Khamis, 14 Mac 2013

07 di trolak - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

07 di trolak - Google Blog Search


Gaya Peneroka: Bendera PR dicabut <b>Di</b> Felda <b>Trolak</b> Timur (New <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2013 06:14 AM PST

Gambar terbaru di terima





................ooooooooooooOOOOOOOooooooooooooooo..................

Baru Minggu Lepas Anak memfailkan Permohonan untuk Semakan Kehakiman dibawah aturan 53 kaedah 2 di Mahkamah Tinggi Kuantan
Suatu deklarasi yang menyatakan arahan dari Felda, Pengurus Wilayah dan Pengurus Felda yg menyekat aktiviti di mana2 rancangan Felda adalah tidak sah dan terbatal kerana melanggar fasal 9(2) Perlembagaan Persekutuan,


Hari ini 4 /2/13 Di Felda  Trolak Timur Sungkai Perak pada sekitar jam 11 pagi Pengurus rancangan Ketua Kampong dan beberapa warga indon telah menurunkan bendera Pakatan Rakyat dengan alasan  YB khusairi adun BN tanjung malim akan datang nak beri BR1M 2.0.


Mengapa pengurusan rancangan dan wilayah feldajaya tidak sensitif dengan perkembangan semasa dalam felda atau sememangnya mereka ini tidak tahu perlembagaan Negara atau terlalu takut dengan kumpulan "baru" di ibu pejabat felda sekarang ini sedangkan risikonya ditangung oleh mereka ini sekiranya  pehak PR membuat tuntutan  saman…

Walau pun perbincangan telah dibuat oleh peguam YDP Aminuddin dengan pengurusan Felda  tetapi  perkara ini amat di kesali dan memberi kesan pada Pakatan Rakyat juga NGO Anak 

Apa tujuan sebenarnya bendera PR di turunkan  atau cabut apabila pemimpin umno datang .???
Untuk beritahu bahawa kawasan tersebut tidak ada pembangkang..??
Atau nak beritahu bahawa umno ada kekuatan di kawasan tersebut…
Dimana logiknya YB tempatnya sendiri  tidak tahu kekuatan partinya…
Kalau begini keadaanya YB ini , bererti dia tidak pernah melawat kekawasanya sendiri dan seharusnya pilihanraya kali ini kita tumbangkan dan ganti dengan YB yang boleh duduk dengan masyarakat setempat.




Mengapa Felda membuat kerja-kerja untuk umno ???
Kami kumpulan NGO ANAK tetap akan lawan mengikut perlembagaan dan undang-undang Negara

Pusaka Terindah Untuk Generasi Kami: Melawat Tok Teh <b>di Trolak</b>

Posted: 21 Oct 2012 11:56 PM PDT

Oleh : Nur Nadhirah

Kami ke KL pada 15 September yang lalu. Ada sedikit urusan.
Esoknya dalam perjalanan balik terasa nak singgah Trolak pulak.

Di Felda Trolak Timur ada mak sedara  Ibu namanya Pakteh Mail dan Makteh Amai.
Makteh Amai ialah adik kepada Tok Bendang (ibu's mother).

Kami selalu singgah di Trolak. Terutama bila teringat suasana Felda. Banyak kenangan dengan Felda ni. Masa Kaklong lahir pun ayah kerja Penolong Pengurus Kilang Sawit Kemasul, Pahang. Jadi bila rindukan Pahang, kami akan balik ke Felda terhampir iaitu ke rumah Tokteh. Disamping menziarah kami juga mengimbas kenangan bersama Tok Bendang. Ibu kata suara Makteh Amai tu sebijik suara emak dia terutama waktu subuh-subuh. Ibu macam terdengar-dengar suara emaknya bersembang dengan ayahnya pagi-pagi.

Semasa singgah kali ini kebetulan ada anak sulung Tokteh yang ibu panggil Abang Ijai. Kami dapat jumpa mereka sekeluarga. Selalunya bila kami balik ke sini cuma sesekali kami dapat berjumpa anak-anak Tokteh.

Di belakang rumah Tokteh ada jeram. Cetek saja tapi ramai juga orang berkelah di situ. Kami sekeluarga pun mandi manda la.



Anak abang paklong Ijai yang sulung akan ambik SPM tahun ni. Dia punya la tanya ibu macam macam pasal Fizik. Namanya Abd Rahim. Ibu pun suka kalau ada murid yang minat nak belajar.
Kami tak dapat bermalam sebab baju nak pakai dah takda. Tak plan pun nak singgah sebenarnya.
Kami balik malam tu juga tapi dengan berat hati. Depa layan bukan main lagi. Maklong Ana (isteri Paklong Ijai) tu pun pandai masak. Kebetulan depa pun pemilik restoren. Malam tu makannya ala kadar je tapi dia pandai manipulate apa yang ada. Jadi kami memang makan bertambah-tambah.

Nanti kalau mereka terlepas ke Ipoh, harap-harap mereka sudi lah singgah di rumah kami. Ayah dengan ibu memang suka kalau ada orang datang. Mereka lagi suka kalau orang sudi bermalam.

Nanti cuti sekolah nak pergi rumah Tokteh lagi..
Anak-anak Tokteh semua baik-baik.
Tokteh pun nanti bertukar menjadi hantu cina. Itu yang kami suka tu..

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG PERAK

Copyright 2010 All Rights Reserved