindungi spesies, "kata Boey, eksekutif sumber manusia.

Pengarah Perhilitan Perak Nawayai Yasak berkata beliau akan meneliti aduan pelawat dan melakukan apa sahaja yang perlu untuk memperbaiki keadaan pusat.

Beliau berkata beliau masih belum melawat kemudahan itu kerana dia hanya mengambil alih kedudukan pada 1 Nov.

Full content generated by Get Full RSS.

Temui Stokis BeautyFrenz Kini <b>Di Bota</b>, Perak - BeautyFrenz Body <b>...</b>

Posted: 29 Oct 2011 11:26 AM PDT


Anda yang berada sekitar Bota, Perak kini boleh dapatkan produk BeautyFrenz di sana. Stokis daerah Bota telah dilantik iaitu:

Nama: Noor Haslida @ Norli Binti Hj. Ashaari,
No. Tel: 019-4059655
E-mail: admin@bazarshop2u.com

Selamat menggunakan Produk BeautyFrenz, Produk Halal Bumiputra Muslim.

Full content generated by Get Full RSS.

VISIBLE VOICE: SATAY <b>BOTA</b>, PERAK

Posted: 10 Jan 2012 02:36 PM PST

Dulu kecik-kecik, selalu jugak pergi makan Satay Jawa di Kubang Kerian dengan famili. Sekali makan, beratus-ratus cucuk. Orang lain pergi makan, aku selalunya pergi tidur. Kanak-kanak mentah la katakan. Mungkin tak ngam lagi dengan satay masa tuh. Tak kenal lagi erti keenakan sebenar makanan bergelar satay. Abang aku, Bujal kalau makan sampai siap bilang lidi lagi berapa cucuk berjaya dihabiskan. Patut gemuk pun masa kecik, ish3.Tapi sekarang, Satay Jawa dah takde kat Kubang Kerian, bankrupt kot. 
Sekarang, besar-besar orang duk kecoh pulak pasal Satay Bota. Ye lah, 5 tahun duk Perak, sekali pun tak pernah try makan Satay Bota. First time aku try, masa tahun akhir belajar di sini. Lebih tepat, 28 April 2011. Ya, masa kalut-kalut duk siapkan report FYDP sampai aku tak tidur malam. Tu pun roomate belanja, Amir Maliki. Terima kasih daun keladi, kalau boleh belanja lagi. Akan aku ingat jasamu sampai ke mati. Terharu, sambut birthday dengan Satay Bota!
Belajar 5 tahun kat sini, menetap 5 tahun kat sini, tapi sekalipun tak pernah pergi makan satay di kedai Satay Bota sendiri. Rasa nak pergi tu tak payah cakap, memang membuak-buak. Tapi, time nak pergi ada je kerja. Time pergi pun, kadang-kadang timing tak betul. Ada sekali tu, time pergi kedai tutup. Melepas! At last, sampai ke Lumut.
Setiap hari Khamis hingga Ahad
Finally, final year, final semester, kebetulan cuti Christmas (25 Disember 2011) baru berpeluang lepak-lepak, tengok orang  beratur panjang, dan makan-makan satay di Satay Bota. Nasib baik sempat pergi sebelum grad, ada jugak modal nak cerita.

Sate Bota ni betul-betul terletak di tepi jalan besar sebelah kiri (Ipoh-Lumut). Kalau tengok kereta panjang beratur tepi jalan, asap kepul-kepul macam pembakaran terbuka, tak payah pelik la. Ye la tuh, Satay Bota punya tempat.

Aku pelik jugak, kenapa asyik ramai je orang beratur beli Satay Bota ni, sedap sangat ke? Sanggup tu beratur panjang-panjang semata-mata nak beli satay. Mungkin kat Perak ni, takde sangat kedai jual satay kot. Kalau ada pun, kat pasar-pasar malam. So, jadilah tumpuan. "Nitch market", apa bisness pun boleh hidup! Tapi satay kat sini, not bad. Boleh tahan sedapnya.
Alang-alang pergi, apa lagi. Pekena satay la dulu. Nasib baik tak payah tunggu lama hari tuh, duduk 5 minit terus je dapat. Pergi awal pun satay daging dah habis, nasi impit dah habis. Tinggal satay ayam saja. Layannnnnnnnn!

Terima kasih kepada housemate, Amir, Mayak dan Pok Jak. Ada jugak member nak teman aku mari makan Satay Bota. Kalau tak, tak dapat la nak merasa makan di kedai Satay Bota yang orang duk kecoh-kecoh selama ni.
Aku makan 15 cucuk untuk 5 tahun menetap di Perak, 3 cucuk setahun la kan? lol
Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan